Permalänk
Medlem

"No input" efter ett tags spelande.

Hej,
Jag har aldrig upplevt detta tidigare men jag har inte kört några spel då heller. När jag har kört ca 30 minuter i Xplane så blir båda mina skärmar svarta och det står "no input".
Startar jag om datorn blir det bra igen men efter ett tags spelande kommer samma fel fram igen.

Jag har ett radeon x1950pro med zalman kylare som är oklockat.
Nätagget har jag bytt fläkt på och det blir lite varmt men inte alls mycket mer än tidigare.
I övrigt är datorn inget monster direkt. Q8300 Core 2 quad. 4gb ddr2, 2 HDD + 1 SSD.

Är det någon som vet vad felet kan vara? När jag bytte kylare på grafikkortet för 1 år sedan hade jag inte på någon kylpasta, kan det vara det? Det har funkar hur bra som helst hittils och det sitter nån sån där "klisterkudde" med inbyggd pasta mellan kortet och kylaren. Kylaren känns ljummen om man känner på den, lite varm men inte farligt.

Kan också tillägga att min nordbrygga är varm, den bränns om man tar på den ca 10 sek, i den lokala datorbutiken sa dom att det var normalt för den typ av chipset jag har.

Kan det vara nätagget? Nordbryggan? Grafikkortet? Eller minnesfel? Datorn klarar memtest utan fel.

Hur skall jag göra för att hitta felet, jag har nu ökat hastigheten på min GPU kylare till max för att se om det försvinner av det, några andra tips? Om det nu är så att det är dålig kontakt mellan GPUN och kylaren så borde det väl inte hjälpa med fläkten på max.

Någon som har varit med om något liknande och hittat felet?
Datorn hänger sig itne, ljudet fortsätter och man hör att i övrigt fungerar datorn som vanligt.

/Victor

Obs, det är inte datorn i sign den är asgammal. Typ 1000 år sen jag var inte på sweclockers but now I´m back :D.

Permalänk

iom att den inte hänger sig så bör det med största sannolikhet vara grafikkortet.

Kolla upp tempen på grafikkortet med hjälp av nåt diagnosprogram.

Du kan också köra grafikintensiva testprogram för att se om samma sak händer där.

edit:
Då du inte lade på kylpasta på grafikkortet så undrar jag lite hur du tänkte. Strunta i att köra testprogram eller tempen. Demontera och rengör kylaren från damm, montera den igen, men lägg för guds skull på kylpasta.

Permalänk
Medlem

Okej jag skall testa det. Kan jag så gott som utesluta nätagget & minnet om allt annat fungerar?

Funderar på att montera av kylaren på GPU göra rent och på med ny kylpasta, om flänsen inte är så varm idag så kanske detta hjälper tänkte jag.

Vad tror ni?

Tänkte nog inte alls då :S, hoppas att detta "enkla" är felet.

Permalänk

iom att den inte hänger sig så bör det med största sannolikhet vara grafikkortet.

Kolla upp tempen på grafikkortet med hjälp av nåt diagnosprogram.

Du kan också köra grafikintensiva testprogram för att se om samma sak händer där.

edit:

Då du inte lade på kylpasta på grafikkortet så undrar jag lite hur du tänkte. Strunta i att köra testprogram eller tempen. Demontera och rengör kylaren från damm, montera den igen, men lägg för guds skull på kylpasta.
Den här klisterkudden du talar om, dom brukar inte funka speciellt bra. Men täcker den kärnan av grafikkortet eller sitter den bara vid minnen och andra små kretsar?
Du skall inte ha på kylpasta på klisterkudden. Men om den täcker kärnan så kolla upp tempen medan du spelar och kolla när skärmen blir svart.

Permalänk

Om nätagget inte skulle räcka till så skulle hela datorn gå ner och antagligen startas om.
Minnet så blir det också omstarter när datorn försöker komma åt de minnesdelar det är fel på.

Men lite mer information om klisterkudden skulle vara bra.

Permalänk
Medlem

Den täcker nog inte kärnan om jag minns rätt, det är som du säger bara minnena. Jag skall fixa dit kylpasta i eftermiddag. Hoppas det löser sig så.

Ingen som tror att det kan vara nätagg/minnen?

Permalänk

Nope, låter som överhettning. Eftersom att du inte använt kylpasta så är det också det absolut troligaste.

Permalänk
Medlem

Wohooo det funkar nu när jag lagt på pasta. Flänsen är varmare med