Permalänk
Medlem

värdera trasig dator.

Jag behöver lite hjälp med värdering av en trasig dator. Den blåskärmar vid boot och processorn blir galet varm felsökning är inte aktuell. Gpu, nätagg, RAM, hdd, dvd funkar. Moderkort och processor är osäkert

Delar:
4870 512mb
Phenom 9850 be
6gb dominator pc8500
Asrock micro atx a780
2*500gb + 1*400
Ace of sweden 620w nätagg
Chieftec miditower.

Hur ska man diskutera runt en trasig dator med gamla delar ?

Permalänk
Medlem

Bättre slja delarna separat, ingen som vill köpa en sån dator när den dessutom har ganska dåliga komponenter.

Hårddiskarna och minnet går säkert att sälja relativt lätt (genererar dock inga stora summor), grafikkortet är inte värt mycket men lite kanske du får för det. Nätagget är inte värt en spänn och chassist kan bli svårt att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Bättre slja delarna separat, ingen som vill köpa en sån dator när den dessutom har ganska dåliga komponenter.

Hårddiskarna och minnet går säkert att sälja relativt lätt (genererar dock inga stora summor), grafikkortet är inte värt mycket men lite kanske du får för det. Nätagget är inte värt en spänn och chassist kan bli svårt att sälja.

Jo jag har tänkt så också, nu är det så att datorn ska säljas som den står för enkelhetens skull. Vad vore ett vettigt pris för burken som den står idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Jo jag har tänkt så också, nu är det så att datorn ska säljas som den står för enkelhetens skull. Vad vore ett vettigt pris för burken som den står idag.

Även jag tror på att sälja datorn i delar, men en annan lösning vore kanske att lägga ut datorn med en beskrivning av problemet på tradera och sälja den som defekt? Lägg ett hyffsat lågt utropspris och håll tummarna!

Permalänk

Efter som den inte startar så tror jag det drar ner priset väldigt mycket.. säg runt 200-500:- max, svårt att av göra utan att sett den i verkligheten.. med tanke på nätagget som i stort sett bara är att kasta och att chassit inte är speciellt charmigt..

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/