Polisen stoppar 140 på 70 - rättsak

Permalänk
Avstängd

Upps! I spy, with my little eye, a missförstånd. Ber om ursäkt, Zartax. Jag blev arg över ditt första inlägg till mig i tråden, men inser nu att jag nog har feltolkat det. Trots att jag brukar vara noga med att läsa andras inlägg ett par gånger om jag ska svara.

Min tolkning = "Nu har du skrivit skit igen. Tänk om du kunde tänka innan du skriver för _en gångs skull_. Och sedan skriver du din sedvanliga harang av nonsens som ändå inte en själ orkar läsa".

Vad du nog menade = "Om du tänker efter så förstår du att det visst döljer sig moral bakom, eftersom även säkerhetsmässiga beslut baserar sig på moralisk uppfattning: Klura lite, men svara inte samtidigt som du klurar, då blir det bara så jäkla långt".

Jag trodde du kommenterade tidigare inlägg, inte kommande! Som du kanske förstår blev det lite känsligt när det för andra gången i tråden kom någon som tycktes vara mer intresserad av tidigare skrivstil än vad som sägs nu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Det är inte så att de plockade honom på misstanke utan hastighetskamera? Tror ej att polisen behövde en mätning för att förstå att han körde för fort.
Eller det var polisen som gav honom hastighetsvärdet 140 km/h?

fast dom kan la inte bara anta att han kört för fort? dom kan ju dock mäta mötande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

fast dom kan la inte bara anta att han kört för fort? dom kan ju dock mäta mötande

Fortkörning är ett grovt brott som t.om kan ge fängelse. Därför de måste ha ordentliga bevis, precis som att Kamerorna måste ha en bra bild på föraren för att det ska vara giltigt. Till skillnad mot t.ex en p-bot där det räcker med regnr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Fortkörning är ett grovt brott som t.om kan ge fängelse. Därför de måste ha ordentliga bevis, precis som att Kamerorna måste ha en bra bild på föraren för att det ska vara giltigt. Till skillnad mot t.ex en p-bot där det räcker med regnr.

Va? Nej, nej, nej och nej. Fortkörning är absolut inte ett grovt brott. Det är ett av de ringaste brotten som finns. Det är belagt med penningböter. Som nedskräpningsförseelse. Eller att inte avregistrera en båt som tidigare varit registrerad för sjöfart. Sett från vilket straff det leder till är det ett lattjolajbanbrott.

Felparkering är inte ens ett brott.

Anledningen till varför det är lätt att bevisa en felparkering, men svårare att bevisa en fortkörning är till stor del på grund av att felparkeringsavgift tas ut från den registrerade ägaren på bilen, medan fortkörningsböter tas ut från den som kört för fort. Ja, det är inte hela sanningen, men det är i vart fall närmre den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Va? Nej, nej, nej och nej. Fortkörning är absolut inte ett grovt brott. Det är ett av de ringaste brotten som finns. Det är belagt med penningböter. Som nedskräpningsförseelse. Eller att inte avregistrera en båt som tidigare varit registrerad för sjöfart. Sett från vilket straff det leder till är det ett lattjolajbanbrott.

Felparkering är inte ens ett brott.

Anledningen till varför det är lätt att bevisa en felparkering, men svårare att bevisa en fortkörning är till stor del på grund av att felparkeringsavgift tas ut från den registrerade ägaren på bilen, medan fortkörningsböter tas ut från den som kört för fort. Ja, det är inte hela sanningen, men det är i vart fall närmre den.

Jaha...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120474

Permalänk
Medlem

Jupp. Det där var grov vårdslöshet i trafik.

http://www.out4speed.com/images/Simonstorp_stamning_ting.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Japp.. Man kan genom att köra tillräckligt fort göra sig skylldig till grov vårdslöshet i trafik.

Topic:
Polisen stoppar 140 på 70 - rättsak

Första post:
Sambons bror slant på gasen och puttrade i 140 på 70 väg och dom plockade han.
Men dom tog inte kortet för han utan sa att det blir rättsak.

Skrev mitt korta svar på "fast dom kan la inte bara anta att han kört för fort?" lite slarvigt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Japp.. Man kan genom att köra tillräckligt fort göra sig skylldig till grov vårdslöshet i trafik.

Ja, om det var det du menade med att fortkörning är ett grovt brott som ska ge fängelse så kan jag ändra mig från nej till nja. Allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer ska leda till ansvar för vårdslöshet i trafik, enligt prop. 1994/95:23 s. 122. Men inte mer än så. Det här har fastställts av Högsta domstolen i NJA 2001 s. 286. Att köra för fort ska inte leda till ansvar för vårdslöshet i trafik. Det kan vara en del i brottet vårdslöshet i trafik (och är oftast det) men det räcker inte för sig självt.

Edit: Jag förstår inte ändringen i ditt inlägg ovan. Är den riktad till mig?

Permalänk
Medlem

Jag finner oro över att det finns så mycket folk som saknar respekt och kunskap om risker och faror som kan inträffa. T.ex diskussionen om att åka 140km/h på en 70-väg. Det är oroväckande att det ändå finns folk som tycker det är helt okej att bestiga hastighetsgränsen. Och nu är denna diskussion en väldigt extrem sådan. 140km/h på 70-väg... Jag har förståelse över era argument om att vägen kan vara mycket kör-vänlig med rak-sträckor och så vidare än andra 70-vägar... Men har ni över huvud taget någon förståelse över vad som kan hända? Konsekvensen av att råka stöta till ratten lite i den hastigheten? Någonting kommer ut i vägen. Broms-sträckan är väldigt mycket längre än vad man tror, speciellt vid höga hastigheter. Risk faktorn är stor. Jag tänker inte berätta något mer om vad som kan inträffa men jag hoppas du förstår själv att vad som helst kan hända.

Jag antar att ni ej förlorat någon ni känner i en bilolycka? Det har jag. Tro mig, det är inte värt att överstiga hastighets begränsningen. Det är lätt att glömma bort risker, men när det väll inträffar får man ingen mer chans. Då kan ni fråga er själva, "Var det värt det?".

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

kan uppdatera lite vad som har hänt:

Ingenting i brevlådan eller att polisen har kontaktat han eller dyligt.
Personligen borde ju kortet plockats direkt enligt mig..men men...lagensväktare kan det där bättre än mig.

Personlingen kör jag med farthållare på när det går.
Står det 110 på en skylt, bara knappa på den i 110 om det nu inte är trafikstockningar osv.
Ganska lätt att hålla hastigheten, finns ingen anledning till att börja överskrida dom.

Klagar folk på att jag "sniglar" på vägen, varsegod, kör om bara.
jag pendlar Karlskoga/örebro - Borås 2 ggr i veckan och man ser riktigt riktigt jävliga omkörningar, förvånad att folk inte har kört ihjäl sig eller någon annan när dom tvingar sig i mellan.
sen ska vi inte tala om hoj åkarna som kan "mingla" imellan i tid och otid.

Nae ni som inte kan hålla hastigheter, använd farthållare och anpassa den efter hur trafiken ser ut.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

kan uppdatera lite vad som har hänt:

Ingenting i brevlådan eller att polisen har kontaktat han eller dyligt.
Personligen borde ju kortet plockats direkt enligt mig..men men...lagensväktare kan det där bättre än mig.

Personlingen kör jag med farthållare på när det går.
Står det 110 på en skylt, bara knappa på den i 110 om det nu inte är trafikstockningar osv.
Ganska lätt att hålla hastigheten, finns ingen anledning till att börja överskrida dom.

Klagar folk på att jag "sniglar" på vägen, varsegod, kör om bara.
jag pendlar Karlskoga/örebro - Borås 2 ggr i veckan och man ser riktigt riktigt jävliga omkörningar, förvånad att folk inte har kört ihjäl sig eller någon annan när dom tvingar sig i mellan.
sen ska vi inte tala om hoj åkarna som kan "mingla" imellan i tid och otid.

Nae ni som inte kan hålla hastigheter, använd farthållare och anpassa den efter hur trafiken ser ut.

Jag håller med. Dom som tycker att man kör för långsamt, varsågod och kör om då. Inga problem!

Men tyvärr är det ju så att det finns dom som stryker med ibland. Inte alls ovanligt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

(Det här inlägget läste jag för länge sedan, och tänkte kommentera det. Fick tillfälle först nu.)

Oh. Området kring Enköping är bra exempel på bra vägar och dåliga förare. Själv har man åkt Stockholm/Norrtälje/Uppsala - Enköping hundratalet gånger och varierat mellan motorväg och vägen under uppsala. Bra väger för övningskörning. Grönlunds Bilskola fanns i Enköping, de hade gott renomé, de tyckte om omnejden pga den lätta nivån på vägarna. Kör man gamla vägen under Uppsala genom Märsta från/till Norrtälje så är det många 70-vägar med blandad terräng.
Det är irriterande att som närmare stockholmare och kugghjulstekniken i ryggmärgen komma till dessa områden och upptäcka att folk kör osäkert och något för fort samtidigt, istället för något för fort och fortfarande med respekt för medtrafikanterna som genom Stockholm. När folk kommer utanför stockholmsområdet så verkar kaffet vara slut, why's that? Antagligen så blir folk mer avslappnade när de lämnar Stockholm som trots allt kräver en hel del uppmärksamhet för att köra igenom, således kör folk med mer uppsikt. Eller ligger det inget i mina gissningar?
Absolut för fort kör folk på vägen mellan Enköping och Uppsala. När man väl kommer ikapp dessa fartdårar så är det beroende på Uppsalatrafikens näst mest intressanta fenomen, Den gröna/röda vågen. Kör man inte efter rytmen där så kommer man att hamna i kö vart 500e meter. Inte ovanligt att man blir omkörd av samma fartdåre efter Uppsala.

Och sjövett ja. Visserligen dåligt med sådant norr om sandhamn men det är lustigt ändå hur det verkar så självklart att man bara förväntas vara nykter när man puttrar på i 8 knop men samtidigt kan snigla hem salongsberusad i Volvo utan att folk höjer på båda ögonbrynen.
Iofs, händer det något på sjön så finns alltid risken för stor olycka, oavsett hur liten olyckan kan tyckas vara. Bara att någon snubblar överbord kan innebära drunkningsdöden, oavsett om man är fler eller ej, oavsett om man är nykter eller ej, oavsett hastighet. I förarsätet snubblar man inte överbord och drunknar i 20 km/h. Likväl handlar det oftast om högre hastigheter, betydligt sämre sikt (inte ens radar, karta eller radio) och marginaler.. så å tredje sidan, why's that?
Har många historier om krockar med färjor, drunknade personer, strandsatta fulla fastlandare och simpel soppatorsk (den icke ätbara varianten), men det hör inte tråden till så jag lämnar enbart poängen och så går vi vidare innan jag fastnar i gamla barndomsminnen ^_____^

Nuförtiden njuter man av småtrafikerade raksträckor i Norrland

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.