Sålde datanova en begagnad disk för nypris till mig?

Permalänk
Medlem

Sålde datanova en begagnad disk för nypris till mig?

Skulle hjälpa en kompis med hans dator idag, hans hårddisk hadde fått massa klusterfel så jag gjorde backup till hans andra hårddisk (en 8gb så han skulle köpa en ny disk)

Så jag ringe upp ett par butiker (telefonköer) och i en butik svarade de.
Jag frågade vad de skulle ha för Seagate hårddiskarna osv..

När min kompis bestämmt sig för en 80Gb.
Sen ringde jag upp igen jag frågade om den fanns innne
och får vänta i 3-4 min. Sen säger han att den var slut men de hadde en 60gb.
Ok säger jag och lägger på luren.

Vi åker dit och killen försvinner in på lagret och kommer tillbaka efter 4-5 min med en hårddisk.
Jag lägger märke til att den bara ligger i en esd påse, (när jag köpte min 80gb så fick jag min i en plastkartong i en annan butik)

Jag frågar om kvittot är garantin?
Han berättar att det bara är 1 år garanti det blev ändrig för 2 dagar sedan från 3år till 1 år. (osis)

Vi åker hem til kompisen öppnar hårddisken som är igentejpad med en gul avoidlapp jag ser att esdpåsen har varit öppnad skuren och sedan igenförsluten med denna gula avoid garantilapp istället.

Jag tar ut disken och ser de har tejpat över en bit utav texten på hårddisken med sin firmas logo sen har de satt på yttligare en lapp där det står nått serienummer eller liknande 0003303-21030023 (ungefär)
Jag börjar fatta misstanke att detta är en lagad disk och att detta nummer är någon kunds returnummer utav något slag.

Sen skall jag jumpra hårddisken till master men då finns det inga jumprar!?

Då sätter jag i en jumper ifrån den gamla trasiga hårddisken och kör igång Fdisk.
Fdisk rapporterar att det finns en NTFS partition och att denna måste tas bort om jag vill kunna göra en ny partition.
Nu blir jag riktigt fundersam och testar att boota upp på disken då ser jag att Windows 2000 Server är installerad men jag kommer ej in i det det bara stannar att ladda.

Så jag ringer upp butiken och frågar vad detta skall betyda här köper man en NY hårddisk!? och det ligger en partition på den och inga jumprar heller!
Killen svarar att om det är så viktigt kan jag få ett par jumprar om jag kommer tillbaka till butiken.
Då påpekar jag att jag vill inte ha en öppnad disk, då säger han hahahehe vi öppnar alla våra förpackningar vi får de så ifrån leverantören.
Jag påpekar än en gång om att det finns en partition på disken då säger han.
Fanns det en klisterlapp på disken med nummer på?

Ja svarar jag?

Ok då har vi öppnat din disk och testkört den vi gör så med ett par diskar i varje leverans, men vi har vistt glömt att ta bort partitionen efter oss.
Varpå jag frågar: Hur lång tid har disken varit i drift?
1 timme max svarar han.
Detta kan inte stämma för när jag tog bort partitionen och skapade en ny tog det närmare en timme om han sen dessutom har installerat Windows 2000 Server på den måste det ju tagit ett par timmar till.

Så vad hadde ni gjort? (Min kompis vill inte bråka med dem så han nöjjer sig (OM NU DISKEN NU ÄR HEL? vi skall köra masssa testprogram osv på den)
Men hadde det varit min disk hadde jag bussat dit Sverker med en gång.

Jag misstänker de har kört denna disk i en testdator/butiksexemplar och när jag ringt och frågat om de hadde nån disk inne. Att de då har tagit ut denna håddisk och klistrat igen förpackningen med en gul avoidlapp.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Inaktiv

Det beror ju lite på hur stort behov jag är av en disk, är det kris skulle jag ha behållt disken, du har ju trots allt samma garantier som på en ny.

Permalänk
Medlem

får man värkligen göra så? testa att installera windows 2000 server på den och påstå att den e ny? så fort något e skrivet på HD:n om det inte tillvärkaren har gjort så är den väl betraktad som använd/begagnad?

dom kan väl inte sitta där o installera saker på den då kan ju "chefen" ta hem den nyaste prossesorn o använda den tills någon har köpt den eller?

låter skumt det där asså... jag hade ringt kunsument ombuds mannen eller vad det nu en heter o frågat... jag hade iaf inte accepterat det..

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Ring Microsoft & påpeka att butiken har sålt en HDD med Windows 2000 server på... Pirat kopia???

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att det antaligen inte tar flera timmar för dom att installera windows, eftersom de antaligen har en imagefil av det som de lägger in med tex norton ghost, men givetvis ska du kunna gå dit och få en otestad disk.

Sen är det säkert 120-dagars testversionen av windows 2000 server, den är fritt att använda (har den med)

Permalänk
Avstängd

Aj då. Gå dit och skrik, det skulle jag ha gjort.

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Medlem

Ren principsak, byt den till en ny oanvänd.

Permalänk
Medlem

Är väl standard bland mindre datorhandlare, att de anställda får låna hem prylar och leka med dem.
Gå tillbaka med disken och kräv en ny, eller ett kraftigt reducerat pris.

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.

Permalänk
Medlem

Next time
maila butikerna och ställ frågan om dom har hemma -avvakta svar
fick själv för ca 2 år sen en hd från butiken alla skäller på - och påsen var också öppnad och dom hade kladdat på denna hd med, så jag klagade och dom sade att dom alltid öppnar osv
köper inte där mer nu.
hepp -
gå inte över ån efter vatten. du kan lätt ´fall i och bli kvar.
Grönt gräss växer bäst i sin jord
Förstår inte varför jag skall gissa när jag vet att jag har rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredos
Är väl standard bland mindre datorhandlare, att de anställda får låna hem prylar och leka med dem.
Gå tillbaka med disken och kräv en ny, eller ett kraftigt reducerat pris.