Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy SII LTE

"Galaxy S2 LTE skiljer sig från den vanliga S2-modellen på några punkter utöver just stödet för LTE. Bland annat har skärmen storleken 4,5 tum istället för 4,3 tum. Upplösningen är oförändrad, 800x480 pixlar. Telefonen är något större och har måtten 129,8x68,8x9,49 millimeter, vikten är 130.5 gram.

I S2 LTE har Samsung inkluderat det stöd för NFC som tidigare var planerat till en särskild NFC-version av S2. NFC står för Near Field Communication och är en radioteknik som gör att telefonen kan användas istället för betalkort eller nycklar. Om man kopplar upp sig med turbo-3G istället för LTE klarar telefonen att ladda ner data i hastigheter upp till 42 megabit per sekund. Telefonen kommer att levereras med version 2.3 av Android men en kvalificerad gissning är att Samsung kommer att släppa en uppgradering till 4.0 ganska snart. Samsung uppger att priset kommer att hamna på cirka 6000 kronor."

Källa: http://www.mobil.se/nyheter/telia-och-tele2-forst-med-lte-enh...

Jag är inte så duktig på sånt här, men tror ni att det är mer värt att köpa denna med LTE istället för den billigare föregångaren S2?

Permalänk
Avstängd

Nja, NFC används inte någonstans här ännu och det lär ta ett tag innan det slår igenom. Snabbare uppkoppling betyder också mindre på telefonen än vad man tror, om du inte använder den som uppkoppling åt din dator då förstås. Fast å andra sidan så verkar den ju inte bli så värst mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

NFC kan få ett par år på sig att mogna. När det gäller ens plånbok ska man nog vara försiktig med att vara en early adopter...

LTE suger bara mera batteri, kostar mera och gör knappast stor skillnad i en mobil. Om man inte vet att man ska använda t ex tethering eller vad det kallas, där mobilen står för hela ens bredband. För sådana användare är det guld värt, men för vanliga användare är detta absolut inget man ska betala extra för, mera nackdelar än fördelar just nu...

Priset är väldigt högt mot ungefär 3800 kronor för SGSII. Både Nexus och Note är mycket roligare och vettigare köp i den prisklassen Samsung lägger denna i...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att det är rätt ball att ha en 4G-telefon. Förutom att man får blixtsnabba nedladdningar så får man också lägre nätverkslagg. Man är inte beroende av 3G-nätet utan har ett frekvensband till att surfa på vilket gör att även täckningen förbättras (om man är ett 4G-område).
Amerikanske telefoner med LTE har haft påfallande dålig batteritid, men vi vet ju inte med säkerhet hur det blir med batteritiden på den här modellen. Kanske blir det ingen större skillnad.
Jag skulle nog ha köpt en vanlig 3G-telefon idag, eftersom prisskillnaden är så stor.
Men om man kan ditcha sitt vanliga bredbandsabonnemang och bara köra på 4G så är det ju helt klart värt den dyrare telefonen och det dyrare abonnemangen. I det fallet så kör man ju med tethering hemma för att få internet. För vissa kunder (ADSL) så ger den här lösningen bättre bandbredd än det vanliga nätet och blir billigare. Dessutom är det ju ball att ha "det senaste"

Permalänk
Medlem

NU är den på gång då! Nån som vet om det verkligen är NFC i den?

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Köpe en Samsung Note istället 1280*800 5.3tums skärm 8 Mpix kamera dualcore 1.4 ghz + pekpenna går och göra allt och lite till, Helnöjd med min Note.
Samsung Note ska även få uppgradering till 4.0

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium, 3930k GTX 690 Asus X79 Pro Intel 240gb SSD Segate Barracuda 3TB, WD-1.5TB 16gb Kingston Internminne Thermalright Silver Arrow SB-E Antec High Current Gamer 900W Windows 7. Logitec G35. Logitec Z5500. Gigabyte Osmium Gaming.SteelSeries Sensei - Fnatic edition. Philips 52 8605H + 3D Kitt. Samsung S27A950+ 3D Brillor Epson tw3600 + 117 duk

Permalänk

Alltså, att inte den här telefonen har högre upplösning är en gåta för mig. Redan SGSII har på tok för låg upplösning och en display som känns smetig och utdragen, och den här varianten har ännu större skärm men samma upplösning. Obegripligt. Jag är beredd att hålla med gamer2010, Note känns som ett betydligt vettigare alternativ.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

SGS II har LTE och NFC stöd. Men LTE chipet i telefonen är mycket strömtörsigare än en 3G chip. Jag ser inte någon del nytta av LTE heller just nu. Finns inte så jätte många ställen i sverige som har 4G nät, de större städerna. Så telefonen kommer ju i mesta dels gå på 3G nätet.
Sen NFC finns det nog ett väldigt väldigt fåtal i Sverige som har stöd för det.
Sen finns inte Google Wallet stöd till Sverige heller ännu.
Är USA som har det, UK får det i början på nästa år sen dröjer det nog litet tag innan det börjar komma i stor skala.

Men jag har sett att de pushar rätt hårt på NFC när det gäller Barer och krogar. För de tycker det är så jobbigt och tar lång tid att betala med kort. Sen kommer det även nya Betalstationer som kostar lika mycket som en vanlig betalstation. Så kanske nästa gång de uppgraderar sina betalstationer vi får se ordentligt NFC stöd. Men då har nog det kommit redan nyare telefonern är SGS II.

Permalänk
Medlem

FearKill: Har du sett några tester som visar att SGS II LTE har kortare batteritid ? Jag vet att det inte sällan är fallet, men är det nån som faktiskt kollat / jämfört med just den här telefonen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

FearKill: Har du sett några tester som visar att SGS II LTE har kortare batteritid ? Jag vet att det inte sällan är fallet, men är det nån som faktiskt kollat / jämfört med just den här telefonen ?

Det är nog en självklarhet med ett kraftfullare chip kommer dra mer ström. För det ska finnas stöd för 4G,3G,2G, det drar även mer batteri när den måste byta mellan dem. Som kommer hända rätt ofta här i Sverige.

Ska se om jag kan hitta några artiklar om det, vet att jag har läst några stycken.

Man kan ju kolla mellan GSM Arena spec om batteri tid.

http://www.gsmarena.com/samsung_i9100_galaxy_s_ii-3621.php

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_ii_lte-4124.php

Är ju 200mAh mer på LTE versionen. Men finns 2000mAh batteri till SGS II som borde passa till LTE versionen också.

Permalänk
Medlem

Tack för länken. Skiljer alltså mycket i standbytid och samtalstid. Jag hade nog kört med 4G av för det mesta och bara dragit igång det när jag ser på film etc. Jag ser fram emot de nya SoCerna i sommar där 4G är integrerat så man slipper så mycket högre batteriförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamer2010:

Köpe en Samsung Note istället 1280*800 5.3tums skärm 8 Mpix kamera dualcore 1.4 ghz + pekpenna går och göra allt och lite till, Helnöjd med min Note.
Samsung Note ska även få uppgradering till 4.0

Kanske om den hade superamoled plus...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Avstängd

Tror inte det gör så mycket, klart att man märker väl skillnad, större skärm, något snabbare och så, men är du ute efter prestanda monster så tipsar jag gladeligen om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008524 <---
Bästa mobilen på marknaden just nu tydligen!
Verkar jävligt bra, och är väldigt stilig

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB