Permalänk

Vilken switch bör jag köpa?

Hejsan!

Jag ska koppla upp fyra datorer i en switch och jag vill kunna nyttja 100Mb/s ned och 100Mb/s upp på alla fyra datorer samtidigt. Finns det någon switch som kan klara det? Den ska vara billig om det går, budget? Jag måste ha denna switch så det får kosta vad det vill, men jag vill fortfarande ha den så billig som möjligt.

Fakta:
Fyra datorer
Fiber internet 100/100Mb/s
Budget: det som behövs för mitt ändamål

Jag blir hemskt glad om nån hjälper mig

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bara ska köra 100 mbit så tror jag att du kan ta mer eller mindre vilket switch som helst, alla borde klara det utan problem i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Palmie:

Om du bara ska köra 100 mbit så tror jag att du kan ta mer eller mindre vilket switch som helst, alla borde klara det utan problem i dagsläget.

Sa pass? Oj, det var ju bra. Da kor jag pa vilken som helst

Permalänk
Rekordmedlem

Och hur tänker du lösa det här då ? Du har 100Mbit in och ska köra 100Mbit x4 ut ?? Nåja, switchmässigt är det är en barnlek att klara av 100mbit switchning idag, köp vilken som helst, eller så köper du en Gbit switch på en gång så har du snabbare internt nät också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och hur tänker du lösa det här då ? Du har 100Mbit in och ska köra 100Mbit x4 ut ?? Nåja, switchmässigt är det är en barnlek att klara av 100mbit switchning idag, köp vilken som helst, eller så köper du en Gbit switch på en gång så har du snabbare internt nät också.

Vada losa? Kabeln som gar in till switchen kan latt klara av 1000Mbit?
Det var just darfor jag ville ha hjalp med att valja switch, hur gor jag for att fa 4x100Mbit? Ar det inte bara att koppla in kabeln fran fibernatet till switchen och voila?

Permalänk
Medlem

Nej, de 100Mbit du får från ISP'n är din totala ner. Den kan du inte utöka utan att byta abonnemang.

Permalänk
Skrivet av Joxxifer:

Nej, de 100Mbit du får från ISP'n är din totala ner. Den kan du inte utöka utan att byta abonnemang.

Jaja, det ar klart. Men eftersom jag "bara" har 100 Mbit sa racker det for mig att kopa en switch pa netonnet for 250:-?

Tack for hjalpen

Permalänk

Det räcker alldeles utmärkt. Du kan ju skita i att köpa det allra billigaste skräpet, kanske.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att det är långtifrån alla routrar som klarar en 100/100Mbit lina wan/lan. Så ta du en titt på denna chart innan du bestämmer dig. http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Ite...

Permalänk
Rekordmedlem

Nu frågas det om switch inte router, men jag tycker man ska köpa Gbit , man kommer snart att ångra sig om man inte gör det och priset skiljer inte mycket ta en netgear prosafe gs105 eller liknande, den funkar fint, är liten, och relativt billig. Man är dumsnål om man köper 100mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En gigabitswitch är marginellt dyrare, och om inte alla datorerna är antika så har iaf några gigabitkort. Tycker helt klart du ska satsa på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

En gigabitswitch är marginellt dyrare, och om inte alla datorerna är antika så har iaf några gigabitkort. Tycker helt klart du ska satsa på det.

Vad tjänar man på en gigabyte switch? Jag ska dela filmer mellan minna datorer, är det då bättre med gigabyte switch? Men en hårddisk i en NAS kan bara läsa ungefär 100Mbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Vad tjänar man på en gigabyte switch? Jag ska dela filmer mellan minna datorer, är det då bättre med gigabyte switch? Men en hårddisk i en NAS kan bara läsa ungefär 100Mbit/s?

Skilj på byte och bits. En gigabitswitch kan skicka och ta emot filer med en hastighet av 125megabyte/s.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Skilj på byte och bits. En gigabitswitch kan skicka och ta emot filer med en hastighet av 125megabyte/s.

Jajamen, stavningsfel. Och vad kan en 100Mbit göra då? 12Mbit/s?
Om man vill streama film mellan datorer vad blir minimum kravet då?(switch mässigt)

Nu fick jag höra att min ena accespunkt har kraschat i golvet och jag behöver nu även en router (som förlängning av wifi) Kan jag blanda olika märken, d-Link med netgear osv? Alltså mellan routrar och routrar och switchar och routrar?

Permalänk
Rekordmedlem

Köp då en router med gigabitportar på lansidan, så klarar du dig med en burk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jajamen, stavningsfel. Och vad kan en 100Mbit göra då? 12Mbit/s?
Om man vill streama film mellan datorer vad blir minimum kravet då?(switch mässigt)

Nu fick jag höra att min ena accespunkt har kraschat i golvet och jag behöver nu även en router (som förlängning av wifi) Kan jag blanda olika märken, d-Link med netgear osv? Alltså mellan routrar och routrar och switchar och routrar?

Det går alldeles utmärkt att blanda routrar och switchar. Sen räcker en 100mbit switch för det du tänker göra. Men dock så är det skönt att ha en gigabitswitch när man ska föra över stora filer.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Köp då en router med gigabitportar på lansidan, så klarar du dig med en burk

Okej, da ar det bara att kopa en router. Men gar det att mixtra mellan routrar? D-Link, Netgear, bla, bla.?

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Det går alldeles utmärkt att blanda routrar och switchar. Sen räcker en 100mbit switch för det du tänker göra. Men dock så är det skönt att ha en gigabitswitch när man ska föra över stora filer.

Tackar, du verkar kunnig i detta Vet du hur man gor en forlangning av ett natverk? (accesspunkt?) Jag hade lite problem med att skapa det forut, hehe (sa det fick bli tva seperata natverk, men det ar inte bra om jag ska dela filmer/filer/bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Tackar, du verkar kunnig i detta Vet du hur man gor en forlangning av ett natverk? (accesspunkt?) Jag hade lite problem med att skapa det forut, hehe (sa det fick bli tva seperata natverk, men det ar inte bra om jag ska dela filmer/filer/bilder)

Alltså så att du får nätverk på flera datorer? Eller hur menar du?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Alltså så att du får nätverk på flera datorer? Eller hur menar du?

Mitt hus är stort och har tjocka väggar, därför behöver jag mer än en router för att få WiFi täckning i hela huset. Hur ska jag koppla in den andra routern så att den blir en förlängning av den första rotern? Jag antar att det är massa avancerat jag ska göra i mjukvaran, och därför frågar jag dig och sweclockers hur jag gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Mitt hus är stort och har tjocka väggar, därför behöver jag mer än en router för att få WiFi täckning i hela huset. Hur ska jag koppla in den andra routern så att den blir en förlängning av den första rotern? Jag antar att det är massa avancerat jag ska göra i mjukvaran, och därför frågar jag dig och sweclockers hur jag gör?

Har aldrig pillat med trådlöst själv så jag har ingen aning. Men antar att du måste ställa in den andra routern så att den fungerar som en switch.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Har aldrig pillat med trådlöst själv så jag har ingen aning. Men antar att du måste ställa in den andra routern så att den fungerar som en switch.

Hmmm, typ nagot sant. Ska nog kopa tva netgear 3500. Dem har gigabite switch och 802.n.