Permalänk
Medlem

Full HD VS HD-Ready!

Ja, som tråden tyder så har jag funderingar kring vad Full HD TV är för skillnad mot HD-Ready!

Jo, jag har en HD-Ready 42" Tums plasma TV från LG och jag kör såklart Xbox 360s med HDMI och bilden är ju skit snygg ju!

Men blir det snyggare om man har FULL HD tv? Blir det ännu snyggare bild utan hdmi och med, som jag använder till xbox 360'n.

Vad är skillnaden mellan dom olika HD grejorna?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Permalänk
Moderator
Moderator

Full HD = 1080p (1920x1080)
HD Ready = 720p (1280x720)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om du spelar Xbox 360 är det ingen skillnad mellan 720p och 1080p. Eftersom inga spel körs i 1080p, finns såklart undantag.
Så egentligen är det ingen idé för dig att uppgradera så att säga, om du hade haft PS3 hade det nog varit trevligt med 1080p, för Blu-ray filmer osv.

Permalänk
Medlem

Kvalitetsmässigt tycker jag personligen inte det är nån skillnad alls.
Du ska upp på ex en projektor om du ska se skillnaden i kvalite.
Så något annat än hd på en vanlig tv är overkill tycker jag.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kollar du på film eller spelar konsol på hd-ready eller fullhd så är skillnaden knappt märkbar

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Blir inte så värst stor skillnad även om källan är 1080p, såvida du inte har en väldigt stor skärm eller sitter nära.

Permalänk
Medlem

Jag sitter nära. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag sitter nära. xD

hur nära?

Sitter ca 60cm från en 32" Hd ready tv och märker själv ingen skillnad mot fullhd ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

hur nära?

Sitter ca 60cm från en 32" Hd ready tv och märker själv ingen skillnad mot fullhd ^^

Nja men så är det bara en HD reddy TV också som du har, så inte så lätt att jämföra kanske

Jag ser inte mycket skillnad emellan 720P och 1080P är mer andra kvaliter man ser, en jättebra 720p är och ser bättre ut en än tveksam 1080P
är bägge jättebra, så nja om man jämför så lite bättre med 1080P på min 40" men helst ska man upp en storlek till på TV

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja men så är det bara en HD reddy TV också som du har, så inte så lätt att jämföra kanske

Jag ser inte mycket skillnad emellan 720P och 1080P är mer andra kvaliter man ser en jättebra 720p är och ser bättre ut en än tveksam 1080P
är bägge jättebra, så nja om man jämför så lite bättre med 1080P på min 40" men helst ska man upp en storlek till på TV

Sant men har full hd 46" där nere och ser fortfarande ingen skillnad ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Rätt stor skillnad om man har en tv större än 42" och en källa som är 1080p dvs. datorspel eller blu-ray film i fullhd.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Det kommer inte märkas någonting alls ifall man spelar Xbox360, kollar på Tv och använder DVD och early blurays.

HD-Kanaler visar bara 720p för tillfället.

Permalänk
Medlem

är inte hd ready 480p?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

är inte hd ready 480p?

480p är "standard tv-upplösning", om man nu kan kalla det så (640 x 480). Detta är 4:3 aspektratio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

är inte hd ready 480p?

Hd ready är 720p, ful hd är 1080p. 480p är SD, dvd och vanlig tv kör denna upplösningen

Permalänk
Medlem

Nu skalar ju xboxen upp sitt lågupplösta till 720p och 1080p så det gör ju ingen skillnad men OM du får tag på 1080p native material så behöver du sitta ~1,7 meter eller närmre för att se skillnad på 720p och 1080p på din 42 tummare. Det är alltså dina ögon som ska befinna sig på detta avstånd från skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

är inte hd ready 480p?

Nej 720P som är lägsta HD, 480P är normal ej HD sändning, men kan se rätt bra ut det också, men ganska rejält skutt upp till 720P men sen upp till 1080P ser man inte lika lätt, men syns på riktigt bra material och någorlunda stor TV

På min U2711 skärm är det ganska lätt att se skillnad också, men man sitter ju nära den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300