Permalänk
Medlem

Full HD vs HD ready

Tja, jag har stora planer på att skaffa en tv att koppla in datorn med, så att jag kan kolla på film m,m via tvn. Då är min fråga, ska jag skaffa en tv med full hd eller en som är hd ready? jag kommer att använda HDMI sladd i mellan, och förstår då personligen inte skillnaden mellan dom. Men jag har sett att full hd tv aparater har fantastiskt bra bild på film och vanlig tv, medans hd ready tv endast tycks ha en bra bild, men utan samma flyt, i spel. Vilka är era förslag och i så fall vilka produkter? budgeten ligger på omkring 3500kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

hd ready är inget du vill ha... det må vara 32tum då tar men anser ändå att 1280×720 (hd ready) är extremt litet.. liksom det är mindre än vad min 15,6 tums bärbara har i upplösning tänk dig då det på en 32 tummare.. medans 1920x1080 (full HD) är det ända tänkbara enligt mig ^^

när det kommer att spela osv så kommer hd ready flyta EXTREMT mycket bättre då den klarar lägre upplösning men dock så kommer det att se väldigt mycket sämre ut jämfört med full HD. Det fungerar precis som med en vanlig skärm till datorn.. ju lägre upplösning ju mer kommer spelen att flyta men det blir också kantigare (fulare)..

sen vid det priset så tror jag att det bara är att ta valfri TV nästan.. gå till närmaste butik och kolla vad dom har och rekommenderar för det priset ..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

hd ready är inget du vill ha... det må vara 32tum då tar men anser ändå att 1280×720 (hd ready) är extremt litet.. liksom det är mindre än vad min 15,6 tums bärbara har i upplösning tänk dig då det på en 32 tummare.. medans 1920x1080 (full HD) är det ända tänkbara enligt mig ^^

när det kommer att spela osv så kommer hd ready flyta EXTREMT mycket bättre då den klarar lägre upplösning men dock så kommer det att se väldigt mycket sämre ut jämfört med full HD. Det fungerar precis som med en vanlig skärm till datorn.. ju lägre upplösning ju mer kommer spelen att flyta men det blir också kantigare (fulare)..

sen vid det priset så tror jag att det bara är att ta valfri TV nästan.. gå till närmaste butik och kolla vad dom har och rekommenderar för det priset ..

fast det spelar i alla fall ingen roll om man bara kollar tv eftersom ingen kanal sänder 1080 p. däremot blu-ray är ju det FULL HD används till eftersom det är det enda som använder 1080 p ? lirar man via datorn på tv skärmen kan det va najs med FULL HD också.

Men hur som helst är det lika bra att skaffa en FULL HD eftersom de typ är i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

hd ready är inget du vill ha... det må vara 32tum då tar men anser ändå att 1280×720 (hd ready) är extremt litet.. liksom det är mindre än vad min 15,6 tums bärbara har i upplösning tänk dig då det på en 32 tummare.. medans 1920x1080 (full HD) är det ända tänkbara enligt mig ^^

när det kommer att spela osv så kommer hd ready flyta EXTREMT mycket bättre då den klarar lägre upplösning men dock så kommer det att se väldigt mycket sämre ut jämfört med full HD. Det fungerar precis som med en vanlig skärm till datorn.. ju lägre upplösning ju mer kommer spelen att flyta men det blir också kantigare (fulare)..

sen vid det priset så tror jag att det bara är att ta valfri TV nästan.. gå till närmaste butik och kolla vad dom har och rekommenderar för det priset ..

Okej, men Full HD vid 32", är då något att satsa på i så fall?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

fast det spelar i alla fall ingen roll om man bara kollar tv eftersom ingen kanal sänder 1080 p. däremot blu-ray är ju det FULL HD används till eftersom det är det enda som använder 1080 p ? lirar man via datorn på tv skärmen kan det va najs med FULL HD också.

Men hur som helst är det lika bra att skaffa en FULL HD eftersom de typ är i samma prisklass.

Då blir det full hd helt enkelt tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Då blir det full hd helt enkelt tack

Jag har en 32" hd ready och brorsan en 32" full hd. dom kostade ungefär lika mycket. enda gången man ser skillnad på bilden är vid datorn inkopplad man kan ju alltså köra högre upplösning på full hd 1920 x 1080 istället för 1360 x 768 eller vad det nu är på hd ready. men det är som sagt lika bra att slå till på en Full hd i dagens läge Lycka tilL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

fast det spelar i alla fall ingen roll om man bara kollar tv eftersom ingen kanal sänder 1080 p. däremot blu-ray är ju det FULL HD används till eftersom det är det enda som använder 1080 p ? lirar man via datorn på tv skärmen kan det va najs med FULL HD också.

Men hur som helst är det lika bra att skaffa en FULL HD eftersom de typ är i samma prisklass.

men han ska ha den till spel och film så...

Visa signatur

here we go!

Permalänk

HD ready = 720p/1080i
Full HD = 1080p

altså bättre att köra på en Full HD tv till skärm än HD Ready efter 1080i är inget att ha

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

men han ska ha den till spel och film så...

ja men sa ju att det hur som helst är lika bra att köpa FULL HD..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, jag köper mig en Full hd tv vid julrean

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |