Permalänk
Medlem

0p och hesten: Nu blandar ni ju ihop 2 olika problem. Om uploaden är dålig är det troligen en lokal returstörning i kabel-tvnätet där ni bor och det berör all trafik och inte bara torrents. Ni två bor förmodligen i exakt samma område och berörs av samma returstörning. I detta fall är jag nästan 100 på att ni får dåligt i bbkollen också. Går ni till sådär förhastade slutsatser kommer folk och tex comhem inte kunna ge ett korrekt besked om ni felanmäler.

Sluta att tokglo på torrenthastigheten och verifiera att allt annat fungerar innan. Returstörningar orsakar också oftast att uppkopplingen bryts.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

0p och hesten: Nu blandar ni ju ihop 2 olika problem. Om uploaden är dålig är det troligen en lokal returstörning i kabel-tvnätet där ni bor och det berör all trafik och inte bara torrents. Ni två bor förmodligen i exakt samma område och berörs av samma returstörning. I detta fall är jag nästan 100 på att ni får dåligt i bbkollen också. Går ni till sådär förhastade slutsatser kommer folk och tex comhem inte kunna ge ett korrekt besked om ni felanmäler.

Sluta att tokglo på torrenthastigheten och verifiera att allt annat fungerar innan. Returstörningar orsakar också oftast att uppkopplingen bryts.

Jag har visserligen alltid påpekat att det bara är torrenttrafik som påverkas men sa inget om det den här gången och det är både download och upload som är slö i torrents.

Permalänk
Skrivet av hesten:

Jag har visserligen alltid påpekat att det bara är torrenttrafik som påverkas men sa inget om det den här gången och det är både download och upload som är slö i torrents.

Här på andra sidan älven flyter det i alla fall på bra med torrents. Maxa på 11.8 MB/s.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Använd comhems twitter, gjorde jag och det fungerade riktigt bra. Telefonsupporten är efterbliven, nissen som svarar här var mycket bättre.

Tack för tipset, än sålänge verkar det bra.

edit* Eller sedär, nu var det tillochmed fixat. Hurvida det var pga twitter eller mail vet jag inte, men det struntar jag i

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan kolla vilken ipv6-hastighet ni har? Jag kör Direct Access (automatisk vpn) och det fungerar väldigt bra överallt förutom hemma via mitt ComHem. Kör jag t ex via mobilt bredband (testat Telenor, Tre och Tele2) är det aldrig några problem. När jag idag kollade min hastighet på IPv6 test-siten såg jag att jag har väldigt dålig hastighet där, vilket jag misstänker är problemet. Är det någon mer som har dålig hastighet där?
http://ipv6.bredbandskollen.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4v3n:

Är det någon som kan kolla vilken ipv6-hastighet ni har? Jag kör Direct Access (automatisk vpn) och det fungerar väldigt bra överallt förutom hemma via mitt ComHem. Kör jag t ex via mobilt bredband (testat Telenor, Tre och Tele2) är det aldrig några problem. När jag idag kollade min hastighet på IPv6 test-siten såg jag att jag har väldigt dålig hastighet där, vilket jag misstänker är problemet. Är det någon mer som har dålig hastighet där?
http://ipv6.bredbandskollen.se/

comhem kör ju inte med ipv6 och jag kan inte testa samma här för den isp jag använder nu kör inte heller det. Får bara "IPv6
Du har tyvärr inte IPv6 och kan därför inte använda denna tjänst. ". Du tunnlar alltså ipv6? Då måste du nog utöver att du gör något på din dator ställa in nått i modemet. Tex slå av NAT med cg3100 eller brygga med epc2434/2425.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

CG3100 trådlöst / 200Mbit

Skaffade Comhem´s "ultrasnabba" bredband 200Mbit som man enligt reklamen måste ha skyddsglasögon för att använda.

Enligt Comhem's kundtjänst mäter de 168 Mbit/s ner till mitt modem men den hastigheten har jag då aldrig sett röken av.

Dessa hastigheter mäter jag upp 90% av gångerna.

1. Dator --> Kabel RJ-45 ---> CG3100 , hastighet 85 Mbit (nätverket är på 1 Gbit/s)
2. Dator -->WiFi --> CG3100, hastighet 40Mbit (nätverket visar 300Mbit/s)

Åtgärder som jag gjort:

NAT avstängt
Valt 40Mhz i WiFi samt valt en kanal som inte grannarna kör på.

Trots åtgärderna så vill inte hastigheten krypa över 50Mbit/s i Wifi.

Någon som har någon "fiffig" lösning på problemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex_:

Skaffade Comhem´s "ultrasnabba" bredband 200Mbit som man enligt reklamen måste ha skyddsglasögon för att använda.

Enligt Comhem's kundtjänst mäter de 168 Mbit/s ner till mitt modem men den hastigheten har jag då aldrig sett röken av.

Dessa hastigheter mäter jag upp 90% av gångerna.

1. Dator --> Kabel RJ-45 ---> CG3100 , hastighet 85 Mbit (nätverket är på 1 Gbit/s)
2. Dator -->WiFi --> CG3100, hastighet 40Mbit (nätverket visar 300Mbit/s)

Åtgärder som jag gjort:

NAT avstängt
Valt 40Mhz i WiFi samt valt en kanal som inte grannarna kör på.

Trots åtgärderna så vill inte hastigheten krypa över 50Mbit/s i Wifi.

Någon som har någon "fiffig" lösning på problemen?

Ingen aning ang Wifi, där kan man inte räkna med nån hög hastighet. Allt över 50mbit är ju pure bonus. Inte sett nån få över 90mbit reell hastighet med wifi på detta modem. Det kör ju inte 5ghzbandet. Med kabel kan du testa olika duplex, testa i felsäkert läge med nätverk, slå av AVG/AVAST antivirus som kan slöa ner. Kör du standardtest på bredbandskollen så testa avancerad mätning och 5 trådar... Bredbandskollen är ju inte "gud", man kan ha bra hastighet trots att bbkollen visar dåligt. Webläsarbaserade hastighetsmätare är inte mycket att hänga i julgranen. På samma dator får jag en diff på 50mbit mellan IE och crome tex. Tanka ner en ubuntutorrent och se vad du får för speed...

Det comhem mäter i modemet stämmer, modemet tankar en fil från en av deras servrar. Får man konstant dåligt men comhem mäter bra i ens modem är felet på dator/router-utrustning, kabel mellan modem och dator eller modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om comhem fortfarande håller på med uppgraderingen i Stockholms området är det väl?

Knaset började förra tisdagen, den 20:e. Har 10/10 från comhem, och det har funkat felfritt, nästintill, i vad är det, fem år kanske, sen jag nedgraderade från 24/1 eller vad det nu var. Men på tisdag började den koppla ner sig runt varannan timme. Varar runt 15 sekunder. Googlade lite och hittade nån comhemblog och hittade något om nån mjukvaru uppgradering på gång. Tydligen hade andra haft just det här problemet innan, och det här skulle fixa det. Men nu verkar det istället ha spritt sig. Nåja, vore trevligt om man kunde läsa om status eller något på bloggen istället för att bara se något om erbjudanden.

Men nu till den här veckan. Det rullade på som vanligt från och med i tisdag, modemet kopplade ner sig några gånger om dagen i 15 sekunder. Det var ju besvärligt, och man kunde inte ta och tanka ner nån dist eller annat stort utom genom torrent. Fast även om man kunde resuma torrents, verkade det vara nån korrumpering där. Men så på måndag, igår, kanske var någon gång på kvällen efter 10, fick modemet fnatt och började koppla ner sig 2-3 gånger i timmen. Det verkade fortsätta hela natten. Och nu på tisdag är det inte mycket skillnad. Kopplar ner sig 2-3 gånger i timmen, vilket gör nertankning av även mindre filer omöjligt över html.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Någon som vet om comhem fortfarande håller på med uppgraderingen i Stockholms området är det väl?

Knaset började förra tisdagen, den 20:e. Har 10/10 från comhem, och det har funkat felfritt, nästintill, i vad är det, fem år kanske, sen jag nedgraderade från 24/1 eller vad det nu var. Men på tisdag började den koppla ner sig runt varannan timme. Varar runt 15 sekunder. Googlade lite och hittade nån comhemblog och hittade något om nån mjukvaru uppgradering på gång. Tydligen hade andra haft just det här problemet innan, och det här skulle fixa det. Men nu verkar det istället ha spritt sig. Nåja, vore trevligt om man kunde läsa om status eller något på bloggen istället för att bara se något om erbjudanden.

Men nu till den här veckan. Det rullade på som vanligt från och med i tisdag, modemet kopplade ner sig några gånger om dagen i 15 sekunder. Det var ju besvärligt, och man kunde inte ta och tanka ner nån dist eller annat stort utom genom torrent. Fast även om man kunde resuma torrents, verkade det vara nån korrumpering där. Men så på måndag, igår, kanske var någon gång på kvällen efter 10, fick modemet fnatt och började koppla ner sig 2-3 gånger i timmen. Det verkade fortsätta hela natten. Och nu på tisdag är det inte mycket skillnad. Kopplar ner sig 2-3 gånger i timmen, vilket gör nertankning av även mindre filer omöjligt över html.

Framgår inte vilken modemtyp du har men misstänker ett epc2425? Factoryresetta modemet med knappen bakpå i så fall så brukar det bli bra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Framgår inte vilken modemtyp du har men misstänker ett epc2425? Factoryresetta modemet med knappen bakpå i så fall så brukar det bli bra.

Verkar vara en EPC2203. Sitter en knapp där bak som det står reboot EMTA på. Ok, ska väl ta och trycka till den. Tack.

Permalänk
Medlem

Hittade hit via ComHem-bloggen (tack för tipset Ola!)

Har inte orkat läsa alla 246 sidor men såg på förra sidan (245) polaritet's inlägg vilket knyter an till orsaken jag är här (i denna tråd):

Sedan drygt en månad har telfonin (IP, således kopplad till routern) och internet slutat fungera. Förtydligande:
- Telefoni funkar inte; signaler går fram men samtal går inte att göra. Ringa ut går ej. Lyfter man luren startas modemet/routern om.
- Internet funkar sporadiskt men startar om så fort man gör nåt med nätverket (exakt vad har jag inte full koll på). Det blir allt från 10, 20 till många fler omstarter beroende på hur mycket vi använder nätverket. Varje omstart tar mellan 2 och 5 minuter innan nätet är tillgängligt igen.

Tilläggas kan:
- Telefonin urkopplad helt för att minimera felkällor.
- Gjort den sedvanliga felsökningen med ComHemsupporten flera ggr. Mitt ärende vidarebefodrat till deras tekniska support.
- Har inte fått ut uppdateringen av ComHem (bor i Sthlm).
- Har 2 fasta datorer, ComHems digitalbox (ondemand) samt mellan 1 och 4 trådlösa enheter kopplade till routern.
- Har haft noll (upplevda, kan tilläggas) problem från december -10 till mitten augusti -11.

Till mina reflektioner/frågor:
- Tack polaritet för infon, det bekräftar vad jag misstänkte. Hittills har jag i mångt och mycket fått berätta för ComHems support vad som händer, inte tvärt om. Och tack till ComHem-bloggen för information som faktiskt säger något!
- Har reklamerat, en månad (and still counting) utan telefoni och användbart internet är inte okej, speciellt inte som räkningarna fortsätter att dimpa ned och man inte får information om störningen utan måste gräva efter den själv.

- FRÅGA 1: Funderar på att brygga modemet och använda en "riktig" router istället. Tips på routrar? Tänker att om CG3100 får vara modem och inget mer minskar risken för strul?
- FRÅGA 2: Nån som har en idé om varför det skulle börja strula för drygt en månad sen? Eller har jag haft problem innan utan att märka nåt (om man får tro vad polaritets inlägg) månne... försöker förstå mig på tänkbara felkällor (att modemet har problem betvivlar jag dock inte) men vad påverkar dess benägenhet att starta om och varför funkade det först?

Tacksam för tips/svar/reflektioner!

/Morr

edits:

1) Tänkbara kandidater?
Linksys by Cisco E3000 (999:- hos Classe bra pris?) eller
Linksys by Cisco WRT54GL
Asus RT-N16

Dlink får jag spridda bud kring, men deras 655 kunde vara ett alternativ. Ni som har ComHem och kör bryggat, vad kör ni med? Det är nästintill omöjligt att gå igenom alla 250 sidorna i denna tråd men har sett ovanstående fladdra förbi när jag tittat.

2) Hur funkar bryggning med IP-telefonin och OnDemandboxen? Är det ett hinder, eller bryggar man bara routerdelen och har kvar telefonin i 3100:an, samt kopplar OnDemandboxen till nya routern?

Glömde en fråga...
Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Hmm, någon annan som får låg hastighet i Bredbandskollen? Mitt modem låg nere förra veckan pga trasig nätadapter, när det var igång sen igen i fredags var hastigheten bara runt 60 Mbit trådat när jag testar via bredbandskollen. Brukar få runt 110 Mbit, däremot får jag ut normal hastighet när jag faktiskt använder det och via andra testsiter som speedtest.net

Någon annan som har haft samma problem?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Comhem, Netgear CG3100 och trådlös anslutning

Hej alla!

Jag tänkte höra med er hur många av er som har märkt skillnad på er trådlösa uppkoppling till Netgear CG3100 efter att ni fått den senaste uppdateringen, som Comhem rullade ut till en del kunder i slutet på augusti.
Vad jag kan se i denna tråd är det FTP-funktionen som ni upptäckt fungerar mycket sämre efter uppdateringen.

Jag har varit i kontakt med Comhem flera gånger där de informerar mig om att jag är ensam om problemet (tillsammans med min särbo). Idag blev jag rekommenderad av Ola Eriksson, som bloggar på Comhems hemsida, att kika in på den här tråden istället. Orsaken är att Ola Eriksson på Comhem inte heller hört någon annan informera om problemet efter uppdateringen.

Först, jag bor i Göteborgsområdet och har Comhems 100/10-abonnemang.
Min särbo bor också i Göteborgsområdet och även hon har 100/10-abonnemang.

Vi tillhör de kunder som fick våra modem, Netgear CG3100, uppdaterade i slutet av augusti. Vi använder inte FTP men vi använder några av våra datorer trådlöst.

Vårt fel är följande:

I samma stund som Comhem uppdaterar våra modem sjunker hastigheten i våra trådlösa system från 300Mb/sek till 130Mb/sek.
Min särbo har en bärbar dator och en stationär dator som båda ansluter trådlöst till modemet.
Även jag har en bärbar och en stationär som ansluter till modemet.

Samtliga 4 datorer är utrustade med n-WLAN, d.v.s. nätverkskort som har stöd för n-WLAN och 300Mb/sek.
Samtliga 4 datorer sänktes till 130Mb/sek mot modemet efter att uppdateringen avslutades.
Dagen innan anslöt samtliga datorer med 300Mb/sek mot modemet.
Inga uppdateringar till Windows 7 (alla 4 datorer kör Windows 7 64-bit) och inga ändringar av inställningar har gjorts från dag 1 till dag 2.
Sänkningen i det trådlösa har skett på två olika ställen i Göteborg i samma stund och mot 2 datorer på båda ställena.
Tar jag min bärbara hem till min särbo ansluter den med 130Mb/sek.
Tar min särbo sin bärbara hem till mig ansluter den med 130Mb/sek.

Startar jag upp min router, DLink DIR-635 ansluter mina datorer direkt med 300Mb/sek till denna.

När jag mätte min uppkopplingshastighet mot Bredbandskollen FÖRE Comhems uppdatering med min bärbara dator, trådlöst ansluten, fick jag en hastighet om ca. 80Mb/sek.
Nu, efter uppdateringen, får jag ett mätresultat på runt 35-40Mb/sek.
Även hastigheten mellan datorerna i det trådlösa nätet har gått ned.

Båda mina datorer som är anslutna med trådlöst nätverk uppvisar exakt samma symptom.
Detta gäller även för min särbo.
Comhems support är inne på att det är fel på båda mina datorer liksom min särbos båda datorer trots att jag upplyst dem om att sänkningen av hastigheten uppstod i samma stund som jag och min särbo fick starta om våra modem efter uppdateringen av dem.

Comhem säger att min särbo och jag är ensamma om problemet.

Nu vill jag höra med er, hur många av er ansluter till modemet trådlöst med datorer som har nätverkskort med stöd för n-WLAN (ni måste ha ett nätverkskort som klarar denna standard annars märker ni inte av problemet) och inte får en trådlös anslutning på minst 270Mb/sek ?
Notera att det här inte gäller hastigheten ut på nätet, t.ex. mätning mot Bredbandskollen utan enbart hastigheten mot modemet.

Det skulle vara mycket intressant att få veta detta.
Även ni som inte har fått era modem uppdaterade och som ansluter trådlöst får gärna meddela vilken hastighet era datorer ansluter med. Återigen, det gäller er som har datorer med nätverkskort som klarar n-WLAN. Ni som inte har datorer med stöd för detta kommer att få en lägre anslutning p.g.a. begränsningar i a/b/g-WLAN.

Jag är övertygad om att min särbo och jag inte är de enda som "tappat fart" i det trådlösa efter uppdateringen av modemet.

Vänligast
Marathonkillen

Permalänk
Medlem

Till Marathonkillen: hej, kom precis från nämnda ComHem sida jag med. Vad vi kan konstatera är att vi *inte* är ensamma. Har också granne med samma modem och liknande problem. Däremot är vi ensamma om man får tro supporten (med undantag från ComHem-bloggen).

edit: vi talar ju om två olika problem här inser jag. Jag har problem med stabilitet, du med hastighet. Men jag vägrar tro att du/ni är ensamma om det. Jag vet att jag inte är ensam om mina problem. Har flera med ComHem som upplever liknande problem.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

circedge: Om det är ett EPC2203 så tror jag modemet är paj. Dubbelkolla med comhem's support om signalen är bra på ditt modem innan du funderar på att skaffa ett nytt.

Morr: Oftast är strömadaptern paj om det bryts då man tar emot samtal. Sett det tidigare. Kan rekomendera d-link dir-655 om du ska köra med annan router. Fungerade bra på den tiden jag kunde använda den. Har nu en annan leverantör med ett modem som man inte kan inaktivera NAT ens...

Iptelefoni om det är den via comhem och ondemand ska fungera även om du slår av NAT men du måste ansluta boxen och telefonin till comhem's modem fortfarande och inte routern.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Iptelefoni om det är den via comhem och ondemand ska fungera även om du slår av NAT men du måste ansluta boxen och telefonin till comhem's modem fortfarande och inte routern.

Motorola ondemandbox kopplad till Cisco Linksys E2000 kopplad till Netgear CG3100(NAT och WLAN avslaget) , fungerar utan problem för mej.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Motorola ondemandbox kopplad till Cisco Linksys E2000 kopplad till Netgear CG3100(NAT och WLAN avslaget) , fungerar utan problem för mej.

Jo det fungerar ju om man vet vad man gör men bara på vissa routrar. Routern måste stödja nått multicast passtrough eller vad de heter. Comhem har nog ingen support heller om det strular via extrarouter.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

circedge: Om det är ett EPC2203 så tror jag modemet är paj. Dubbelkolla med comhem's support om signalen är bra på ditt modem innan du funderar på att skaffa ett nytt.

Verkar så.

Den somnade igen igår lite innan åtta på kvällen. Tänkte först att comhem håller på med något igen. Sen igen på natten runt ett tiden. Men sen verkade den lugna ner sig. Så tog jag och laddade ner en massa torrents på morgonen och bara minuter efter det dog den ett tag. Så nej, sorry comhem, det är nog modemet då. Jag tror det var samma sak med mitt förra modem, nån riktig antik sak, glömmer bort namnet, men inte var det Cisco grejer. Dog alltid när man hämtade ner torrents mot slutet av sitt liv, och till slut var den kanske igång en minut per dag tills jag till slut ringde comhem och fick en ny.

Permalänk
Medlem

Ni som inte fick wifi-länkhastighet på 300mbit kika: http://compnetworking.about.com/od/wireless/f/80211n-300-mbps...
Jag e personligen kass på wifi så säger inte mig så mycket...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tjena folket.
Jag har en NG CG3100, använder den som router också.
Har tre problem,
1. Väldigt ofta händer det att internet tappar anslutningen när jag kör via wifi, händer andra i hushållet med.
2. Kan inte logga in i den och kolla settings, har testa 192.168.0.1/192.168.1.1/192.168.100.1/routerlogin.net osv inget funkar.
3. Det funkar att ansluta till den via trådlöst, men när jag sätter i en sladd så får den ingen anslutning.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att lösa detta?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemeh:

Tjena folket.
Jag har en NG CG3100, använder den som router också.
Har tre problem,
1. Väldigt ofta händer det att internet tappar anslutningen när jag kör via wifi, händer andra i hushållet med.
2. Kan inte logga in i den och kolla settings, har testa 192.168.0.1/192.168.1.1/192.168.100.1/routerlogin.net osv inget funkar.
3. Det funkar att ansluta till den via trådlöst, men när jag sätter i en sladd så får den ingen anslutning.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att lösa detta?

Tack på förhand

Om du inte får nån anlutning med sladd , har du slagit av NAT ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte, hur kan jag kolla det? Har inte så bra koll på nätverks området..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemeh:

Det tror jag inte, hur kan jag kolla det? Har inte så bra koll på nätverks området..

Får du 192.168.x.x adresser på dom anslutna datorerna så är NAT på , och då är det inte problemet.

Är NAT avslaget så kan man bara ansluta fyra maskiner , eg. nätverkskort/MAC , nummer fem får ingen ip även om dom fyra första är avstängda.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Läs lite bakåt i tråden vettja!
Som det ser ut har ComHem problem med firmware till CG3100.

För min del blir jag ständigt nedkopplad då modemet/routern startar om. Detta sker vid last och/eller flera trådlösa enheter inkopplade. Så har det varit i över en månad nu och så vitt jag förstår finns inga garantier för när ComHem skall ha fixat det.

Att du inte kan koppla upp mot routern verkar konstigt. Vad står det att du har för gateway om du kör ipconfig i ett CMD-fönster?

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Tilldelas en "vanlig" ip, 192.168.x.x

gateway för trådlöst = 192.168.0.1

Och ingen alls för lokalt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av polaritet:

Jag vet inte om det redan tagits upp här, men Comhem har allvarliga problem med modemet CG3100. Det är många av dem (en felprocent på 50-60%) som går ner om de belastas hårt.

Jag har mejlat mycket med en av deras ansvariga firmwareutvecklare, för att få bukt med problemen. Comhem erkänner inget utåt och deras vanliga kundsupport vet ingenting om detta, men internt har de jobbat febrilt sedan december 2010 (!) med att lösa problemen som uppstod när de uppdaterade mjukvara som krockade internt. Först under hösten 2011 räknar de med att ha löst problemet, och då kommer alla anslutna kunder att få den nya firmware installerad automatiskt.

Symptomen är dessa: Om du tankar ner med bittorrent-protokollet (av någon orsak jag inte vet) är de extra känsliga för att gå ner. Om du tankar i över 50mbit/s är du i riskzonen, i synnerhet om flera trådlösa enheter är anslutna parallellt med kabelburna. I vårt hem har vi sju enheter anslutna varav min kabelburna tankar i 100mbit/s. Om då en åttonde försöker ansluta går modemet ner, och det kan ta en timme innan den får kontakt med servern. Ofta får jag reseta hela burken. Dåliga veckor kan detta hända femtio gånger, andra veckor ingenting. Det VÄRSTA ÄR: när modemet går ner, lyser alla lampor på panelen som de ska. Ringer du då en kundsupportare som kan mindre än du kan detta leda till stor frustration, eftersom de inte känner till att detta problem existerar och de anser problemet vara löst om lamporna lyser (kontakt med servern-lampan också). Be dem då kolla manuellt om de från sitt håll får kontakt med ditt modem, så ser de att de har fel.

Detta är alltså ett känt problem som de inte vill ska läcka ut. Så sprid informationen. Och framför allt - ring och klaga och kräv att få prata med någon annan än nyutbildade-comhem-teknikern-på-linjen

Jaha, det är därför båda mina modem från comhem har en tendens att sluta fungera ibland. Enda "lösningen" jag har hittat är att stänga av såväl dator som modem i 5min samt att dra ut nätverkskabeln i båda ändar. Trodde det var min kabel som var defekt på något sätt, men har inte orkat byta ut den för att felsöka mer noggrant.

Permalänk
Medlem

Något har hänt med hastigheten hos Comhem under september. Under sommaren fick jag dryga 90Mbit ner, nu ofta inte mycket mer än 50. Inga inställningar eller något annat ändrat. Betalar för 100/10.

Permalänk
Skrivet av ThomasW:

Något har hänt med hastigheten hos Comhem under september. Under sommaren fick jag dryga 90Mbit ner, nu ofta inte mycket mer än 50. Inga inställningar eller något annat ändrat. Betalar för 100/10.

Ring Com Hem och be dem göra en hastighetsmätning på din lina. Om de får bra värden fram till dig så får du felsöka vidare, men om de märker att det inte stämmer så felanmäler de din uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Tröttnade till sist på att gå runt och vänta på en uppdatering till den NAT-buggade uppdateringen V0026 så jag gick ut och köpte mig en ny trådlös router (Cisco E4200), stängde av NAT och wifi i mitt Netgear-modem och får nu ut stabila, helt felfria nerladdningar även via HTTP och FTP med NAT aktiverat i routern istället. Surt att behöva lägga ut en del pengar men behöver man NAT så behöver man... Konstaterar dessutom att den nya routern är betydligt stabilare än den inbyggda routern i Netgear-modemet och klart mycket mer kraftfull och konfigurerbar.

Nu till poängen...

I huset jag bor i har BR-föreningen precis tecknat ett gruppavtal med Comhem och antalet trådlösa nät i grannskapet har skjutit i höjden när folk nu börjat utnyttja avtalet (hittade igår 17(!) olika aktiva accesspunkter på 2,4 GHz i närheten när jag scannade efter ledigt frekvensutrymme). Bra att folk hoppar på erbjudandet iofs men det blir mer än lovligt trångt i den delen av radiofrekvenserna då Comhem enbart tillhandahåller kabelmodem med 2,4 GHz trådlöst.

Nu köpte jag ju en dual band router med både 2,4 och 5 GHz trådlöst n och man märker en markant skillnad i hastighet vad gäller den trådlösa uppkopplingen på 5 GHz jämfört en renodlad 2,4 GHz accesspunkt. På 2,4 GHz-bandet snokade jag upp den bästa och stabilaste överföringshastigheten på kanal 9 och kommer då i allra bästa fall upp i ca 40 Mbit nerströms med trådlöst n (channel bonding på 2,4 GHz är i princip uteslutet pga all interferens.) Uppkopplad mot 5 GHz trådlöst kommer man däremot lätt upp i ca 85-90 MBit nerströms mot internet och ungefär 120-140 MBit över LAN med channel bonding aktiverat.

Är det inte snart dags att Comhem börjar titta på moderna 5 GHz-alternativ (kanske mot en smärre tilläggskostnad för de som absolut vill ha det) för de som har de snabbaste tjänsterna så att det finns en sportslig chans även för oss i flerfamiljshus att få ut mer än 40-50% av den hastighet man har på pappret och folk slipper trängas, till samtligas förtret och irritation, på 2,4 GHz med varenda 10 och 25 MBit-uppkoppling i grannskapet?

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker