Permalänk
Medlem

Skillnad på ms?

Hej,

till min ena dator har jag en 22'' LG W2286L LG W2286L - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar med 2 ms och nu ska jag få min nya dator inom några dagar. Har nu en Samsung SyncMaster 193T med 25 ms... Har hört att man känner skillnad får 6ms ~. Provade spela på en 12 ms och kände lite ''efterblivet'' eller vad man ska kalla det... Det jag menar är att jag kände att det tog lite tid. Kommer jag nu då märka en stor skillnad om jag spelar på 25 ms:arn jämfört med 2 ms:arn? (Jag lär väl göra det, tyvärr)

Tack på förhand
Johan

Permalänk
Medlem

Om du nu kände skillnad mellan 2 och 12 ms så lär du ju känna en större skillnad mellan 2 och 25 ms...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Det var väl inte så att jag kände på 12 ms och sen gick till 2 ms, men okej. Får väl hitta en bra och billig skärm.

Vad är att rekommendera, IPS eller TN för spel?

Permalänk
Medlem

TN, IPS är för att göra perfekta färger osv. mest för fotografer så att säga, dyra och enorm responstid också, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar.

Sen med Hz, är det står skillnad på 60 och 60+ ?

Permalänk
Medlem

Men snälla. hur många personer i denna värld är så snabba att de ser skillnaded på några ms (millisekunder, fatta hur lite det är!)

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

TN, IPS är för att göra perfekta färger osv. mest för fotografer så att säga, dyra och enorm responstid också, tyvärr.

Jaså? Tror du ska läsa lite till.

En av de snabbaste icke 120hzarna idag är en IPS. De har också i regel mindre med after images än vad TN har, iaf de nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jaså? Tror du ska läsa lite till.

En av de snabbaste icke 120hzarna idag är en IPS. De har också i regel mindre med after images än vad TN har, iaf de nyare.

Ja, men den kostar en del elr? Nu är det väl prestanda per krona som gäller.

Permalänk
Entusiast

om du ska spela spel och du redan har en med 2ms så skulle jag rekommendera den du har nu istället för den med 25. En polare använder en med 25. och fy ush va det är äckligt att spela på den skärmen

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Ja, men den kostar en del elr? Nu är det väl prestanda per krona som gäller.

LG W2220P kostar 2k och ser man till att man får en bra presterande IPS-panel med pivotfunktion osv så är det inte dyrt. Eller Dellen som klarar 75hz via DVI.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog känner jag inget ''efterblivet'' med denna skärmen... Konstigt men bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Men snälla. hur många personer i denna värld är så snabba att de ser skillnaded på några ms (millisekunder, fatta hur lite det är!)

Ställ två skärmar bredvid varanda, en med <2ms och en med >8ms responstid, och ja, du KOMMER märka skillnad bara du rör på musen. ^^

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svolte:

Ställ två skärmar bredvid varanda, en med <2ms och en med >8ms responstid, och ja, du KOMMER märka skillnad bara du rör på musen. ^^

Inte säkert alls. Finns så mycket annat som spelar in. En 10msare kan vara snabbare totalt än en 2msare

Permalänk
Medlem

Svolte har lite rätt, om jag ställer dem bredvid varandra så kanske jag känner skillnad, men du, Dreas, har också rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svolte:

Ställ två skärmar bredvid varanda, en med <2ms och en med >8ms responstid, och ja, du KOMMER märka skillnad bara du rör på musen. ^^

återigen "MILLISEKUNDER"

Är det nån som ens fattar hur litet mått det är?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

återigen "MILLISEKUNDER"

Är det nån som ens fattar hur litet mått det är?

1ms = 1/1000 sekund
Måste förlåta för mitt lite dåliga inlätt här innan, fallet var så att jag inte läst på om Input lag och helt enkelt tog för givet att det var den ökade responstiden på min större skärm som gjorde att den kändes segare. Men det har visat sig att det skärmen som lider av enormt input-lag.

Så nej, du borde inte märka någon skillnad mellan 2ms och 8ms, förutsatt att skärmarna inte har någon input lag.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Ni blandar ihop begreppen.
Inputlag och MS är inte samma sak.
Orkar inte förklara, men googla respektive begrepp och läs innantill.

Som Johnnyman säger, en skillnad på 2ms resp 8ms märker ni inte av alls. Kikar ni på muspekaren & ropar på skillnad?, är det Inputlag, inte MS! 2 helt skilda saker!

Edit: Du hann före Svolte, ser att iaf du lärt dig sen senast. Lyfter på hatten & bugar!

Permalänk
Medlem

5ms räcker gott och väl

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Man mäter olika, till och med inom samma tillverkare. Många tillverkare anger idag bara GTG-värdet, vilket inte alltid säger så jättemycket. Jag hade en dyr 25ms skärm som var smidigare att spela på än min moderna 22" Samsung på 2 ms. Det bästa sättet är att pröva skärmarna, att det står 2 ms betyder inte alltid att den är bra för spel.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

skit i ms... gå på 120 hz om du ska ha den för spel

Permalänk
Medlem

Skit i pixlarnas responstid det är hela skärmens dvs. input lagget som är det viktiga. Men visst slöa pixlar drar ner totaltiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Men snälla. hur många personer i denna värld är så snabba att de ser skillnaded på några ms (millisekunder, fatta hur lite det är!)

men herre.....

Ögat är snabbt, vi ser eftersläpningar om det är över 8 ms.

läs på lite innan du säger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

men herre.....

Ögat är snabbt, vi ser eftersläpningar om det är över 8 ms.

läs på lite innan du säger något.

Ta och klipp dig lite, vi ser inte eftersläpningar på 8ms. Varenda skärm där ute har mer eftersläpningar än så, alla förutom 120hzarna i princip!

Permalänk
Medlem

Det är andra faktorer som spelar in än millisekunder när man uppfattar eftersläpningar på en skärm -som andra redan påpekat. Tänk bara på att en ruta i en film med 24 bilder i sekunden visas i lite drygt 40 millisekunder, en blinkning är ungefär 200-300 millisekunder.
Det är input lag som är det viktiga. Kolla efter tester på skärmen eller kolla på nätet efter ett test av input lag. Jag har för mig att det var någon här på SweC som tipsade om ett bra test till LCD-skärmar online?

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10136913']Det är andra faktorer som spelar in än millisekunder när man uppfattar eftersläpningar på en skärm -som andra redan påpekat. Tänk bara på att en ruta i en film med 24 bilder i sekunden visas i lite drygt 40 millisekunder, en blinkning är ungefär 200-300 millisekunder.
Det är input lag som är det viktiga. Kolla efter tester på skärmen eller kolla på nätet efter ett test av input lag. Jag har för mig att det var någon här på SweC som tipsade om ett bra test till LCD-skärmar online?

Var nog jag eller Yonte som tipsade om Digitalversus och face-offs när man väl är där. Finns även en annan sida som är bra, fast inte lika bra imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Var nog jag eller Yonte som tipsade om Digitalversus och face-offs när man väl är där. Finns även en annan sida som är bra, fast inte lika bra imo.

Det var inte den sidan jag hade i tankarna, men den var bra -tackar! Jag började leta lite och fann sidan: Online Monitor test

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10137016']Det var inte den sidan jag hade i tankarna, men den var bra för -tackar! Jag började leta lite och fann sidan: Online Monitor test

Ah, trodde du menade klara tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

men herre.....

Ögat är snabbt, vi ser eftersläpningar om det är över 8 ms.

läs på lite innan du säger något.

Haha,,,jojo, skönt att det fortfarande finns tomtar här :SD

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

skärm till dator

vad behöver man tänka på när man ska köpa en skärm till sin dator. Behörver man externt tangentbord.