Begränsad överklockning med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Oj, låter som att jag kommer att köpa en AMD i framtiden då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Som det står i artikeln så är det moderkortstillverkarna som har absolut mest att förlora på detta, mer än konsumenterna faktiskt, eftersom Intels nya strategi innebär att även det absolut sämsta och billigaste moderkortet från exempelvis Jetway på Clas Ohlsson kommer att prestera exakt lika bra som det dyraste flaggskepps moderkortet från Asus. Med eller utan överklockningsprocessor. Det kanske håller sämre än ett bättre kort, men det blir lika snabbt.

Moderkort tappar liksom sin betydelse vad det gäller prestanda, det blir bara en patchbay där man kan jämföra olika moderkort endast genom hur många anslutningar för kringutrustning de har och eventuellt betala extra för dem. Typ SLi eller inte.

För oss entusiaster kommer 1155 att vara dött, inget som drabbar Intel eftersom de vill styra över oss till den dyrare 2xxx-plattformen och kanske först sälja slut på X58-chipset. Inget som roar moderkortstillverkarna speciellt, eftersom det är så få som har råd med den dyrare plattformen vilket gör att volymerna blir för små. Idag kan de sälja "semi"-entusiastkort till många och öka marginalerna lite från de simplaste korten. Den möjligheten försvinner.

Det blir AMD och Bulldozer som blir hoppet då, framförallt för modertsfolket som nog börjar gilla AMD mer och mer nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Fanns det inte motsvarande rykten innan Nehalem lanserades?

Men nu kom det ju från Intel själva.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Tänk vad många färre problemtrådar det skulle bli inge fler pers som överklockar och sen undrar varför skiten hänger sig...
lite synd dock att man inte kan köra högre fsb nu så man kan använda nya minnen på tokhög frekvens, om detta kommer att bli kommer det att påverka minnena... behöver aldrig köpa nåra dyra utan bara tillräckligt för den fsb man kör.

Klocka med multipel är svårt, visst om prollen råkar klara det är det ok, men en prolle som skulle klara 50 mhz mindre kanske får sänkas flera hundra mhz för att gå stabilt, ingen finjustering här inte. Undrar om moderkorten kan hackas för att låsa upp multipel?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tänk vad många färre problemtrådar det skulle bli inge fler pers som överklockar och sen undrar varför skiten hänger sig...
lite synd dock att man inte kan köra högre fsb nu så man kan använda nya minnen på tokhög frekvens, om detta kommer att bli kommer det att påverka minnena... behöver aldrig köpa nåra dyra utan bara tillräckligt för den fsb man kör.

Klocka med multipel är svårt, visst om prollen råkar klara det är det ok, men en prolle som skulle klara 50 mhz mindre kanske får sänkas flera hundra mhz för att gå stabilt, ingen finjustering här inte. Undrar om moderkorten kan hackas för att låsa upp multipel?!?

flera hundra hej och hå högst 1 x bclk vilket lär ligga på 133 så knappast flera hundra... Att klocka med multi är som en dans på rosor i jämförelse med bclk/fsb.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

flera hundra hej och hå högst 1 x bclk vilket lär ligga på 133 så knappast flera hundra... Att klocka med multi är som en dans på rosor i jämförelse med bclk/fsb.

Håller med. Antingen fungerar det eller inte. sänk en så är det biff.. men man tappar lite promille prestanda

Permalänk
Medlem

Tragiskt att Intel försöker få detta att framstå som en YES-feature

Permalänk
SpelClockers

Hmm jag som hade tänkt att uppgradera till just "sandy" när det kommer.
Nej tack, jag vill ha möjligheten att kunna klocka min standard cpu.
Jag instämmer med andra här i tråden, hoppas att AMD tar ett kliv framåt med en stark cpu.

Permalänk
Medlem

Tur att det finns en tillverkare till då...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Fine att det inte går att överklocka modellerna i budget segmentet. Varför klagar folk, inte så att ni hade tänkt köpa dom ändå?
Sweclockers medlemmar siktar väl ändå på med-highend segmentet.

Aka K-modellerna hos 1155 och ersättaren till LGA1366 -> LGA2011.

Sen kan ni ju inte uttala er om att K-modellerna och uppåt kommer vara dyra för det vet vi ju trots allt inte än.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Min första tanke var blä när jag såg detta. Men när man tänker efter så är det inte en så dum tanke. Så länge entusiasterna har en annan platform att leka med så är detta inte så dumt för den vanliga datorköparen eller för casual-klockaren som mest är intresserad av att få en så snabb dator som möjligt till ett lågt pris. I motsats till många andra tror jag att detta kommer att slå hårt mot AMD. Idag är AMDs konkurrenskraft inte bara prisvärda processorer, utan det faktum att hela paketet blir billigare. Jag tänker då särskilt på moderkort. En av de vanligaste trådarna i detta frum är "speldator för 10k". Där är AMD onekligen starka. Om Intel på detta sätt kan göra att moderkort+K-processor+minnen hamnar i linje med exempelvis motsvarande AMD-paket med en 965 eller 1055T så förstår jag verkligen tanken. Strax däröver går nog också att räkna hem.

Oaktat det ovanstående så finns ett stort "men", nämligen prissättningen. Blir K-processorerna för dyra så faller hela ovanstående tankegång. Sen finns också risken att Intel medvetet styr över entusiasterna till en dyrare plattform, så prissättningen av den plattformen blir också relevant.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

AMD satsar på effektivitet (GPU & CPU i samma) och Intel försämrar klockmöjligheterna... Jag behåller nog min Phenom X4 i 3,6 Ghz en generation till :). Räcker ju för att surfa, och är kvick i de flesta program. Vill jag spela uppgraderar jag bara GPU.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

AMD satsar på effektivitet (GPU & CPU i samma) och Intel försämrar klockmöjligheterna... Jag behåller nog min Phenom X4 i 3,6 Ghz en generation till :). Räcker ju för att surfa, och är kvick i de flesta program. Vill jag spela uppgraderar jag bara GPU.

Clarkdale (on chip)? Sandy Bridge (on die)? Hallå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av minibite3:

Jag behåller nog min Phenom X4 i 3,6 Ghz en generation till :). Räcker ju för att surfa, och är kvick i de flesta program. Vill jag spela uppgraderar jag bara GPU.

Jag sitter i en liten annan sits, kör fortfarande med en överklockad E6600. Det börjar kännas att kraften inte räcker till i en hel del spel nu, märktes mest i Bad Company 2.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Igår började jag på allvar att börja exprimentera med min htpc och göra om alla mina 100-tals dvd filmer till h264 för att sedan ha allt på datorn. Här har man verkligen nytta av flera kärnor och mycket prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PanicOutPut:

Är det bara jag som får känslan att Bulldozer kommer att ta hem segern åt AMD om det här kommer ske? Det var i alla fall min första spontana tanke när jag läste artikeln.

Nej, jag fick med tankar om att Bulldozern kommer att göra det, och även att AMD;s 6 kärniga kan slå Intels kommande arkitektur med i pris/prestanda då du kan klocka en AMD då vilket du inte kan med Intel;s Sandy Bridge, och jag tror nog moderkortstillverkarna kommer välja att gå över till AMD som entusiastmärke nr. 1 iom detta då de har upplåsning av kärnor, går att klocka mera procentuellt och man kan få så mycket mer för samma summa pengar.

Skrivet av Nyhet:

Besannas de värsta farhågorna blir det dock ett tungt bakslag för många hobbyentusiaster ute i stugorna.

Det är inte den värsta farghågan för mig och inget tungt bakslag för mig iaf, AMD rules, all the way baby ! =D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Nej, jag fick med tankar om att Bulldozern kommer att göra det, och även att AMD;s 6 kärniga kan slå Intels kommande arkitektur med i pris/prestanda då du kan klocka en AMD då vilket du inte kan med Intel;s Sandy Bridge, och jag tror nog moderkortstillverkarna kommer välja att gå över till AMD som entusiastmärke nr. 1 iom detta då de har upplåsning av kärnor, går att klocka mera procentuellt och man kan få så mycket mer för samma summa pengar.[/B]

Denna nyhet gäller bara för den billiga LGA1155, LGA2011 (ersättaren till X58) kommer nog att kunna klocka bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fine att det inte går att överklocka modellerna i budget segmentet. Varför klagar folk, inte så att ni hade tänkt köpa dom ändå?
Sweclockers medlemmar siktar väl ändå på med-highend segmentet.

Jag kan endast skriva för mig, men jag satsar på det som ger mest prestanda per krona i budgetsegmentet när jag väl ska handla, high-end brukar trots allt leda till mera mera kronor för likvärdig prestanda i en överklockad CPU/GPU för min del.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Sen kan ni ju inte uttala er om att K-modellerna och uppåt kommer vara dyra för det vet vi ju trots allt inte än.

Vad jag fått erfara hittills är att AMD är mera prisvärt än Intels motsvarighet för mina syften, och jag har en svag känsla i vänstra stortån att AMD kommer med något riktigt prisvärt som motsvarar även dessa processorer och som blir ett värdigt alternativ då AMD fortfarande behöver konsumenter som köper deras produkter för att gå runt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD uppmärksammar detta och klämmer ut en rejäl prolle tills dess. Kanske blir en AMD nästa gång då.
Ser gärna att de gör en comepack som i prestandasegmentet och äger upp som de gjorde med första Athlon serien.

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Igår började jag på allvar att börja exprimentera med min htpc och göra om alla mina 100-tals dvd filmer till h264 för att sedan ha allt på datorn. Här har man verkligen nytta av flera kärnor och mycket prestanda.

Time is money my friend

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

nu förstår jag inte, kommer dom redan fasa ut 1156 sockeln, och med det också fasa ut processerna och moderkorten till tex i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

nu förstår jag inte, kommer dom redan fasa ut 1156 sockeln, och med det också fasa ut processerna och moderkorten till tex i5?

Den kommer väl att bli vad 775 är idag antar jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Kan förstå att sådana som klockar på allvar kan få en rejäl förlust på detta.
Men personligen så ser jag inte någon förlust i det då jag inte överklockar mina saker. Finns inte någon som helst anledning till att klocka CPUn eller annat då den bara är till för spel. Enda som skulle kunna tänkas klockas är mina 2st 3870x2 kort. Men om det är en ren speldator så behövs som många här på sweclockers sagt inte CPUn till 100%. Tror jag inte hittat ett ännu släppt spel som kräver 100% av min E8400 när den ligger på "Factory default"

Att man trimmar bilar kan jag förstå, att överklocka en dator...det kan jag inte förstå. I mitt fall är det sak samma hurvida AMD gör en "grym" CPU för nästa generation. Folk sa samma sak rörande AMD Athlon 64, hade en 3500+ och den upplevdes som sämre än min Intel P4 Northwood på 2.4Ghz. Athlonen kändes som en gammal Cyrix CPU. Snabb som attan vid nedförsbacke men slö och långsam så fort det blev lite tungt. Nej jag struntar i vad AMD gör, Intel har aldrig gjort något som jag blivit besviken över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Den kommer väl att bli vad 775 är idag antar jag.

förfan, köpte mitt system i slutet på september. alltså har jag haft det i 10 månader och dom skickar redan ut det och ger ut ett nytt som inte ens kan klocka ordentligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Andersson:

De första Celeron processorerna gick ju med lätthet att överklocka från 66MHz FSB till 100MHz så jag förstår inte varför du fick problem.

Ah, men vid 100MHz FSB är PCI-dividern 3, vilket ger en PCI-frekvens på 100/3 - ganska nära 66/2.
Min överklockning gav en PCI-frekvens på 41.5 MHz (83/2)... ~38 brukar vara det högsta relativt säkra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Att man trimmar bilar kan jag förstå, att överklocka en dator...det kan jag inte förstå.

Biltrimning ger nästan noll praktisk nytta medan att överklocka en dator i de flesta fall också inte gör någon nytta heller. Båda två är till för att skryta(för det mesta, ibland har man faktiskt nytt av överklockning), dock så är överklockning nördigare

Skrivet av ZalZeRoz:

I mitt fall är det sak samma hurvida AMD gör en "grym" CPU för nästa generation. Folk sa samma sak rörande AMD Athlon 64, hade en 3500+ och den upplevdes som sämre än min Intel P4 Northwood på 2.4Ghz. Athlonen kändes som en gammal Cyrix CPU. Snabb som attan vid nedförsbacke men slö och långsam så fort det blev lite tungt. Nej jag struntar i vad AMD gör, Intel har aldrig gjort något som jag blivit besviken över.

Källa, tack. Det blev helt plötsligt en stark doft av troll här inne.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Källa, tack. Det blev helt plötsligt en stark doft av troll här inne.

Behövs inte. Det är alldeles uppenbart hur fel han har. Min 3500+ beräknade SuperPi på nästan halva tiden jämfört med min Northwood 2.4GHz, den var _betydligt_ snabbare. Möjligen att han haft något annat som flaskhals i sin AMD-burk typ superslö hårddisk eller något, men det är knappast processorns fel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

<Wall of text>

Källa, tack. Det blev helt plötsligt en stark doft av troll här inne.

Skrivet av the squonk:

Behövs inte. Det är alldeles uppenbart hur fel han har. Min 3500+ beräknade SuperPi på nästan halva tiden jämfört med min Northwood 2.4GHz, den var _betydligt_ snabbare. Möjligen att han haft något annat som flaskhals i sin AMD-burk typ superslö hårddisk eller något, men det är knappast processorns fel.

Dessa siffror antyder också att Athlon var i en högre division:

Passmark CPU Mark:

569 AMD Athlon 64 3500+
315 Intel Pentium 4 2.40GHz

Källa: PassMark Software - CPU Benchmark Charts

Permalänk
Medlem

Det kan verka som om att detta är precis vad AMD behöver för att hämta tillbaka på processor marknaden lite. Om Intel låser sig ute från entusiast marknaden med "Sandybridge" kommer ju AMD få en massa "gratis" kunder, så vida de inte gör likadant vill säga.

Bara en tanke...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det kan verka som om att detta är precis vad AMD behöver för att hämta tillbaka på processor marknaden lite. Om Intel låser sig ute från entusiast marknaden med "Sandybridge" kommer ju AMD få en massa "gratis" kunder, så vida de inte gör likadant vill säga.

Bara en tanke...

Den dyrar versionen av SandyBridge funkar att klocka med. (LGA2011)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"