Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K, Core i5 2500K

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Är dock riktigt sugen på se vad AMD kommer att kontra med.

Permalänk
Medlem

Bra test.

Det var riktigt bra prestanda där!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Men vad ska man göra om man inte vill betala för GPU-delen, om man ändå tänkt sej ett riktigt grafikkort?

Någon som vet hur många procent GPU-delen är av hela chipytan?

Det är billigare för dom att ha GPU-delen i samma kärna och köra allt i samma process än att ha två olika tillverkningsprocesser.

Du hade med andra ord fått betala mer om dom hade haft det separat.

Mot slutet av året kommer dom entusiastplattformen och de processorerna kommer inte ha inbyggd GPU.

Permalänk
Medlem

Saknar data för HT om man jämnför en "vanlig" thread med en "hyperthread".
typ hur många % av en riktig "thread" klara en "hyperthread" av att prestera.

Permalänk
Medlem

ser bra ut.

Visa signatur

| XFX 5850 | i5 750 2,67GHz | 4gig 1333Mhz | Antec Three Hundred | Corsair 550w | Gigabyte GA-P55A-UD4, Socket-1156 |

Permalänk

Jag är faktiskt lite chockad, det här är ju otroligt bra

Nu behöver AMD och nVIDIA bara fixa kallare GPU'er så behövs inte vattenkylning längre....... noooooooo !!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, så där mellan tummen o pengfingret skulle det alltså få plats nästan två kärnor till om man slängde ut GPU-delen. Så även om det blir mycket prestanda för pengarna känns det ändå lite som ett nerköp när så mycket kisel försvinner till något sdom man inte vill ha.

Riktigt så enkelt är det dock inte.
Cachen skulle behöva anpassas.
TDP-värden ska hållas under kontroll.
Yields ska hållas uppe.

Dessutom är det som jag redan påpekat mycket effektivare för dom att ha en gemensam process i den här klassen vilket betyder bättre priser för oss.

Jag fattar inte hur du får det till ett nedköp, bättre prestanda, energieffektivare och bättre skalning med turbo modes till ett lägre pris.

Hur i helsike får man det till ett nedköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Edge:

Du hördes första gången.....

Huh?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jo, det ligger något i ditt resonemang, men å andra sidan så om man är en sådan som inte uppgraderar sin plattform speciellt ofta, så är t.ex. en 2500K mumma. Man kan ju behålla samma processor över fler grafikkortsbyten och kan lätt skruva upp klockfrekvensen för ännu bättre prestanda när processorn slutligen börjar kännas klen.

Jag köpte i5 760 för ett halvår sedan med den tanken i bakhuvudet, visst är den inte helt nödvändig ännu, men jag kan behålla den ett längre tag och klocka upp den sedan vid behov. Visst kan man även köpa en 955BE och sedan klocka upp den allt efter som också, men då den har lägre prestanda per klockcykel så kommer i5:an hålla längre (då i5 dessutom klockar snäppet högre för det mesta).

De som köpte Q6600 när det begav sig satt ju ofta väldigt länge på sina burkar, då den räckte till för grafikkorten väldigt länge (överklockad i alla fall).

Helt rätt! Men det jag resonerar kring är absolut inte ur kundens synvinkel. Jag tycker det är toppen att utvecklingen går så fort framåt. Det jag undrar lite är hur Intel av alla företag plötsligt vill lansera en serie som typ slår sönder allt annat, inklusive Nehalem-Westmere som fortfarande ska vara deras High-End.

Det du säger om Q66 är helt rätt. Man ser ju fortfarande folk som sitter på den och klarar sig galant bara man uppar frekvensen. Jag satt förut på en Q9650, och om jag ska vara ärlig tror jag inte ens att ett GTX580 skulle kunna flaska den när man tagit den till 3.8ghz Sanning är ju den att det är väl först nu folk med Q66 kanske behöver fundera på att uppgradera

Jag ser hur som helst mest fram emot att folk inte kommer tycka att deras i5 760/i7 950 duger längre, utan säljer den till förmån för denna serie

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Äntligen dags för en ny spelburk!

Väntat länge på SB, och nu känner jag mig nöjd över valet av att vänta. Känns ju trevligt att köpa en CPU för strax över 2000 kr som ligger i klass med en för nära 10000 kr

Sitter på min spelburk nu med en C2D 1.86GHz klockad i 2.8GHz (går inte länge i 3.2GHz utan BOD) med ett 8800GT på 1920x1080 och nu blir det en i5-2500K med H70 kylning, 8GB 1600MHz minnen och med två 6950 (upplåsta till 6970 naturligtvis) och tre st 1920x1200 skärmar med egen byggd minilåda för lanpartyn (ca 24x30x12 cm).
Vilket lyft det kommer bli...
Har ju bara väntat på GPU/CPU/SSD mm hela tiden så någon uppgradering har aldrig blivit av. Även om mitt SSD inköp nog blir senarelagt tills nästa generation kommer (alt en 60GB nu som hamnar i min HTPC sedan).

Inte för att jag känner att jag har något större behov av att klocka högre än typ 4GHz (om ens alls) just nu så är det ju trevligt att veta att man alltid kan kräma på när spelen börjar kräva det.

Ang moderkort för överklockning så verkar det som att moderkorten spelar minimalt in vid överklockning så länge man bara klockar multipeln (efter att ha läst 10+ reviews och en 10+ olika överklockingsresultat i olika forum, borträknat gamla bios). Själv blir det ett mATX med P67 med möjlighet till SLI/Crossfire och jag har bara sett ett från Asus än så länge (och då blir ju valet ytterst enkelt).

Om jag bara kunde hitta en 1920x1200 skärm för eyefinity som passar mina behov (helst DP med DVI/HDMI och pivot samt smala kanter som jag kan köra i minst 72Hz) och min budget (helst under 2500 Kr men max strax över 3000 Kr st). Skall ju vara inkopplad både till min spelburk och HTPC/surfdator.
Väljer ju mellan HP ZR24w (igentligen för dyr och dålig bildkvalite) och Samsung SyncMaster 2443BW (ingen DP och bara en digital ingång) och HP LA2405wg (max 63Hz enligt vad jag hittat).

Visst skulle man kunna vänta på Bulldozer oxå men less på att vänta nu...

Tänk vad enkelt det var på den tiden när man köpte en Amiga 500 och var nöjd...

Permalänk
Medlem

Nu känns det bara så trist att Intels G3 SSDs verkar bli än mer försenade.
Dom har stora problem med att få upp livslängden på kretsarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det står PCIe 2.0 - 8
Betyder det totalt 8 lanes bara? Eller hur ska man tolka det?
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/01/03/Chipset1.png?...

Har inte processorn inbyggd PCI-E kontroller?
Så man har 16 inbyggda lanes (som snackar med grafikkortet) och sen 8 till på chipset som snackar med allt annat...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nu känns det bara så trist att Intels G3 SSDs verkar bli än mer försenade.
Dom har stora problem med att få upp livslängden på kretsarna...

Källa på det?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

En riktigt bra recension!
Ska bli riktigt intressant att se hur Bulldozer står sig mot SB!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

riktigt bra test tycker jag!
kanske dags att byta ut sin gamla slitna q66 snart då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

6 ghz på vatten eller?

Visst, det är fruktansvärt imponerande resultat, men att köpa redan nu känns verkligen inte som någon idé med tanke på kommande LGA2011 och Bulldozer. Bara nu LGA2011 får en rimlig prissättning ...

2011 lär ju kosta MINST som 1366 idag, dvs inte rimlig prissättning...
Och jag är skeptisk att Bulldozer blir (iaf nämnvärt) snabbare, och om den "bara" blir billigare så är inte jag iaf intresserad av att vänta 3-6 månader för att spara säg runt 500 kr. Tyvärr AMD, men Intel vann denna runda oxå (är ju gammalt fan av AMD).

Enda sättet för mig att vänta på Bulldozer är att AMD släpper processorer för test IDAG... Så att man vet att det är värt att vänta.

Permalänk
Medlem

Bra test och ser riktigt bra ut, härliga överklocknings möjligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har inte processorn inbyggd PCI-E kontroller?
Så man har 16 inbyggda lanes (som snackar med grafikkortet) och sen 8 till på chipset som snackar med allt annat...

Jaha, de kanske menar så...
Då är det väl ett litet steg framåt, P55 hade bara 4 lanes om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Till när har det flyttas, om jag fattade det rätt så skulle det ha släppts den 5 Januari men värkar ju inte som det nu?

Hade som planer att uppgradera burken i slutet av Januari så får hoppas att denna hinner ut före dess.

Flyttat till idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tack för en riktigt bra och utförlig recension.

Synd att Intel inte supportar USB3 på chipsetet, lite sniket. Men NEC (Renesas) gnuggar händerna. En riktigt bra processorserie, och blir intressant att se hur snabba kommande entusiastmodeller är längre fram.

Light Peak!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ingen ide att skrota sitt 1366 system för detta.

inte alls! 1366 står sig bra ganska länge till.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Intel borde erbjuda alla som köpt ett p55 system en rejäl prisreduktion på ett p67 system? P55 erbjuder inget som helst uppgraderings alternativ i framtiden. s1156 är stendöd efter lite över ett år till fördel för s1155. Tack så mycket Intel!

Men det är troligen bara jag som är bitter och får skylla mig själv på att inte ha gjort hemlexan ordentligt när jag köpte P55 när den släpptes... Det är bara att bita i det sura äpplet och vackert köpa nytt moderkort igen när jag vill ha en ny prolle.
Egentligen vill jag vänta in Bulldozer och förhoppningsvis ge AMD mina slantar igen då deras socklar brukar ge en flera möjliga processors upgraderingar men 4.9GHz Intel Core arkitekture MED Hyper Threading på luft skulle göra under i FSX så det kanske är lika bra att ta smällen redan nu...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

För 8 månader sedan satt jag på:
XP Pro Service Pack 2
AMD Athlon64 2.0GHz
1024 MB RAM
Geforce 6600GT

Den funkade bra att surfa på, du överlever ett halvår till på det där!

Går ju att surfa, men som arbetslös gamer är det lite drygt när inga spel fungerar på vettiga settings. Orkade inte ens köpa CoD BlackOps för att det inte skulle fungera.
Laggar i Heroes of Newerth, fps droppar i cs1.6

Hittat lösningen!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=611063
3 skärmar på ett 460!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När beräknas LGA2011 komma ut?

Permalänk
Medlem

Jättebra test, intel har skruvat prestandan jämte 1156 ett snäpp, men vi som sitter med ganska nytt 1366 system och överklockad CPU behöver inte jämra oss heller, även om 1155 är något bättre, per kärna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mumma..... Det kanske äntligen är tid att uppgradera nu då.

SweC redaktionen: Kommer det komma några tester på de mobila cpu:erna?

Permalänk
Medlem

Vart kan man handla denna skönhet då? Vill ha den nu, har vart utan stationär dator i flera månader i väntan på denna.

Permalänk
Skrivet av ZiM89:

Vart kan man handla denna skönhet då? Vill ha den nu, har vart utan stationär dator i flera månader i väntan på denna.

Kommer väl upp hos återförsäljarna inom de närmsta dagarna troligtvis.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av SAAB340:

Är det bara jag som tycker att Intel borde erbjuda alla som köpt ett p55 system en rejäl prisreduktion på ett p67 system? P55 erbjuder inget som helst uppgraderings alternativ i framtiden. s1156 är stendöd efter lite över ett år till fördel för s1155. Tack så mycket Intel!

Men det är troligen bara jag som är bitter och får skylla mig själv på att inte ha gjort hemlexan ordentligt när jag köpte P55 när den släpptes... Det är bara att bita i det sura äpplet och vackert köpa nytt moderkort igen när jag vill ha en ny prolle.
Egentligen vill jag vänta in Bulldozer och förhoppningsvis ge AMD mina slantar igen då deras socklar brukar ge en flera möjliga processors upgraderingar men 4.9GHz Intel Core arkitekture MED Hyper Threading på luft skulle göra under i FSX så det kanske är lika bra att ta smällen redan nu...

Skulle också vilja ha en ny CPU men inte nödvändigtvis ett P67 mobo, så jag är nog lite småbitter också över Intel och deras socketklurerier men jag väntar nog på det som kommer efter 2011, för mig räcker 1156 ett bra tag till

Permalänk
Medlem

Strålande siffror, det som oroar mig lite är riktpriserna. 3200 för en "mellanklass" processor känns inte riktigt rätt.
Nu är det bara att vänta och se priserna på 1155 och om de tar med sig 1156 och förhoppningsvis 1366 =D

Visa signatur

Signaturer är mesigt!