Permalänk
Medlem

mitt senaste inköp var en midsize fiddy för 1800, gick sönder dagen efter, aja, så kan de bli ibland

Visa signatur
Permalänk

Köpte mig en WD TV Live

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Tjena, kollade precis.
Filtret är vad jag kan se helt neutralt. Ditt kanske är ett felpaketerat gulfilter eller nåt?
Annars är ju nåt fel då ett UV-filter väl ändå ska vara neutralt.

Skrivet av Ficklampa:

Samma sak

Well, wikipedias artikel om filter säger så:
"A strong UV filter, such as a Haze-2A or UV17, cuts off some visible light in the violet part of the spectrum, and so has a pale yellow color; these strong filters are more effective at cutting haze,"

Edit. Istället för att diskutera vidare i denna tråd gjorde jag en ny på rätt plats: http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/941005-kenko-mc-uv-...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Många fina timmars med spelande framför dig

Det hoppas jag.
Semestern är slut och har inte ens hunnit köra igenom GTA IV än :S
På börjar det när vanliga är igenom kört, verkar ta tid.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

16 spänn på Ullared. Nu ska det grillas....

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Braveheart:

http://img249.imageshack.us/img249/2533/kjell.jpg

16 spänn på Ullared. Nu ska det grillas....

Shit, modigt att erkänna att du varit där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Shit, modigt att erkänna att du varit där.

off-topic:
Men varför?
De är billigt, varför inte shoppa lite förbrukningsartiklar där

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Shit, modigt att erkänna att du varit där.

Själv så bor päronen ca 35-40 min ifrån gekås.
Är där varje gång vi hälsar på föräldrarna.

Dock köper vi bara förbrukningsgrejer.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

WW2 era keps..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Well, wikipedias artikel om filter säger så:
"A strong UV filter, such as a Haze-2A or UV17, cuts off some visible light in the violet part of the spectrum, and so has a pale yellow color; these strong filters are more effective at cutting haze,"

Edit. Istället för att diskutera vidare i denna tråd gjorde jag en ny på rätt plats: http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/941005-kenko-mc-uv-...

Sure men wikipedia är ingen godkänd källa för information eftersom vem som helst kan skriva och ändra. Det må mycket väl vara så. Kanske var så förr i tiden när man körde film, men idag så används uv-filter främst för att skydda frontlinserna eftersom kameran redan har ett lågpassfilter ovanför sensorn, som sitter där för att filtrera uv-ljus.

T ex hade man gröna filter på kameran för att få bättre svartvita bilder... UV-filter idag bidrar inget till bilden, däremot kan det försämra skärpa och bidra med konstiga ghosting- och ljuseffekter. Har varit med om detta själv, jag kör utan filter.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

UV filter utformades mest på den tiden man enbart hade analoga kameror då post var extremt minimalt, nu kan man lätt uppnå allt vad UV filter påstås göra med bilden, vissa hänger fortfarande kvar vid UV filter bara för att "det är fusk att efterbehandla" av någon skum ologisk anledning. Alla filter försämrar skärpan, naturellt är det enda rätta (polfilter är iofs svårt att efterbehandla till sig om man vill ha en bild utan tex reflektioner)

Aja skit samma, var uttråkad

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Fan, en svets och en trip till biltema hade löst det där

Så sant. Men vi bestämde oss för att skita i det. Jag menar det hade ju bara resulterat i ännu mer utgifter för den bilen. Ganska onödigt som sagt

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

UV filter utformades mest på den tiden man enbart hade analoga kameror då post var extremt minimalt, nu kan man lätt uppnå allt vad UV filter påstås göra med bilden, vissa hänger fortfarande kvar vid UV filter bara för att "det är fusk att efterbehandla" av någon skum ologisk anledning. Alla filter försämrar skärpan, naturellt är det enda rätta (polfilter är iofs svårt att efterbehandla till sig om man vill ha en bild utan tex reflektioner)

Aja skit samma, var uttråkad

Ja, men idag så bidrar inte uv-filter med något mer än "skydd" för frontlinsen.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Sure men wikipedia är ingen godkänd källa för information eftersom vem som helst kan skriva och ändra. Det må mycket väl vara så. Kanske var så förr i tiden när man körde film, men idag så används uv-filter främst för att skydda frontlinserna eftersom kameran redan har ett lågpassfilter ovanför sensorn, som sitter där för att filtrera uv-ljus.

T ex hade man gröna filter på kameran för att få bättre svartvita bilder... UV-filter idag bidrar inget till bilden, däremot kan det försämra skärpa och bidra med konstiga ghosting- och ljuseffekter. Har varit med om detta själv, jag kör utan filter.

Wikipedia må inte vara godkänd i dina ögon, men dess artiklar står och faller med sina källor, samt möjlighet och vilja att kolla upp dessa. Du får gärna vara med i tråden jag skapade specifikt för diskussionen om mina möjliga 'fake'filter för jag skulle vilja veta hur de skiljer sig från de som säljs av Cyberphoto ex, och det är lite offtopic för denna tråd.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

införskaffades under gårdagen (lördag), och för första gången i min Ikea-historia, så saknas det delar. Tre stycken skruvar...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Shit, modigt att erkänna att du varit där.

Är rätt modig av mig.....

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Skrivet av 1331891:

"Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 5)

1. Förarsäte, fastsättning bristfällig
2. Bromsrör, tvärgående bak, rostskadat
3. Avgassystem, läckage, avgasmätning inte utförd
4. Stomme sidobalk, höger yttre, rostskadad
5. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn"

Bilen besiktigades 17 mars i år och skrotades 28 april. Ingen mening med att hålla på och reparera sånt. Grejen är att maskinellt startade bilen ALLTID nu denna vinter som var och alla andra vintrar. Ganska fantastisk bil om man bortser från de sakerna.

Aha, min bil besiktigades helt utan fel i maj i år.
Det enda allvarilga är ju balken, men jag ska se till att underredsbehandla den här bilen.
Gör jag inte det så lär den gå samma öde till mötes som din syrras bil och min morsas bil.
Stomme sidobalk, vänster yttre är rostskadad på morsans ford

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

En husvagn 2000kr. Ska bygga skotersläp av skiten

hmm får inte upp någon bild

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Nya dojs, sulan ramlade av dom andra på väg ner på stan så det blev en snabb sväng in på stadium.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Är du nöjd med den?
Köpte mej en likadan för 2 månader sedan, funkar precis som jag vill att den ska göra

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ficklampa:

Sure men wikipedia är ingen godkänd källa för information eftersom vem som helst kan skriva och ändra.

Inte godkänd i vilket sammanhang?

Själv använder jag Wikipedia som källhänvisning när jag skriver arbeten på universitetet. Inga problem där.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

PS3 60Gb från Webhallen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Inte godkänd i vilket sammanhang?

Själv använder jag Wikipedia som källhänvisning när jag skriver arbeten på universitetet. Inga problem där.

Lustigt, då många skolor inte godkänner det som källhänvisning.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedFLip:

off-topic:
Men varför?
De är billigt, varför inte shoppa lite förbrukningsartiklar där

Kände inte till stället förens en kollega skickade ett skämtmail med en länk till ett youtub klipp.
Det var från en dokumentär om stället.

Helt galet, de har egen camping för stället, folk åker dit för att semestra och handla.. Typ alla i klippet jag såg var tragiska, etc.. Folket som jobbar där går dit på fritiden etc.. Helgalet verkar det vara. De anordnar även korvätar tävling för männen medans de väntar på fruarna.. haha....

Sedan säljer de ju bara skit oxo, och varför stå och köa i den där kön för saker du kan köpa på annat håll?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oj CyberVillain du glömde räkna ut att den dokumentären var rejält vässad, helt missat 5:ans serier? Lixom svårt att göra rolig TV om man väljer normala personer ellerhur?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Oj CyberVillain du glömde räkna ut att den dokumentären var rejält vässad, helt missat 5:ans serier? Lixom svårt att göra rolig TV om man väljer normala personer ellerhur?

Man kan inte vara helt normal om man köar i de där köerna för skit

Visa signatur
Permalänk

"Logitech Wheel Driving Force GT". Underbart skoj till Colin McRae Dirt2 och Race Driver GRID, t.ex.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Man kan inte vara helt normal om man köar i de där köerna för skit

Många åker från Stockholm och längre för att köpa varor där, inte fan vänder man när man ser kön?
Igår var det kö utanför kl 3 och varuhuset stängde kl 5 hehe

Du menar att förra årets 4,3 miljoner kunder köpte enbart skit därinne?
Gekås har allt som en vanlig affär har förutom datorer, tv-apparater och märkeskläder.
Verkar som du svalt den där tv-serien med hull och hår.

Visst kan det finnas en del skumma personer därinne, men stockholmare är ju kunder dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Man kan inte vara helt normal om man köar i de där köerna för skit

Om det hade varit skit, hur kan det gå så förbannat bra?

ta allt som visas på tv med nypa salt.
Antar att du varit där nångång?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |