Följ Black Week på SweClockers

Microsoft lanserar Windows Phone 7

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Homer_S1:

Var du full när du läste eller bara blind ?
Läsar du fakta rutan igen så ser du att alla
odellerna har exakt samma processor.

/Homer_S

Inte exakt samma, men nästan. Samtliga ligger under samlingsnamnet "Snapdragon", vilket de flesta nog känner igen, och har samma prestanda. Varianten LG valt (QSD8650) har dock stöd för lite fler frekvensband och tekniker än QSD8250 om jag förstått datan rätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu känns helt plötsligt min android lur rätt tråkig...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Okej formulerade mig lite fel HD7 och Shubert har aldrig varit samma telefon, den som hade utvecklingsnamnet Shubert heter numera Mozart men HD7 heter som sagt samma sak fortfarande.
Edit: följde lanseringen på engadget igår så jag har redan sett bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Samsung mobilen är snyggast! Men LG har bäst processor av alla.

Den har exakt samma processor som de andra, skillnaden mellan QSD 8250 och QSD8650 är att 8650 har CDMA stöd.

Skrivet av RobinCC:

Självklart måste dem ha höga grundkrav annars så skulle en del tillverkar komma med budget hårdvara som kommer dra ner Windows Phone 7 i skiten.

De måste ha tillräckligt höga grundkrav, annars så blir det som Android med massor av jättelångsamma mobiler som dessutom gör att utvecklare anpassar sig till de långsammare processorerna och platformen begränsas av det.

Skrivet av Calle2003:

Jag bävade att de menade alla men det lät för dåligt för att vara sant.
Men jag gillar stylus, ikoner mer än rutor och jag har betalt rätt så stora pengar för GPS programmet, så då blir det tyvärr hej då från en 7 årig Windows Mobile kund.
Det får bli kommande Symbian^4 eller iPhone 5 eller Meego (gillar inte Android).

Du tillhör en döende generation, men tydligen så ska gamla Windows Mobile återlanseras under namnet "Office Phone", fast jag har inte så mycket koll på det.

Permalänk
Medlem

Sedan 2004 har jag haft sketna MS telefoner, omstart varje dag x flera oavsett vilken tillverkare det blev. Omstart direkt innan du börjar använda appen om du vet att appen kommer att krascha om du inte nollställer.

Iphone sedan 2009 och jag var en MAC-hatare.

Inte en krona mer för MS förutom speldatorn (detta tills apple skärpar sig i spel-segment).

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Samsung mobilen är snyggast! Men LG har bäst processor av alla.

QSD8650 är inte bättre än de andra. Det är första generationen med 65nm teknologi och exakt samma prestanda som QSD8250. Enda skillnaden är att 8650 har stöd för en del mobila nätverk som vi inte ens använder här i Sverige.

Skulle gärna sett någon modell med MSM8255 med 45nm och bättre gpu, men jag antar att dom kommer i vår. Jag tycker WP7 känns bra och kommer skaffa någon modell. Just nu lutar det faktiskt mest åt en LG pga 16GB lagringsmedia och DLNA. Hade alla haft DLNA så hade det lutat åt Samsung Omnia 7 eller HTC 7 Mozart.

Vilken man än köper denna höst så kommer det svida lite när om kommer modeller redan i vår med andra och tredje generationens snapdragon. Iofs så är det så med allt som har med teknik att göra. Det tar inte lång tid för hårdvara att kännas gammal och det kostar att hela tiden ha det senaste. men jag tror ändå att man kan leva ganska länge med en första generationens wp7-lur. Prestandan är ok ända från början och jag tror inte Microsoft kommer behöva driva utveckling framåt rent prestandamässig lika mycket som ex Google gör med Android.

Permalänk

Om detta stämmer känns Windows Phone 7 ointressant:

Windows Phone 7 begränsas i Sverige - IDG.se

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

blir de så, då behåller jag min gammla ett tag till.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Men hallå.. det är IDG ni har att göra med. Den sidan är uppbyggd av Apple-boys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

QSD8650 är inte bättre än de andra. Det är första generationen med 65nm teknologi och exakt samma prestanda som QSD8250. Enda skillnaden är att 8650 har stöd för en del mobila nätverk som vi inte ens använder här i Sverige.

Blandade visst ihop den med 45nm snapdragon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belorios:

Bara jag som tycker att gränssnittet ser förbannat fult och trist ut med sina hemska fyrkanter?

Håller med, fattar inte vad dem tänkte :S helt sjukt tråkigt, skarpa färger, allt e skitstort, som gjord för en halvblind pensionär som vill maila, ringa, smsa...
Tråkiga bakgrunder, (bakom vissa menyer är det ju bara svart? :S)

Skrivet av Jenz1992:

Startpriset för iPhone 4 vid release var 6000, 32GB var som dyrast 7500 hos Telia.

FYI
Snackar vi priser brukar det vara obundet, alla som kommer med "iphone var inte så dyr" osv brukar ha helt fel, de är priset satt på prisjakt som vi snackar, oftast.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

FYI
Snackar vi priser brukar det vara obundet, alla som kommer med "iphone var inte så dyr" osv brukar ha helt fel, de är priset satt på prisjakt som vi snackar, oftast.

Jo det vet jag men eftersom den inte officiellt säljs upplåst i Sverige så är ju de priserna i överkant pga privatimport av företagen

Permalänk
Medlem

Kollade igenom presentationen när den sändes live och så den verkar ju ljusår före allt annat.
Har sätt rätt många som skriver "men vafan det där kan jag göra med min telefon nu". Men det verkar som att ni missförstår konceptet, det är inte vad man kan göra det är HUR man gör det. Allt är mycket smidigare lättare och känns bara bättre iaf när jag jämför med min iphone vilket kan göra samma grejor men hur jag gör dem på ios känns bara segt i jämförelse... Speciellt när jag MÅSTE jailbreaka för att den ska kännas okej.
Ni borde titta till livestreamen iaf spola förbi Ballmer delen och kolla på när de visar telefonen tyckter fan upplägget på telefonen är guld.

Hub delen är även rätt tufft speciellt när informationen kan ses i programikonen live, måste ju fungera hur bra som helst med en rss feed eller en hemsida så som SweC.

Jag är iaf såld på OSet köper den så fort det kommer en modell jag tycker om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Kollade igenom presentationen när den sändes live och så den verkar ju ljusår före allt annat.
Har sätt rätt många som skriver "men vafan det där kan jag göra med min telefon nu". Men det verkar som att ni missförstår konceptet, det är inte vad man kan göra det är HUR man gör det. Allt är mycket smidigare lättare och känns bara bättre iaf när jag jämför med min iphone vilket kan göra samma grejor men hur jag gör dem på ios känns bara segt i jämförelse... Speciellt när jag MÅSTE jailbreaka för att den ska kännas okej.
Ni borde titta till livestreamen iaf spola förbi Ballmer delen och kolla på när de visar telefonen tyckter fan upplägget på telefonen är guld.

Hub delen är även rätt tufft speciellt när informationen kan ses i programikonen live, måste ju fungera hur bra som helst med en rss feed eller en hemsida så som SweC.

Jag är iaf såld på OSet köper den så fort det kommer en modell jag tycker om.

Tycker också att man ska se systemet "live" innan man bedömer UIt som tråkigt och fult, eftersom att all rörelse uteblir på screenshots.

Permalänk
Medlem

UI:t ser så härligt ut. Android och iOS känns så platta och tråkiga - det här var riktigt snyggt.

När jag köper ny mobil om ett år eller två så ska jag titta lite noggrannare på detta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Betyder det att detta spec sheet inte stämmer?

Windows Phone 7 handsets: spec comparison -- Engadget

Hade hoppats på MSM8250 i HTC enheterna och inte gamla QSD8250..

Permalänk

[QUOTE="cat_fish_1;10444271"]Skulle inte LG optimus 7 ha nvidia tegra2?

Kommer under android när det nu blir, under Q4 är det sagt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Felaktiga uppgifter!

Finns mycket som tyder på att detta inte stämmer.
1. Adreno 205 ger 4 ggr bättre grafikprestanda än A200 och det vore konstigt att inte inkludera denna.
2. Tyckte att det verkade konstigt att framförallt HTC skulle lansera en mobil med en processor som lanserades 2008. (Speciellt nu när HTC har startat produktionen av Desire HD med MSM8255)
3. HTC HD2 (läs Windows) var den första mobilen som fick QSD8250 medan android fick vänta. Varför skulle nu de nya windowsmobilerna använda gammal hårdvara?
4. 45nm! Varför använda 65 som är gammal teknik!

"MSM8250 | 45 nm 2nd Gen | HTC 7 Mozart, 7 Surround, 7 Trophy, HD7"
http://en.wikipedia.org/wiki/Snapdragon_(processor)

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det inte felaktiga uppgifter. Nu tror jag iofs att OSet kommer att kunna kompensera i både batteritid och allmän prestande jämfört med valfri Android med MSM8255 ändå.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av EEKA:

Felaktiga uppgifter!

Finns mycket som tyder på att detta inte stämmer.
1. Adreno 205 ger 4 ggr bättre grafikprestanda än A200 och det vore konstigt att inte inkludera denna.
2. Tyckte att det verkade konstigt att framförallt HTC skulle lansera en mobil med en processor som lanserades 2008. (Speciellt nu när HTC har startat produktionen av Desire HD med MSM8255)
3. HTC HD2 (läs Windows) var den första mobilen som fick QSD8250 medan android fick vänta. Varför skulle nu de nya windowsmobilerna använda gammal hårdvara?
4. 45nm! Varför använda 65 som är gammal teknik!

"MSM8250 | 45 nm 2nd Gen | HTC 7 Mozart, 7 Surround, 7 Trophy, HD7"
http://en.wikipedia.org/wiki/Snapdragon_(processor)

Skrivet av Sir. Haxalot:

Tyvärr så är det inte felaktiga uppgifter. Nu tror jag iofs att OSet kommer att kunna kompensera i både batteritid och allmän prestande jämfört med valfri Android med MSM8255 ändå.

Det cirkulerar lite motstridiga uppgifter, markerar med ett frågetecken sålänge. HTC själva säger bara 1 GHz i sitt pressmaterial, inget mer specifikt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag tror tillverkarna valt att bara uppfylla minimikraven på de första telefonerna av rena ekonomiska skäl. Mindre kostnad för tillverkningen och floppar wp7 så har dom inte plöjt ner allt för mycket pengar. Börjar det sälja bra så är det bättre för dom att spara på bättre modeller till i vår och komma med dom då. Skulle dom släppa värstingmodeller redan nu så blir det svårare för dom att sälja fler modeller nästa år. Dom har nog en väl genomarbetad plan för att maximera vinsterna och minimera riskerna i detta läge.

Permalänk
Medlem

Det kanske är ett bra OS, men varför ser det ut som om LEGO har stått för designen av gränssnittet
Är klart det gräsligaste jag har sett.
Ska bli intressant att följa, men jag håller mig till android.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv någon av de första BADA telefonerna (Samsung Wave) och visst dent var ändå förvånansvärt stabilt system i första versionen. Men med det sagt så har det ändå varit en hel del strul och därför skulle jag inte ens fundera på att köpa första telefonen med helt nytt OS (i detta fall windows Phone 7)

När det väl blir dags att byta ut min Samsung Wave så har förhoppningsvis de mesta fixats till på Windows Phone 7 och då är ju inte valet så svårt.

Ni som funderar på att välja en av dessa telefoner, välj inte Samsung, deras support är utan tvekan den sämsta jag stött på och jag kan garantera att jag inte är ensam om att tycka det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av ÖverKlockaN:

tycker dock inte om den pga den onödigt stora skärmen och billiga utseendet

Kändes som om ja måste yttra mig.
Själv tycker jag Iphone 4 och Galaxy ser väldigt lika ut.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

De måste ha tillräckligt höga grundkrav, annars så blir det som Android med massor av jättelångsamma mobiler som dessutom gör att utvecklare anpassar sig till de långsammare processorerna och platformen begränsas av det.

Det här är egentligen en paradox. Ifall det inte funnits bättre hårdvara tvingas mjukvaruutvecklare att optimera koden bättre, fast å andra sidan om inte hårdvaran förbättras kör vi till slut fast i samma gamla koncept.

...

Om WP7: jag har ingen kommentar förrän jag prövat den. Om Microsoft mot förmodan gör den öppnare än konkurrenterna och samtidigt med likvärdig eller bättre funktionalitet, har jag inget problem med att det just är Microsoft som utvecklat operativsystemet. Vad sannolikheten för det är vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Ännu osäker på om jag ska älska eller hata gränssnittet. Iaf så är jag aningen skeptiskt till det den relativt stora texten i många delar av OS:et, t.ex rubriker. Dom känns extremt stora och tar upp väldigt mkt utrymme på skärmen, vilket gör att det inte känns särskilt överskådligt.

Kanske ser bättre ut in real life än på en video.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

"tät integration med Live-tjänster"

Någonting säger mig att man kommer behöva jobba mer än det är värt för att bli av med det där... usch.

Du har fel.

Det är inte ens krav med Windows Live ID. Windows Live ID används bara om du vill få 25GB gratis SkyDrive, Find My Phone (som Apple MobileMe fast gratis) och använda Xbox Live.

Vill du inte använda detta går det lika bra med ett Google-konto eller Facebook-konto. Eller något av över de 80 sociala nätverk som stödjs som WP7.

Själv består mitt Windows Live ID av min Gmail-adress, så personligen kommer jag kunna ta del av alla Live-tjänster och Google-tjänster som Gmail, Google Voice med mera på min kommande WP7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det cirkulerar lite motstridiga uppgifter, markerar med ett frågetecken sålänge. HTC själva säger bara 1 GHz i sitt pressmaterial, inget mer specifikt.

Jo, men på denna sida så står det QSD 8250 på alla mobiler, och det känns som att MS borde ha koll på läget. Har även hört att det beror på att MS bara har satsat på drivrutiner till den kretsen.

Permalänk

Det stämmer tyvärr.
Microsoft's officiella linje är att man kan registrera ett Engelskt LiveID för att f å tillgång till dessa tjänsterna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag tycker gränssnittet är väldigt fräscht, men det där med begränsningarna verkar inte speciellt lovande...