Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Om du menar att du inte får svar från noder på vägen till CS-servern så är det inget fel. Alla noder eller servrar svarar inte på ping.

Okej, för att göra det enklare för mig framförallt så länkar jag en bild hur min "netgraph" ser ut. Hoppas någon förstår sig på graphen.

Permalänk
Medlem

Klockan på CG3100

Är det ComHem som ställer om klockan på modemet? Den går just nu 1h fel efter att vi gått över till vintertid. Har provat starta om, och ingen skillnad. För er som vill se vad klockan på modemet är är så ligger det rätt väl dold under 'Connection', längst ner på sidan.

Finns ju en del saker som tex filter som använder klockslag, så det är ju bra om den går rätt.

Permalänk
Avstängd

Fifa 12 Ultimate Team.

Hej,

Detta gäller alltså problemet med att Fifa 12 Ultimate Team hela tiden tappar kontakten med EA servrarna.

Jag vet att detta egentligen är ett problem för EA men jag satt och funderade på som Comhem har tittat på problemet?

EA sitter ju på sina forum och gnäller på ISPn och publicerar div workarounds. Även om de inte säger det rakt ut så förordar de/länkar de till sidor om hur man kan byta ut firmwaren på sitt modem (firmware som rapporterar den version man själv anger för att "lura" sin ISP ).

Inget jag själv har provat eller tycker ens borde fungera men men.. Skulle vara roligt med lite mer info ifrån Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Hej,

Detta gäller alltså problemet med att Fifa 12 Ultimate Team hela tiden tappar kontakten med EA servrarna.

Jag vet att detta egentligen är ett problem för EA men jag satt och funderade på som Comhem har tittat på problemet?

EA sitter ju på sina forum och gnäller på ISPn och publicerar div workarounds. Även om de inte säger det rakt ut så förordar de/länkar de till sidor om hur man kan byta ut firmwaren på sitt modem (firmware som rapporterar den version man själv anger för att "lura" sin ISP ).

Inget jag själv har provat eller tycker ens borde fungera men men.. Skulle vara roligt med lite mer info ifrån Comhem.

Eftersom du inte kan byta firmware på comhemmodemen själv så är det lönlöst. Det är inte workarounds för diverse routrar dom menar? Själva modemet har ju ingen inverkan på trafiken, snarare routerfunktionen i diverse modem eller om man har en standalonerouter. Om inte felet sitter hos EA så bör det fungera med NAT off på netgear och bryggat läge på de äldre modemen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Hej,

Nu finns en ny version av mjukvaran till Netgear CG3100 ute i södra Sverige, alltså hos er som har version 26 och checksummeproblem. Den nya versionen har nummer 28. Om allt går som det ska kommer den att rullas ut i resten av landet under de kommande veckorna.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phunky:

Eftersom du inte kan byta firmware på comhemmodemen själv så är det lönlöst. Det är inte workarounds för diverse routrar dom menar? Själva modemet har ju ingen inverkan på trafiken, snarare routerfunktionen i diverse modem eller om man har en standalonerouter. Om inte felet sitter hos EA så bör det fungera med NAT off på netgear och bryggat läge på de äldre modemen.

På Netgear CG3100 ska det tydligen gå att byta firmware själv. Vet en person som försökte, lyckades mycket riktigt att byta och satte upp modemet men lyckades aldrig mer få det att connecta till comhem igen, inget internet alltså.

Även om man slår NAT och ställer datorn DMZ så blockeras viss trafik fortfarande. Sitter just nu och går igenom vilket typ av trafik som blockerad just för att försökte hjälpa Fifa 12 spelare. Udda är om man stänger av brandväggen OCH går DMZ OCH stänger av NAT så fungerar det att spela Fifa 12 men avviker du ifrån en utav dessa inställningar så fungerar det inte, oavsett vilken. Det är lite udda eftersom brandväggen inte borde agera om jag ställer min dator DMZ. Just här är det något som inte är helt korrekt mer hur firmwaren fungerar.

Permalänk
Medlem

"På Netgear CG3100 ska det tydligen gå att byta firmware själv. Vet en person som försökte, lyckades mycket riktigt att byta och satte upp modemet men lyckades aldrig mer få det att connecta till comhem igen, inget internet alltså." och det anser du vara en lyckad egen uppgradering alltså?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Modemet startade om av sig själv nu vid 18 tiden, får man inte välja själv om man vill uppdatera?

btw swec får nog ställa om serverklockan till vintertid

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Har Comhem 100/10 med Netgear CG3100 modemet och har en Macbook Pro. Med nätverkskabel får jag 98/9 i hastighet men på WIFI får jag 54/8. Ska det vara så lågt på WIFI?

Kan man fortfarande inte koppla in HDD i Netgearroutern?

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare bråkat med Comhem och det hjälper dessvärre inte. De svarade exakt likadant till dig som de gjorde till mig, vi får vänta tills dess att de uppgraderar deras nät för att uppnå stabilitet igen.

Skrivet av suddinho:

Okej, för att göra det enklare för mig framförallt så länkar jag en bild hur min "netgraph" ser ut. Hoppas någon förstår sig på graphen.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/e6b1d328_netgraph.jpg

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Nu finns en ny version av mjukvaran till Netgear CG3100 ute i södra Sverige, alltså hos er som har version 26 och checksummeproblem. Den nya versionen har nummer 28. Om allt går som det ska kommer den att rullas ut i resten av landet under de kommande veckorna.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Kommer där infinna sig en firmware update för oss i mellan/norra Sverige också? Gärna som fixar NAT problemen I övrigt så är jag enormt nöjd med Comhem. Jag har alltid fått otroligt bra service & bemötande.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Nej, så fungerar det inte. Jag tror dock att det skiljer sig lite mellan modem som opererar på 1 (äldre modem), 3 (epc2607) och 4-8 (netgear) kanaler. De kanske ligger i olika servicegrupper eller nått liknande. Dock spelar det ingen roll om en kund har ett netgear med 50mbit och en kund har netgear med 200mbit. Är dessa i samma område och det är kapacitetsproblem så berörs båda om kapacitetsläget driver hastigheten under 50mbit. Alla delar ju på den gemensamma kapaciteten i området så de med 200mbit märker såklart problemet först. Blir det riktigt illa börjar säkert folk med lägre tjänster också märka av problemet.

Ok ok... Då berodde det väl helt enkelt på att de hade fått mycket mer nya kunder..

Förövrigt så upplever jag inga belastningsproblem alls idag. Bra jobbat comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Ok ok... Då berodde det väl helt enkelt på att de hade fått mycket mer nya kunder..

Förövrigt så upplever jag inga belastningsproblem alls idag. Bra jobbat comhem.

Ja jag börjar också tro att det beror på stor kundtillströmning. Folk har väl inte orkat byta från adsl förräns nu. Lär bli ännu värre om comhem lanserar högre upload i framtiden. Tänker man tillbaka brukar comhem råka ut för liknande med 3-4års intervall oftast i samband med nån nylanserad hastighet och så tar det 6mån att komma ikapp igen

Vart i göteborg bodde du? Hisingen va? Skumt om det fungerade idag, lastproblem brukar i princip uppstå varje dag men kanske inte släppts nån ny bra film på pbay Fått v28?

Ni som haft problem i södra sverige kanske bör uppgradera era modem och testa? Allra helst om man konstant haft kass speed... Tycker inte varierande speed borde bero på mjukvaran dock, lär ju inte bli fler CRCfel kvällstid lixom Dessutom ska man om det varit mjukvarans fel troligen haft bra hastighet med NAT off.

DC_DJ: brukar ta nån vecka mellan olika landsdelars lansering av ny mjukvara. Gissningsvis 1-4 veckor innan hela sverige får den. Beror väl helt på hur folk i södra sverige reagerar på v28. V27 som lanserades i södra sverige tidigare drogs ju tillbaka fortare än kvickt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tele2:

Hej,

Nu finns en ny version av mjukvaran till Netgear CG3100 ute i södra Sverige, alltså hos er som har version 26 och checksummeproblem. Den nya versionen har nummer 28. Om allt går som det ska kommer den att rullas ut i resten av landet under de kommande veckorna.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Startade om modemet ikväll och fick version 28, startade datorn och körde ett test på bredbandskollen (kollade med 2st olika datorer båda 2 kopplade med cat 6 sladd direkt till modemet) 70mbit av 200, enda sedan slutet av sep början av okt har det sett ut så här. Mellan 20-70mbit (oftast närmare 20 än 70 dock av 200). Lite lagom tråkigt så där att man betalar för 200 men får lägre än 100 tjänsten, känns ju som jag lika gärna kan hoppa på 100mbit istället. Iofs så har jag sagt upp mitt abonnemang hos Comhem nu, men är det är uppsägnings tid på 3 månader iaf som jag måste betala fullt pris på. Kan man reglera detta på något vis ? Speciellt när jag redan betalat 1 månad för 200mbit men fått 20-70mbit istället.

Tackar för svar.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Tele2
Skrivet av DC_DJ:

Kommer där infinna sig en firmware update för oss i mellan/norra Sverige också? Gärna som fixar NAT problemen I övrigt så är jag enormt nöjd med Comhem. Jag har alltid fått otroligt bra service & bemötande.

Hej,

Ja, samma mjukvara som nu finns ute i södra Sverige ska givetvis ut till alla andra kunder också. Vi hoppas den ska vara ute i hela landet inom ett par veckors tid.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Tele2
Skrivet av SweCarl:

Startade om modemet ikväll och fick version 28, startade datorn och körde ett test på bredbandskollen (kollade med 2st olika datorer båda 2 kopplade med cat 6 sladd direkt till modemet) 70mbit av 200, enda sedan slutet av sep början av okt har det sett ut så här. Mellan 20-70mbit (oftast närmare 20 än 70 dock av 200). Lite lagom tråkigt så där att man betalar för 200 men får lägre än 100 tjänsten, känns ju som jag lika gärna kan hoppa på 100mbit istället. Iofs så har jag sagt upp mitt abonnemang hos Comhem nu, men är det är uppsägnings tid på 3 månader iaf som jag måste betala fullt pris på. Kan man reglera detta på något vis ? Speciellt när jag redan betalat 1 månad för 200mbit men fått 20-70mbit istället.

Tackar för svar.

Tråkigt att du har lämnat oss. Har du varit i kontakt med vår kundservice på telefon 0771 - 55 00 00 för att få hjälp med dina hastighetsproblem?

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Medlem

Sen jag bytte till comhem har jag extremt stora problem med SSH anslutningar som dör.
Använder mig av deras netgear router/modem, jag antar att det beror på modemet då jag hemma hos polare som har comhem med annat modem inte har samma problem. Någon som vet hur man löser detta?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

I mars går min bindningstid ut och nu finns det annan fiber till fastigheten... är så jävla less på usla Comhem att jag kommer köra dubbelt fram tills dess (Comhem kommer användas till det trådlösa surfandet och Min nya ISP till spelande)

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Ja jag börjar också tro att det beror på stor kundtillströmning. Folk har väl inte orkat byta från adsl förräns nu. Lär bli ännu värre om comhem lanserar högre upload i framtiden. Tänker man tillbaka brukar comhem råka ut för liknande med 3-4års intervall oftast i samband med nån nylanserad hastighet och så tar det 6mån att komma ikapp igen

Vart i göteborg bodde du? Hisingen va? Skumt om det fungerade idag, lastproblem brukar i princip uppstå varje dag men kanske inte släppts nån ny bra film på pbay Fått v28?

Nej, jag bor i gamlestaden som ligger på andra sidan älven. Förövrigt så är hisingen ganska stort (mer än 130 000 invånare) så jag tvivlar på att hela ön har belastningsproblem.

Vad gäller lastproblem så är det givetvis så att fildelning förbrukar mycket bandbred. Fast jag tror tjänster som youtube, svtplay, spotify samt andra mer eller mindre olagliga streamsiter, står för större del av den kakan nu för tiden. Based on absolutely nothing, så nån får gärna rätta mig..

Permalänk
Medlem

Felanmälan: NTT_2478355

Fick nytt firmware till CG3100 igår (v0028) och än så länge ser det lovande ut. Kan bara hoppas att mjukvaran gått ut till samtliga berörda kunder gällande den aktuella felanmälan.

Plats: Göteborg/Högsbo
Abonnemang: XXL 100
Gateway: 80.216.128.1
Obs! Jag kör med egen brandvägg med 100mbit kort så alla siffror över 90mbit är bra för mig.

5 trådars mätning mot BBkollen Göteborg

1 nov Tisdag

16:15 57 ner / 11 upp

2 nov Onsdag

06:00 94 ner / 11 upp

Ny mjukvara v0028
3 nov Torsdag

05:50 94 ner / 11 upp 10:00 93 ner / 11 upp 11:20 93 ner / 11 upp 12:30 91 ner / 11 upp 13:50 75 ner / 11 upp (3 mätningar gjorda) 17:30 31 ner / 6 upp (3 mätningar gjorda) 19:30 25 ner / 5 upp (3 mätningar gjorda)

Pratade precis med Comhem supporten. Dom vet inte var felet ligger. Dom säger dock att problemet skall vara löst den 10 November *kliar sig i huvudet* Man får ju hoppas att dom lyckas lokalisera felet tills dessa då. Hur som helst så är det ju alltid gott att ha ett datum att säga till sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silver:

Sen jag bytte till comhem har jag extremt stora problem med SSH anslutningar som dör.
Använder mig av deras netgear router/modem, jag antar att det beror på modemet då jag hemma hos polare som har comhem med annat modem inte har samma problem. Någon som vet hur man löser detta?

Man slår av NAT eller kör nån typ av keepalive. Sessioner stängs ner i de flesta routrar efter 3000sekunders idel eller hur det nu var...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nu börjar avbrotten komma också

-- ping.sunet.se ping statistics ---
116 packets transmitted, 36 received, 68% packet loss, time 115093ms
rtt min/avg/max/mdev = 10.966/18.835/39.481/6.284 ms

Avbrott på uppåt 1 minut nu

Edit: avbrott upptill 20-30min nu

--- ping.sunet.se ping statistics ---
895 packets transmitted, 286 received, 68% packet loss, time 894627ms
rtt min/avg/max/mdev = 10.209/18.112/60.631/6.662 ms

--- ping.sunet.se ping statistics ---
1057 packets transmitted, 105 received, 90% packet loss, time 1056478ms
rtt min/avg/max/mdev = 11.333/17.614/50.838/5.524 ms

--- ping.sunet.se ping statistics ---
2298 packets transmitted, 1210 received, 47% packet loss, time 2297150ms
rtt min/avg/max/mdev = 9.963/15.596/53.480/5.213 ms

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Sedan när erbjuder Comhem Internet via fiber?!? Eller ringde det någon och försökte lura mig? Comhem-nissen la på luren eller så kör han väl ostabil IP-telefoni som dog, så fick inte tid att fråga:P

Jag har ju bara "3hål i väggen"-uttaget, dvs det vanliga för kabelmodem.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Sedan när erbjuder Comhem Internet via fiber?!? Eller ringde det någon och försökte lura mig? Comhem-nissen la på luren eller så kör han väl ostabil IP-telefoni som dog, så fick inte tid att fråga:P

Jag har ju bara "3hål i väggen"-uttaget, dvs det vanliga för kabelmodem.

Det stämmer att man kan få comhem via fiber:

http://www.framtidensbredband.se/

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Tele2:

Hej,

En uppdatering om Netgear-mjukvaran: Test av version 28 pågår för fullt och ser bra ut. Vi hoppas kunna rulla ut den inom två veckor men vill med historiken bakom oss inte göra något förhastat.

Angående version 27 som vissa av er hann få så var det ett så allvarligt fel (som vi ej sett i testerna) som gjorde att vissa modem som uppgraderades inte kom online igen. Därför fick vi snabbt stoppa denna version.

Vi vet att en hel del av er som kör version 26 nu väntat ett antal veckor men hoppas att ni håller ut en liten stund till!

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Två veckor har nu gått, finns det någon uppdaterad status på utrullningen av den nya firmwaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Två veckor har nu gått, finns det någon uppdaterad status på utrullningen av den nya firmwaren?

Du kanske ska använda ögonen och läsa lite? Comhem skrev i tråden att den släpptes i ons/torsdags. Strömcykla och sedan vänta 10min. Ignorence is a blizz. Bor du inte i södra sverige och har v23 blir det att vänta ytterligare några veckor.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Phunky:

Du kanske ska använda ögonen och läsa lite? Comhem skrev i tråden att den släpptes i ons/torsdags. Strömcykla och sedan vänta 10min. Ignorence is a blizz. Bor du inte i södra sverige och har v23 blir det att vänta ytterligare några veckor.

Ah, där ser man. Har ComHemAB på bevakning men hade missat det meddelandet. Tack för info.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tele2:

Hej,

Nej det finns tyvärr ingen möjlighet att köra in mjukvaran på egen hand i modemet. Däremot hoppas vi under veckan kunna börja rulla ut version 28 med start i södra Sverige.

Några routrar tillhandahåller vi inte under tiden. Om du vill ha tips på andra routrar på marknaden så rekommenderar jag dig att vända dig till Sweclockers samlade expertis, jag tror den är svårslagen på det området

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Hejsan Ola.

Vad exakt är det för uppdateringar/fixar som gjorts i version 28!? Vore mycket intressant att veta lite mer detaljer.

Tack!
/nöjd Com Hem kund

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli löjligt! Det blir bara sämre och sämre! Är man tillbaka till ADSL eller!?

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Det här börjar bli löjligt! Det blir bara sämre och sämre! Är man tillbaka till ADSL eller!?

http://img148.imageshack.us/img148/6131/ljligt.png

Uploaded with ImageShack.us

Ser lite väl lågt ut för att bero på kapaciteten. Vilken fw har du på modemet? Har du felanmält till comhem och vad säger dom?

Visa signatur

Dooh!