The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Skrivet av Buio:

Måste bara tillägga att jag såg att samlarutgåvan kostar $149. Vilket ger priset 1213 SEK (inkl moms). Visst kan jag förstå regionala skillnader (frakt osv) men nästan 400:- mer är en stor skillnad.

I USA så är det emot lagen att skriva ut pris inkl moms så $149 stämmer nog inte riktigt, plus så är vår moms mycket högre än i staterna. Dessutom så är priset 1599SEK på webhallen.

Permalänk
Medlem

Känns ju sjukt ovärt måste jag säga. Jag tippar på att några få kommer köpa det till det priset, sen produceras det säkert för många exemplar. Så det blir ett kraftigt sänkt pris rätt snabbt.
Har ju varit så för i princip alla C.E senaste åren.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

I USA så är det emot lagen att skriva ut pris inkl moms så $149 stämmer nog inte riktigt, plus så är vår moms mycket högre än i staterna. Dessutom så är priset 1599SEK på webhallen.

Jag räknade på amerikanska priset med nuvarande valutakurs plus vår moms för att få ett värde.

Permalänk

Ääääh, tillverkningskostnaden är ju helt oväsentlig. Om paketet är värt pengarna beror ju helt på hur mycket spelet betyder för en. The Witcher hade jag personligen inte lagt ut ett öre på, även om CE-innehållet säkert är mer prisvärt än det som ingår i Skyrims CE. Prissättningen är såklart även baserad på efterfrågan, vilket i Skyrims fall är betydligt högre.

Ni har ju iaf seriöst missat halva poängen med begränsade specialutgåvor av spel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag räknade på amerikanska priset med nuvarande valutakurs plus vår moms för att få ett värde.

Okej, dock fallerar det ändå eftersom priset redan är satt till 1599SEK.

Skrivet av Mr. Bravo:

Ääääh, tillverkningskostnaden är ju helt oväsentlig. Om paketet är värt pengarna beror ju helt på hur mycket spelet betyder för en. The Witcher hade jag personligen inte lagt ut ett öre på, även om CE-innehållet säkert är mer prisvärt än det som ingår i Skyrims CE. Prissättningen är såklart även baserad på efterfrågan, vilket i Skyrims fall är betydligt högre.

Ni har ju iaf seriöst missat halva poängen med begränsade specialutgåvor av spel.

Nu går jag lita ifrån ämnet men jag måste fråga, varför tycker du The Witcher 2 inte är värt att lägga pengar på? Ett av de bästa RPG spelen som någonsin gjorts.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nu går jag lita ifrån ämnet men jag måste fråga, varför tycker du The Witcher 2 inte är värt att lägga pengar på? Ett av de bästa RPG spelen som någonsin gjorts.

Gameplayet tilltalar mig inte.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Okej, dock fallerar det ändå eftersom priset redan är satt till 1599SEK.

Nu går jag lita ifrån ämnet men jag måste fråga, varför tycker du The Witcher 2 inte är värt att lägga pengar på? Ett av de bästa RPG spelen som någonsin gjorts.

För egen del beror det på en enda sak : avsaknaden av first-person mode (det finns inte i the witcher väl, om jag minns rätt ?).
Utan first-person förstörs 90% av all inlevelse i spelet, tycker jag. Dessutom tycker jag att det blir svårkontrollerat i tredje person.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=QFuUdMsPsK0&feature=player_emb...
ser inte att denna har blivit uppladdad här, en ca 40 minuter lång video med live ingame gameplay från quake con
Filmen blir ur synk med ljudet efter ett tag men helt klart värd att se

Permalänk

"skyrim is devided into 9 holds, also known as counties. Each hold is ruled by a jarl" Det tyckte jag lät lite mysigt

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av JesperT:

För egen del beror det på en enda sak : avsaknaden av first-person mode (det finns inte i the witcher väl, om jag minns rätt ?).
Utan first-person förstörs 90% av all inlevelse i spelet, tycker jag. Dessutom tycker jag att det blir svårkontrollerat i tredje person.

Du har rätt att spelen endast går att spela i 3:e-persons perspektiv och till viss del ovanifrån och inte i 1:a-person. Att inte spela RPG spel som inte har 1:a-person måste begränsa ditt utbud extremt mycket men som man säger, Smaken är som röven - klöven.

Skrivet av finnejanson:

"skyrim is devided into 9 holds, also known as counties. Each hold is ruled by a jarl" Det tyckte jag lät lite mysigt

Trevligt att vi får Svenskt medeltida styrelsesätt i Skyrim, kanske inte så förvånande med dess stora vikinga-tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

http://www.youtube.com/watch?v=QFuUdMsPsK0&feature=player_emb...
ser inte att denna har blivit uppladdad här, en ca 40 minuter lång video med live ingame gameplay från quake con
Filmen blir ur synk med ljudet efter ett tag men helt klart värd att se

Todd säger "I assure you the PC version looks even way better". Låter bra, hoppas det stämmer. Synd att de inte visat vad PC-versionen klarar (vad jag känner till).

Permalänk
Skrivet av Buio:

Todd säger "I assure you the PC version looks even way better". Låter bra, hoppas det stämmer. Synd att de inte visat vad PC-versionen klarar (vad jag känner till).

Det har inte visats nej, jag hoppas det samma. Moddning skulle ju stödjas så om inte annats så får vi se grafikmoddar med högra upplösta texturer och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ääääh, tillverkningskostnaden är ju helt oväsentlig. Om paketet är värt pengarna beror ju helt på hur mycket spelet betyder för en.

Absolut är det den viktigaste poängen, men jag kommer inte agera som en blind fanboy för det. Dels pga avv spelet blir en konsolportning dels pga jag vill att man anstränger sig lite och inte bara försöker mjölka pengar på kunderna. För mig är ett bra CE när jag känner att "Grymt, dom vill att jag som gamer känner att jag får något extra utav det och att det är värt pengarna". Har inga problem att punga ut en tusenlapp för ett CE (gjort det många gånger) men då ska det vara något schysst också. Tycker Blizzard är duktiga på den fronten, samma sak med Witcher 2 och Heroes 6 som jag beställt CE för.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig film även om kvaliten var låg. Det är alltså hela gameplay demot som de gjort tidigare men bara visat vissa delar från. Hoppas de släpper hela demot som film (gärna bara med orginalljud, men det lär väl inte hända).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Dels pga avv spelet blir en konsolportning

Som jag har förstått det utvecklar de PC-verisonen ordentligt, Oblivion är ett väldigt stort PC-spel och de vill nog inte göra PC-fansen besvikna med Skyrim. Det är inte en konsollportning bara för att konsollerna sätter ett tak på vissa saker.

Permalänk

Konsolport eller ej, spelet ser ut att bli riktigt bra ändå. Mycket bra film även om kvalitén inte var så hög, synd bara att man fick se samma spelsekvens som visats på alla andra konventer även om det var ett par nya inslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Väldigt trevlig film även om kvaliten var låg. Det är alltså hela gameplay demot som de gjort tidigare men bara visat vissa delar från. Hoppas de släpper hela demot som film (gärna bara med orginalljud, men det lär väl inte hända).

Det kommer dom göra, det är det dom säger när han ber alla att ta ner sina mobiler o videokameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du har rätt att spelen endast går att spela i 3:e-persons perspektiv och till viss del ovanifrån och inte i 1:a-person. Att inte spela RPG spel som inte har 1:a-person måste begränsa ditt utbud extremt mycket men som man säger, Smaken är som röven - klöven.

Jo, det gör att jag knappt har något utbud vad gäller rollspel. The elder scrolls serien är ett av väldigt få undantag.
Jag har testat andra rollspel också, som Dragon Age, men jag tröttnar alltid väldigt fort och kan inte riktigt engagera mig om jag inte få se det i 1:st person så att jag kan inbilla mig att jag verkligen är inne i spelet

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jo, det gör att jag knappt har något utbud vad gäller rollspel. The elder scrolls serien är ett av väldigt få undantag.
Jag har testat andra rollspel också, som Dragon Age, men jag tröttnar alltid väldigt fort och kan inte riktigt engagera mig om jag inte få se det i 1:st person så att jag kan inbilla mig att jag verkligen är inne i spelet

Om du vill spela ett extremt bra action orienterat 1:a persons RPG så måste du testa Dark Messiah of might and magic. Grymt bra och grymt våldsamt, ett action-FPS-RPG i source-motorn i HL2 anda.

Permalänk
Medlem

:D-

Minimum System Requirements

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7

* CPU: Core 2 Duo 2.0 GHz or Althon X2 2.0 GHz

* RAM: 3 GB

* HDD: 15 GB

* Graphics: 512 MB card

* Sound Card: DirectX 9 Compatible

* DirectX: Version 9.0c

Recommended System Requirements

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7

* CPU: Core 2 Quad 3 GHz

* RAM: 3 GB

* HDD: 15 GB free disk space

* Graphics: 512 MB Graphics Memory

* Sound Card: DirectX 9 Compatible

* DirectX: Version 9.0c

Supported Graphics Cards:

Minimum – 8800 GT

Recommanded – Geforce GTX 460/Radeon 5850

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Skrivet av jamakika:

:D-

Minimum System Requirements

...

Gött! Då behöver jag bara ett rejält fläskigt grafikkort nu till hösten då

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Bara skyrim är ju värt minst 800kr spelet håller i flera år och dem mjölkar inte TES som Call of Duty.

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Gött! Då behöver jag bara ett rejält fläskigt grafikkort nu till hösten då

Och jag en ny prolle

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av f0kkeriet:

Bara skyrim är ju värt minst 800kr spelet håller i flera år och dem mjölkar inte TES som Call of Duty.

Svårt att uttala sig om då vi inte testat spelet än.

Permalänk
Skrivet av jamakika:

:D-

Minimum System Requirements

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7

* CPU: Core 2 Duo 2.0 GHz or Althon X2 2.0 GHz

* RAM: 3 GB

* HDD: 15 GB

* Graphics: 512 MB card

* Sound Card: DirectX 9 Compatible

* DirectX: Version 9.0c

Recommended System Requirements

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7

* CPU: Core 2 Quad 3 GHz

* RAM: 3 GB

* HDD: 15 GB free disk space

* Graphics: 512 MB Graphics Memory

* Sound Card: DirectX 9 Compatible

* DirectX: Version 9.0c

Supported Graphics Cards:

Minimum – 8800 GT

Recommanded – Geforce GTX 460/Radeon 5850

Får man fråga källan på detta? Har sett flera spekulationer och undrar främst om detta är ännu en spekulation, eller om man har släppt Sysreq.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Får man fråga källan på detta? Har sett flera spekulationer och undrar främst om detta är ännu en spekulation, eller om man har släppt Sysreq.

fick det från en sida men dom fick det från wiki

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Absolut är det den viktigaste poängen, men jag kommer inte agera som en blind fanboy för det. Dels pga avv spelet blir en konsolportning dels pga jag vill att man anstränger sig lite och inte bara försöker mjölka pengar på kunderna. För mig är ett bra CE när jag känner att "Grymt, dom vill att jag som gamer känner att jag får något extra utav det och att det är värt pengarna". Har inga problem att punga ut en tusenlapp för ett CE (gjort det många gånger) men då ska det vara något schysst också. Tycker Blizzard är duktiga på den fronten, samma sak med Witcher 2 och Heroes 6 som jag beställt CE för.

Du får väl kalla spelet vad du vill, men jag är 99% säker på att Skyrim traditionellt sett kommer bli otroligt långlivat med över tusen speltimmar precis som deras tidigare spel Morrowind, Oblivion, Fallout3 och New Vegas, som bygger på precis samma framgångsrika koncept och grund. Att det är en konsollport spelar i detta fallet ingen som helst roll tack vare de stora mod-möjligheterna som Bethesda lämnar åt den massiva communityn att leka med. Det är detta som är huvudsaken till vaför jag mer än gärna slänger pengar på dom eftersom det är ytterst få andra speltillverkare som levererar något liknande. Det exklusiva lullet från CE-paketet känns mer bara som en ball bekräftelse av ens hängivenhet och support som inte bör värderas i pengar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Såg denna på Neogaf. En metalremix av Skyrimtemat. Inget för de som inte gillar metal alltså.

Riktigt bra komposition enligt mig. Kanske skulle haft lite mer tyngd i mixen.

Permalänk

Jag hade tänkt förboka CE men priset känns lite högt. Kanske Webhallen inte fått sålt alla och sedan REAR ut många ex?

1600 kr är så otroligt mycket pengar. Dock håller Skyrim väldigt länge men får nästan en Nintendo 3DS för dom pengarna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av jamakika:

:D-

Minimum System Requirements

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7

* CPU: Core 2 Duo 2.0 GHz or Althon X2 2.0 GHz

* RAM: 3 GB

* HDD: 15 GB

* Graphics: 512 MB card

* Sound Card: DirectX 9 Compatible

* DirectX: Version 9.0c

Recommended System Requirements

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7

* CPU: Core 2 Quad 3 GHz

* RAM: 3 GB

* HDD: 15 GB free disk space

* Graphics: 512 MB Graphics Memory

* Sound Card: DirectX 9 Compatible

* DirectX: Version 9.0c

Supported Graphics Cards:

Minimum – 8800 GT

Recommanded – Geforce GTX 460/Radeon 5850

det var inte värre än så då alltså:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer