Behöver akut ersättare för gammal MB+CPU (+minne), duger detta?

Permalänk

Behöver akut ersättare för gammal MB+CPU (+minne), duger detta?

Jag behöver akut ersätta moderkort och processor i en äldre dator (Pentium 4) och behöver inga prestandagrejer - bara något som är konstnadseffektivt och hyggligt modernt.

Jag tittar på Kompletts uppgraderingspaket http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604569#info
som alltså är:

* Intel Core™ i3 Dual Processor i3-540 Dual Core, 3.06Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W, Boxed w/fan
* MSI H55M-E33, Socket-1156 mATX, H55, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, GbLan, OC Genie, DrMOS
* Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9 Unbuffered, CL9-9-9-24, 240pin, 1.5V

Är det en bra deal eller finns det bättre alternativ?

DDR2-minne finns, så egentligen klarar jag mig med MB + CPU om det finns vettiga alternativ som gillar DDR2.

Jag förutsätter att det funkar att ha ett mATX-moderkort i Lian-Li PC-60 Plus, nån som vet?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Verkar onekligen vettigt med en I3. Att köpa sockel 775 är verkligen inte att rekommendera.

Sen kan du ju alltid köpa 2GB minne extra till den. 4GB är alltid mysigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om det är en akut nödlösning hade jag nog gått på det 500 kr billigare AMD-paketet som har 4 GB ddr3 minne. Lagt dessa 500 kr på nytt sparande så att du kan köpa något modernare nästa gång, så som Sandy Bridge är nu. Detta skulle då ge en dator som hänger med hela livslängden på komponenterna. Jag körde en AMD XP i åttatusenkronorsklassen från början av 2000-talet(2001 eller 2002 har jag förmig) fram tills nyligen då kondingarna på moderkortet började läcka.

Permalänk

Det är akut i den mån att den här datorn behöver komma igång, men den är inte planerad att ersättas förrän nästa gång den går sönder - förhoppningsvis dröjer det några år till.

EDIT:
Det skulle stå "inte planerad", rättat.

Permalänk
Avstängd

Isf hade jag tagit billigaste lösningen