Följ Black Week på SweClockers

Desire HD, Galaxy S eller iPhone 4?

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Fast SGS levererades inte med Froyo från butik

Färgerna må gå att justera, men däremot har man fortfarande inte samma naturliga färgskala.

Nja, nu får du ändå göra en viss distinktion här. Många recensenter skrev att SGS har en bra skärm, MEN den har så långt ifrån naturliga färger man kan komma. Nu över till DHD så säger de att den saknar en del av fördelarna som AMOLED har, men har inte heller nackdelarna (övermättade färger samt pentile matrix) dvs det går ju inte att direkt sätta A>B, utan det handlar om vad man som konsument värderar högst.

Nä, Froyo fanns väl inte när den släpptes typ Men iaf det finns officiell froyo till den.

Jo, direkt ur lådan så är skärmen lite sådär, det kan bli lite tendenser till vita färger runt ljusgrå text mot mörkgrå bakgrund tex. Det finns dock utmärkta alternativa kernels med color/gamma/sharpness fix, som gör färgerna mindre mättade. Och såna saker som tendenser till vita färger i viss text försvinner helt, skärmen blir även mycket skarpare. Så en jämförelse med en tweakad kernel är ju inte helt rättvis då den inte är så direkt ur lådan.

Egentligen så är LCD bara bättre när man läser svart text mot vit bakgrund, men såklart är det en smaksak också. Har en annan android lur med LCD panel och det känns verkligen riktigt grådaskigt och platt att använda den när jag blivit van med SAMOLED.

Tycker ändå att SAMOLED bör upplevas, domhär superinzoomade förstoringsglas bilderna man ser lite här och där av AMOLED paneler är ganska missvisande. Jag lyckas då inte se nån pixel utan att använda förstoringsglas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo, även SGS har froyo.

Färgerna går ju lyckligtvis att justera, svårt att justera en LCD så den blir i klass med SAMOLED.

Men dom allra flesta recensioner klassar ändå SAMOLED panelen som den bästa. Lite intressant fö. innan Desire fick LCD panel så var alla rörande eniga om att AMOLED var helt överlägset, nu när Desire/DHD bara finns med LCD så rankar många helt plötsligt samma LCD mycket högre.

Nae, DHD kommer självklart inte rootad, men det faktum att den går att rota direkt och extremt enkelt är ju en parameter att ta med i valet, vet att den var med och avgjorde för mig iaf

eh, finns ju flera "oberoende" sidor som rankar dem någorlunda lika, eller snarare. Galaxyn har bättre färger, mindre upplösning.

Skrev ju inte heller att DHDn hade likadan skärm, utan att den var bättre på annat. t.ex upplösning+"naturtrognare" färger.
och vad gäller bättre skärpa så är ju LCDn bättre än Samoled, eller?

eh, det jag försökte få fram första gången var inte att DHD hade likvärdig skärm, utan att de var bra på olika saker.
TS borde gå till en butik, känna på dem. och välj själv, kortfattat.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Skrev ju inte heller att DHDn hade likadan skärm, utan att den var bättre på annat. t.ex upplösning+"naturtrognare" färger.

Urblekt är inte "naturtroget".

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Nae, DHD kommer självklart inte rootad, men det faktum att den går att rota direkt och extremt enkelt är ju en parameter att ta med i valet, vet att den var med och avgjorde för mig iaf

eh, finns ju flera "oberoende" sidor som rankar dem någorlunda lika, eller snarare. Galaxyn har bättre färger, mindre upplösning.

och vad gäller bättre skärpa så är ju LCDn bättre än Samoled, eller?

eh, det jag försökte få fram första gången var inte att DHD hade likvärdig skärm, utan att de var bra på olika saker.
TS borde gå till en butik, känna på dem. och välj själv, kortfattat.

Hur menar du att DHD är lättare att roota än andra lurar? Finns ju ett enormt modding community kring HTC generellt, vilket helt klart är en fördel. Då grymma rom's som Cyanogen brukar dyka upp ganska så fort.

Jag valde SGS för att jag visste att jag skulle roota direkt i princip(lyckades hålla mig i 4-5dagar sen var den rootad:)), svagheten med SGS är mjukvaran. Nu är det mycket bättre med froyo än det var med eclair, men farten man får med rätt lag-fix kernel är grym.

Modd communityt kring SGS har tagit fart iom froyo också, CM portning är på väg men jag väntar med den tills den är stabil.

Ja lcd har bättre skärpa, det märks främst när det gäller att visa(svart) liten text mot vit bakrund. Men min poäng var att i praktiken så måste man zooma ut såpass mycket så texten ändå är oläslig på normalavstånd för att kunna se skillnaden. Panelen i DHD kunde vara bättre, den har lite "platt" färgåtergivning jämfört med vanliga Desire med LCD. Synd tycker jag, en riktigt bra panel hade man hoppats på.

Men som sagt, man bör prova och se vad man själv gillar bäst.

En sak som suger med SGS däremot är GPS'en, den är enormt känslig för hinder och tappar lätt fix vid tex. höga byggnader osv. där min andra android lur håller gps fix utan problem. Vet inte om det är problem med mottagningen eller om det sitter i mjukvaran för gps chippet i SGS ska tydligen vara ett av dom bättre.

Permalänk
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Vänta bara tills du vill byta sms signal till något eget.

Jag har haft min iphone i 3 månader nu och är i överlag mycket nöjd. Lätt att hantera och vissa saker, dvs. appar, kostar vilket är helt OK. Kvalitekänslan är mycket hög och skärmen är extremt bra. Den är smidig och lätt hanterlig samt att det finns en uppsjö med appar och lösningar på i princip allt man kan tänka sig.
Dock finns det smågrejer som i vanliga fall är så pass självklara att man slås av förundran att det inte går att göra eller är svårt med iphonen. Lägga in egen sms signal, går ej utan JB. Lägga in egen ringsignal är extremt omständigt och det krävs att man kopplar upp den till itunes osv. Sen finns det annat som man kan störa sig på... men jag är nöjd då det nog inte finnns någon felfri telefon.

just my 2 cents

Sant det där, men det finns apps för både ringsignaler och sms så det är
Lugna puckar.
Det finns sjukt bra kraft i telefonen vissa av spelen tex imponerar verkligen
Grymt flyt. Hela telefonen har ett grymt flyt och sitter man via trådlöst internet
Vilket jag gör i skrivande stund funkar internet osv galet bra..
Finns alltid något som man kan perfektionera va gäller allting
Men iphone 4 känns otroligt robust

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Urblekt, precis så upplevde jag den. Skärmen är stor, men ingen höjdare.

Jag tycker den som imponerar mest när man håller i den är IPhone. Skulle jag välja en av dessa tre blev det nog ändå bli en SGS, förutsatt att GPS:en nu fungerar som den ska och inte visar 50 meter fel.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast översaturerat är inte naturtroget.

Skrivet av Big_R:

Urblekt, precis så upplevde jag den. Skärmen är stor, men ingen höjdare.

Jag tycker den som imponerar mest när man håller i den är IPhone. Skulle jag välja en av dessa tre blev det nog ändå bli en SGS, förutsatt att GPS:en nu fungerar som den ska och inte visar 50 meter fel.

Har jämfört SGS/DHD/Iphone4 och N8 i butik, och den som hade minst negativa punkter (för mig) var DHD.

Iphone har ju en hel del egenheter, och den upplevda byggkvaliten trots exklusiva materialval upplevdes inte som särskilt hög.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nej fast snyggare, starka färger > bleka färger, oavsett vem man frågar, bortsett från totalt färgblinda om de finns.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Har jämfört SGS/DHD/Iphone4 och N8 i butik, och den som hade minst negativa punkter (för mig) var DHD.

Iphone har ju en hel del egenheter, och den upplevda byggkvaliten trots exklusiva materialval upplevdes inte som särskilt hög.

Ja, om glas är exklusivt vinner Iphone helt säkert. Att sätta en glasskiva på baksidan av telefonen är korkat det ökar vikten och minskar tålighet mot slag och stötar.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Av ren nyfikenhet. Vad exakt var det som gjorde att du anser att den upplevda byggkvaliten inte var särskit hög på iPhonen?

För mig var det tvärt om. DHD kändes klart gidigen och välbyggt men luckorna drar ner helheltskänslan och kikar man på nätet ser man en hel del som klagar på dålig passform och missljud från luckorna. Den jag har lekt kan jag dock inte minnas något uppenbart knarrande ifrån men som sagt materialet drar ner mitt betyg. Sen kan jag tycka att den utstickande kameralinsen känns lite billigt designmässigt men har ju inget med byggkvaliten att göra.

iPhone anser jag definitvit som den av dessa tre telefoner med bäst upplevda byggkvalite. Ingen plast, inga luckor som kan knarra, bara glas och metal. Tunn men ändå lite vikt vilket gör att den känns solid. Glas må inte vara bra ut hållbarhetsynpunkt men nog känns det högkvalite enligt mig allafall (och alla recensioner jag har läst) och som jag har nämnt tidigare i någon av dessa trådar är det viktigare för mig. Inga planer på att slänga min telefon i backen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Ja, om glas är exklusivt vinner Iphone helt säkert. Att sätta en glasskiva på baksidan av telefonen är korkat det ökar vikten och minskar tålighet mot slag och stötar.

Vilket inte minst märks hos försäkringsbolagen. Inte illa att en så pass ny telefon ligger högst upp i reparationstabellerna.

Skrivet av S_Z:

Av ren nyfikenhet. Vad exakt var det som gjorde att du anser att den upplevda byggkvaliten inte var särskit hög på iPhonen?

För mig var det tvärt om. DHD kändes klart gidigen och välbyggt men luckorna drar ner helheltskänslan och kikar man på nätet ser man en hel del som klagar på dålig passform och missljud från luckorna. Den jag har lekt kan jag dock inte minnas något uppenbart knarrande ifrån men som sagt materialet drar ner mitt betyg. Sen kan jag tycka att den utstickande kameralinsen känns lite billigt designmässigt men har ju inget med byggkvaliten att göra.

iPhone anser jag definitvit som den av dessa tre telefoner med bäst upplevda byggkvalite. Ingen plast, inga luckor som kan knarra, bara glas och metal. Tunn men ändå lite vikt vilket gör att den känns solid. Glas må inte vara bra ut hållbarhetsynpunkt men nog känns det högkvalite enligt mig allafall (och alla recensioner jag har läst) och som jag har nämnt tidigare i någon av dessa trådar är det viktigare för mig. Inga planer på att slänga min telefon i backen

Som sagt, dels handlar det om vad man VET händer om den inte hanteras väldigt varsamt.

Den utstickande linsen är en nackdel precis som du säger, men det handlar om att se billigt ut, inte något som förändrar kvalitet.

Som sagt, vet man vad som händer med iphonen så avstår man (särskilt som man har ett arbete som även kräver att jag är utomhus), vid anläggningsjobb och andra större infraentreprenader.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Som sagt, dels handlar det om vad man VET händer om den inte hanteras väldigt varsamt.

Som sagt, vet man vad som händer med iphonen så avstår man (särskilt som man har ett arbete som även kräver att jag är utomhus), vid anläggningsjobb och andra större infraentreprenader.

Så du upplevde inte byggkvaliten hög för du "vet" vad som händer om du tappar den i marken?

Att iPhone 4 inte bör vara förstahandsvalet av telefon för jobb vid exempelvis byggarbetsplater, kanske i skitiga miljöer är väl inget att snacka om. Men det är inte heller vad den är gjord för, åandra sidan inte någon av de andra populära smartphonesen det heller. Även om det självklart är större risk för att få sprickor i glaset om man har det på båda sidor så räcker det med ett fall även för de andra för att krossa skärmen om du har otur.

Jag menar ett glas från exempelvis Orrefors går sönder lättare vid fall än ett billigt glas gjort av plast för barn. Ändå så anser åtminstone jag att Orrefors glaset är av högre kvalite/material. Det är inte gjort för att släppas i marken, inte en smartphone heller.

Själv dömmer byggkvalite på känsla i material, passform av olika delar, känsla och ljud i knappar/luckor, hur gidigen den känns i handen mm. Inte hur många fall den klarar i backen innan den går sönder.

Permalänk

Jag sitter just nu och funderar över om jag ska köpa en iPhone 4 eller en HTC Desire HD. iPhone har ju en klar fördel med alla sina 300 000 appar medan Anrdoid Market har ca. 100 000. Visserligen kommer vi att se allt fler appar på Android Market men samma sak gäller App Store. Om iOS är är bättre än Android är en smaksak. Jag tycker ungefär lika mycket om dom.