Steelseries 6GV2 och Gigabyte Aivia K8100

Permalänk
Melding Plague

Steelseries 6GV2 och Gigabyte Aivia K8100

Ett rejält tangentbord kan innebära en markant förbättrad upplevelse för både arbete och gaming. SweClockers tar en närmare titt på två modeller riktade mot hängivna datorspelare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hatar faktiskt Startmenyn knappen Nice att den är borta på K8100
Dock märkte jag nu att den inte fungerar på mitt G11 O.o

Bra video!

Permalänk
Medlem

Filco Majestouch är nog att föredra.

Permalänk

Provade Aivia i november, sjukt nice väntar dock fortfarande på att få hem mitt Black widow ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 6gv2 för ett par månader sedan och är mycket nöjd! Skön känsla framförallt vid spelande! Ska man skriva mycket är de svarta MX switcharna som döljer sig under 6gv2 lite väl hårda eller "tunga" att trycka ner.

Om man vill veta mer om termer kring mekaniska tagentbord eller switcharna under kan man kolla på denna lilla videon:

http://www.youtube.com/watch?v=nEDv5eWB9lU

En sak jag personligen irriterar mig på med 6gv2 är att de tagit bort windows knappen (den vänstra) och ersatt den med en Steelseries key... Lite irriterande för en som normalt trycker "windows + d" många gånger per dag. Men men, det är bara att vänja om sig!

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk

Sjukt sugen på ett 6gv2 var så länge sen man hade ett med mekaniska brytare.
Vill se fler tester på tangentbord kanske ett jätte test med lite fler mekaniska och inte bara de vanliga svamp borden.

Permalänk
Medlem

Jättebra video och trevligt litet test, dock är inget av dessa tangentbord nått för mig
avskyr cherry black tangenter.
vill ha ett bakgrundsbelyst mekaniskt med blå cherry samt som inte heter razor står inte ut med deras typsnitt på tangenterna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sidewinder X4 slår allt! Ca. 400kr kan trycka hur mycket som helst samtidigt och "riktiga" mediaknappar.

Permalänk
Medlem

SteelSeries håller jag med om, tack för recensionen, höll nästan på och vilja välja Gigabyte Aivia K8100.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nej tack till båda. felvänd enterknapp och andra har fel storlek på den sen andra småfel som gör att dem e ett helveta att programmera på för mig. Jag vill ha klassisk layout annars får det vara, vad är det för dumheter att flytta placeringen på några tecken i förmån för en felvänd entertangent? Varför är det så få tangentbord som är vanliga idag?

Fattas bara att backspace skulle vart en tangent stor (vilket förekommer) så skulle jag kräkas, tack o lov att jag inte skaffar ett gaming tangentbord.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig recension! SteelSeries bordet ser trevligt ut, men jag är mer för tysta tangenter.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Har Steelseries 6gv2 och är nöjd, skönt att spela med och skönt att programmera med. Tar ett tag att vänja sig vid enter-knappen och trycker fortfarande (2 mån senare) på enter istället för ' ibland.

Använde också vänstra Windows-knappen mycket på tidigare tangentbord men band den till Caps-lock med hjälp av AutoHotkey på 6gv2, tycker faktiskt det är bättre än traditionell windowsknapp (nej får inga problem med anti-fusk program och autohotkey).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Provade Aivia i november, sjukt nice väntar dock fortfarande på att få hem mitt Black widow ultimate.

Tänkte faktiskt beställa ett sådant om jag inte redan har ett G19. Vem kan stå emot ett mekaniskt skrivbord, med det klassiska, djupt störande "TAPP! TAPP! TAPP!" ljudet, i stället för det vanligare "klicketi klicketi klick"

Permalänk
Medlem

Bra recension!
Dock skulle jag inte välja nån av dom, Logitech Illuminate for the win, riktigt härligt och underbart tangentbord!
Men vad har du gjort med dina knogar Jonas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Bra video!

Över f2 och f3 så finns det en lite knapp som har två lägen. Läget med spaken gör så att den är avstängd tex när du spelar och skärmen gör att den är som vanligt Tror det kan vara ditt problem

Steelseries såg skönt ut , någon som vet om det finns liknande med win knapp?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Är macrofunktionerna i gigabytes annorlunda mot tex Logitech? Det jag saknar i macroväg är musposition, går det att ställa in på gigabytes? Jag använder visserligen inte macroknapparna så speciellt mycket, men inbyggt minne är smidigt. Det tangentbordet är iaf inget för mig, dels för att jag använder EDSF istället för WSAD, men jag föredrar nog volymhjulet på G15. Lite plastigt men väldigt snabbt och bra, skärmen är dock höjdpunkten av krimskrams på G15.

Jag har varit lite intresserad av Steelseries, men att det låter så mycket avskräcker mig lite. Jag gillar lösningen med funktionsknapp istället för windows-knappen och handlovsstöd är inget jag använder. Jag tycker mer om att ha fingrarna böjda för snabbare rörlighet vid spelande iaf.

Permalänk
Skrivet av xion_drifter:

Bra recension!
Dock skulle jag inte välja nån av dom, Logitech Illuminate for the win, riktigt härligt och underbart tangentbord!
Men vad har du gjort med dina knogar Jonas?

... tror han testade hållbarheten efteråt

Permalänk
Medlem

Mekaniska tangentbord åldras heller inte på samma sett som 'vanliga' rubber dome tangentbord, knapparna börjar inte "knaka" eller knorra som mitt tidigare Logitech G15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Har de inte ultimate i sverigen än? Fick mitt vanliga black widow för ett par veckor sen av Inet och jag är så jävla nöjd! Älskar klickljudet Om det var värt 900 spänn däremot vettifan!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

IBM Model M - behöver jag säga mer?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Har de inte ultimate i sverigen än? Fick mitt vanliga black widow för ett par veckor sen av Inet och jag är så jävla nöjd! Älskar klickljudet Om det var värt 900 spänn däremot vettifan!

Nej, Ultimate har varit försenat i en evighet hos alla leverantörer till norden. Pillade lite på det "vanliga" på OnOff i förra veckan och ja som du säger underbart ljud och känslan på knapparna är ju awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

IBM Model M - behöver jag säga mer?

Om de ändå hade börjat tillverka dem igen likt Microsoft Intelli 3.0

Permalänk

Sköna killar som kör Windows på Macen i bakgrunden

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk

Jag känner mig träffad av inledningen i videon. Själv anväder Logitech(s enklaste?) tangentbord för <100 kr.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ok, blev ingen video för mig pga flash. Sitter på jobbdator som jag inte har admin-rättigheter på.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Macro funktionen på Gigabyte tangentbordet väldigt lika med Logitech G11 och resterande i den serien När nästa tangentbord skall köpas in blir det nog gigabyte

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Bra video!

Du har låsknappen aktiverad! (sitter vid samma tangentbord)

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem

Lite sugen på Steelserires tgb. Ovant att ha media knapparna / funktions knappen på höger sida bara.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det var för trevlig musmatta? Stort "M" eller något, blå XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Sidewinder X4 slår allt! Ca. 400kr kan trycka hur mycket som helst samtidigt och "riktiga" mediaknappar.

Jag har också ett X4 och det har en grej som jag irriterar mig väldigt mycket på. Nämligen så fick Microsoft för sig att de skulle ha en extralång mellanslagstangent och tog bort Win-tangenten på höger sida. Det innebär att AltGr sitter där Win-tangenten normalt sitter på X4, och för mig som har andra PC att hantera med vanliga tangentbord så är det enormt segt att lära sig att det finns två positioner för AltGr. Annars är X4 bra, men valet att ta bort Win-knappen på höger sida drar ner betyget för min del.