Permalänk
Medlem

Ny Mac mini

Kan tänka mig att Mac mini uppdateras till hösten. Tror ni man kan vänta sig HDMI då? Vad för grafiklösning kan man spekulera om? Hade varit nice om en liten tyst burk som Mac mini skulle kunna lira Starcraft 2 utan större problem.

Det jag i stort sätt gör med min nuvarande dator är att kolla på film, serier, surfar runt på olika sidor och spelar Starcraft 2 betan som snart kommer släppas i färdig version. Spela i övrigt gör jag ytterst sällan så det viktiga är att Starcraft 2 kommer att fungera.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

De nyaste mac mini kör typ geforce 9400m de kan säkert lira startcraft 2 halv bra, men tycker nästan det är lika bra att du köper men macbook eller något helt annat. Kan ju hända att dom gör ett hopp grafikmässigt till hösten vem vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kan tänka mig att Mac mini uppdateras till hösten. Tror ni man kan vänta sig HDMI då? Vad för grafiklösning kan man spekulera om? Hade varit nice om en liten tyst burk som Mac mini skulle kunna lira Starcraft 2 utan större problem.

Det jag i stort sätt gör med min nuvarande dator är att kolla på film, serier, surfar runt på olika sidor och spelar Starcraft 2 betan som snart kommer släppas i färdig version. Spela i övrigt gör jag ytterst sällan så det viktiga är att Starcraft 2 kommer att fungera.

Ett het alternativ som jag ser det är den nya grafikkretsen som sitter i mbp 13" dvs 320m. Kan också vara så att AMD har något i kikaren eftersom Intel inte gillar att andra gör styrkretsar längre.

Permalänk
Medlem

Jag hade tippat på att i nästa revision av Mac mini kommer det vara ett Geforce 320M i. Läste lite kort om det nånstans, och det ska vara ungefär dubbelt så bra som 9400M. Så vänta till och se till dess! Spekulerades också innan om att HDMI skulle komma till Macar. Personligen bryr jag mig inte om det, eftersom det finns adaptrar, men det kan ju vara trevligt ändå. Apple Preparing to Add HDMI to Macs? - Mac Rumors Kanske dödsstöten för Apple TV? Undrar för övrigt verkligen hur de tänker med den...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

vad spelar hdmi för roll? dvi är exakt samma sak, bara annan form på kontakten. en adapter kostar typ 79kr...

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Ja HDMI vill man ju ha så att man slipper adaptrar och kan använda den på ett smidigt sätt som mediadator. Hoppas bara inte dom går upp i pris som MacBook och MBP har gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

vad spelar hdmi för roll? dvi är exakt samma sak, bara annan form på kontakten. en adapter kostar typ 79kr...

Öhh, DVI är inte alls samma sak, Får ju inget ljud ur DVI kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Om grafikkortet har stöd för det så kan du få det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Om grafikkortet har stöd för det så kan du få det

Ur DVI får du inget ljud, däremot stöder displayport ljud om det var det du tänkte på.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WalterEgo:

Ur DVI får du inget ljud, däremot stöder displayport ljud om det var det du tänkte på.

Som WalterEgo sa, finns inte en chans i världen att du får ljud ur DVI, men om du lyckas så säg till så lär du tjäna en slant eftersom det skulle innebära att HDMI inte blir så nödvändigt längre

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Kanske lite ot men DVI till HDMI-kablar kan bära ljud. En av min brors 4870-kort levererar ljud och bild i en DVI till HDMI-kabel. Nu fungerar förmodligen inte det med Mac mini.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Kanske lite ot men DVI till HDMI-kablar kan bära ljud. En av min brors 4870-kort levererar ljud och bild i en DVI till HDMI-kabel. Nu fungerar förmodligen inte det med Mac mini.

Det är ju ändå inte samma sak som en vanlig dvi kabel som diskuterades ovan.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Snygg helt klart. Jag uppfattade inte riktigt vilken grafikkrets från Nvidia som sitter i den. Ska bli intressant att se sen vad Apple kommer med och hur deras Mac Mini kommer jämföra sig med den här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte Apple fixar hdmi. Kostar för licensen, plus att displayport försöker konkurera ut hdmi. Vill du ha det, köp mini displayport > hdmi adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Som WalterEgo sa, finns inte en chans i världen att du får ljud ur DVI, men om du lyckas så säg till så lär du tjäna en slant eftersom det skulle innebära att HDMI inte blir så nödvändigt längre

Vilken värld bor du i? Ljud går visst att få ur dvi

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vilken värld bor du i? Ljud går visst att få ur dvi

Samma värld som dig troligen. När uppdaterades DVI standarden för att kunna innehålla ljud? För nåt år sedan så var det i alla fall inte möjligt om man inte hade någon slags modifierad DVI sladd som tog ljud från ljudkortet med någon slags specialkoppling då. Det är mycket möjligt att du har rätt och att jag helt enkelt har missat någon ny standard, så länka gärna till var jag kan läsa om denna standard.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bejje:

När uppdaterades DVI standarden för att kunna innehålla ljud? För nåt år sedan så var det i alla fall inte möjligt om man inte hade någon slags modifierad DVI sladd som tog ljud från ljudkortet med någon slags specialkoppling då. Det är mycket möjligt att du har rätt och att jag helt enkelt har missat någon ny standard, så länka gärna till var jag kan läsa om denna standard.

DVI är inte specificerat för att innehålla ljud nej, men både DVI och HDMI överför data via protokollet TMDS, och således är det exakt samma dataström. Du kan t.ex. använda en DVI till HDMI-adapter bak på ditt grafikkort och få ljud så.

En annan lösning är att använda HDMI>DVI-adapter, köra med DVI-sladd och sedan en DVI till HDMI-adapter igen.

Lite osäkert om det funkar ATIs kort då de kör med nån rysslösning med adaptrarna, men nVidia funkar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, men så mycket är jag med på också och är inget nytt. Det jag tänkte på är att ren DVI-DVI utan inblandning av HDMI ska kunna innehålla ljud lät helt främmande för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja HDMI vill man ju ha så att man slipper adaptrar och kan använda den på ett smidigt sätt som mediadator. Hoppas bara inte dom går upp i pris som MacBook och MBP har gjort.

Macbook och Macbook Pro har väl på ett sätt gå ner i pris? Får ju tänka på inflationen också, men alla Macbook Pro har nu 4gb ram, som du tidigare fick betala extra för. Plus att processorerna blev uppgraderade, vilket man säkert betalade 2-3k för tidigare. Men är ju inga jättestora ändringar.

Var det inte du som hatade Mac?

Skrivet av JonnyRocker:

Nu har den kommit, nya Mac-mini med HDMI.

ASrock 3D Vision HTPC i mini-ITX format | NordicHardware

Eller en kopia med fläkt i.

Mac mini har fläkt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Var det inte du som hatade Mac?

Absolut inte. Det enda jag ogillar med Mac och Apple är de hutlösa priserna. Produkterna och operativsystemet är det inget fel på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp begangnat då. Eller så köper du en, och tänker på att du kan sälja den för nästan samma pris efter något år. Vad jag märkt, förlorar man mer pengar på att köpa PC hårdvara, om du inte tänker köra sakerna tills de dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Köp begangnat då. Eller så köper du en, och tänker på att du kan sälja den för nästan samma pris efter något år. Vad jag märkt, förlorar man mer pengar på att köpa PC hårdvara, om du inte tänker köra sakerna tills de dör.

Gillar inte begagnat, men har faktiskt under en längre tid funderat på att köpa en Mac. Till hösten kanske det blir dags eftersom mitt mobila bredbands abbonemang utgår och dessutom utgår en avbetalning på en bärbar PC. Det tillsammans kommer minska mina utgifter med 500kr per månad och då är det möjligt att jag lägger en avbetalning på en Mac. Mobilt bredband behöver jag ändå inte ha, möjligen kontantkortsvarianten från Telia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Tror inte Apple fixar hdmi. Kostar för licensen, plus att displayport försöker konkurera ut hdmi. Vill du ha det, köp mini displayport > hdmi adapter.

Är det ingen licenskostnad på DVI då? Den är ju närbesläktad med HDMI.

Och angående det om att DVI kunde ta med sig ljud hade jag heller ingen aning om tills jag kollade upp det efter att ha läst här i tråden. Lustig lösning/omväg man gjorde.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Är det ingen licenskostnad på DVI då? Den är ju närbesläktad med HDMI.

Och angående det om att DVI kunde ta med sig ljud hade jag heller ingen aning om tills jag kollade upp det efter att ha läst här i tråden. Lustig lösning/omväg man gjorde.

HDMI licensen kostar typ 15kr/produkt.... om ens det.. Ingen kostnad för att stödja HDMI.

Permalänk

Personligen är jag rätt sugen på en uppdaterad Mac Mini. Jag har flytta till en mindre lägenhet (har man nåt val när man flyttar till Stockholm?) och är rätt less på att min gamla PC-häck tar plats, låter och drar ström helt i onödan. Spelar knappt alls på den längre och skulle jag göra det så är det förmodligen Valve-spel. Så nu när Steam har kommit och det lutar åt att Mac Minin kommer att få samma GPU som MacBook Pro 13 så är den ett helt ok instegsköp för en newbie. Skulle kunna tänka mig just en MacBook Pro 13 också men tycker att 12K är aningen för mycket pengar för en dator just nu. Jag är också iPhone 3GS ägare sen några månader tillbaks och det vore skoj att leka lite med SDK'n...

Gissar att jag är rätt typisk för den klassiska "Halo" köparen. Har inte varit intresserad av Mac tidigare. Mest för att priserna har varit så pass mycket högre och att jag har haft ett par Mactalibaner i bekantskapskretsen som har dödat allt eventuellt intresse man eventuellt har haft genom åren genom sin irriterade fanboyism. Personligen har jag alltid tyckt att Jobs är ett geni men det betyder inte att *allt* Apple gör är bra.

Ser fram emot morgondagen. Skall bli kul att se om det kommer några överraskningar...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Blev visst ingen ny Mac mini igår. Trodde att det skulle komma något mer än iPhone4, men tydligen inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den håller ju på i flera dagar. WWDC alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Den håller ju på i flera dagar. WWDC alltså.

Aha, det visste jag inte så Apple ska alltså visa upp fler saker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt, är inte så insatt i det hela. Men jag ser inte varför den skulle hålla på i flera dagar om de inte presenterar något nytt annat än första dagen.

Man får väl vänta och se helt enkelt.