Överhettning av grafikort och vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Överhettning av grafikort och vad man kan göra?

Det har snart gått ett år sedan jag byggde min dator. Allt har fungerar fint, fram tills i dag. Satt och tittade på ett "blip" klipp då först ljudet lade av och sedan två sekunder senare stängdes datorn av.

Överhettning tänkte jag och öppnade chassit för att damma av. Mycket riktigt låg det ett stort lager av damm på både grafikkortet och CPU:n. Startade upp datorn igen och allt fungerade fint i ca 4h, då samma sak hände igen.

Startade upp datorn ytterligare en gång och gick in i "ATI Control Center" för att se att tempen höjde sig mycket snabbt(65c-105c på några minuter utan att göra något). Testade då att ta ut grafikkortet och köra med det intrigerade istället. Det har hittills fungerat bra nu i ca 2h.

Så nu till min fråga. Var det grafikkortet som verkligen var problemet eller kan det vara något annat som CPU:n eller hårdisken? Om det är knas med grafikkortet, vad kan man göra för att fixa det eller är det bara att köpa en ny?

Specifikationer: AMD Phenom 2 X4, 4GB Corsair minner, Radeon 4850x och något ASUS moderkort som jag inte vet namnet på.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Din dator knasade ur totalt och du så ett enormt dammlager på ditt grafikkort. Du sket i det och fortsatte köra. Datorn knasade ur igen. Du tog ur grafikkortet och allt fungerade bra.

Kan ha varit grafikkortet

Förlåt om jag låter dryg men när du skrev texten borde du väl insett

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att herr Anger helt enkel glömde skriva att han dammade av i samma vända också...
Om inte så undrar jag varför du ens har en dator.
Men tillbaka till problemet... Om grafikkortet blir överhettat så brukar det frysa allt i ett par sekunder så att det får svalna lite, ev. klocka ner sig om det är riktigt illa

Permalänk
Medlem

Att folk alltid glömmer skriva nätaggets Tillverkare, Modell och Ålder.

Permalänk
Medlem

Självklart dammade jag av grafikkortet, men det hjälpe ju som sagt bara i ett x-antal timmar. Nätaggregatet är ett "Corsair 550w" som jag har haft i ca 10 månader.
Var lite för ivrig att skriva meddelandet att jag glömde par viktiga detaljer.

Permalänk
Medlem

Finns absolut ingen annan komponent i datorn som kan få tempen på grafikkortet att öka så drastiskt, så problemet ligger defenitivt på själva grafikkort kylaren.

Kan vara att kylaren på grafikkortet lossnat lite och får inte full kontakt eller så kan det också vara så att fläkten är gammal och sliten.
Du kan prova plocka av kylaren, rengöra bort den gamla kylpastan med t.ex isopropanol. Sen applicera ny kylpasta och montera tillbaka kylaren.
Du kan också se om du kan plocka av fläkten (brukar inte går för dom är monterade på själva kyl blocket..) och försöka komma åt baksidan av fläkten (sidan som fläkten blåser luft åt) och se om man kan komma åt hålet som brukar ligga under ett klister märke och gummi skydd och droppa en bit sy maskin olja där. Det brukar få liv i fläkten igen.
I värsta fall om fläkten är riktigt dålig så kan du prova köpa en ny kylare till kortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Finns absolut ingen annan komponent i datorn som kan få tempen på grafikkortet att öka så drastiskt, så problemet ligger defenitivt på själva grafikkort kylaren.

Kan vara att kylaren på grafikkortet lossnat lite och får inte full kontakt eller så kan det också vara så att fläkten är gammal och sliten.
Du kan prova plocka av kylaren, rengöra bort den gamla kylpastan med t.ex isopropanol. Sen applicera ny kylpasta och montera tillbaka kylaren.
Du kan också se om du kan plocka av fläkten (brukar inte går för dom är monterade på själva kyl blocket..) och försöka komma åt baksidan av fläkten (sidan som fläkten blåser luft åt) och se om man kan komma åt hålet som brukar ligga under ett klister märke och gummi skydd och droppa en bit sy maskin olja där. Det brukar få liv i fläkten igen.
I värsta fall om fläkten är riktigt dålig så kan du prova köpa en ny kylare till kortet.

Testade redan igår att skruva bord fläkten och rengjorde lite lätt självaste plattan(antar att det är värmeflänsen). Får väl testa att skruva av både plasthöljet+värmeflänsen eller vad det än nu är och skaffa mig lite kylpasta. Har ni några bra tips när det kommer till både kylpasta och graffefläkt?

Dock är det mycket att göra just nu med både min systers dator som strular och en del icke tekniska problem, så det kan ta en stund innan ni hör från mig igen.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt och installerat en ny kylare som har hittills fungerat bra. Tack för alla svar och tips som jag fick, som hindrade mig spendera stora pengar på ett nytt graffekort.
För er som undrar vilken kylare jag köpte så var det en "Zalman VF950 LED" för 399kr.