Datorn startar inte utan att sätta i och ur 24p kabeln.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte utan att sätta i och ur 24p kabeln.

Hejsan!

Jag har problemet att min dator vägrar starta, såvida jag inte sätter i och ur 24p kabeln.
Men fall nätagget är ställt på nollan, och jag sätter in 24pinnaren, och sätter byter till 1, så startar den inte heller.
Men ifall nätagget står på ettan, och jag sätter in och ur 24pinnarn, så kommer jag kunna starta igång den.
Skulle jag däremot stänga av den, och ta ur strömkabeln, alternativt sätta nätaggets switch till 0, så ville den inte starta igen.
Då måste jag alltså genomgå samma procedur med 24pinnarn, för att få igång den igen.

Nätagget är ett Corsair CX600W.

Övriga specs:
Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4
CPU: AMD Phenom II X4 940 3,0GHZ
Minnen: Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 1066MHz, 2x2GB

Tack på förhand /Robert.

Permalänk
Medlem

En snabb ide är om startknappen har fastnat eller om moderkortet skickar ut konstant jord signal på den gröna "startkabeln". Vet inte exakt men kan hända att nätagget inte startar om den har jord på gröna kabeln och man kopplar på spänning.
Testa dra ur kontakten från start knappen från moderkortet när datorn är avstängd, och sedan sätta i den igen. Startar den utav att du bara sätter i den så är det nåt fel med knappen.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Har provat detta, och tyvärr var det inte det som var problemet heller. :/