Microsoft lanserar Windows Phone 7

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar Windows Phone 7

Mjukvarujätten Microsoft har som väntat lanserat det mobila operativsystemet Windows Phone 7. I fokus ligger ökad användbarhet samt tät integration med Live-tjänster och sociala nätverk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vart är ctrl+alt+del ?

Permalänk
Medlem

Varför körde ingen på "referensdesign" ? För jag antar att den där mobilen som låg högst upp bara var för att demonstera OS:et?

Snyggaste mobilen (eller snyggaste mobilen i dagslägets mode) hittills ju

Skrivet av E.A.Unknown:

Vart är ctrl+alt+del ?

Det är den stora Windowsloggan i mitten förstås, det händer hela tiden.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Blir intresannt att se hur detta fungerar!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

Skulle nog ta LG'n även om jag inte gör annat än att ringa och sms'a
Men att bygga ett helt OS från grunden även om till smartphones måste vara ganska jobbigt

Permalänk
Medlem

Hoppas det har bra stöd för "vanliga" filformat som man kör på datorn. Typ mkv, pdf, flash, bra multi-tasking mm. Ska vara som en liten bärbar dator.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att gränssnittet ser förbannat fult och trist ut med sina hemska fyrkanter?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Samsung mobilen är snyggast! Men LG har bäst processor av alla.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör minoriteten som gillar Windows Mobile OS, kört det sedan Windows Mobile 2003.
Man har samlat på sig en del program sedan dess men jag läste här att program i företagsvärlden inte kommer att fungera för Windows Phone 7, men vanliga konsumentprogram kommer väl att fungera?
Tänker främst på GPS programmet IGO8 men även spel och olika miniräknare, binär/hexomvandlare med mera.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av E.A.Unknown:

Vart är ctrl+alt+del ?

Skrivet av Nyhet:

Microsoft ställer specifika grundkrav på telefonerna vilka bland annat [...] tre fysiska knappar för navigation.
Läs artikeln

There you go!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Så nu kan man få bluescreen på mobilen också... nice!
Bra att de har vissa grundkrav faktiskt!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Förstår att Microsoft inte vill tappa mobilmarknaden eftersom det är där framtiden ligger (behovet av stationära datorer minskar när man får datorn i fickan). Men jag tror de kommer att få det svårt i konkurrensen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Calle2003:

Jag tillhör minoriteten som gillar Windows Mobile OS, kört det sedan Windows Mobile 2003.
Man har samlat på sig en del program sedan dess men jag läste här att program i företagsvärlden inte kommer att fungera för Windows Phone 7, men vanliga konsumentprogram kommer väl att fungera?
Tänker främst på GPS programmet IGO8 men även spel och olika miniräknare, binär/hexomvandlare med mera.

Som jag förstod det kommer inga WM-program att fungera, alla måste göras om/anpassas till WP7. Anledningen till detta är tvådelad, dels att operativsystemet är helt omgjort, dels att många gamla appar är anpassade för stylus/pekpinne vilket MS vill få bort med nya systemet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Så nu kan man få bluescreen på mobilen också... nice!
Bra att de har vissa grundkrav faktiskt!

Självklart måste dem ha höga grundkrav annars så skulle en del tillverkar komma med budget hårdvara som kommer dra ner Windows Phone 7 i skiten.

Permalänk
Medlem

om jag skulle välja någon så blir det HTC 7 Throphy
samsung är för fyrkantig o påminner om sony ericsson's fyrkantiga mobiler och LG'n är inge snygg, trophyn har 0.1" större skärm en den andra HTC

dom kommer ha svårt att konkurera med samsungs galaxy eftersom den är billigare, tycker dock inte om den pga den onödigt stora skärmen och billiga utseendet

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

"tät integration med Live-tjänster"

Någonting säger mig att man kommer behöva jobba mer än det är värt för att bli av med det där... usch.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som jag förstod det kommer inga WM-program att fungera, alla måste göras om/anpassas till WP7. Anledningen till detta är tvådelad, dels att operativsystemet är helt omgjort, dels att många gamla appar är anpassade för stylus/pekpinne vilket MS vill få bort med nya systemet.

Jag bävade att de menade alla men det lät för dåligt för att vara sant.
Men jag gillar stylus, ikoner mer än rutor och jag har betalt rätt så stora pengar för GPS programmet, så då blir det tyvärr hej då från en 7 årig Windows Mobile kund.
Det får bli kommande Symbian^4 eller iPhone 5 eller Meego (gillar inte Android).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Var i hela friden är HTC HD7 då? (Schubert)

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Dom borde ha en Bluescreen of Death-app som dom kan använda vid pressvisningarna. Skulle vara bästa PR-tricket någonsin.

Bill Gates: "And here we have our Live-services availa--"
-- BLUESCREEN OF DEATH!!! --
Publiken: *flämt!?*
Publiken: *tystnad...*
Bill Gates: "Ha! Gotcha!"

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Såg på presentationen igår kväll och jag måste säga att det ser verkligen trevligt ut. Börjar gilla utseendet också

Permalänk
Medlem

deras gränssnitt verkar vara mycket bra, i klass med ios om inte bättre, men microsoft är dock fortfarande microsoft och jag kommer aldrig köpa en wp7-telefon. jag hoppas jag inte blir tvungen i alla fall.

outlook, internet explorer, live messenger..

jag håller mig kvar vid android.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av belga:

"tät integration med Live-tjänster"

Någonting säger mig att man kommer behöva jobba mer än det är värt för att bli av med det där... usch.

Ja fyfan.

Är ytterst tveksam till det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Samsung mobilen är snyggast! Men LG har bäst processor av alla.

Var du full när du läste eller bara blind ?
Läsar du fakta rutan igen så ser du att alla
odellerna har exakt samma processor.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Bra startpris jämfört med exempelvis iPhone 4 som började på runt 8000 SEK vid release.
Samsung-mobilen såg fränast ut, tycker jag. Gillar enkel Ingvar Kamprad-design

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

[...]
men microsoft är dock fortfarande microsoft
[...]

Här är deras största problem, och jag menar inte att Microsoft är dåliga, men alltför många utgår från att någonting är det sämsta alternativet som finns bara för att det är "inne" att hata Microsoft.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vänta på detta om dom hade ett snyggt GUI.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Bra startpris jämfört med exempelvis iPhone 4 som började på runt 8000 SEK vid release.
Samsung-mobilen såg fränast ut, tycker jag. Gillar enkel Ingvar Kamprad-design

Startpriset för iPhone 4 vid release var 6000, 32GB var som dyrast 7500 hos Telia.

Skrivet av Sanazin:

Var i hela friden är HTC HD7 då? (Schubert)

Den heter numera HTC 7 Mozart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Den heter numera HTC 7 Mozart

fel, Ow.ly - image uploaded by @htc (HTC)
htc publicerade denna bilden igår under ms open house.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk