Gratis körkort till invandrare i Laholm

Permalänk
Medlem

Känns lite orättvist, förstår inte varför dom ska få det gratis....!?

Permalänk
Medlem
Citat:

– Det som gjort satsningen möjlig är att Laholm fått statliga pengar som är riktade just till målgruppen flyktingar. De pengarna hade annars använts till något annat som kommit flyktinggruppen till del.

Enligt Anna Haraldsson har upplägget i grova drag gått ut på att individen satsat 5 000 kronor och kommunen dubblat den summan. För den som inte lyckats ta sitt körkort inom den ramen har ytterligare körlektioner subventionerats med 40 procent av kostnaden. Max antal lektioner har satts till 40 stycken.

– Sedan satsningen startade har 29 personer tagit körkort. Av dem har 20 haft eller har arbete. 13 har jobb i dag, övriga förlorade jobben av olika anledningar, lågkonjunkturen, tillfälliga anställningar eller arbeten som inte längre behövdes på arbetsplatserna, säger Anna Haraldsson.

http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.1123379-kommunen-hj...

Jag är FÖR detta, utan tvekan, men visst hade det varit bra ifall fler hade kunnat inkluderas, dock enbart långtidsarbetslösa, och det tror jag att Arbetsförmedlingen sköter. Man har kunnat få truck kort och lastbilskörkort, vet inte om det är så idag.

Snabb räkning:
Tio körlektioner kostar 4.200SEK, vilket staten dubblar = 20 totalt. Lägg till 20 på 8.400SEK - 40% som staten subventionerar. Det är alltså 4.200+~5.000=9200SEK (Avrundat 40SEK)
9.200*29=266.800SEK
Notera att detta är en snabb räkning!
Priser: http://www.pilenstrafikskola.se/

Det är värt det, utan tvekan, speciellt om man räknar med att 20 personer (av 29) har någon gång mellan 2007 och 2011 jobbat samt att 13 personer idag jobbar.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Extra insatser ska dock inte vara lika med att ge flyktingar saker gratis som många i landet av ekonomiska orsaker saknar. Annars krävs det såklart extra resurser.

Det är en investering. Om investeringen är lyckad går samhället med vinst.

Citat:

Men annars det finns många arbetslösa svenskar som inte har körkort och desto fler skulle skita i att ta det på egen hand om arbetsförmedlingen betalade det åt dem.
Någon annan än arbetsförmedlingen kan såklart inte betala en arbetsåtgärd (skulle väl vara försäkringskassan, fackförbund etc)

Det är lättare för svenskar att få jobb. Syftet med körkortssubventioner är inte att minska klyftorna utan att hjälpa en grupp in på arbetsmarknaden.

Citat:

Rapporten visar att bland dem som bott i Sverige i mindre än två år är cirka 30 procent sysselsatta. Bland dem som levt i Sverige i mer än 20 år ligger sysselsättningsgraden på 70 procent, att jämföras med knappt 80 procent för infödda svenskar.

http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/integration/tufft-for-...

Citat:

Men väldigt många känner lust att deras skattepengar på detta sätt går till att särbehandla folk efter ursprung. (eller hudfärg som vänsternissar brukar använda, för det är mer slagkraftigt och återspeglar rasism)

Flyktingar må få gratis körkort, men du och jag har fått gratis utbildning och sjukvård under hela vår livstid. Bara kostnaden för sjukvården är uppskattningsvis 20 000 kr per capita. Det är en massa pengar på en 18-åring. Körkortsutbildning är jämförelsevis ingen stor kostnad. Det handlar dessutom om flyktingar som kommer till Sverige utan någonting alls.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av celerity:

Det är en investering. Om investeringen är lyckad går samhället med vinst.

Det är lättare för svenskar att få jobb. Syftet med körkortssubventioner är inte att minska klyftorna utan att hjälpa en grupp in på arbetsmarknaden.

http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/integration/tufft-for-...

Jag ifrågasätter inte att invandrare har svårt att få arbete, investering i detta fall är t.ex. svenska lektioner. Sedan så kan man ge folk generella utbildningar, men folk ska ej särbehandlas efter. härkomst, då det finns väldigt många andra i liknande sits som också vill ha körkort.

Skrivet av celerity:

Flyktingar må få gratis körkort, men du och jag har fått gratis utbildning och sjukvård under hela vår livstid. Bara kostnaden för sjukvården är uppskattningsvis 20 000 kr per capita. Det är en massa pengar på en 18-åring. Körkortsutbildning är jämförelsevis ingen stor kostnad. Det handlar dessutom om flyktingar som kommer till Sverige utan någonting alls.

Detta blir en filosofisk frågeställning, men vad är gratis?
Mina föräldrar har betalat in en väldigt massa skatt för att bl.a. täcka (bidra) till mina kostnader för samhället, hade de inte behövt göra detta, så hade de kunnat ge mig mycket annat som en bättre dator när jag var liten.
Så mina föräldrar som valde att skapa mig har allt fått betalat statens utgifter för mig, vilket har påverkat min ekonomi. Det skulle gå att argumentera om att barn från fäder som betalade in mindre skatt skulle få mindre och vice versa, jag tycker dock detta är fel inom länder, även om liknande kan förekomma i andra föreningar etc.

Men vad har denna kostnad att göra med att staten/kommun/er särbehandlar folk efter ursprung, och ger etniskt utvalda personer saker/fördelar som andra saknar?
Argumentet att vi har fått av staten är fel, då det snarare handlar om att fått av våra fäder. (om vi ska se oss som "parasiter")

Så våra fäder har bekostat oss en väldigt massa såsom sjukvård, skola etc och då när vi blir 18år, så ska (oftast) våra fäder själv bekosta vårat körkört och dessutom lägga betala skatteresurser till några andra nytillkomna . -Med en motivering att de av våra fäder inte fick någon utbildning och sjukvård betald i sin ungdom.
(vad jag förstod gällde detta erbjudandet nytillkomna invandrare, varvid de inte har haft fäder som har betalat skatt)

Det är en helt annan sak att argumentera för svenska lektioner, då "alla" svenskar redan kan detta och det ofta är nödvändigt för att komma in på arbetsmarknaden. Men körkort, så ska man allt få bekosta körkort till alla medborgare om man nu förespråkar detta.

Nu är min argumentation inte att vi ska särbehandla folk efter huruvida de själva eller deras fäder har betalat skatt, det är en straw man om man påstår det. Det jag snarare ville belysa var att jag tycker det är fel av påstå att vi svenskar har fått så mycket av samhället, så att nytillkomna invandrare borde få andra saker som vi alla inte har som "kompensation". (åtminstone använder kompensation som ett argument för något)

Det jag förespråkar är att staten fullkomligt ska skita i vad någon har för "bakgrund" när de "behandlar folk". Med bakgrund så menar jag religion, härkomst, sexuell läggning, könstillhörighet, politisk tillhörighet etc. Detta är fullkomligt irrelevanta faktorer som avgör när staten ska bekosta något eller inte.

*edit*

Om man förespråkar gratis körkort till invandrare eller liknande , så tycker jag man först borde förespråka gratis körkort för alla. Då är det ganska enkelt att argumentera för att invandrare också ska få sitt körkort betalt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag ifrågasätter inte att invandrare har svårt att få arbete, investering i detta fall är t.ex. svenska lektioner. Sedan så kan man ge folk generella utbildningar, men folk ska ej särbehandlas efter. härkomst, då det finns väldigt många andra i liknande sits som också vill ha körkort.

Detta blir en filosofisk frågeställning, men vad är gratis?
Mina föräldrar har betalat in en väldigt massa skatt för att bl.a. täcka (bidra) till mina kostnader för samhället, hade de inte behövt göra detta, så hade de kunnat ge mig mycket annat som en bättre dator när jag var liten.
Så mina föräldrar som valde att skapa mig har allt fått betalat statens utgifter för mig, vilket har påverkat min ekonomi. Det skulle gå att argumentera om att barn från fäder som betalade in mindre skatt skulle få mindre och vice versa, jag tycker dock detta är fel inom länder, även om liknande kan förekomma i andra föreningar etc.

Men vad har denna kostnad att göra med att staten/kommun/er särbehandlar folk efter ursprung, och ger etniskt utvalda personer saker/fördelar som andra saknar?
Argumentet att vi har fått av staten är fel, då det snarare handlar om att fått av våra fäder. (om vi ska se oss som "parasiter")

Så våra fäder har bekostat oss en väldigt massa såsom sjukvård, skola etc och då när vi blir 18år, så ska (oftast) våra fäder själv bekosta vårat körkört och dessutom lägga betala skatteresurser till några andra nytillkomna . -Med en motivering att de av våra fäder inte fick någon utbildning och sjukvård betald i sin ungdom.
(vad jag förstod gällde detta erbjudandet nytillkomna invandrare, varvid de inte har haft fäder som har betalat skatt)

Det är en helt annan sak att argumentera för svenska lektioner, då "alla" svenskar redan kan detta och det ofta är nödvändigt för att komma in på arbetsmarknaden. Men körkort, så ska man allt få bekosta körkort till alla medborgare om man nu förespråkar detta.

Nu är min argumentation inte att vi ska särbehandla folk efter huruvida de själva eller deras fäder har betalat skatt, det är en straw man om man påstår det. Det jag snarare ville belysa var att jag tycker det är fel av påstå att vi svenskar har fått så mycket av samhället, så att nytillkomna invandrare borde få andra saker som vi alla inte har som "kompensation". (åtminstone använder kompensation som ett argument för något)

Det jag förespråkar är att staten fullkomligt ska skita i vad någon har för "bakgrund" när de "behandlar folk". Med bakgrund så menar jag religion, härkomst, sexuell läggning, könstillhörighet, politisk tillhörighet etc. Detta är fullkomligt irrelevanta faktorer som avgör när staten ska bekosta något eller inte.

*edit*

Om man förespråkar gratis körkort till invandrare eller liknande , så tycker jag man först borde förespråka gratis körkort för alla. Då är det ganska enkelt att argumentera för att invandrare också ska få sitt körkort betalt.

En flykting får mer pengar än en infödd svensk i form av integrationsbidrag. Det är till för att flyktingen ska kunna komma ikapp den infödde personen på arbetsmarknaden. För att man anser att denna har en nackdel på arbetsmarknaden jämfört med den infödde. Sedan varierar formen av det här bidraget, det kan handla om att personen får gå en kurs i svenska språket, att denne får låna t.ex. utrustning av kommunen osv osv. Att denna integrationspeng i just det här fallet används till körkort är väl inte så värst konstigt egentligen. Bara för att man satsar pengar på flyktingar innebär inte att man för rättvisans skull även skall göra det med alla infödda. Själva poängen är ju att nå upp till en mer jämlik möjlighet på arbetsmarknaden.

Det är ju verkligen inte så att man har nog med pengar att kunna satsa allt på att skaffa körkort till flyktingar utan här gäller det ett begränsat projekt som man anser kan göra nytta.

*** EDIT ***

Säkerligen spenderar någon kommun pengar på att t.ex. ge nyanlända flyktingar en rundtur i de viktigaste platserna i området. Det kostar säkerligen nån miljon i slutändan men det innebär självklart inte att det är orättvist mot de infödda som inte får sagda rundtur.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

En flykting får mer pengar än en infödd svensk i form av integrationsbidrag. Det är till för att flyktingen ska kunna komma ikapp den infödde personen på arbetsmarknaden. För att man anser att denna har en nackdel på arbetsmarknaden jämfört med den infödde. Sedan varierar formen av det här bidraget, det kan handla om att personen får gå en kurs i svenska språket, att denne får låna t.ex. utrustning av kommunen osv osv. Att denna integrationspeng i just det här fallet används till körkort är väl inte så värst konstigt egentligen. Bara för att man satsar pengar på flyktingar innebär inte att man för rättvisans skull även skall göra det med alla infödda. Själva poängen är ju att nå upp till en mer jämlik möjlighet på arbetsmarknaden.

Det är ju verkligen inte så att man har nog med pengar att kunna satsa allt på att skaffa körkort till flyktingar utan här gäller det ett begränsat projekt som man anser kan göra nytta.

*** EDIT ***

Säkerligen spenderar någon kommun pengar på att t.ex. ge nyanlända flyktingar en rundtur i de viktigaste platserna i området. Det kostar säkerligen nån miljon i slutändan men det innebär självklart inte att det är orättvist mot de infödda som inte får sagda rundtur.

Med din logik så har alltså en infödd svensk utan körkort samma möjlighet att få jobb som taxichaufför som en invandrare som fått körkortet betalt och alltså har det redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det jag förespråkar är att staten fullkomligt ska skita i vad någon har för "bakgrund" när de "behandlar folk". Med bakgrund så menar jag religion, härkomst, sexuell läggning, könstillhörighet, politisk tillhörighet etc. Detta är fullkomligt irrelevanta faktorer som avgör när staten ska bekosta något eller inte.

Hur ser du på att staten vill kvotera in kvinnor till chefspositioner och utbildningar (tekniska utbildningar där män är överrepresenterade)? Kvinnor har dessutom lättare att få 'starta eget bidrag', är inte allt detta också särbehandling?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Detta blir en filosofisk frågeställning, men vad är gratis?
Mina föräldrar har betalat in en väldigt massa skatt för att bl.a. täcka (bidra) till mina kostnader för samhället, hade de inte behövt göra detta, så hade de kunnat ge mig mycket annat som en bättre dator när jag var liten.
Så mina föräldrar som valde att skapa mig har allt fått betalat statens utgifter för mig, vilket har påverkat min ekonomi. Det skulle gå att argumentera om att barn från fäder som betalade in mindre skatt skulle få mindre och vice versa, jag tycker dock detta är fel inom länder, även om liknande kan förekomma i andra föreningar etc.

Men vad har denna kostnad att göra med att staten/kommun/er särbehandlar folk efter ursprung, och ger etniskt utvalda personer saker/fördelar som andra saknar?
Argumentet att vi har fått av staten är fel, då det snarare handlar om att fått av våra fäder. (om vi ska se oss som "parasiter")

Så våra fäder har bekostat oss en väldigt massa såsom sjukvård, skola etc och då när vi blir 18år, så ska (oftast) våra fäder själv bekosta vårat körkört och dessutom lägga betala skatteresurser till några andra nytillkomna . -Med en motivering att de av våra fäder inte fick någon utbildning och sjukvård betald i sin ungdom.
(vad jag förstod gällde detta erbjudandet nytillkomna invandrare, varvid de inte har haft fäder som har betalat skatt)

Det är en helt annan sak att argumentera för svenska lektioner, då "alla" svenskar redan kan detta och det ofta är nödvändigt för att komma in på arbetsmarknaden. Men körkort, så ska man allt få bekosta körkort till alla medborgare om man nu förespråkar detta.

Nu är min argumentation inte att vi ska särbehandla folk efter huruvida de själva eller deras fäder har betalat skatt, det är en straw man om man påstår det. Det jag snarare ville belysa var att jag tycker det är fel av påstå att vi svenskar har fått så mycket av samhället, så att nytillkomna invandrare borde få andra saker som vi alla inte har som "kompensation". (åtminstone använder kompensation som ett argument för något)

Det jag förespråkar är att staten fullkomligt ska skita i vad någon har för "bakgrund" när de "behandlar folk". Med bakgrund så menar jag religion, härkomst, sexuell läggning, könstillhörighet, politisk tillhörighet etc. Detta är fullkomligt irrelevanta faktorer som avgör när staten ska bekosta något eller inte.

*edit*

Om man förespråkar gratis körkort till invandrare eller liknande , så tycker jag man först borde förespråka gratis körkort för alla. Då är det ganska enkelt att argumentera för att invandrare också ska få sitt körkort betalt.

De resurser som samhället lagt ner på oss ger en svensk större möjlighet att skaffa körkort än en flykting. Så enkelt är det. Av den anledningen prioriteras inte en grupp vars sysselsättning redan är 80%.

Underligt nog verkar du hålla med om att körkortssubventioner KAN hjälpa invandrare in på arbetsmarknaden, men motsätter dig förslaget av rent ideologiska skäl. Den positiva särbehandling du talar om är minimal eftersom det handlar om en mycket liten grupp.

Risken är att dålig integration leder till långtidsarbetslöshet, ökad brottslighet, massiva bidrag och sjukkostnader. Är det alternativet mer attraktivt?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Med din logik så har alltså en infödd svensk utan körkort samma möjlighet att få jobb som taxichaufför som en invandrare som fått körkortet betalt och alltså har det redan?

Eh va? Med din logik så är logik väldigt konstigt. Jag har inte sagt något sådant. Jag sa att infödda personer har fördelar över just anlända flyktingar på en arbetsmarknad de känner till och med ett språk de behärskar osv osv. Därav behöver flyktingar i större utsträckning än infödda svenskar hjälp att komma ut på arbetsmarknaden för de konkurrerar inte med samma villkor. Vad är det i det du inte förstår?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av arganis:

Hur ser du på att staten vill kvotera in kvinnor till chefspositioner och utbildningar (tekniska utbildningar där män är överrepresenterade)? Kvinnor har dessutom lättare att få 'starta eget bidrag', är inte allt detta också särbehandling?

Självklart är jag emot är jag emot all positiv diskriminering och ren fascism som ofta hör dit till.
Så staten ska behandla folk lika. Det enda undantaget jag kan komma på är att vi kan ha en sjukvården som gör skillnad på folk beroende på deras kroppar. (har en sjukdom eller ej, har vissa könsorgan eller ej, det sista ska enbart avgörande för saker som berör den nämnda)
-Man hör ju i skvallerblaskan Aftonbladet, att män har kortare vårdtid för allting. (litar inte alls på det)
Iaf allt som inte har "med könsorganet att göra ska resultera i lika mycket vård. (såklart anpassad efter kropp)

Skrivet av celerity:

De resurser som samhället lagt ner på oss ger en svensk större möjlighet att skaffa körkort än en flykting. Så enkelt är det.

Hmm, förstår inte hur du menar. Dock håller jag med om större möjlighet till arbete.
Att en svensk individ däremot har större möjlighet att på egen hand bekosta körkort än en ensam flykting på flykt är inte konstigt, men då handlar det snarare om de resurser som den svenska individens familj har.

Skrivet av celerity:

Av den anledningen prioriteras inte en grupp vars sysselsättning redan är 80%.

Ordet prioritera tycker jag är helt fel, då det är just detta man gör. Och jag är för att man ska prioritera utsatta personer att komma in på arbetsmarknaden. Dock ska inga faktorer som jag nämnde i min förra inlägg ha någon betydelse. (kön, etniskt ursprung, religion etc)
Så om arbetsförmedlingen upptäcker en person utanför arbetsmarknaden och de tror att ett körkort skulle kunna hjälpa denna, så ska de kunna göra detta, men ingen hänsyn får tas till de nämnda faktorerna. (kön, etniskt ursprung, religion etc)

Skrivet av arganis:

Underligt nog verkar du hålla med om att körkortssubventioner KAN hjälpa invandrare in på arbetsmarknaden, men motsätter dig förslaget av rent ideologiska skäl. Den positiva särbehandling du talar om är minimal eftersom det handlar om en mycket liten grupp.

Det är knappast underligt, jag tror att statliga bekostade utbildningar åt alla kan hjälpa dem in i arbetsmarknaden.

Angående ideologiska skäl, så visst, jag ser detta beteende som ett landsförräderi. Många i sverige har det dåligt ekonomisk ställt, ungdomar går utan arbete och har inte råd med körkort. Då väljer vi att ta in flyktingar och sedan ge vissa av dem körkort som många av "våra barn" av ekonomiska orsaker saknar.
Jag ser en liknelse på häckningsparasitism (t.ex. höken, i vårat fall så får en del av våra barn gå utan körkort, medan vi bekostar andras)
Däremot är jag inte så kritisk till att ge alla individer körkort, alltså behandla folk lika.
*edit*
Man kan misstolka ordvalet häckningsparasitism, jag är inte emot att behandla "andras barn" som ens egna. Men särbehandlar man "andras barn" och ger dem saker som körkort som kanske våra saknar, ja då har man enligt mig gått för långt och man borde grunna på vad man håller på med.
-Att ge alla personer utanför arbetsmarknaden körkort, så fine. (då självklart inkluderat nytillkomna flyktingar)

Skrivet av arganis:

Risken är att dålig integration leder till långtidsarbetslöshet, ökad brottslighet, massiva bidrag och sjukkostnader. Är det alternativet mer attraktivt?

Jag är för att personer utanför arbetsmarknaden ska få hjälp för att komma in, det kan vara mycket som ett körkort. Det jag motsäger mig är att ett kriterium ska vara personens ursprung.
Samma argument som du använde kan man använda på utsatta svenska barn och motivera att de också ska få körkort betalt. Om man gör detta, ja då är man konsekvent och behandlar folk lika oavsett ursprung.

Skrivet av Sentenced:

En flykting får mer pengar än en infödd svensk i form av integrationsbidrag. Det är till för att flyktingen ska kunna komma ikapp den infödde personen på arbetsmarknaden. För att man anser att denna har en nackdel på arbetsmarknaden jämfört med den infödde. Sedan varierar formen av det här bidraget, det kan handla om att personen får gå en kurs i svenska språket, att denne får låna t.ex. utrustning av kommunen osv osv. Att denna integrationspeng i just det här fallet används till körkort är väl inte så värst konstigt egentligen. Bara för att man satsar pengar på flyktingar innebär inte att man för rättvisans skull även skall göra det med alla infödda. Själva poängen är ju att nå upp till en mer jämlik möjlighet på arbetsmarknaden.

Det är ju verkligen inte så att man har nog med pengar att kunna satsa allt på att skaffa körkort till flyktingar utan här gäller det ett begränsat projekt som man anser kan göra nytta.

*** EDIT ***

Säkerligen spenderar någon kommun pengar på att t.ex. ge nyanlända flyktingar en rundtur i de viktigaste platserna i området. Det kostar säkerligen nån miljon i slutändan men det innebär självklart inte att det är orättvist mot de infödda som inte får sagda rundtur.

Livet är orättvist, jag gillar inte mening "mer jämlik möjlighet på arbetsmarknaden." då denna kan tolkas som riktig hård socialism.
Däremot ska utsatta personer ha hjälp att bli konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden, detta skulle mycket väl kunna vara körkort, det jag motsäger mig är dock att de ska behandla folk olika efter ursprung.

Sedan kan vi såklart ge folk med brister inom olika saker mer hjälp inom detta, såsom svenska för dem som är dåliga på detta m.m. Men någon krav på ursprung ska inte finnas för att få detta.

Skrivet av Sentenced:

Eh va? Med din logik så är logik väldigt konstigt. Jag har inte sagt något sådant. Jag sa att infödda personer har fördelar över just anlända flyktingar på en arbetsmarknad de känner till och med ett språk de behärskar osv osv. Därav behöver flyktingar i större utsträckning än infödda svenskar hjälp att komma ut på arbetsmarknaden för de konkurrerar inte med samma villkor. Vad är det i det du inte förstår?

Och?
Det är inte vårat ansvar att se till så att alla konkurrerar på lika villkor, däremot finns det en ekonomisk vinning i att se till så att så många som möjligt kommer ut i arbetsmarknaden.
Så man skulle mycket väl kunna bekosta körkort för flyktingar om inhemska hade samma möjlighet. Skulle jag ha denna möjlighet, så skulle jag ha sparat mina körkortspengar till annat. (jag misstänker att jag inte är ensam) Eller staten kan för den delen kompensera mig med ett motorcykelkörkort i efterhand.

*edit*

Angående körkort gratis för alla. Så tycker jag det inte är dumt om privata skolor även hjälper barn att övningsköra läsa på teori m.m. Nu menar jag såklart inte att höja anslagen till skolorna för detta, utan att det borde gå att lösa på ett billigt sätt. (körkortskolor tar ju rejält påslag, de har väl stora utgifter också)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Eh va? Med din logik så är logik väldigt konstigt. Jag har inte sagt något sådant. Jag sa att infödda personer har fördelar över just anlända flyktingar på en arbetsmarknad de känner till och med ett språk de behärskar osv osv. Därav behöver flyktingar i större utsträckning än infödda svenskar hjälp att komma ut på arbetsmarknaden för de konkurrerar inte med samma villkor. Vad är det i det du inte förstår?

Om en invandrare får gratis körkort så har ju han istället en fördel i jobbsökandet framför en svensk som inte har råd att ta sitt kort. Då konkurerar ju inte svensken/invandraren på samma villkor heller. Det vettiga vore väl att TVINGA alla invandrare att lära sig svenska under första året de är här? Så svårt ska det inte vara att lära sig ett språk såpass att man klarar av att jobba i landet på ett år, att hålla på o fixa körkort åt dem är ju slöseri med tid då prio ett borde vara att lära dom språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om en invandrare får gratis körkort så har ju han istället en fördel i jobbsökandet framför en svensk som inte har råd att ta sitt kort. Då konkurerar ju inte svensken/invandraren på samma villkor heller. Det vettiga vore väl att TVINGA alla invandrare att lära sig svenska under första året de är här? Så svårt ska det inte vara att lära sig ett språk såpass att man klarar av att jobba i landet på ett år, att hålla på o fixa körkort åt dem är ju slöseri med tid då prio ett borde vara att lära dom språket.

Men herregud. Det fåtal flyktingar som får det här erbjudandet är väl knappast ens representativt för gruppen flyktingar i stort. Du jämför äpplen och päron. De flyktingar får en möjlighet att konkurrera med andra personer som har körkort men som förmodligen har andra fördelar istället genom att de är födda i landet. Alla har självklart inte körkort, varken svenskar, flyktingar eller utomjordlingar. Sådana där jämförelser blir ju bara löjliga.

Detta att ge dem möjlighet att skaffa körkort är en av tusen olika slags integrationsssätt som finns tillgängliga som alla handlar om att försöka jämna ut de generella problem som flyktingar har för att ta sig in på arbetsmarknaden. Självklart så får inte svenskar dessa integrationsmöjligheter då det förväntas att de antingen har fördelar som väger upp eller att de i vart fall haft bättre möjligheter att kunna skaffa dessa fördelar.

*** EDIT ***

Flyktngar får säkert i vissa fall extra hjälp i skolan för att lära sig att läsa svenska språket. Infödda svenskar får inte samma möjlighet trots att flera säkert har läsproblem i tidig ålder. Det är för att de allra flesta svenskar absolut inte kommer ha några som helst större problem att kunna lära sig att läsa. Det finns tusentals olika slags integrationsprojekt som alla har samma mål och det är knappast så att man får "extra" pengar till integrationskassan för ett litet mindre projekt att skaffa körkort för dessa fåtal flyktingar. Det tas alla från samma kassa vars uppgift är att underlätta integrationen oh minska risken för bidragsberoende.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men herregud. Det fåtal flyktingar som får det här erbjudandet är väl knappast ens representativt för gruppen flyktingar i stort. Du jämför äpplen och päron. De flyktingar får en möjlighet att konkurrera med andra personer som har körkort men som förmodligen har andra fördelar istället genom att de är födda i landet. Alla har självklart inte körkort, varken svenskar, flyktingar eller utomjordlingar. Sådana där jämförelser blir ju bara löjliga.
.

Sa aldrig att de representerade alla flyktingar, men det är inte rätt att ens en enda flykting får hjälp med körkort, när inga svenskar får det. Då kommer ju den flyktingen konkurrera om jobb på ett orättvist mot de svenskar som inte har körkort o söker samma jobb.

Jag jämför människa med människa, inga frukter över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Flyktngar får säkert i vissa fall extra hjälp i skolan för att lära sig att läsa svenska språket. Infödda svenskar får inte samma möjlighet trots att flera säkert har läsproblem i tidig ålder. Det är för att de allra flesta svenskar absolut inte kommer ha några som helst större problem att kunna lära sig att läsa. Det finns tusentals olika slags integrationsprojekt som alla har samma mål och det är knappast så att man får "extra" pengar till integrationskassan för ett litet mindre projekt att skaffa körkort för dessa fåtal flyktingar. Det tas alla från samma kassa vars uppgift är att underlätta integrationen oh minska risken för bidragsberoende.

Grundskoleutbildning ska anpassas efter elevers behov, om en elev är behov av mer hjälp så kan vi ge denna detta. Att neka någon extrahjälp som någon annan elev på skolan får, med motivering att eleven har fel ursprung tycker jag inte är lite sjukt.
Utan det enda man ska gå efter är elevens behov, nämner en lärare ord som etnisk tillhörighet, religion, hudfärg etc som motiv, så bör vederbörande med omedelbar verkan avgå.
-Hade detta varit i ett annat land, så skulle allt elevens pappa besöka skolan om de nekade denna hjälp som andra fick, med motiveringen att den tillhör ursprungsbefolkningen.

Om skolor ska ta hänsyn till familjeförhållanden kan man diskutera, kurator och liknande bör för elevens bästa ha kännedom om detta.

Angående olika kassor så håller jag själv på med ett EU projekt, där vi hade lättare att få pengar ju fler invandrare som vi hade med i gruppen och fler invandrare som skulle använda slutprodukten. Så jag känner allt till att dessa integrationskassor finns lite varstans.
Nej våran produkt har inget med integration att göra, bara det att det var ekonomisk vinnande att rikta den lite ditåt. (eller göra den bättre för) Sedan såklart även få med kvinnor etc. Undra hur stor del av alla EU-projekt som "omriktas" emot det tänkta målet, bara för att man lättare får pengar då?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Grundskoleutbildning ska anpassas efter elevers behov, om en elev är behov av mer hjälp så kan vi ge denna detta. Att neka någon extrahjälp som någon annan elev på skolan får, med motivering att eleven har fel ursprung tycker jag inte är lite sjukt.
Utan det enda man ska gå efter är elevens behov, nämner en lärare ord som etnisk tillhörighet, religion, hudfärg etc som motiv, så bör vederbörande med omedelbar verkan avgå.
-Hade detta varit i ett annat land, så skulle allt elevens pappa besöka skolan om de nekade denna hjälp som andra fick, med motiveringen att den tillhör ursprungsbefolkningen.

Om skolor ska ta hänsyn till familjeförhållanden kan man diskutera, kurator och liknande bör för elevens bästa ha kännedom om detta.

Angående olika kassor så håller jag själv på med ett EU projekt, där vi hade lättare att få pengar ju fler invandrare som vi hade med i gruppen och fler invandrare som skulle använda slutprodukten. Så jag känner allt till att dessa integrationskassor finns lite varstans.
Nej våran produkt har inget med integration att göra, bara det att det var ekonomisk vinnande att rikta den lite ditåt. (eller göra den bättre för) Sedan såklart även få med kvinnor etc. Undra hur stor del av alla EU-projekt som "omriktas" emot det tänkta målet, bara för att man lättare får pengar då?

Jag tror ändå att flyktingar får mer extra hjälp med svenskundervisningen än en infödd svensk och att de även anordnas extra kurser om detta som tas från exakt samma pott som körkortsbidraget, dvs från kommunernas integrationskassa. Själva poängen är hur som helst att integrationspengarna skall placeras där de är effektivast inte enbart något generellt bidrag efter en given mall. Dit kan som sagt körkort, samhällsundervisning och annat höra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Den Svenska Avundsjukan (TM)

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Den Svenska Avundsjukan (TM)

Visst man borde alltid byta ut ordet diskriminerad mot avundsjuk, då de båda har exakt samma betydelse. (dumt med två ord som betyder samma sak)
Men i detta fall handlar det även om ens skattepengar går till att ekonomisk särbehandla folk efter deras ursprung, det är inte att vara avundsjuk om man är kritisk till detta.

*edit*
Det finns orsaker när staten kan bekosta körkort åt folk.
Arbetsförmedlingen gör det, nej rätt hudfärg, härkomst, religion eller liknande är inget argument för att någon ska få detta.
Har en person ett körkort ifrån ett annat land, så är det kanske inte märkvärdigt att göra ett nytt giltigt i sverige. Även här arbetsförmedlingens sak, detsamma gäller truckkort m.m.

*edit2*
Argumentet avundsjuk går att använda emot all kritik kring felaktigt använda skattepengar. Hade en viss kommun delat ut körkort till sina arbetslösa, så skulle man kunna använda det. Men när det handlar om att gå efter folks ursprung, så tycker jag att avundsjuk är lite felaktig. (även om nu ordet är ett synonym för ordet diskriminerad)

Säg att en kommun skulle ge alla långtidsarbetslösa grabbar bilkörkort gratis från skattebetalarnas kassa, hur bra skulle då ordet avundsjuk passa på kvinnor och andra (inkl män) som opponerar sig?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Visst man borde alltid byta ut ordet diskriminerad mot avundsjuk, då de båda har exakt samma betydelse. (dumt med två ord som betyder samma sak)
Men i detta fall handlar det även om ens skattepengar går till att ekonomisk särbehandla folk efter deras ursprung, det är inte att vara avundsjuk om man är kritisk till detta.

*edit*
Det finns orsaker när staten kan bekosta körkort åt folk.
Arbetsförmedlingen gör det, nej rätt hudfärg, härkomst, religion eller liknande är inget argument för att någon ska få detta.
Har en person ett körkort ifrån ett annat land, så är det kanske inte märkvärdigt att göra ett nytt giltigt i sverige. Även här arbetsförmedlingens sak, detsamma gäller truckkort m.m.

*edit2*
Argumentet avundsjuk går att använda emot all kritik kring felaktigt använda skattepengar. Hade en viss kommun delat ut körkort till sina arbetslösa, så skulle man kunna använda det. Men när det handlar om att gå efter folks ursprung, så tycker jag att avundsjuk är lite felaktig. (även om nu ordet är ett synonym för ordet diskriminerad)

Säg att en kommun skulle ge alla långtidsarbetslösa grabbar bilkörkort gratis från skattebetalarnas kassa, hur bra skulle då ordet avundsjuk passa på kvinnor och andra (inkl män) som opponerar sig?

Det är nog lika mycket som försvinner från skattebetalarna oavsett om det så går till körkort eller till nåt annat integrationsprojekt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Du menar.

Skapandet av onödig avundsjuka (TM)

I samarbete med.

Få allt på ett silverfat (TM)

Så sant, men synd att många kommer fortfarande se det som skattepengar. "Vilket det också är".

Skulle gå att dra ner åtminstone 50% på alla utgifter som har med integration att göra..

Istället för att ha Svenska för invandrare så ger man dem böcker och CD's med Svenska kurser på, sen får de ett år på sig att lära sig inför ett slutprov både skriftligt och muntligt, när de är klara med kursen ska de givetvis lämna tillbaks böcker/CD's så att näste person kan använda dom.

Istället för att ge dem bidrag som är högre än vad Svenskar i exakt samma situation någonsin skulle kunna få så låter man dem bo på vandrarhem där de får mat på utsatta tider tillagade i t.ex skolkök eller motsvarande, tillgång till egna rum borde de dock ha eftersom det krävs för att kunna koncentrera sig på studierna. Nu menar jag inte på något sätt att de ska få leva på helt orimliga villkor, det ska serveras lika bra mat som serveras i skolorna och de ska ha tillgång till internet och andra nödvändigheter (i en gemensam lokal inom vandrarhemmet)

Permalänk
Medlem

Kom igen Celerity. Din argumentation går egentligen ut på att man bara ska ge och ge mer och mer.
Men det ohållbara med detta är att i sånt samhälle så fösvinner hela poängen med att jobba och betala skatt. Ständigt givande bryter ner den allmäna moralen och samhället sammanhållning.

Att vi har haft högerregeringar nu två mandatperioder i rad är ett tecken på det.
Folk har verkligen tröttnat på skatter och att betala en massa pengar än hit och än dit.

Självklart kan inte invandrare komma till Sverige och få körkort subventionerade. Och det med tolk och översatta böcker! Det krävs alltså inte ens att man ska kunna tillräckligt bra svenska för att läsa de simpla böckerna på körskolan.

När du börjar prata om vad ungdomar kostar etc och sen jämför det med invandrare så ska man tänka på följande. Deras föräldrar har betalat skatt. Någon som kommer utanför samhället har inte betalat skatt och kommer bara rakt in och får en massa fördelar.
Du verkar anse att utlänningar och svenskar ska ha samma rättigheter i Sverige.

Det ohållbara med svensk flyktingpolitik är att man på något sätt ska göra den ansvarig för orättvisor och fattigdom som finns i den här världen. Det är så långsökt och absurt som det kan bli.
Världen kommer inte bli mer rättvis pga svensk flyktingpolitik. Vi hjälper en liten klick som tar sig hit.
Den stora massan kommer fortfarande leva i fattigdom.

Att ge dom här människorna en massa mer gratis fördelar kommer bara elda på hat och förakt ännu mer och kommer knappas integrera någon.

Permalänk

Ska lätt bli invandrare, fett med perks.

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Medlem

OMG!

Nästa steg är väl att köpa bilar till dem också.
Förr var det cyklar. Utvecklingen går framåt....

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett parti som är emot detta. Det är ni som bestämmer i september om 3 år hur ni vill att sveriges framtid ska se ut.

Permalänk
Medlem

Varför inte ge invandrare allting? Jag menar, vem vill bli kung? Drottning? Stadsminister? Vi kan ge invandrare jobb som svenskalärare. Inte för att jag vill låta rasistisk, (vilket man alltid gör om man har någon åsikt emot). Enda fördelen är väl att man slipper sitta i fulla bussar med invandrare. Känns ändå då som en fel riktning då kollektivt är mer miljövänligt. Vad ska det med körkort till då? För att de ska kunna köpa en fin BMW och glida runt i? Kan väl egentligen inte säga att det är invandrarnas fel utan vårt svenska system. Sverige suger helt enkelt.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jimicro:

Varför inte ge invandrare allting? Jag menar, vem vill bli kung? Drottning? Stadsminister? Vi kan ge invandrare jobb som svenskalärare. Inte för att jag vill låta rasistisk, (vilket man alltid gör om man har någon åsikt emot). Enda fördelen är väl att man slipper sitta i fulla bussar med invandrare. Känns ändå då som en fel riktning då kollektivt är mer miljövänligt. Vad ska det med körkort till då? För att de ska kunna köpa en fin BMW och glida runt i? Kan väl egentligen inte säga att det är invandrarnas fel utan vårt svenska system. Sverige suger helt enkelt.

Varför inte ge dem en BMW och ett paket flingor med körkortet i?

ja sverige suger..

Permalänk
Medlem

Det där är nog den dummaste skiten jag läst på länge, varför inte köpa en bil till dem också? Sen måste man ju även betala försäkringen och bränslet också ifall de inte skulle ha råd med det. Liksom jag är andra generationens invandrare, varför får inte jag få 50% rabatt på mitt?

Ska man få något ska man förtjäna det, först och främst.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag jobbade hårt för att få mitt körkort
När jag var arbetslös tog jag chansen att betala en körskola för att få mitt kort.

Arbetsförmedlingen gjorde AVDRAG på min ersättning jag fick från Försäkringskassan eftersom jag gjorde en intensiv kurs på 2 veckor
Arbetslös, 4700kr/mån
Använde mina sparade pengar till körkortet som blev totalt cirka 15 tusen med alla extra saker
Dom drog av 2350kr eftersom jag tog mitt körkort för dom tyckte att det inte var en fördel med att söka jobb :S

Mhe, Sweden you are tearing me apart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför inte ge dem en BMW och ett paket flingor med körkortet i?

ja sverige suger..

Jag håller helt med, invånarna börjar bli missunnsamma och cyniska.

Kan inte påstå att det är rätt att premiera vissa grupper på det här sättet, men det är ganska lustigt att se hur upprörda folk blir.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Svårare och svårare för svenskar att leva i Sverige, avdrag hit och dit, ministrar osv ger sig själv ökade löner, mindre bidrag för arbetslösa och invandrarpacket (ursäkta ordvalet.....) får körkort.

Ska vi inte tänka på att få en stabil vardag och få ut fler på arbetsmarknaden t.ex än att ge schalla körkort?

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av några ökade svårigheter dom senaste åren. Vad är det du menar med att det blir svårare för Svenskar att leva i Sverige?

Vad nu ökade ministerlöner har med saken att göra förstår jag inte heller, det är personer som sätts under hård press och är enligt mej värda vart ända öre.
Klart att det är bättre att en person får ett permanent jobb.
Men detta är väl inget nytt direkt? En kompis fick sitt lastbilskort betalt av arbetsförmedlingen.
Men otroligt dumt att välja ut en grupp som får fördelar framför andra, sådan föder bara avundsjuka (uppenbarligen).