Xellofan gör en rätt bra sammanfattning, var också någon som nämnde förebyggande vilket förekommer också. Emellanåt åks det runt till skolor och elever får testa brandsläckare, släcka dockor och sådant också, ofta femteklassare.
Den svenska räddningstjänsten brukar delas upp i heltid, deltid och räddningsvärn. Heltid är de som är på station "hela tiden" och beskrivs ovan, det är ett heltidsjobb, men många knäcker extra på fritiden. Sedan finns också det som förr hette deltidsbrandman, idag heter det räddningstjänst i beredskap, har jag för mig, de flesta säger fortfarande deltid. De som jobbar där har oftast ett annat jobb vid sidan och får då jourersättning för tiden de har jour, brukar vara var tredje eller var fjärde vecka. Vid larm så brukar inställningstiden vara ca. fem minuter och även en högre ersättning. Räddningsvärn är helt obetalt och helt frivilligt, i skärgårdar brukar det finnas mycket sådana, där ska man vara glad om utrustningen funkar...
Sen ska jag motsäga Sentenced lite här, i Sverige så roterar i regel alla brandmän på alla positioner, d.v.s. ena passet åker du som rökdykare 1 eller 2, eller rökdykledare, nästa pass kör du tankbilen, släckbilen eller stegen. Det förekommer undantag, ibland kan personer få fasta positioner p.g.a. ålder eller skador, typ att du rökdyker inte längre utan agerar bara chaffis. Och är man ny som brandman så åker du i regel endast som rökdykare tills du lärt dig kartor utantill och då får du börja agera chaffis också, även positionen som rökdykledare brukar ta ganska länge innan du får åka som då det är utbildning som krävs för den. Utöver dessa så är det på alla utryckningar en styrkeledare med (den är en brandman som gått lite mer utbildning), dennes uppgift är att samordna insatsen och hålla kontakt med SOS, polis, ambulans m.fl. Vid större olyckor som som ofta inefattar mer än en räddningstjänst så brukar det komma en insatsledare som är överordnad styrkeledaren. Insatsledaren är en styrkeledare som gått ännu lite fler utbildningar, ibland är det även brandingenjörer som är insatsledare. Ibland kan det också finnas en räddningsledare också, saker kan kallas lite olika på olika ställen, lite snurrigt.
Lite småsnurrigt sådär på morgonen, men har ni fler frågor så kan jag svara.
Just det, NileCity är något som går hårt på många stationer!