Här är huvudnyheterna i Mac OS X "Lion"

Permalänk
Melding Plague

Här är huvudnyheterna i Mac OS X "Lion"

En ny version av Apples operativsystem OS X tar Mac-datorerna närmare Iphone, Ipad och Ipod med Launchpad-meny, program i helskärm och multitouch-gester.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kostar dock 229:- och inte 299:-

EDIT: Ändrat nu

Permalänk
Medlem

har inte osx haft helskärm förens nu ? vilket jävla skämt isåfall.
uppdateringarna känns ju inte som så mycket nytt direkt mer som snow leopard v2.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

har inte osx haft helskärm förens nu ? vilket jävla skämt isåfall.
uppdateringarna känns ju inte som så mycket nytt direkt mer som snow leopard v2.

Det har haft helskärm på spel, inget annat program som jag har använt har haft helskärm.

Permalänk
Medlem

229:- ? M$ borde nog lära sig ett och annat,, lägre pris på windows hade nog hjälp mot pirater också.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

inverterad skroll? det låter lite halvskönt när man tänker på det men man lär ju vara bra yr i huvudet första veckan.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

inverterad skroll? det låter lite halvskönt när man tänker på det men man lär ju vara bra yr i huvudet första veckan.

Går ju ändra iverterad scrolll till normal

tycker dock att datorn känns lite slöare med Lion än med Snow Leopard

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

229:- ? M$ borde nog lära sig ett och annat,, lägre pris på windows hade nog hjälp mot pirater också.

Om jag inte misstar mej så har väl Microsofts olika operativsystem större förändringar och kommer mer sällan än nya versioner av OS X?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

229:- ? M$ borde nog lära sig ett och annat,, lägre pris på windows hade nog hjälp mot pirater också.

Det såldes ju 7 exemplar / sekunder utav windows 7 så det är nog tillräckligt billigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

229:- ? M$ borde nog lära sig ett och annat,, lägre pris på windows hade nog hjälp mot pirater också.

Du kan endast köpa 10.7 som uppgradering eller med en ny Mac.
Skillnaderna mellan 10.6 och 10.7 motsvarar knappast skillnaderna mellan olika Windowsutgåvor. Nej, inte ens Vista och 7.

Permalänk
Medlem

och med Lions har alla drabbats av höga temperaturer & irriterande fläktar (fläktarna går för fullt)

http://osxdaily.com/2011/06/09/mac-running-hot-and-slow-fans-loud-after-installing-lion/

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pumba-kung:

och med Lions har alla drabbats av höga temperaturer & irriterande fläktar (fläktarna går för fullt)

http://osxdaily.com/2011/06/09/mac-running-hot-and-slow-fans-loud-after-installing-lion/

Det där är från en beta. Har du nån källa på att de inte löste det på den 1.5 månad de hade på sig före release?

Skrivet av xyllian:

299:- för möjligheten att köra program i helskärm? Apple borde nog lära sig ett och annat, lägre pris (typ gratis) på uppdaterade standardprogram skulle nog hjälpa mot hatet.

Helskärm är inte det enda som är nytt... Att påstå det är lika dumt som att säga att Windows 7 är för dyrt när det enda nya är taskbaren.
Apples lista på nya features: http://www.apple.com/se/macosx/whats-new/features.html

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Känns mer som ett service pack, där man plockat in lite grejer från iOS..

Permalänk

Men vadå? Det måste väl ha gått att köra webläsaren eller Photoshop i helskärm, om man nu vill det..?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

299:- för möjligheten att köra program i helskärm? Apple borde nog lära sig ett och annat, lägre pris (typ gratis) på uppdaterade standardprogram skulle nog hjälpa mot hatet.

Ja, för det är ju den enda nyheten. Väx upp.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Men vadå? Det måste väl ha gått att köra webläsaren eller Photoshop i helskärm, om man nu vill det..?

Maximerat ja, fullskärm nej. Fullskärm är alltså utan taskbar, menyer och allt sånt.
Såhär alltså:
http://2.bp.blogspot.com/-ZrxacXiov7w/TZIxzK-uKdI/AAAAAAAACJU...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

299:- för möjligheten att köra program i helskärm? Apple borde nog lära sig ett och annat, lägre pris (typ gratis) på uppdaterade standardprogram skulle nog hjälpa mot hatet.

Haha, roligt. 229 tycker jag är ett väldigt bra pris med tanke på att en Windows uppgradering kostar ca 900 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962). Sen det här hatet mot Apple är ett jävla mysterium... Det är inte så att folk tvingas att använda sig av deras produkter. Tror att inget skulle hjälpa mot hatet eftersom folk som hatar Apple har helt enkelt bestämt sig för att göra det.

Skrivet av Zyriak:

Känns mer som ett service pack, där man plockat in lite grejer från iOS..

Sen när har det introducerats GUI-ändringar i service packs t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

229:- ? M$ borde nog lära sig ett och annat,, lägre pris på windows hade nog hjälp mot pirater också.

Du kan inte köpa apple os och installera på vilken burk som helst för apple, det får du bara göra på apple burkar och på apple burkarna och tillbehören till dem tjänar apple mycket pengar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Haha, roligt. 229 tycker jag är ett väldigt bra pris med tanke på att en Windows uppgradering kostar ca 900 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962). Sen det här hatet mot Apple är ett jävla mysterium... Det är inte så att folk tvingas att använda sig av deras produkter. Tror att inget skulle hjälpa mot hatet eftersom folk som hatar Apple har helt enkelt bestämt sig för att göra det.

Sen när har det introducerats GUI-ändringar i service packs t.ex?

Apple är ett fulare bolag än microsoft. Apple tar bort möjligheter till program och tjänster från apples app store som konkurrerar med deras tjänster.
Du måste köpa apples sladdar och tillbehör som kostar mer än standardsladdar.
Du kan inte själv uppgradera produkter så som att sätta i mer minne eller en ny hårddisk etc.
Allt du gör med en mobil apple produkt kräver att du har viruset itunes installerat.
Du kan inte själv välja vilken hårdvara och har ingen möjlighet att försöka ha ett samvete då apple köper produkter från kinas företag som snarare liknar avlönade slavar än frivilliga arbetare.

Nej apple är inget företag jag gillar. För nedstängt och för få möjligheter, ingen frihet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Haha, roligt. 229 tycker jag är ett väldigt bra pris med tanke på att en Windows uppgradering kostar ca 900 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962). Sen det här hatet mot Apple är ett jävla mysterium... Det är inte så att folk tvingas att använda sig av deras produkter. Tror att inget skulle hjälpa mot hatet eftersom folk som hatar Apple har helt enkelt bestämt sig för att göra det.

Men en windowsuppgradering behöver man bara göra med flera års mellanrum, samt att det är massiva skillnader. Detta är mer i stil med ett servicepack än ett nytt OS, större/fler nyheter än ett vanligt SP men inte mer än att det kan krängas som ett. Sen är denna kärlek för Apple ett djävla mysterium, inte så att folk tvingas använda deras produkter eller försvara dem offentligt
Bra produkter talar för sig själva, dåliga behöver man skryta om på forum/i kommentarer för att få ens investering att framstå som bättre och så man känner sig trygg med sitt köp. Jag brukar inte hata eller älska OS, de är ett nödvändigt ont och både MS, Apple och grannen (linux) gör helt okej sådana om än de alla lämnar mycket att önska

Permalänk
Medlem

229 kr för ett nytt OS som du får installera på vad var det.. upp till 5 olika maskiner? Till skillnad mot Win7 OEM för runt 1000kr som du endast får installera på en enda maskin - byter du moderkort så får du heller inte chansen att installera om det(fastän det egentligen är samma dator). Känns som en no-brainer to me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Apple är ett fulare bolag än microsoft. Apple tar bort möjligheter till program och tjänster från apples app store som konkurrerar med deras tjänster.
Du måste köpa apples sladdar och tillbehör som kostar mer än standardsladdar.
Du kan inte själv uppgradera produkter så som att sätta i mer minne eller en ny hårddisk etc.
Allt du gör med en mobil apple produkt kräver att du har viruset itunes installerat.
Du kan inte själv välja vilken hårdvara och har ingen möjlighet att försöka ha ett samvete då apple köper produkter från kinas företag som snarare liknar avlönade slavar än frivilliga arbetare.

Nej apple är inget företag jag gillar. För nedstängt och för få möjligheter, ingen frihet.

Och Facebook censurerar folk som gör reklam för G+. G+ censurerar folk som t.ex. Anonymous.
Alla stora företag är onda. Apple är inget undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Apple är ett fulare bolag än microsoft. Apple tar bort möjligheter till program och tjänster från apples app store som konkurrerar med deras tjänster.
Du måste köpa apples sladdar och tillbehör som kostar mer än standardsladdar.
Du kan inte själv uppgradera produkter så som att sätta i mer minne eller en ny hårddisk etc.
Allt du gör med en mobil apple produkt kräver att du har viruset itunes installerat.
Du kan inte själv välja vilken hårdvara och har ingen möjlighet att försöka ha ett samvete då apple köper produkter från kinas företag som snarare liknar avlönade slavar än frivilliga arbetare.

Nej apple är inget företag jag gillar. För nedstängt och för få möjligheter, ingen frihet.

Nä det blir ju så... Är man bäst och inte har någon direkt konkurrens kan man ju göra lite som man vill och folk köper ändå...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Apple är ett fulare bolag än microsoft. Apple tar bort möjligheter till program och tjänster från apples app store som konkurrerar med deras tjänster.

Ja, deras app stores är relativt fula.

Skrivet av IceDread:

Du måste köpa apples sladdar och tillbehör som kostar mer än standardsladdar.

Måste? Till vad?

Skrivet av IceDread:

Du kan inte själv uppgradera produkter så som att sätta i mer minne eller en ny hårddisk etc.

Förutom att man kan det, då. Jag har uppgraderat både RAM och disk i båda mina MBPs. Det står i manualen hur man gör för båda delarna, och man förlorar inte garantin av att göra det själv.

Skrivet av IceDread:

Allt du gör med en mobil apple produkt kräver att du har viruset itunes installerat.

Jepp, sant. Å andra sidan så är iTunes trevligt under OS X.

Skrivet av IceDread:

Du kan inte själv välja vilken hårdvara och har ingen möjlighet att försöka ha ett samvete då apple köper produkter från kinas företag som snarare liknar avlönade slavar än frivilliga arbetare.

Och vilka teknikföretag ser inte ut på samma sätt? Det här är inte kritik mot Apple, utan mot hela datorindustrin.

Jag ser ju ut som en Apple-fanboy här... Men du kan väl försöka få lite fakta rätt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

229 kr för ett nytt OS som du får installera på vad var det.. upp till 5 olika maskiner? Till skillnad mot Win7 OEM för runt 1000kr som du endast får installera på en enda maskin - byter du moderkort så får du heller inte chansen att installera om det(fastän det egentligen är samma dator). Känns som en no-brainer to me.

229kr för en patch tycker jag det ser ut. Nog för att det är lite för många uppdateringar för att kallas patch (service pack) men det är väl ändå det?

Jag har då aldrig sett någon uppgradering av Windows 7 som kostar pengar förutom mellan de olika versionerna. (Enterprise, Home Premium, Ultimate etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där är från en beta. Har du nån källa på att de inte löste det på den 1.5 månad de hade på sig före release?[/url]

Nepps, kunde knappt använda min Air under ca 20-30min när jag hade installerat Lion, för cpu användning låg på ~90-100% konstant (spotligt).
Förstår att indexering kan ta tid men jag förstår inte varför den åt upp min lilla dator

Men nu är fläktarna tysta och den flyter på ganska bra

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madsoul:

Nepps, kunde knappt använda min Air under ca 20-30min när jag hade installerat Lion, för cpu användning låg på ~90-100% konstant (mdworker).
Förstår att indexering kan ta tid men jag förstår inte varför den åt upp min lilla dator

Men nu är fläktarna tysta och den flyter på ganska bra

Aha, jo, men efter install har det väl alltid varit så, när den skapar index från noll? Om det fortsätter efter att den indexerat klart första gången så är det ju däremot ett problem.
Lite irriterande hur som helst, men inte nån dealbreaker ändå.

Skrivet av Rådström:

229kr för en patch tycker jag det ser ut. Nog för att det är lite för många uppdateringar för att kallas patch (service pack) men det är väl ändå det?

Jag har då aldrig sett någon uppgradering av Windows 7 som kostar pengar förutom mellan de olika versionerna. (Enterprise, Home Premium, Ultimate etc.)

Varför är det en patch snarare än en ny OS-version, då? Hela UI:t är ju i princip omdesignat. Bara det gör att det knappast är en point release.
Många verkar hänga upp sig på att det fortfarande är version 10.x, istället för 11 osv. Det är värt att komma ihåg att OS X 10.0 släpptes ungefär samtidigt som Windows XP. Sedan dess har 7 uppdateringar släppts, varav alla innehållit långt mer ny funktionalitet än ett service pack (som i OS X-världen ser ut som 10.7.x - senaste för Snow Leopard är t ex 10.6.8.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Känns ju sådär att Apple är så jävla kåta mina kontouppgifter när jag försöker installera min kostnadsfria uppgradering av Lion men det går inte för att de inte kan verifera mitt kontokort, nähä va fan gör det då det står ju till och med i kundkorgen att den är kostnadsfri.

Kul.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

229:- ? M$ borde nog lära sig ett och annat,, lägre pris på windows hade nog hjälp mot pirater också.

Apple säljer hårdvaran också, de har mer utrymme att sänka priserna på mjukvaran.

Dessutom känns förändringarna mellan Windows-versioner betydligt större; det märks att Apple har ett stort fokus på iOS. MacOS? Not so much.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Äntligen går det att köra lion
Nu gäller det bara att nya drivisar kommer så jag kan fixa bra grafikkort.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |