Permalänk
Medlem

Johannelund i Linköping

Hejsan!

I augusti månad så flyttar jag till Johannelund i Linköping.

Nu undrar jag om ni därute och några erfarenheter hur det är i Johannelund?

Ligger det centralt? Nära stan? Hur långt är det till högskolan ifrån Johannelund?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det ligger inte så hemskt centralt, men det är närmre till stan än campus Valla, i alla fall. Om du tänkt läsa på LiU så hoppas jag du har en cykel - du lär behöva den.

Så hemskt mycket mer erf. av Johannelund har jag inte, det ligger så pass mycket på andra sidan stan från där jag bott att jag nog inte varit där mer än ett par gånger (om ens det) under de sju år jag bott i Linköping.

Hur som helst, välkommen

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Tackar för svar

Japp, jag hade tänkt att läsa vid LiU :). En cykel ska jag införskaffa.

Hur lång tid tar det att ta sig in till stan från Johannelund?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Är det vid Campus Valla du ska plugga och inte Campus US så var det inte direkt nära utan snarare rätt långt bort. Jag har bott i Linköping ett år nu men aldrig varit i Johannelund. Men om du kan så försök välja något närmare skolan, det är trevligt att snabbt kunna ta sig till kompisar och hitta på saker.

Permalänk
Medlem

Det var den ända lägenhet jag fick :). Men jag ska se vid något senare tillfälle om jag hittar något annat ställe

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tar kanske 10min att ta sig in i stan skulle jag tro.

Vad är det du ska läsa?

Permalänk
Medlem

Först blir det att läsa ett tekniskt basår för att få de behörigheter jag behöver. Sen efter det så hade jag tänkt att söka in till teknisk fysik & elektronik

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Tackar för svar

Japp, jag hade tänkt att läsa vid LiU :). En cykel ska jag införskaffa.

Hur lång tid tar det att ta sig in till stan från Johannelund?

Med bra tempo och rätt väg tar det 20 minuter, för den ovane, eller den som trampar på sakta, 40-60 minuter

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Bodde i Johannelund fram tills för ett par månader sedan. Bra område med oförtjänt dåligt rykte. Nära in till stan, inte särskilt rolig väg till skolan vintertid dock. Det ligger på "fel" sida av staden från campus sett. Beroende på hur snabbt du cyklar skulle jag säga att restiden till Campus Valla ligger mellan 15 och 30 minuter, även lite beroende på vilken ände av Campus du ska till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz:

eller den som trampar på sakta, 40-60 minuter

60 minuter ... Ja då får man bo i bortre änden, trampa med en rostig cykel utan luft och ta helt fel väg. Tar inte ens en timme att gå från Johannelunds centrum till Campus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken och enligt eniro är det runt 2,5 k fågelvägen och 9 minuter med cykel. Noway att detta skulle vara ens tjugo min genom normal väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Blev nyfiken och enligt eniro är det runt 2,5 k fågelvägen och 9 minuter med cykel. Noway att detta skulle vara ens tjugo min genom normal väg?

Visst, har man bra kondition och starka vader så tar det 9 minuter med cykel ... Annars är det trevliga uppförsbackar stor del av vägen.

Edit: Kollade upp på eniro och undrar hur i hela friden du får vägen mellan Johannelund och LiU till 2,5 km fågelvägen? Viker du kartar månne? Enligt Eniro är det 7,8 km bilvägen (Ödegårdsgatan, Söderleden, Haningeleden, Lambohovsleden) vilket är närmast sanningen när det kommer till cykelväg. Dock genar man i praktiken utmed bussgatan uppifrån T1 parallellt med Lambohovsleden. Så den faktiska resvägen landar gissningsvis på strax över 6 km. Bor man i bortre Johannelund kanske det blir Ålerydsvägen ut till Haningeleden, men det är en vild gissning återigen.

Hur som helst, Söderleden är inte mycket annat än uppförsbacke, Haningeleden är en lätt uppförslutning med garanterad motvind i båda riktningarna och förlängningen av kompanigatan är förvisso flack, men likväl garanterad motvind ute på det jäkla fältet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Johannelund kan jag tänka mig är en helt ok stadsdel att bo i. Jag är själv uppväxt i närheten och tillbringade min högstadietid tid i Johannelund då skolan låg där. I Johannelund centrum finns ICA, Apotek (fanns vet jag iaf), Närpolisen (fanns vet jag iaf), bibliotek, samt en pizzeria som enligt mig har väldigt god kebab

Som många andra tidigare har sagt är det inte långt in till stan, jag som för tillfället bor 2km längre bort från centrum kommer in på 10-15min på cykel (med cykel utan högre växlar). Till Campus Valla skulle jag räkna med att det tar 20-30min att cykla beroende på var i johannelund du kommer bo, väder, vind och ork (med vinterväder inräknat).

Cykelleder finns det gott om i stan också som tur är, några nämnda av Crazy Ferret ovan. Och som även tidigaren nämnt är det alltid motvind. Även om man skulle göra en u-sväng har man likt förbaskat motvind ändå.

Skulle man mot förmodan inte kunna ta cykel pga fel eller dåligt väder finns det även bussar man kan ta in mot stan. Buss 15 går igenom Johannelund och buss 14 går på brokindsleden i kanten av Johannelund (vilket ett par landsortsbussar också gör om jag inte minns fel). Det finns även bussar inne i stan att byta till för att komma till Campus, buss 2 och 12 är de vanligaste som jag känner till.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Johannelund kan jag tänka mig är en helt ok stadsdel att bo i. Jag är själv uppväxt i närheten och tillbringade min högstadietid tid i Johannelund då skolan låg där. I Johannelund centrum finns ICA, Apotek (fanns vet jag iaf), Närpolisen (fanns vet jag iaf), bibliotek, samt en pizzeria som enligt mig har väldigt god kebab

Som många andra tidigare har sagt är det inte långt in till stan, jag som för tillfället bor 2km längre bort från centrum kommer in på 10-15min på cykel (med cykel utan högre växlar). Till Campus Valla skulle jag räkna med att det tar 20-30min att cykla beroende på var i johannelund du kommer bo, väder, vind och ork (med vinterväder inräknat).

Cykelleder finns det gott om i stan också som tur är, några nämnda av Crazy Ferret ovan. Och som även tidigaren nämnt är det alltid motvind. Även om man skulle göra en u-sväng har man likt förbaskat motvind ändå.

Skulle man mot förmodan inte kunna ta cykel pga fel eller dåligt väder finns det även bussar man kan ta in mot stan. Buss 15 går igenom Johannelund och buss 14 går på brokindsleden i kanten av Johannelund (vilket ett par landsortsbussar också gör om jag inte minns fel). Det finns även bussar inne i stan att byta till för att komma till Campus, buss 2 och 12 är de vanligaste som jag känner till.

Linköping, staden där två cyklister kan mötas och båda har motvind. Tragiskt men sant.

Apoteket finns kvar, närpolisen har väl dock fått ge vika (eller bara flyttat, inget jag tänkt på). Kan dock inte hålla med om kebaben, men däremot har de stans bästa pizzor. Nära till dygnet-runt-öppen mack, inte att förakta!

För att sammanfatta; Det finns sämre alternativ gällande boende, helt klart. Däremot är det kanske inte helt optimalt som student. Det är ett helvete med bussförbindelserna vintertid ut till campus då linje 2 går utmed den tättrafikerade lasarettsbacken där bussar konstant blir stående och inte kommer någonstans vintertid. Linje 12 är då att föredra, men då får du lägga på en skaplig stund i restid.

Hur som helst, välkommen till Linköping och LiU, Brajan!

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Kan instämma med flera andra! Morsan med familj bor i Johannelund sedan ett par år (själv är jag uppväxt i Tallboda), och det är absolut ett område med oförtjänt dåligt rykte som hänger kvar. Som jag fattar det på dem är det väldigt lugnt nu för tiden samt bra kommunikationer till stan.
Överlever du "pendlandet" till campus och lägger vantarna på en fin lägenhet (finns MYCKET nyrenoverat i Johannelund) kan det nog bli en riktig kanonlösning!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag tackar allihopa för era svar och även välkommandet

Jag tror att adressen var Skogslyckegatan 16. Skogslyckegatan var det i alla fall.

Är det ett bra ställe i Johannelund?

Visa signatur
Permalänk

Jag ska också börja plugga i Linköping!
Men kör civilingenjör datateknik på dirren. Hoppas vi kan ta en öl nån gång!

Ska försöka få bostad i Ryd.. ligger jävligt nära och bra till!

Permalänk
Medlem

Härligt

Nja, teknisk fysik & elektronik verkar mer intressant än D ;). Men om jag inte kommer in på teknisk fysik så blir det D =). Vi kan väl ändå ta en öl någon gång?

Ryd är bra. Men dock så fick jag ingen lägenhet där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Visst, har man bra kondition och starka vader så tar det 9 minuter med cykel ... Annars är det trevliga uppförsbackar stor del av vägen.

Edit: Kollade upp på eniro och undrar hur i hela friden du får vägen mellan Johannelund och LiU till 2,5 km fågelvägen? Viker du kartar månne? Enligt Eniro är det 7,8 km bilvägen (Ödegårdsgatan, Söderleden, Haningeleden, Lambohovsleden) vilket är närmast sanningen när det kommer till cykelväg. Dock genar man i praktiken utmed bussgatan uppifrån T1 parallellt med Lambohovsleden. Så den faktiska resvägen landar gissningsvis på strax över 6 km. Bor man i bortre Johannelund kanske det blir Ålerydsvägen ut till Haningeleden, men det är en vild gissning återigen.

Hur som helst, Söderleden är inte mycket annat än uppförsbacke, Haningeleden är en lätt uppförslutning med garanterad motvind i båda riktningarna och förlängningen av kompanigatan är förvisso flack, men likväl garanterad motvind ute på det jäkla fältet.

Min kommentar var riktad mot påståendet att det skulle ta 40-60 min "för en ovan" att cykla från johannelund till stan, vilket visade sig vara 2.5 km enligt eniro. Kanske var otydligt då jag inte citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Min kommentar var riktad mot påståendet att det skulle ta 40-60 min "för en ovan" att cykla från johannelund till stan, vilket visade sig vara 2.5 km enligt eniro. Kanske var otydligt då jag inte citerade.

Aha, ja det kan nog stämma bättre det! Det var nog jag som snurrade ihop det med mig själv där.

Skrivet av Brajan:

Jag tackar allihopa för era svar och även välkommandet

Jag tror att adressen var Skogslyckegatan 16. Skogslyckegatan var det i alla fall.

Är det ett bra ställe i Johannelund?

Det är ett par hus ifrån där jag bodde (Ödegårdsgatan 55). Tämligen stillsamma gårdar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Brajan:

Hejsan!

I augusti månad så flyttar jag till Johannelund i Linköping.

Nu undrar jag om ni därute och några erfarenheter hur det är i Johannelund?

Ligger det centralt? Nära stan? Hur långt är det till högskolan ifrån Johannelund?

Välkommen till stan vetja!

Johannelund är ett rätt schysst område med mycket lite skadegörelse och otrevligheter. Man förväntar sig mer, men det som gör det lugnt är att typen av invånare är så blandad. Många med utflugna barn bor där liksom barnfamiljer med både svensk och utländsk bakgrund. För övrigt är plaskdammen ouppvärmd och svinkall. Och typ 30cm djup - tjoho!

En potentiellt störande grej skulle kunna vara att mackarna vid Braskens bro inte ligger så långt bort. Det blir en del oljud där när kepsvändarfolket plågar sina sunkiga, nedsuttna, våldtagna kebabslädar och hisingetraktorer... Jag tror dock ärligt talat inte att det är något man störs av i vanliga fall - endast om vinden råkar ligga rätt. Om du kikar på Google Maps så är det rätt långt från Johannelunds Centrum till mackarna vid Braskens bro.

Det tar cirkus 10-15 minuter att cykla in så centralt det går i stan, och ungefär samma med buss. Skulle tippa på att det tar cirka 25 till LiU - mest uppfriskande och inte så jobbigt. Köp en cykel som inte sticker ut i mängden bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Välkommen till stan vetja!

Johannelund är ett rätt schysst område med mycket lite skadegörelse och otrevligheter. Man förväntar sig mer, men det som gör det lugnt är att typen av invånare är så blandad. Många med utflugna barn bor där liksom barnfamiljer med både svensk och utländsk bakgrund. För övrigt är plaskdammen ouppvärmd och svinkall. Och typ 30cm djup - tjoho!

En potentiellt störande grej skulle kunna vara att mackarna vid Braskens bro inte ligger så långt bort. Det blir en del oljud där när kepsvändarfolket plågar sina sunkiga, nedsuttna, våldtagna kebabslädar och hisingetraktorer... Jag tror dock ärligt talat inte att det är något man störs av i vanliga fall - endast om vinden råkar ligga rätt. Om du kikar på Google Maps så är det rätt långt från Johannelunds Centrum till mackarna vid Braskens bro.

Det tar cirkus 10-15 minuter att cykla in så centralt det går i stan, och ungefär samma med buss. Skulle tippa på att det tar cirka 25 till LiU - mest uppfriskande och inte så jobbigt. Köp en cykel som inte sticker ut i mängden bara...

Tror aldrig jag störde mig på "kepsvändarfolket" en enda gång under de 3½ år jag bodde där. Det enda speciella ljudet jag störde mig på emellanåt var från flygplatsen, men det var inte särskilt ofta. Då bodde jag (i likhet med TS) på "fel" sida Johannelund ur den aspekten.

Gällande potentiellt cykelköp säger jag tvärt om. Köp en som sticker ut så hittar du den även på fyllan bland alla andra jäkla cyklar på campus!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Gällande potentiellt cykelköp säger jag tvärt om. Köp en som sticker ut så hittar du den även på fyllan bland alla andra jäkla cyklar på campus!

Mja, det är ju det som är problemet! Alla andra fyllekajjor hittar den ju också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Mja, det är ju det som är problemet! Alla andra fyllekajjor hittar den ju också

Det är därför man har ett brutalt lås och låser fast den i något i backen fastgjutet.

Visa signatur