Hur gör man i denna situation? Dela fiber mellan 2 fastigheter

Permalänk

Hur gör man i denna situation? Dela fiber mellan 2 fastigheter

Nu är det så att det ska dras fiber till holmen vår familj bor på, dock är det väldigt dyrt så vi och mina farföräldrar funderade på att dela på anslutningen (troligtvis 10/10) och dela på kostnaden. Det är cirka 100m mellan husen. Hur löser man det enklast? Att båda husen är inkopplade på samma anslutning. Ingenting har gjorts än, det är bara i planeringsstadiet ännu men i sommar ska det förverkligas. Kan man bara dra en cat6 kabel i marken eller är runt 100m för långt? Vad jag vet är 100m precis på gränsen? Finns det andra förslag på hur man kan göra? Vi har ett garage mitt emellan husen, om man eventuellt skulle kunna ha själva anslutningen att komma in där och sen dra åt båda hållen? Dock är det ett garage utan dörrar och det drar rakt in där om vintrarna och det blir väldigt kallt osv. Är öppen för alla förslag!

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna dra in fibern i ett av husen och sen en vanlig nätverkskabel mellan husen via garaget där man sätter en repeater.. Dumt att de blir kallt där dock :/

Ett annat alternativ kan vara något trådlöst mellan husen, känner till att de finns alternativ som är snabba men vet inga detaljer. Riktade antenner och sånt.

Permalänk

Har ni några tips på bra repeaters som är billiga? Behöver inte vara nåt hightec bara den funkar utan problem. Och vad föreslår ni för router, behöver väl 2 stycken då en för varje hus, med 802.11n

Permalänk
Medlem

Kostnadsmässigt skiljer det typ inget på fiber-kabel och cat6. Fibar kostar kanske 10-20kr metern. Det är att gräva som kostar pengar! men det kan man göra själv i båda fallen och spara pengar.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Kostnadsmässigt skiljer det typ inget på fiber-kabel och cat6. Fibar kostar kanske 10-20kr metern. Det är att gräva som kostar pengar! men det kan man göra själv i båda fallen och spara pengar.

Okej! Så man skulle dra fiber mellan husen?

Grävning torde inte vara något problem, vi äger bl.a

och

Permalänk
Medlem

Varför skriver du då en tråd om att det skulle vara dyrt när ni har utrustning för att göra det mesta själva? Lite konstigt...

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Varför skriver du då en tråd om att det skulle vara dyrt när ni har utrustning för att göra det mesta själva? Lite konstigt...

Det är väl inte alls konstigt att jag frågar om hjälp med att få båda husen inkopplade på samma anslutning?
Det är det vi diskuterar här och inte själva dragningen av fibern. Vi kommer att gräva själva fram till huset såklart, inte betalar vi för grävning när vi själva har utrustning det är ju självklart, men själva inkopplingen ligger ändå på runt 2500 euro och det tycker vi är dyrt så därför vill vi dela på kostnaden. Men det har inte med saken att göra, jag funderar bara på hur man enklast får båda hushållen ihopkopplade.

Så fiber mellan husen är det bästa alternativet?

Vilken utrustning behöver man för det?

Permalänk
Rekordmedlem

Ta det lite lugnt! Vad får du av din isp? hur många ip? (behöver du en router som tar fiber?) får du nån typ av "fibermodem" eller mediakonverterare, eller får ni bara en ren singlemodefiber? fiberdelar i "ändarna" är dyrare än koppar, jag förmodar att din isp ger dig någon sorts enhet som har en rj45 som utgång, då behöver du koppla den till en router och sedan ev till en mediakonverter som du ansluter till det andra huset med fiber, 2 (en i varje ände) mediakonverterare kostar kanske 3000kr, och efter den behövs det en switch och kanske en accespunkt om ni ska ha trådlöst, så säg att det kostar kanske 5000kr + fiber och grävjobb, kan du köra med kabel krävs det inga mediakonverterare, 100m är standardlängden för kopparnät, sedan ska man ha en aktiv enhet, tex en switch som buffrar signalen, drar du anslutningen till mitten och sätter en router där, i ett apparatskåp som är fukt/kondens säkert borde det funka, ev kan man behöva isolera det vintertid om det är mycket kallt runtom. jag tycker ni ska gräva via "uthuset" iallafall, ni lägger väl slang så att man kan byta kabel om det behövs, då kan man lätt ändra på nätet eller mediumet (koppar/fiber)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Cat6 klarar distanser över 100 meter, men hastigheten dalar.

Men, kör Cat5e eller Cat6, med en switch i mitten (för signalstyrkans skull). Absolut smidigast.
Om ni inte vågar er på trådlöst med riktade antenner, men det kostar som en mindre ingrävning...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blomqvist:

Cat6 klarar distanser över 100 meter, men hastigheten dalar.

Men, kör Cat5e eller Cat6, med en switch i mitten (för signalstyrkans skull). Absolut smidigast.
Om ni inte vågar er på trådlöst med riktade antenner, men det kostar som en mindre ingrävning...

Hastigheten dalar på alla kablar, även 5 går att köra längre, men man bör naturligtvis inte göra det, Om man installerar nytt och fast idag ska man använda minst cat 6, allt annat är dummsnålt , priset är ung samma som cat 5 så det finns absolut ingen anledning att ta cat 5/5e idag, det avråder jag kraftigt ifrån !! Minst cat 6 eller fiber är det som gäller för "infrastruktur"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att det billigaste sättet att lösa detta på är med någon form av parabol-lösning om det är någorlunda sikt mellan husen.

Man borde med lätthet kunna plocka in wifi på det avståndet med en parabol bakom en wifidongel. Sedan vet jag inte riktigt vad man skulle ha för utrustning för att föra vidare signalerna till ett nytt husnätverk. Sitter det endast en dato på andra sidan så är det ju bara att smälla in USBsladden direkt i datorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tjenare

En radiobrygga på det avståndet är inga problem. Om jag vore du så skulle jag köpt 2st Mikrotik SXT 5HnD 16dBi. Bara att sätta på en mast köra. Kostar en knapp tusenlapp stycket. De är gjorda för utebruk ingen vits att kladda med något hemmabygge.

En levrantör. Andra finns!

Mikrotik gör bra grejer!

Permalänk
Medlem

Om ni har maskiner och grejer så säger jag. Gräv på och lägg en fiber mellan husen och dela på anslutningen. Enklaste är ju sedan att ha en mediakonverter på vardera sida.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

In med fibern till ena huset. Sätt en router med fiberanslutning eller en fiberkonverter och en vanlig router och dra därifrån fiber eller Cat6 till hus #2.

Får ni två IP-adresser på samma fiber så ska ni helt klart splitta det med en fiberswitch istället och sätta en router i varje hus.

Annars skaffar ni en utestation (ser ung. ut som teleboxarna ute på gatorna) mellan husen och splittar därifrån, men det sköter nog bara fiberläggarna själva - vettefan hur man får tag på en sådan på rak arm. Dessutom är all utrustning som ska tåla utomhustemperaturer och fukt mycket dyrare.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Mät lite mer noggrant hur långt det är mellan husen och försök ta hänsyn till hur ett rör måste dras (om det finns hinder t ex). Är det runt 100m så är billigast och enklast att dra en cat6-kabel.
Hus 1 (där fibern installeras) ->router ->kabel till hus 2. Koppla där till en switch om det huset inte behöver wlan, annars en router. Skulle det bli för långt så sätt en switch i garaget, temperatur bör inte vara några problem, men se till att den är fuktskyddad.

Men om ni har råd, skulle jag rekommendera att installera fiber i bägge husen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl om ni har utrustning för grävning så gräv ett dike och släng ner VP-rör i diket. Sedan är det ju bara låta operatören när de kommer blåsa igenom en fiber i den och installera en ODF i varje hus.

Om ni någongång ska sälja ett av husen gör det ju situationen mycket lättare om det finns en ODF på varje ställe du bara kan patcha vidare ut på operatörens nät när det inte ska delas längre.

Det är inte möjligt med CAT-kabel, dessutom slipper du alla problem med fukt som lätt kan komma in i CAT5/6 kabel när du drar de utomhus och speciellt i backen.