Datormus gick sönder precis innan garantitiden men den utbytta gick sönder efter.

Permalänk
Medlem

Datormus gick sönder precis innan garantitiden men den utbytta gick sönder efter.

Hej.

Har en MX518 som gick sönder precis några dagar innan garantin på Webhallen gick ut (2år). Efter att kvinnan i kassan vägrade byta ut den för att den var "smutsig", dvs att den hade spår av fingerfett(?). Men sedan så gav hon upp och bytte ut den. Några veckor efter att jag fick den nya musen har höger musknapp lagt av och undrar nu om det inte finns någon regel där man efter utbytt eller reparerad vara har skyldighet att garantera varans funktion i 3 månader till. Är jag helt ute och cyklar eller kan jag göra något åt saken?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du har väl rätt att reklammera varan i 3 år? Oavsett garanti, som jag förstått det iaf...

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lp0l:

Du har väl rätt att reklammera varan i 3 år? Oavsett garanti, som jag förstått det iaf...

Fast då måste man väl kunna visa att det är ett tillverkningsfel? Och det kan ju vara kinkigt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fast då måste man väl kunna visa att det är ett tillverkningsfel? Och det kan ju vara kinkigt.

Fast går knappen sönder efter några veckor måste det nästan vara ett tillverkningsfel.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Med gäller inte det 3e året mellan tillverkare och konsument så att jag blir tvungen att skicka det till Logitech och inte få ärendet behandlat hos Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raskolnikov.EO:

Med gäller inte det 3e året mellan tillverkare och konsument så att jag blir tvungen att skicka det till Logitech och inte få ärendet behandlat hos Webhallen?

Du kan ju höra med webhallen. Annars vänd dig till logitech.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkar man ens hålla på och jävlas med logitech över en mus som knappt kostar något alls längre?

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Skrivet av Germania:

Orkar man ens hålla på och jävlas med logitech över en mus som knappt kostar något alls längre?

Du behöver inte jävlas med Logitech, de är väldigt hyggliga och hjälpsamma. Min G5 började scrollen glappa lite på, jag skickade email åt logitech med kopia på ett kvitto och de skickade en ny G500 med UPS åt mig och lät mig behålla G5an

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Du behöver inte jävlas med Logitech, de är väldigt hyggliga och hjälpsamma. Min G5 började scrollen glappa lite på, jag skickade email åt logitech med kopia på ett kvitto och de skickade en ny G500 med UPS åt mig och lät mig behålla G5an

Ja jag har också hört det men känns bara liksom meh

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lp0l:

Fast går knappen sönder efter några veckor måste det nästan vara ett tillverkningsfel.

Jo det kan man ju tycka. Borde ju hålla skapligt mycket längre. Min G9:a funkar lika bra nu fast den är från 2007.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Garanti tiden som tillverkaren utlovar gäller per enhet, garantin är ett löfte om att du som konsument ska ha en fungerande produkt som endast vid felaktigt handhavande eller överdrivet slitage slutar att gälla. Ersätts du med en ny enhet så förnyas garanti-tiden, varför det är viktigt att se till att man får papper på datum mm som man mottagit enheten.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Germania:

Ingenting? Drygt 300kr för en mus är ganska mycket, speciellt när man lever på studiebidrag. För mig blir det som 30% av din lön, vilket är ganska mycket

Tack för tipset, skickar över ett mejl till Logitech med bild på kvitto så återkommer jag till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Garanti tiden som tillverkaren utlovar gäller per enhet, garantin är ett löfte om att du som konsument ska ha en fungerande produkt som endast vid felaktigt handhavande eller överdrivet slitage slutar att gälla. Ersätts du med en ny enhet så förnyas garanti-tiden, varför det är viktigt att se till att man får papper på datum mm som man mottagit enheten.

Tänkte i samma banor. Men har du underlag på detta? För hon i kassan sa att jag skulle vara glad för att hon ens bytte ut den och att jag hade tur att den gick sönder några dagar innan garantitiden (på 2år). Något jag kan hänvisa till om jag drar förbi Webhallen imorgon om dem säger att 2 år redan har gått även fast jag har ett nytt kvitto på att den är utbytt några dagar innan garantitiden gick ut?

Permalänk
Skrivet av F@|)€r/\/:

+1 Skicka ett mail till Logitech. Syrran gjorde samma sak fast då gällande ett högtalarsystem. Fick ett helt nytt system några dagar senare och fick behålla de gamla högtalarna. Har själv skickat in en mus till Razer och satan vad fort jag fick en ny mus, det var mer än vad jag någonsin hade vågat hoppas på. Razer ville iaf ha den märkta USB kontakten + klisterlappen under musen i ett kuvert. Tror det kostade 12kr att skicka till Tyskland. 3 dagar senare så knackade DHL på dörren och gav mig en ny mus.

Permalänk
Hedersmedlem

Blandar du inte ihop Webhallens garanti med Logitechs garanti nu?

Enligt Webhallens sida så ger de normalt 1 års garanti på varor
Nu skriver de ut att mössen t ex innehåller 3 års garanti men det läser jag som fabriksgaranti, d v s det som logitech ger. Det är dock lite luddigt eftersom man skulle kunna tolka det som att det är Webhallen som ger den garantin ...

Garanti är frivilligt (skillt från reklamationsrätt) så de kan bestämma hur mkt de vill ge. Så om de 2 åren du pratar om faktiskt är Logitechs garanti så var det egentligen dem du skulle gå till. Webhallen hade all rätt att vägra ta hand om det. Att hon ändå gav dig en mus var ju egentligen schysst.

Däremot är det nu en intressant fråga vad som gäller för den nya musen. I-o-med att du fick en ny mus så innebär det att du nu har ny reklamationsrätt/garanti-tid? om den gick sönder inom så få dagar är den ju egentligen DOA och du kan reklamera den och begära en ny ....

Enklast tror jag är att gå till Logitech direkt eftersom de ändå hittills varit väldigt bra att ha med när det gäller trasiga saker.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Totalt felaktigt, vart ifrån kommer denna information?

Att vända sig till Logitech om garantitiden har gått ut är även det befängt. Har du dock fått ett nytt kvitto av Webhallen där det inte framgår något om ett utbyte så kan du ju dock försöka. Har garantitiden gått ut (vilket den har) så är det bara Webhallen du kan vända dig till då du har 3 års reklamationsrätt, eftersom att produkten gått sönder så tidigt efter utbyte tycker iaf jag att det är ett ganska solklart fall av fabrikationsfel, men det beror ju förstås på hur du hanterar dina grejer.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas något om 3 månader efter reparation, men inte säkert att det är något lagstadgat.
Hursom är det säkert inga problem om du bara kontaktar dem istället för att låta alla här gissa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."