Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU och ljud?

Hej!
Jag har en ASUS U46SV och undrar över följande:
1. Är det möjligt att själv byta/uppgradera CPU till i7 2630QM? CPU nu är på 35w och nya blir 45w.
2. Kan man uppgradera inbyggda högtalarna då dem tyvärr är sämre än alla tidigare ASUS jag/familjen haft?
Var kan man få tag på interna högtalare för laptop?
Är det någon av dessa ändringar man kan utföra utan att bryta garantin? Om annars, kan man skicka in datorn till ASUS och låta dem utföra jobbet?

Jobbiga frågor, men tycker att det anses svårare att modda laptops än vad det borde vara... Egentligen samma som att modda stationära, men mer pill och färre kombinationer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad gäller högtalarna så tror jag det är bättre att skaffa ett par bra hörlurar istället. jag skulle inte rekomendera att byta de interna om garanti finns. Även väldigt tveksamt om ASUS gör arbetet åt dig.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 3.0Ghz | Gigabyte GA-870A-UD3| 8Gb Crucial DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon 7950 3gb| Win 7 Premium 64Bit | Logitech G15 V2 | Logitech G500

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Hej!
Jag har en ASUS U46SV och undrar över följande:
1. Är det möjligt att själv byta/uppgradera CPU till i7 2630QM? CPU nu är på 35w och nya blir 45w.
2. Kan man uppgradera inbyggda högtalarna då dem tyvärr är sämre än alla tidigare ASUS jag/familjen haft?
Var kan man få tag på interna högtalare för laptop?
Är det någon av dessa ändringar man kan utföra utan att bryta garantin? Om annars, kan man skicka in datorn till ASUS och låta dem utföra jobbet?

Jobbiga frågor, men tycker att det anses svårare att modda laptops än vad det borde vara... Egentligen samma som att modda stationära, men mer pill och färre kombinationer.

Tack på förhand!

Hej!

1. Det är tyvärr inte möjligt att byta CPU utan att bryta garantin - vi kan inte heller utföra detta åt dig då vi inte kan på något sätt garantera att alla de krav vi ställer på datorns stabilitet kommer att upprätthållas med en i7-2630QM.
2. Vi kan bara beklaga att du är missnöjd med ljudet i U46SV, rent tekniskt så går det att byta ut högtalarna men kräver att utbyteshögtalarna passar - och detta kräver dessutom kraftiga ingrepp vilket dessvärre medför att garantin bryts.

Vi håller med dig om att modifiera/uppgradera laptops är många gånger mycket krångligare än stationära men dessvärre är det så mycket på grund av specialgjorda komponenter pga utrymmesbrist vilket kräver en annorlunda uppbyggnad som medför att uppgradering blir mycket svårt.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!
Med tanke på att det är 2 års garanti kvar så känns det inte särskilt värt att ens försöka i sånt fall.
Även om jag med största sannolikhet skulle klara av att byta ut delarna själv så verkar det (som du säger) svårt att hitta/veta vad som passar etc.

Jag har både externt ljudkort och hörlurar/högtalare så det går ingen nöd på mig, men dem gångerna man inte är hemma så vore det trevligt med i alla fall "vanligt" laptop ljud för denna prisklassen eller bättre.

Datorn är förutom ljudet riktigt bra, förmodligen bästa 14" ute nu, det är bara jag som är nyfiken.

Väldigt imponerande hur pass aktiva ASUS Sverige är på detta forum!