Synology Disk Station DS211j

Permalänk

Synology Disk Station DS211j

God eftermiddag!

Med bilder, filmer, dokument och musik utspridda över en handfull datorer, externa hårddiskar och minneskort så har jag beslutat mig för att skaffa mig en NAS där allt kan samlas. Lagring, och eventuell strömning till TVn är vad den är tänkt till.

Jag har fått upp ögonen för Synologys Disk Station DS211j, då den verkar ha ett gränssnitt som är lättförståeligt. I den hade jag tänkt att stoppa ett par WD Caviar Green 2TB, och undrar nu om det skulle fungera/vara att rekommendera? Är det något man bör tänka på? Diskarna ska troligtvis inte köras i någon RAID.

Mig veterligen ska kompatibiliteten inte vara något problem.

Permalänk
Entusiast

De där diskarna bör inte köras i RAID alls då de vaknar för långsamt när de spinner ner vilket får kontrollern att tro att disken är trasig så den sparkas ut. Annars är det inget fel på diskarna.
De står till exempel med på Qnaps lista över diskar som inte är rekommenderade. Konstigt att Synology inte noterat detta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De där diskarna bör inte köras i RAID alls då de vaknar för långsamt när de spinner ner vilket får kontrollern att tro att disken är trasig så den sparkas ut. Annars är det inget fel på diskarna.
De står till exempel med på Qnaps lista över diskar som inte är rekommenderade. Konstigt att Synology inte noterat detta.

Det har dom säkert. Men dom verkar inte ha problem med detta. Jag har en 211j med just dom diskarna i Raid 0. Har kört så sedan den kom ut 24/7, är väll en månad eller så och inga problem eller minsta error i loggen. Dock ska man se till att synka diskarna vid installationen innan man bygger raiden (man får frågan vid installationen).

Permalänk

Första gången man installerar en Synology Disk Station DS211j, formateras hårddisken i den då?
Har idag en annan NAS (Buffalo Linkstation Pro) som jag inte är nöjd med och tänkte slita ut disken som sitter i den och köpa mig en DS211j, men vill inte gå miste om innehållet på disken.

Danne

Permalänk

Danne, Har du köpt Synology Disk Station DS211j än? Hur vart det med flytten av disken?

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk

Hejsan. Kanske väcker en gammal tråd, men jag undrar lite.

Någon här som har en aning om hur snabb (MB/s) denna Synology Disk Station DS211j är? Hur snabb är den vid skrivning t ex av ca 2-4 MB stora filer?
(Läste i DMZ att det var skillnad på hastighet vid överföring av stora resp. små filer)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Inte ett direkt svar men kolla denna site:

http://www.smallnetbuilder.com/nas

Ett varningens ord bara, när man väl börja läsa om NAS så slutar det med att man väljer en större och dyrare än man hade tänkt sig;)

Joakim//

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejsan. Kanske väcker en gammal tråd, men jag undrar lite.

Någon här som har en aning om hur snabb (MB/s) denna Synology Disk Station DS211j är? Hur snabb är den vid skrivning t ex av ca 2-4 MB stora filer?
(Läste i DMZ att det var skillnad på hastighet vid överföring av stora resp. små filer)

På Synologys hemsida finns det lite om detta men då bara på stora filer.

http://www.synology.com/products/performance.php?lang=enu

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Någon som också får 90% CPU användning när torrents laddas ner antigen via download station eller transmission?

Hur har ni löst det? , det blir såhär när jag faktiskt bara kör en torrent och det "skrivs" på disken. Kör 2x Samsung F4 2Tb i JBOD , DSM 3.2 , cat 6 kabel till gigabit router dlink dir-655, har 100/100 lina hemma.

Permalänk

Nu har jag inte en 211, men då denna tråden verkar vara aktiv så frågar jag ändå. Min 210j har börjat med att "tappa" web GUI'n. Via WebDAV så kommer jag åt filstrukturen men när jag försöker logga in via GUI'n så finns det inget, blir 404. Detta funkar varken via ddns eller via lokalt nätverk.

Idaq är 3:e gången som detta händer, har varit varannan dag mellan varje incident. Efter en reset finns inget att läsa i meddelandeloggen.

Visa signatur

Skrivmaskin