Vilken smartphone ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken smartphone ska man köpa?

Hej,

Det känns som att jag är den enda i hela världen utan en smartphone, så nu känner jag att det är dags att införskaffa en. Problemet är att jag inte kan välja vilken jag vill ha. Där kommer ni in.

Jag har en budget på runt 5000 kr, så håll er till det priset. Jag vill naturligtvis ha den bästa telefonen för pengarna. Just nu lutar det mest åt en HTC Desire HD. Finns det någon som är bättre? Eller ska jag vänta på någon ny modell som är på G?

Tack på förhand!
/Walter

Permalänk
Medlem

LG optimus 2X
Arc
Galaxy S2

Galaxy S2 lär hamna över 5000 men dom andra 2 är under 5000 och klart bättre än desire HD

Permalänk
Medlem

Oavsett märke, köp en Android. Skulle vänta lite med ett inköp dock, många nya modeller kommer nu i vår/sommar, kolla repotage från mobilmässan i Barcelona och kolla in Swedroid och se vad folk säger. Men som sagt, SE's nya Arc är ganska intressant, kolla in HTCs nya lineup också, kommer ju en ny desire snart

Permalänk
Medlem

En begagnad iPhone, menar bara att det finns väldigt många appar o jailbreak osv. Men Android Market kanske har sjukt med app's nu med? I alla fall så är du ju förberedd för 4G nätet med Desire HD. Annars Galaxy S som jag tycker är ganska skön att använda.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Kolla även in Samsung Galaxy S. Efter senaste uppdateringen (som visserligen är tillbakadragen - men den kommer igen) skulle jag säga att den ledigt är bättre än Desire HD

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Oavsett märke, köp en Android. Skulle vänta lite med ett inköp dock, många nya modeller kommer nu i vår/sommar, kolla repotage från mobilmässan i Barcelona och kolla in Swedroid och se vad folk säger. Men som sagt, SE's nya Arc är ganska intressant, kolla in HTCs nya lineup också, kommer ju en ny desire snart

Vart kan jag se de nya kommande modellerna?

Permalänk

iPhone 4 är bäst, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Motivera gärna varför. Den är ju så onödigt dyr.

Permalänk

HTC Desire HD

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Motivera gärna varför. Den är ju så onödigt dyr.

Den är inte bäst. har en iPhone 4 själv, bra telefon är det. men inte värd pengarna då den är så begränsad p.g.a. avsaknad av flash, telefonsamtal som avbryts och mms som inte går att skicka.

Så nej, skaffa inte en iphone (=

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Satsa på en två-kärnig processor är mitt tips! Se även till att grafik chippet är bland de starkare, annars finns risken att du sitter på en ny smartphone som inte är särskilt smart redan till sommaren.

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

2000 spänn extra för ett silveräpple på baksidan är det inte värt. Enligt tester så är htc t.o.m bättre än Iphone4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weedad89:

Satsa på en två-kärnig processor är mitt tips! Se även till att grafik chippet är bland de starkare, annars finns risken att du sitter på en ny smartphone som inte är särskilt smart redan till sommaren.

Vilka grafikchip är starkast då? Finns väl inte många modeller med 2-kärnig CPU idag?

Permalänk
Medlem

Optimus 2X
Galaxy S2

2x släpps på ett par dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

nej. punkt slut

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Vilka grafikchip är starkast då? Finns väl inte många modeller med 2-kärnig CPU idag?

Skrivet av Blomkungen:

Optimus 2X
Galaxy S2

2x släpps på ett par dagar

What he said

Alternativt köpa en billig som tex. ZTE Blade och vänta tills nästa år då det kommer finnas en hel uppsjö av olika bra telefoner med fler kärnor i processorn, quad kanske är på marknaden då också. Dessutom så kommer det nog dröja fram tills nästa är ändå innan apparna och OS:en är riktigt anpassade för fler trådar.

Min uppfattning iaf.

Peace out

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en en tegra2 mobil i dagsläget, speciellt om man gillar att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag skulle köpa en en tegra2 mobil i dagsläget, speciellt om man gillar att spela.

Nja, jag är inte ute efter att spela. Jag kommer mest att använda Facebook, Twitter, filma/fota och använda andra appar.

Permalänk
Medlem

HTC Desire HD

Med motivering tilll att jag har iPhone 3G, 3Gs, 4G, Galaxy S och en HTC Desire HD.
Apple och iOS (iPhones Operativ system) inte har kommit med något nytt sen de släppte de första telefonerna, avsaknad av flash, strikta regler vad som gäller Apps och root access. (Jailbreak är en lösning)

HTC Desire HD är snabb, lätt använd och en av de bättre telefonerna jag någonsin använt.

Lycka till i sökandet

Permalänk

Titta även på Windows Phone 7. Har en Omnia 7 själv och det är en riktigt bra telefon med ett riktigt bra OS. Kameran är väl kanske inte den bästa i Omnia 7, men den är helt klart godkänd.

Integrationen av Facebook och Twitter i OS:et är riktigt bra och kanske något som du isf skulle uppskatta?

Permalänk
Medlem

Vänta en vecka. Då kommer två nya high-end android ut. Välj sedan bland dessa:
* Nexus S: Googles egna telefon. Den första med android 2.3. Bra egenskaper överlag. Innehåller en del intressanta nyheter, såsom inbyggt gyroskop, samt NFC. Den senare tekniken ger dig på sikt möjlighet att identifiera dig med din telefon, och sköta använda den som betalningsmedel. Dock måste butikerna ta NFC i bruk först för att det skall bli riktigt intressant.
* LG Optimus 2X: Världens första dual-core telefon. Superprestanda. Underbar för spel och annat krävande. Har dock android 2.2 vid lanseringen, inget gyro och ingen NFC.

Eller så väntar du till försommaren, då kommer:
* Sony-Ericsson Arc. En rikigt snygg och cool kvalitetstelefon. Dock inget dual-core, NFC och liknande så vitt jag vet.
* Samsung Galaxy S2. Har alllt och mer därtill. Världens bästa skärm. Du får dock vänta till maj eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

* LG Optimus 2X: Världens första dual-core telefon. Superprestanda. Underbar för spel och annat krävande. Har dock android 2.2 vid lanseringen, inget gyro och ingen NFC.

Vad är det för skillnad på gyro och accelerator som Optimus 2X har?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vänta en vecka. Då kommer två nya high-end android ut. Välj sedan bland dessa:
* Nexus S: Googles egna telefon. Den första med android 2.3. Bra egenskaper överlag. Innehåller en del intressanta nyheter, såsom inbyggt gyroskop, samt NFC. Den senare tekniken ger dig på sikt möjlighet att identifiera dig med din telefon, och sköta använda den som betalningsmedel. Dock måste butikerna ta NFC i bruk först för att det skall bli riktigt intressant.

Eller så väntar du till försommaren, då kommer:
* Sony-Ericsson Arc. En rikigt snygg och cool kvalitetstelefon. Dock inget dual-core, NFC och liknande så vitt jag vet.
* Samsung Galaxy S2. Har alllt och mer därtill. Världens bästa skärm. Du får dock vänta till maj eller nåt.

Kommer det ingen intressant telefon från HTC då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Vad är det för skillnad på gyro och accelerator som Optimus 2X har?

En accelerometer känner av ifall telefonen accelereras. Typ om du drar den snabbt i någon riktning eller så. Gyrot kännar av riktningsändringar. Typ om du börjar rotera den eller så.
Alla smartphones har gravitometer, som innebär att telefonen vet i vilken riktning man håller den.
De andra teknikerna är mer avancerade utökningar av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Kommer det ingen intressant telefon från HTC då?

HTC gjorde fantastiska telefoner 2010. De har hittills inte presenterat någon telefon för 2011 som jag "går igång på", dock så har de en väldigt intressant surfplatta på g.
Det kommer nya HTC mobiler såsom Desire S, Wildfire S och liknande, men de verkar vara "midrange", inte "highend", så som jag ser det. De kommer att ha ett bra pris osv.
Dock så är ju DHD fortfarande en väldigt bra lur, speciellt om gillar musik.

Här är lite om HTCs telefonutbud 2011:
http://www.mobil.se/nyheter/desire-s-wildfire-s-incredible-s-...

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Den är inte bäst. har en iPhone 4 själv, bra telefon är det. men inte värd pengarna då den är så begränsad p.g.a. avsaknad av flash, telefonsamtal som avbryts och mms som inte går att skicka.

Så nej, skaffa inte en iphone (=

Tycker den är mycket värd pengarna, skulle kunna pröjsa mer för den än vad jag gjorde. Flash behövs inte i en smartphone, jag har aldrig varit i det behovet iaf. Vet inte om du bor i skogen eller nåt med jag har aldrig fått ett samtal som bryts. MMS har jag skickat ca 1000000 gånger utan problem!

Så jo, köp en iPhone

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tycker den är mycket värd pengarna, skulle kunna pröjsa mer för den än vad jag gjorde. Flash behövs inte i en smartphone, jag har aldrig varit i det behovet iaf. Vet inte om du bor i skogen eller nåt med jag har aldrig fått ett samtal som bryts. MMS har jag skickat ca 1000000 gånger utan problem!

Så jo, köp en iPhone

Mjoo, om du har skickat så många MMS så bleknar nog telefonkostnaden ( nästan oavsett modell ) i jämförelse ( 1,69*10^5 ).

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Så jo, köp en iPhone

En iPhone är ungefär 3000 kronor över hans budget, och 3GS/3G är inte att fundera på - bara att se på de hemska skärmarna de har är anledning nog att inte ens överväga dem.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Gillar du att tweaka mobilen mycket och pilla för att få den perfekt? Om du inte gör det så är Android i många fall inte så jätteroligt, dels eftersom att många telefoner inte har alltför bra flyt i UIt.

Annars så håller jag med Forsberg1 om att du ska ta dig en titt på en Windows Phone 7 telefon, t. ex. Samsung Omnia 7 som jag har och är oerhört nöjd med. Det har lika snabbt UI (kanske snabbare) som iPhone och är i allmänhet en mycket trevlig plattform. När "Mango" uppdateringen kommer "i höst" så kommer det helt klart att vara i klass med iOS.

Permalänk

Nexus S, nöjd med min, angående flytet i UI, DET KOMMER....

http://www.swedroid.se/googles-romain-guy-hardvaruacceleratio...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5