Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

NB Frequency står på auto, och cpu/nb 1,151V

då borde du köra på 2000MHZ då (Går att se i cpu-z, memoryfliken)...men med den volten låter din temp hög - nb core volten också på auto (1.113v)?

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

då borde du köra på 2000MHZ då (Går att se i cpu-z, memoryfliken)...men med den volten låter din temp hög - nb core volten också på auto (1.113v)?

Den är på 2006MHZ.
Jag har inte ställt in något, så den borde väl vara på auto?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tänkte länka lite vattenporr med detta kort:D

Med tanke på dom NB/SB tempsen kommer antagligen vattenblock till detta kort sälja bra (alt nagelfilarna hos kicks:D)

Kan tillföra att min NB temp är 52*C (slösurf med musik). SB 44*C. brädan = 31*C
får ta den bärbara imorn och se vad jag får när jag belastar de hela också.

Permalänk
Medlem

Finns det inga chipsetkylare till den här brädan?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nu kanske de blir fel tråd men jag chansar.

Jag når bara 4Ghz med detta kort, kör 20x200 @ 1.44v stabilt i OCCT (ett par H) försöker jag gå högre (4.1-4.5) så vägrar den. har dock bara provat att mata upp till 1.55v, samma sak bara jag rör FSB ett steg så vill den inte (provade en ökning på 0v - 0.1v)
Jag har kört Cpun i högre hastigheter med mitt tidigare MSI 790FX - GD70 så de borde ju hänga på moderkortet.

Hur går det för er?

Kör med en 965 C3

Permalänk
Medlem

Nej nu är jag less på att värmen på NB är så hög, ska börja skruva isär det imorgon.
Hoppas det går fint

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Är det ett general fel på alla kort att inte kylaren sitter som den ska? Jag har 45 c på mitt med slö surfning och en överklockning på 3.2@3.8

Vad ska tempen vara på?

Permalänk
Medlem

Din temp är det inget fel på, när det kommer över 65 c (?) så kanske man ska fundera på att fixa problemet eller byta ut den.

Gick bara bra att fila ner distanserna, sänkte temp med 10 grader iaf

Btw, det står att mina minnen kör i 800 Mhz, men jag ställde just in att dom skulle gå i 1600 Mhz, why???

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Tänkte länka lite vattenporr med detta kort:D

Ska väl snart komma upp:
Crosshair 4 - Full Board Blocks - Motherboard Blocks - Blocks

Skrivet av StefanUlin:

Är det ett general fel på alla kort att inte kylaren sitter som den ska?
Vad ska tempen vara på?

Nej, några (en hel del) stackare som råkat ut för det. Som sagt under 65C

Skrivet av KKay:

Gick bara bra att fila ner distanserna, sänkte temp med 10 grader iaf
Btw, det står att mina minnen kör i 800 Mhz, men jag ställde just in att dom skulle gå i 1600 Mhz, why???

Gott att höra att det gick bra, vad har du för temp nu under load?
Du har DDR alltså 2x800 = 1600

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit testa det än, haft fullt upp med att ladda upp bilder från när jag fixade brädan Återkommer med det!

Haha, åh va dum jag känner mig Tack!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Gör "Turbo Unlocker" något vettigt?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Din temp är det inget fel på, när det kommer över 65 c (?) så kanske man ska fundera på att fixa problemet eller byta ut den.

Jobbigt läge, min ligger på 67 i load, jag som hade tänkt vänta tills jag ska dränka den i vatten:/

Hur är det sen med vattenblocken får man med distanser eller använder man dom man fick med kortet?
(Till moderkortet så klart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Gör "Turbo Unlocker" något vettigt?

ASUSTeK Computer Inc.
Bättre förklarat:
ASUS ger Turbo-teknik även för äldre AMD-processorer - www.nordichardware.com

Skrivet av zachry:

Hur är det sen med vattenblocken får man med distanser eller använder man dom man fick med kortet? (Till moderkortet så klart)

EK-FB ASUS Crosshair 4 - Acetal + Nickel - Crosshair 4 - Full Board Blocks - Motherboard Blocks - Blocks

Citat:

Available after Wednesday June the 23rd.
Block is mounted with enclosed M3 screws and PVC washers.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Hm, okej. Tack för länkarna.
Jag har då inte märkt någon skillnad med den funktionen på :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Jobbigt läge, min ligger på 67 i load, jag som hade tänkt vänta tills jag ska dränka den i vatten:/

Filade ner distanserna nyss och har benchat datorn nu, och kan meddela att jag sänkte tempen med 17C i load, maxat 50C på NB. och slösurf som nu 45C innan ca 55C. SB ligger på 43, load ca 47. Tror de va ca 55 innan på SB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Filade ner distanserna nyss och har benchat datorn nu, och kan meddela att jag sänkte tempen med 17C i load, maxat 50C på NB. och slösurf som nu 45C innan ca 55C. SB ligger på 43, load ca 47. Tror de va ca 55 innan på SB.

Nice Bytte du kylpasta?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Nice Bytte du kylpasta?

skojar du med oss eller? han skriver ju att han rättade ett fabriksfel genom att fila ner distanser på "the heatsinks"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calimi:

skojar du med oss eller? han skriver ju att han rättade ett fabriksfel genom att fila ner distanser på "the heatsinks"

>_<
Ja det är klart att jag förstod att han hade filat distanserna, jag gjorde det själv för drygt en vecka sen. Det jag undrade va om han bytte kylpasta oxå

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

>_<
Ja det är klart att jag förstod att han hade filat distanserna, jag gjorde det själv för drygt en vecka sen. Det jag undrade va om han bytte kylpasta oxå

Nä jag tänkte göra de först men såg att NB & SB samt volt kontroll/Drosslar/faser eller vad de nu är? inte ens hade legat emot så pastan som satt va med andra ord orörd, och kylpastan jag har hemma är Artic silver 5 vilket jag har för mig leder ström, vilket kan va lite surt om de skulle rinna över kanten:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Nä jag tänkte göra de först men såg att NB & SB samt volt kontroll/Drosslar/faser eller vad de nu är? inte ens hade legat emot så pastan som satt va med andra ord orörd, och kylpastan jag har hemma är Artic silver 5 vilket jag har för mig leder ström, vilket kan va lite surt om de skulle rinna över kanten:P

Aha okej Jag ska byta kylpasta om någon vecka när jag får ork, orkade inte göra det när jag filade ner distanserna

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

För er som inte ville flasha med Beta bios:

Nu har de lagt upp Bios 0905 officiellt på Asus FTP med följande info:

Citat:

BIOS 0905
Fix the system may not shut down by pressing the power button for 4 seconds when VID manual mode is enabled.

Inte mycket info där inte
Uppdaterat första posten iaf med rätt länk och så. Ingen skillnad mot den 0905 bios fil som varit länkad innan.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av callius:

"dmesg | grep -e DMAR -e IOMMU"
och meddela resultaten m.a.p. DMAR samt IOMMU

Jag införskaffade nyss detta moderkort tillsammans med en Phenom 1090T och kan rapportera att IOMMU fungerar bra, precis som de antyder på Xen-wikin.
"xm dmesg" från dom0 visar:
(XEN) AMD-Vi: IOMMU 0 Enabled.
PCI passthrough till Windows domU fungerar fint. De PCI-usbkontrollers jag angav registrerades och kan användas i domU. Jag har mixtrat lite med VGA passthrough i en 2.6.32.15 kärna med xen-4.0-testing hypervisor tools, men har inte lyckats få mitt Nvidia 8800gt grafikkort att fungera med några officiella drivrutiner än. Det verkar dock vara en fråga om Xens konfiguration.

I övrigt fungerar mitt exemplar av morderkortet bra. Jag har inte haft några problem med överhettning av NB men jag har fortfarande inte försökt överklocka något eller haft någon speciellt hög belastning av systemet.

Jag hade lite problem med en Samsung HD103SJ "Spinpoint F3" i början, men en biosuppdatering verkar ha löst det problemet.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det för er med temperaturstyrning av CPU fläkten, i mitt fall fungerar det inget vidare.
Jag har 2st GT1850 + en SS 2000 kopplat till CPU fan via en 1 till 3 adapter och har RPMkabeln till endast en av fläktarna, och har ställt in den att jobba aktivt mot 30*C ändå går den på halv varv när cpun är 45C.

hur kommer det sig?
Den ökar lite i varv men de är inte många varv per minut.
Kan också till lägga att HW monitor läser av fläktarna helt fel. i BIOS läser den korrekt men i HW visar den typ 6000RPM eller som nu står de 135000RPM:P

Är jag ensam om detta? och hur kan jag lösa det?

Permalänk
Medlem

Jag var in och köpte mig en sånn här bräda igår när jag var övertygad om att min nuvarande var trasig. Men när jag kom hem testade jag att uppdatera BIOS en gång till. Åhh då jävlar ska den börja funka. Så nu står jag här med ny bräda + 8gb ram och funderar på att lämna tillbaka den och vänta på 900 serien från AMD till nya Bulldozer. men jag kanske blir nöjd med denna bräda va vet jag. Känns lite dumt o uppgradera i detta läget när man inte vet vad som kommer runt hörnet.

EDIT: Kollade på den senaste roadmappen och det står AM3 som socket inte AM3r2 som framgick förut. Gissar att men inte missar några större features om man kör på 800 kontra 900. Blir hem och installera efter jobbet tror jag bestämt

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Hur fungerar det för er med temperaturstyrning av CPU fläkten, i mitt fall fungerar det inget vidare.
Jag har 2st GT1850 + en SS 2000 kopplat till CPU fan via en 1 till 3 adapter och har RPMkabeln till endast en av fläktarna, och har ställt in den att jobba aktivt mot 30*C ändå går den på halv varv när cpun är 45C.

hur kommer det sig?

4 pin = ställ in på PWM
3 pin = ställ in på DC (tror jag det heter)
Se tidigare post om detta i tråden...

Skrivet av zachry:

Kan också till lägga att HW monitor läser av fläktarna helt fel. i BIOS läser den korrekt men i HW visar den typ 6000RPM eller som nu står de 135000RPM:P
Är jag ensam om detta? och hur kan jag lösa det?

Nej, men kika längre ner under Asus Rog istället, där visas rpm för fläktarna rätt...
EDIT: Sorry, tänkte på HWiNFO32...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

4 pin = ställ in på PWM
3 pin = ställ in på DC (tror jag det heter)
Se tidigare post om detta i tråden...

Ja alltså jag har den redan inställd på DC (3Pin) och den ska köra 100% vid temp över 30C (prova 40C också)
och ?% under 20C, och den varvar ju upp när den går över de talet med de kanske handlar om ca 100RPM i ökning.

Får pilla runt lite mer kanske har missat nått

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte kolla. Jag som är inte är så inne på just minnen.
Kan man köra 1600mhz minnen på detta kort? Även fast det står "O.C 1600mhz", alltså fabriksinställda minnen på 1,6k mhz?

Visa signatur

AMD 1090T BE @ 4ghz - 2x XFX 5870 1GB - 8GB Corsair Vengeance 16000mhz - Corsair H50 - Crosshair IV - Western Digital 1TB - Corsair Obsidian 800D - Cougar CM 700W - 2x OCZ Vertex 2 60GB Raid0

Permalänk

Är det någon som har testat SLI med SLI-patch på detta moderkort?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7r347:

Kan man köra 1600mhz minnen på detta kort?

Ja

Skrivet av mikatataku:

Är det någon som har testat SLI med SLI-patch på detta moderkort?

Inte testat själv, men värt ett försök:
Project xDevs: Êîíòåíò / Ïóáëèêàöèè è ñòàòüè / Activating NVIDIA SLI on all motherboards, updated detailed HOW-TO

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Nu funkar datorn underbart, alla temps är sweet, och bäst av allt så låter datorn inget

CPU 33C, H50 inköpt
MB 34C
NB 42C
SB 42C
GPU 34C, Accelero Twin Turbo Pro, riktigt bra kylare för det priset

Visa signatur

#framtiden