Permalänk

Telia smart dålig svartid

Skaffade telia smart för 2 veckor sedan och har en svatid på 37 på bredbandskollen innan hade jag 20 med vanligt modem från telia.
varför är svartiden högre när man uppgraderar sig vrån 24mbit till 30 med smart modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av battlefieldftw:

Skaffade telia smart för 2 veckor sedan och har en svatid på 37 på bredbandskollen innan hade jag 20 med vanligt modem från telia.
varför är svartiden högre när man uppgraderar sig vrån 24mbit till 30 med smart modemet?

nu är jag off topic men jag mins när man var glad när det var under 50

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Med Telia Smart så menar du med en Thomsonrouter allt-i-ett eller? Och vanligt modem är bara ett modem?

Har själv nyss skaffat Telia och fick ett modem/bredbandsswitch som de kallar det, med istället för Thomsonmanicken.

Innan jag skaffade detta så tittade jag omkring i olika forum och andra artiklar på nätet och rent generellt så verkade Thomsonmanickerna ha en längre svarstid än dem som bara hade modem.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Med Telia Smart så menar du med en Thomsonrouter allt-i-ett eller? Och vanligt modem är bara ett modem?

Har själv nyss skaffat Telia och fick ett modem/bredbandsswitch som de kallar det, med istället för Thomsonmanicken.

Innan jag skaffade detta så tittade jag omkring i olika forum och andra artiklar på nätet och rent generellt så verkade Thomsonmanickerna ha en längre svarstid än dem som bara hade modem.

Vad är det för modem du fick?
hittar inte det på hemsidan

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

nu är jag off topic men jag mins när man var glad när det var under 50

37 är vad jag har på bredbandskollen. på css har jag runt 60-70

Permalänk
Medlem

Vad är det för modem du fick?
hittar inte det på hemsidan

När jag beställde det sa tjejen hos Telia jag skulle få ett Thomson eftersom jag ville ha 100/10, men när jag fick paketet igår så fick jag ett Inteno xg6746.
Hittar heller inte det på telias hemsida, men det finns ett par trådar om det i telias forum.
Det är modulbaserat och har bara en WAN som input och 4x LAN ut. Ett modem med inbyggd switch. Skulle jag senare vilja ha TV via bredbandet så blir det ytterligare en modul att sätta fast intill.

TV-modulen till vänster, och "bredbandsswitchen" till höger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

När jag beställde det sa tjejen hos Telia jag skulle få ett Thomson eftersom jag ville ha 100/10, men när jag fick paketet igår så fick jag ett Inteno xg6746.
Hittar heller inte det på telias hemsida, men det finns ett par trådar om det i telias forum.
Det är modulbaserat och har bara en WAN som input och 4x LAN ut. Ett modem med inbyggd switch. Skulle jag senare vilja ha TV via bredbandet så blir det ytterligare en modul att sätta fast intill.

http://www.inteno.se/files/img/XG6746(1).jpg

TV-modulen till vänster, och "bredbandsswitchen" till höger.

Det där är inget modem. Det är en fiberkonverter och vlan-switch sammankopplade.

Fråga till TS. Vad har du skaffat för tjänst? Fiber, VDSL eller ADSL? Det kan skilja en del i svarstider.

Permalänk

har https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...

jag har runt 37 i ping med tv och ip tele

medans min granne har 15 på bara bredband som bor 100 meter från mig
det telia sa när jag skaffade tv och ip tele var att jag skulle få runt 12-23 får 22

Permalänk
Medlem

har https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...

jag har runt 37 i ping med tv och ip tele

medans min granne har 15 på bara bredband som bor 100 meter från mig
det telia sa när jag skaffade tv och ip tele var att jag skulle få runt 12-23 får 22

Jag antar att du fick smart boxen samtidigt som du beställde TV osv?

http://www.telia.se/privat/tv/meromtv/tekniskaforutsattningar...

Citat:

Oavsett hastighet blir det en fördröjning i internettrafiken på cirka 16ms.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Telia har problem just nu med deras nya VDSL lösning att de modem som finns har en inbyggd interleave, (jag tror 9 ms), denna interleave gör att modemet vänta 9 ms med att skicka paketet så att det då har tid på sig att korrigera eventuella fel.

Det finns just nu inget sätt att stänga av denna funktion, något som jag är ganska säker på att de jobbar på. Lite ironiskt med tvingad interleave med deras underbara motto:"latency kills the game"

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Det där är inget modem. Det är en fiberkonverter och vlan-switch sammankopplade.

.

Fullt möjligt, jag har bara fått den högra delen iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur