Nvidia tecknar licensavtal med Rambus

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tecknar licensavtal med Rambus

Grafikjätten Nvidia kryper till korset och tecknar licensavtal med minnesföretaget Rambus. Avtalet rör tekniker för flera olika minnesstandarder.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad är då två procent av en minneskontroller?
Kan ju inte vara två procent per chip innehållandes en minneskontroller. Det blir ju hutlösa summor som Rambus drar in.

Permalänk

Jaha, bara det inte resulterar i dyrare VGA'n så är det sak samma.

Permalänk
Medlem

Ja det var en fin dator jag hade på den tiden med rambusstickor!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Rambus är ett jäkla troll. De bara patenterar en massa teknik som de aldrig någonsin kommer att använda, sedan bara sitter de och stämmer företag som bygger lösningar som ser ut ungefär så.

Som att Henry Ford skulle söka patent på "där en reaktion mellan flera kemiska ämne genererar drivkraft" och sedan skulle Ford stämma alla som tillverkar något som rör sig, från hybridbilar till rymdraketer.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Snacka om att gå i säng med djävulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

Snacka om att gå i säng med djävulen.

..? Läste du artikeln?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har patent på unika tekniska lösningar skulle alltså inte vilja ha betalt? Intressant generositet, tyvärr inte så vanlig i verkligheten.

Tänk också på att AMD/ATi redan har betalt i flera år för teknikerna och nyligen förnyade avtalet. nVidia har vägrat. Tänk på det när ni läser kvartalsrapporter. Detta kan utan vidare handla om $500 miljoner eller mer pga att nVidia använt tekniken i många år men vägrat betala patentinnehavaren, Rambus.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jaha, bara det inte resulterar i dyrare VGA'n så är det sak samma.

Självklart blir dem dyrare men dock tror jag inte någon av oss någonsin kommer se den skillnaden. Den procenten på ett enormt parti kontrollers delat på varje kort som tillverkas rör sig inte om en enorm summa för slutanvändaren men för Nvidia blir det nog en summa.

Gissar lite bara, jag är ingen ekonom Önskar Rambus kunde göra nått på marknaden istället för att bara håva in patentpengar sen inte producera speciellt mycket.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Lite synd att tekniken stramas upp pga. av byråkratiska skäl, undrar hur världen hade sett ut idag utan all företagsgirighet.
Hade väl varit en utopia

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Alltså, RAMBUS, är jag överdriven i min tolkning av dom som ett företag som skaffar sig licenser och sätter käpparna i hjulet för andra och tjänar pengar utan att egentligen bidra med så mycket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Ni som har patent på unika tekniska lösningar skulle alltså inte vilja ha betalt? Intressant generositet, tyvärr inte så vanlig i verkligheten.

Tänk också på att AMD/ATi redan har betalt i flera år för teknikerna och nyligen förnyade avtalet. nVidia har vägrat. Tänk på det när ni läser kvartalsrapporter. Detta kan utan vidare handla om $500 miljoner eller mer pga att nVidia använt tekniken i många år men vägrat betala patentinnehavaren, Rambus.

Skillnad på att utveckla tekniker själv och att gå med i JEDEC och patentera öppna tekniker för egen räkning för att sedan gå ur. Det är ju fortfarande dessa gamla stulna patent som Rambus använder för att håva in pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sanazin:

Lite synd att tekniken stramas upp pga. av byråkratiska skäl, undrar hur världen hade sett ut idag utan all företagsgirighet.
Hade väl varit en utopia

Vad menar du med "företagsgirighet"? Alla företag är till för att tjäna pengar. Det är t o m ett lagkrav, iaf för aktiebolag. Om du tycker de tjänar för mycket, var går din gräns? Ska företaget inte betala bra löner (och behålla kompetent personal)? Ingen aktieutdelning för de som investerat pengar i bolaget?

Förklara gärna mer.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OFZ:

Skillnad på att utveckla tekniker själv och att gå med i JEDEC och patentera öppna tekniker för egen räkning för att sedan gå ur. Det är ju fortfarande dessa gamla stulna patent som Rambus använder för att håva in pengar.

Jag har följt Rambus-affären sedan den startade med P4. Vad menar du att de har stulit? De dolde sin medverkan på ett förslaget sätt, men inget är visat i domstol, alltså kvittar det. Eller ska vi ställa oss utanför lagen och döma själva, vilka som förtjänar patent eller ej?

Rambus har dessutom visst egen-uppfunnen teknik/patent, gällande det som bl a Intel använde med P4 och Sony med Playstation3.

Edit: Jag ogillar Rambus som företag pga deras företagskultur, precis som nVidia. Dock gillar jag deras produkter och teknik. Det gäller att skilja på sak och person/företag. Rambus har all laglig rätt att licensiera sina patenterade tekniker, vilket visas med stor tydlighet iom att nVidia till sist tvingas krypa till korset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag körde en p3a 733 MHz (klockad till 850) med 512 mb rambus minnen det var tider det.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem

Visste inte att P3 funnits med RDRAM. Vad var det för speciell modell?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så om jag fattar detta rätt: rambus utvecklar nya "fantastiska" tar patent på de lägger patenten på en hylla väntar på att någon annan får samma idé sen väntar de tills de har en etablerad tillverkning och sen stämmer de de för att käna pengar på sin teknik.

varför producerar de inte sina saker?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har följt Rambus-affären sedan den startade med P4. Vad menar du att de har stulit? De dolde sin medverkan på ett förslaget sätt, men inget är visat i domstol, alltså kvittar det. Eller ska vi ställa oss utanför lagen och döma själva, vilka som förtjänar patent eller ej?

Rambus har dessutom visst egen-uppfunnen teknik/patent, gällande det som bl a Intel använde med P4 och Sony med Playstation3.

Edit: Jag ogillar Rambus som företag pga deras företagskultur, precis som nVidia. Dock gillar jag deras produkter och teknik. Det gäller att skilja på sak och person/företag. Rambus har all laglig rätt att licensiera sina patenterade tekniker, vilket visas med stor tydlighet iom att nVidia till sist tvingas krypa till korset.

Gör Rambus något annat än stämma andra företag ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

så om jag fattar detta rätt: rambus utvecklar nya "fantastiska" tar patent på de lägger patenten på en hylla väntar på att någon annan får samma idé sen väntar de tills de har en etablerad tillverkning och sen stämmer de de för att käna pengar på sin teknik.

varför producerar de inte sina saker?

nVidia producerar ingenting heller utan är ett rent kompetensföretag utan egen tillverkning. CUDA, PhysX, SLI och annat kanske ringer en klocka? Tekniker de försvarar (och tar betalt för) med blodad tand.
Har inte de rätt till sina patent heller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

nVidia producerar ingenting heller utan är ett rent kompetensföretag utan egen tillverkning. CUDA, PhysX, SLI och annat kanske ringer en klocka? Tekniker de försvarar (och tar betalt för) med blodad tand.
Har inte de rätt till sina patent heller?

Man kan inte jämföra Rambus och nVIDIA.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Man kan inte jämföra Rambus och nVIDIA.

Man kan inte jämföra MultiMan och Orici.

Lika informativt som ditt uttalande.

Har nVidia egen tillverkning? Har inte nVidia patent de försvarar med stor kraft? Agerar de inte inom IT-sektorn? Är inte deras affärsmetoder lika aggressiva?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

En chipset-serie (820, 820E och 840) hade stöd för RDRAM.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har nVidia egen tillverkning? Har inte nVidia patent de försvarar med stor kraft? Agerar de inte inom IT-sektorn? Är inte deras affärsmetoder lika aggressiva?

Enligt det där är ju nvidia och rambus i princip som 95% av alla företag inom IT-branschen...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Att det inte är olagligt betyder inte att det inte är omoraliskt eller fult. Och angående patent de utvecklat själva för XDR och Rdram så har jag inga invändningar.

Skrivet av MultiMan:

Var ingen speciell modell, gick med vanliga P3or. Minneskontrollern var inte direkt inbyggd i processorn på den tiden. Det berodde helt enkelt på val av nordbrygga. Sen är det sorgligt att folk blev pålurade sådana lösningar.

Permalänk
Medlem

Yess box,slot 1 propp med PC800 minnen för att vara exakt..tror att jag hade Intel moderkort.

Skrivet av MultiMan:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

En chipset-serie (820, 820E och 840) hade stöd för RDRAM.

Ok. 820 är det jag minns som användes med P4. Märkligt att det användes till P3 också med tanke på den helt annorlunda arkitekturen. P4 gjordes för RDRAM. P3-lösningen kanske var ett "hack-job" bara.
Använder fortfarande några P3, både i sockel och slotmodell. Att AMD var först med inbyggd minneskontroller iom Athlon64 är välbekant. Kör fortfarande med det också.:P

Skrivet av Bacon:

Enligt det där är ju nvidia och rambus i princip som 95% av alla företag inom IT-branschen...

Det kanske det är, även om jag tycker just affärsmetoderna är extremt aggressiva från just dessa två företag. Något som verkligen syns. Bland annat därför vi pratar i den här nyhetstråden.

Tillägg och förtydliganden
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man kan inte jämföra MultiMan och Orici.

Lika informativt som ditt uttalande.

Rambus lever bara för att stämma andra medans nVIDIA producerar saker till konsumenterna även om dom inte gör det själva. Sen så är Rambus otroligt mycket mer aggressiva och kör med dåliga metoder, vilket nVIDIA inte gör på samma sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om Nvidia eller något annat företag varit smarta i början av årtusendet hade de köpt upp Rambus när de var som svagast 2002. Visst, det hade varit dyrt då också, men det hade lönat sig i längden om man frå vara lite efterklok. Men de trodde väl att de skulle gå under, så de kunde ha huggsexa efter konkursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det kanske det är, även om jag tycker just affärsmetoderna är extremt aggressiva från just dessa två företag. Något som verkligen syns. Bland annat därför vi pratar i den här nyhetstråden.

Det har du rätt i! Fast jag skulle snarare säga att nvidias affärer ibland känns rätt kontraproduktiva. Rambus tjänar ju rejält med pengar på sina metoder... det gör inte nvidia, för dem verkar det mest slå bakut.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Rambus lever bara för att stämma andra medans nVIDIA producerar saker till konsumenterna även om dom inte gör det själva. Sen så är Rambus otroligt mycket mer aggressiva och kör med dåliga metoder, vilket nVIDIA inte gör på samma sätt.

Bullshit. Rambus är ett tekniskt företag som utarbetar olika tekniker för att b.l.a. kunna öka minnesbandbredd etc. Den som påstår att dom endast är patenttroll har ingen aning om vad dom snackar om.
Nej Rambus tillverkar ingenting själv (förutom delar internt använd för att verifiera deras konstruktioner) men det gör inte heller ARM eller ens AMD om man ska hårddra det hela.
Att nVidia inte kör med "dåliga metoder" enligt dig visar bara hur ignorant du är...