Hur för jag över pengar till PayPal?

Permalänk

Hur för jag över pengar till PayPal?

Jag undrar om jag kan föra över pengar till ett PayPal konto när jag behöver. Ex. om jag ska köpa saker för 20 dollar, kan jag föra över motsvarande summa i kronor för att då betala? För vad jag har förstått måste man binda ett bank konto till PayPal kontot, så att de kan dra när de vill. Detta är oacceptabelt, så jag vill bara vara säker på om jag kommer kunna köpa de coola saker som jag bara kommer kunna handla med PayPal.

Tack för all hjälp i förhand!

Permalänk
Medlem

Paypal fungerar klockrent, kan rekommendera dem till max. När jag hade problem med en säljare på e-bay för ngt år sedan gick de in och täckte hela beloppet utan att jag betalat dem en enda kr. Sedan vad de gjorde med säljaren i fråga vill jag inte ens tänka på då de stämmer varandra rätt rejält där borta i amerika.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

När jag behövt använda paypal har jag bundit mitt sparbankskort/visa till paypalkontot, och efter genomförd transaktion raderat kortnumret från paypal. Kanske finns det kvar någonstans hos dem, men den risken är jag beredd att ta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

inte vet jag varför det är "oacceptabelt" att koppla paypal till ditt konto, antingen tror man på paypal, eller så gör man det inte...Jag tror på paypal men för att öka säkerheten (minska osäkerheten) kan man göra så här;

öppna ett särskilt konto som bara skall användas för t.ex. paypal betalningar. för över pengar när du skall köpa, annars så låter du kontot stå tomt. se bara till att du inte har någon kredit kopplad till kontot...

på det viset behöver man inte heller hålla på och radera kortnummer från paypal hela tiden...

Visa signatur

k11

Permalänk
Medlem

I Sverige är det inte möjligt för PayPal att dra direkt från bankkontot, det är en tjänst för främst amerikanare där många har checking accounts medans vi i Sverige vanligtvis har transaktionskonton där detta inte är möjligt annat än via autogiro. Istället är det så att man manuellt får överföra valfri summa till sitt PayPal konto (kan ta upp till 5 bankdagar för pengarna att komma fram). Så det är omständigt istället rekommenderas att använda Visa eller Mastercard med Paypal så kan man dra betalningen direkt via kortet fast via PayPal som tredje part som därmed gömmer ditt kortnr från den du gör affärer med.

Man behöver då inte ha några pengar innestående på PayPal för att betala nått.(det går inte överföra pengar till sitt Paypal konto via bankkort)

Har du inget MasterCard eller Visa men har tex Maestro så kan du använda din banks e-kort tjänst som kan skapa ett virtuellt Mastercard vilket möjliggör att man kan handla online och om man skapat ett sådant för flergångsköp med minst 12 månadres gilltighet(maxbeloppet på ett sådant är 50.000 sek och du kan skapa sådana kort med större värde än vad har pengar på ditt bankkonto), orsaken till att man för Paypal skall skapa bara ett med stort värde istället för ett kort för varje affär är att PayPal då kan komma låsa ditt konto. De gillar inte e-kort så mycket då de då får svårt skilja e-kort bruk från kreditkorts-stölder. Men som sagt om du byter max 2ggr per år så går det bra!

Slutsats du behöver inte överföra några pengar för att handla med PayPal du behöver bara koppla ett kort till ditt konto samt få det verifierat vilket tar några dagar!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Eller, om du har Swedbank, använd ett "virtuellt" Visakort till köpet - detta virtuella kortet fungerar endast en gång, med det beloppet du har angivit.

Dock förstår inte jag heller varför det skulle vara oacceptabelt - använder PayPal till betalning/mottagning/överföring av tiotusentals kronor varje månad och har inte haft ett enda problem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Eller, om du har Swedbank, använd ett "virtuellt" Visakort till köpet - detta virtuella kortet fungerar endast en gång, med det beloppet du har angivit.

Dock förstår inte jag heller varför det skulle vara oacceptabelt - använder PayPal till betalning/mottagning/överföring av tiotusentals kronor varje månad och har inte haft ett enda problem.

Det är bara e-kort med gilltighetstid 1 månad som automatiskt blir kort för engångsköp. väljer man längre gilltighetstid (max 24 månader) så kan man använda det fler ggr ända tills beloppet på kortet är slut!

Att tänka på vid skapandet av e-kort är att man bara kan se det generade kortet på skärmen en enda gång, så man bör ta en screenshot på det och spara på säkert ställe så att man kommer åt uppgifterna på kortet då man behöver dem.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag har mitt kort kopplat till Paypal, skitsmidigt. Handlar jag något från Ebay/tradera /what ever så väljer jag betala på ebay eller tradera och pengarna dras direkt från bankkontot.

Funkar ypperligt. Dessutom så sket sig en affär i under ledigheten och jag saknade 261:-. Mailade, fick svar efter tio minuter på hur det funkade och mycket riktigt, pengarna dök upp igen på kontot.

Anser man att Paypal är oacceptabelt så borde man kanske handla med Western Union istället...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Anser man att Paypal är oacceptabelt så borde man kanske handla med Western Union istället...

LOL

Jag kommer ihåg engång jag mottog betalning på £20000 via Western Union - det var mindre roligt att få utbetalt från den lilla corner-shoppen i London som råkade vara WU agent

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Okej, så om pappa binder sitt konto till PayPal, och jag handlar något med PayPal, så kommer PayPal skicka en förfrågan till pappas konto om att acceptera en överföring på ex. 200 kronor? Om han accepterar, så förs pengarna över till PayPal och varorna jag köpt betalas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Okej, så om pappa binder sitt konto till PayPal, och jag handlar något med PayPal, så kommer PayPal skicka en förfrågan till pappas konto om att acceptera en överföring på ex. 200 kronor? Om han accepterar, så förs pengarna över till PayPal och varorna jag köpt betalas?

Nej.

Jag köper vara X på ebay/tradera. Jag väljer på samma sida att betala för varan och kommer til Paypal. Där står alla uppgifter och där får du välja om du vill betala eller ej.

Väljer du att betala så kommer pengarna dras per automatik från bankkontot som kortet är bundet till när säljaren väljer att acceptera.

Så pengarna förs egentligen inte från ditt konto till ditt paypal och sen till säljaren, utan från ditt konto till säljaren.

Så funkar det för mig och då har jag kopplat och verifierat mitt konto på paypalkonto.

Permalänk
Hedersmedlem

jag har kopplat mitt eurocard till paypal funkar super

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Kan jag överföra pengar till paypal via bankgiro, och på så sätt slippa att koppla något kort till paypal?

Visa signatur

ASRock 880G Extreme3 | 60GB OCZ Vertex 3 | A-Data 4GB 1600Mhz | Asus Xonar DX | AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | XFX Radeon HD6870 1024MB | Fractal Design Define R2, Titanium | FSP 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av antimashu:

Kan jag överföra pengar till paypal via bankgiro, och på så sätt slippa att koppla något kort till paypal?

Ja.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Har använt PayPal i bra många år, riktigt smidigt, perfekt när man handlar från Ebay eller mindre butiker, slipper man ge ut kortnumret + att PayPal är riktigt schyssta om en butik/säljare försöker mygla.

Permalänk

Paypal är mycket smidigt och säkert när man handlar på Ebay eller Tradera!

Jag har ett konto på Swedbank som är kopplat till ett VISA/Mastercard. Det kortet använder jag även i vanliga fysiska butiker när jag handlar.
Samma kort har jag kopplat till mig paypal och det fungerar klockrent! Har handlar för flera tusen på lite olika sätt och alltid fungerar det till 100%

Innan jag skaffade paypal var jag lite osäker på tjänsten så jag valde att köra med bankgiro och betala in summan. Det tog ca 1 vecka och det fungerade inte alls. Tillslut fick jag tillbaka pengarna efter ca 2 veckor.

Så enklast smidigast och säkrast är att koppla kortet till paypal kontot.

Kör du med så kallade virtuella kort så kommer paypal kontot att blockas typ efter 4-5 gånger då man hela tiden byter till nya kort-nummer.

Permalänk
Testpilot

Kör också med mitt VISA-kort direkt kopplat till Paypal. Företaget är världens största inom det här området och skulle knappast sno nåns pengar, det är farligare att använda kortet på en pizzeria eller i mataffären.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]