Permalänk
Medlem

Klipp ut!

Hej!
Har nyligen skaffat mig en Macbook för att lära mig samt prova på att utveckla lite. Märkte igår när jag skulle möblera om lite på hårdisken att det inte gick att klippa ut! Alternativet var gråmarkerat i Finder. Så jag var tvungen att kopiera, klistra in och sedan gå tillbaka till ursprungsmappen och radera filerna. Skall det vara så här eller gjorde jag nåt fel?

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av roob82:

Hej!
Har nyligen skaffat mig en Macbook för att lära mig samt prova på att utveckla lite. Märkte igår när jag skulle möblera om lite på hårdisken att det inte gick att klippa ut! Alternativet var gråmarkerat i Finder. Så jag var tvungen att kopiera, klistra in och sedan gå tillbaka till ursprungsmappen och radera filerna. Skall det vara så här eller gjorde jag nåt fel?

mac har inte funktionen "klipp ut"
varför vet jag inte, stolthet kanske. saknar det massor!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Totalfinder ger dig bla. klippa och många andra bra funktioner till finder.
http://totalfinder.binaryage.com/

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Pröva att dra en fil från ett ställe till ett annat och samtidigt hålla in kringla/. Då kopieras inte filen utan flyttas helt. Fungerar som klipp ut/klistra in som jag förstått det.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

fruktansvärt frustrerande är det hur som helst. Ett alternativ är ju att använda mv i terminalen

En av anledningarna sägs vara att filhanteringen är lite annorlunda i osx, exempelvis kan man kopiera en fil och klistra in den i en texteditor, varvid en path klistras in. Liknande funktionalitet finns på lite olika sätt i olika program. Detta anses då vara förvirrande om man skulle kunna klippa ut filer, skulle filen försvinna när en path klistrades in? T ex.
Jag tycker det är dumheter men det är så det är.

Något annat som kan vara bra att tänka på är att om man ersätter en mapp med en annan i windows så slås innehållet samman. I osx så ersätts verkligen innehållet med det i den nya mappen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adamq10:

Något annat som kan vara bra att tänka på är att om man ersätter en mapp med en annan i windows så slås innehållet samman. I osx så ersätts verkligen innehållet med det i den nya mappen.

Detta jäkligt störande beteende ska gå att ändra på i Lion.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta jäkligt störande beteende ska gå att ändra på i Lion.

Jag längtar till Lion

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Snotling:

Totalfinder ger dig bla. klippa och många andra bra funktioner till finder.
http://totalfinder.binaryage.com/

kan inte leva utan totalfinder <3

Värt pengarna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så man måste betala för att kunna klippa ut på ett smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

För att göra det ala Windows...JA.

Skrivet av Zyriak:

Så man måste betala för att kunna klippa ut på ett smidigt sätt?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

kan inte leva utan totalfinder <3

Värt pengarna

Totalfinder kan användas fullt ut helt gratis också, det enda som händer är att man har en liten röd ruta längst upp i fönsterlisten som säger "TotalFinder - Oregistrerad version". Men om man inte bryr sig om den så händer inget.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen! Slängde in TotalFinder och det verkar grymt. Gillar även att man får "flikar" i Finder.

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

mac har inte funktionen "klipp ut"
varför vet jag inte, stolthet kanske. saknar det massor!

Snacka om värdelöst, jag har faktiskt aldrig förstått varför en mac skulle vara bättre än en pc, även om många vill påminna mig om det.

Permalänk
Medlem

Klipput funktionen kan fås men då måste man ha ett tredjeparts program som TotalFinder, funktionen är inte aktiverad automatiskt i vanliga Finder eftersom Apple har av någon anledning inte valt att inkludera det i grunden.

Samma sak man man säga om Windows som saknar Exposé, den funktionen är guldvärd men för att få den i Windows måste man installera tredjeparts program.

Mac eller PC med Windows är i grunden smaksak, enda skillnaden är Operativet och att säga att ena är bättre än det andra är bara korkat.

Skrivet av cAWPer:

Snacka om värdelöst, jag har faktiskt aldrig förstått varför en mac skulle vara bättre än en pc, även om många vill påminna mig om det.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Nej, man behöver inte alls nåt tredjepartsprogram. Det är dessutom enkelt att åtgärda. Öppna terminalen och skriv in följande:
defaults write com.apple.finder AllowCutForItems 1.
Starta om Finder (Äpplemenyn -> Tvångsavsluta -> Finder). Nu fungerar "klipp ut" precis som i Windows (man hittar det i "Redigera"-menyn och i högerklicksmenyn).

Man kan mappa så det fungerar med ctrl + v också hoppas jag?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zyriak:

Man kan mappa så det fungerar med ctrl + v också hoppas jag?

CTRL+V är ju att klistra in så det har inget med klipp ut att göra

På Mac används command istället för CTRL och det funkar enligt med C, X och V enligt den här listan iallfall: http://support.apple.com/kb/ht1343

Googlar man på lösningen AllowCutForItems som thomas67lundberg skrev om hittar jag dock att den inte verkar funka som på Windows utan att ett urklipp i själva verkat skickar filen till papperskorgen utan möjlighet att klistra in den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Precis som hunden skriver; Ett sätt att *klippa ut* - dock inte att klistra inte. Använd Command X, C, V istället.
Det funkar som det ska.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Klipput funktionen kan fås men då måste man ha ett tredjeparts program som TotalFinder, funktionen är inte aktiverad automatiskt i vanliga Finder eftersom Apple har av någon anledning inte valt att inkludera det i grunden.

Samma sak man man säga om Windows som saknar Exposé, den funktionen är guldvärd men för att få den i Windows måste man installera tredjeparts program.

Mac eller PC med Windows är i grunden smaksak, enda skillnaden är Operativet och att säga att ena är bättre än det andra är bara korkat.

Hur menar du nu? Borde inte en klipp ut / klistra vara standard? Och varför finns den över huvudtaget med i menyn om inte systemet stöder det "out of the box"?

Exposé ser shysst ut men jag skulle kalla det för en "lyx funktion" d.v.s ingen grundfunktion. Jag använder själv alt+tab i Windows där jag väljer vilket fönster som jag är ute efter, vad är problemet med detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Läs om och läs rätt, Ja jag tycker att funktionen borde vara standard "out of box".

Varför inte? Det är en grundfunktion i OSX.

ALT+tab fungerar även i OSX som standard men det är inte riktigt samma sak. Då antar jag att Aerosnap i Windows 7 är också "lyxfunktion" ?

Skrivet av SnowJim:

Hur menar du nu? Borde inte en klipp ut / klistra vara standard? Och varför finns den över huvudtaget med i menyn om inte systemet stöder det "out of the box"?

Exposé ser shysst ut men jag skulle kalla det för en "lyx funktion" d.v.s ingen grundfunktion. Jag använder själv alt+tab i Windows där jag väljer vilket fönster som jag är ute efter, vad är problemet med detta?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

ALT+tab fungerar även i OSX som standard men det är inte riktigt samma sak. Då antar jag att Aerosnap i Windows 7 är också "lyxfunktion" ?

hehe ja Aerosnap känns som en solklart lyxfunktion, använder faktiskt aldrig den själv tycker dock att den kommer ivägen ibland (inaktivera kanske).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Aja för att inte fortsätta tjata om det så kan jag väl hålla med även om funktionen ingår i grunden.

Skrivet av SnowJim:

hehe ja Aerosnap känns som en solklart lyxfunktion, använder faktiskt aldrig den själv tycker dock att den kommer ivägen ibland (inaktivera kanske).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

CTRL+V är ju att klistra in så det har inget med klipp ut att göra

Ja, skrev fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Och varför finns den över huvudtaget med i menyn om inte systemet stöder det "out of the box"?

För att funktionen kan användas för att klippa ut text i filnamn.

Permalänk
Medlem

Använder mig av muCommander, gratis är gott.

Permalänk
Medlem

måste tacka för tipset, letat efter en "ren" total commander klon, muCommander ser riktigt trevlig ut

Skrivet av Kalasis:

Använder mig av muCommander, gratis är gott.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

För att göra det ala Windows...JA.

Sen är det ju också det smidigaste sättet. Ja, trots att det är "ala Windows", precis som att Mac OS preview-grej är de facto smidigast.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Path Finder säger jag bara! Finder i Mac OS är det sämsta någonsin.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen problemet? Vill man flytta en fil markerar man den och drar den dit man vill flytta den, är det inte så klipp ut + klistra in fungerar i Windows också? Om man av någon anledning prompt vill använda tangentbordet till allt sitter man väl för sjutton ändå i Terminalen istället för i Finder, kan tyckas.

Enda gången drag and drop inte fungerar som klipp ut + klistra in är väl när man flyttar mellan olika hårddiskar eller dylikt, vilket känns helt naturligt det med.

Kan någon förklara varför vissa ser det här som ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hhnrk:

Vad är egentligen problemet? Vill man flytta en fil markerar man den och drar den dit man vill flytta den, är det inte så klipp ut + klistra in fungerar i Windows också? Om man av någon anledning prompt vill använda tangentbordet till allt sitter man väl för sjutton ändå i Terminalen istället för i Finder, kan tyckas.

Enda gången drag and drop inte fungerar som klipp ut + klistra in är väl när man flyttar mellan olika hårddiskar eller dylikt, vilket känns helt naturligt det med.

Kan någon förklara varför vissa ser det här som ett problem?

Kanske framför allt för att man inte behöver öppna två fönster för det. Jag skulle både kunna visa och förklara varför det är så sjukt mycket smidigare, men du skulle inte bry dig för det är Windows.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Kanske framför allt för att man inte behöver öppna två fönster för det. Jag skulle både kunna visa och förklara varför det är så sjukt mycket smidigare, men du skulle inte bry dig för det är Windows.

Springloaded folders. Det behövs bara ett fönster om man drar och släpper.
Mest en vanesak, tror jag. Men i Windows är det tydligare, föralldel. Snabbare också möjligen - jag drag-n-droppar oftast i windows också.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!