Någon har beställt saker i mitt namn, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Detta hände mig för ett par år sedan. Jag fick avi till brevlådan och kontaktade företaget och det löstes utan problem. Ring tillbaks så får du kanske någon annan att prata med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Detta hände mig för ett par år sedan. Jag fick avi till brevlådan och kontaktade företaget och det löstes utan problem. Ring tillbaks så får du kanske någon annan att prata med.

------------
Enl. ratsit är det ett enmans(kvinno)bolag så dessvärre går det inte:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

vad du en gör så betala inte fakturan då är dina pengar borta..bestrid fakturan om du nu fått någon..går dem vidare/hotar med inkasso så måste inkasso lyssna på din sida av vad som hänt de kan inte ge dig betalnings påvisan hur som helst utan att kolla upp saker å ting.och du som konsumet har alltid rätt att få ta del av betalning/beställnings underlag vad de än säger så ska du kunna få kopia på sånt skickat till dig..jag hade utan tvekan gått till polisen berättat där vad som hänt och se vad dem har att säga om saken

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dumt råd av två anledningar. Så länge en faktura bestrids kan den inte gå till inkasso. Att betala anses som en avtalsbekräftelse och då är man helt i händerna på företagets goodwill.

Kan och kan, det är mycket som inte borde "kunnas". Man borde väl inte ens kunna beställa i nån annans namn?

Jag talar av egen erfarenhet, har ett fall där en person i min bekantskapskrets råkat ut för just detta...
Tog en jäääävulsk tid att bli av med den anmärkningen...

Edit:
Jag köper självklart era argument om att det är dumt att betala, absolut!
Men dom erfarenheter jag haft i liknande ärenden tidigare är att det har förmåga att strula till sig, och jag säger därför att _om_ det går så långt att inkasso på något sätt blir en realitet så är det fan så mycket bättre att svälja en förlust på 290:- än att åka på en betalningsanmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du kan inte göra det men företaget som skickat grejerna borde väl ha IP loggar på kundbeställningarna?

Exakt be att få se ip som det beställdes ifrån..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har varit med om det här från en sida med klarna där man knappar in personnr och den hämtar adress och namn automatiskt.
Nån som knappade lite fel och paketet med träningsgrejer hamnade hos mig. ringde dock bara till företaget och dom makulerade fakturan och bad mig låta paketet gå i retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan och kan, det är mycket som inte borde "kunnas". Man borde väl inte ens kunna beställa i nån annans namn?

Jag talar av egen erfarenhet, har ett fall där en person i min bekantskapskrets råkat ut för just detta...
Tog en jäääävulsk tid att bli av med den anmärkningen...

Du kan vrida och vända på det hur mycket du vill, det är ändå ett mycket dåligt råd! Sen är det inte personlig erfarenhet om du refererar till någon i din bekantskapskrets i något som du uppenbarligen inte varit delaktig av. Att din "bekant" inte utnyttjar sin rätt att bestrida till inkasso är en konsekvens av hans egen passivitet, inget annat.

Sen innebär en faktura från Inkasso ingen betalningsanmärkning per automatik. Det är först när du ignorerar även dessa inbetalningar som kreditupplysningen informeras och ärendet går vidare till kronofogden för indrivning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan vrida och vända på det hur mycket du vill, det är ändå ett mycket dåligt råd! Sen är det inte personlig erfarenhet om du refererar till någon i din bekantskapskrets i något som du uppenbarligen inte varit delaktig av. Att din "bekant" inte utnyttjar sin rätt att bestrida till inkasso är en konsekvens av hans egen passivitet, inget annat.

Sen innebär en faktura från Inkasso ingen betalningsanmärkning per automatik. Det är först när du ignorerar även dessa inbetalningar som kreditupplysningen informeras och ärendet går vidare till kronofogden för indrivning.

Du har ju rätt i sak, problemet är väl bara att får man en betalningsanmärkning i Sverige kan man få hela sitt liv förstört under en lång tid framöver. Kan bli mer eller mindre omöjligt att få en lägenhet exempelvis. Jag hade betalat och känt mig blåst Men som sagt, du har ju rätt i sak.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Du har ju rätt i sak, problemet är väl bara att får man en betalningsanmärkning i Sverige kan man få hela sitt liv förstört under en lång tid framöver. Kan bli mer eller mindre omöjligt att få en lägenhet exempelvis. Jag hade betalat och känt mig blåst Men som sagt, du har ju rätt i sak.

Att bli "blåst" är en sådan sak man kan ta, när man själv försökt köpa något, inte varit noggrann, och det visat sig vara en bluff-firma. Men när det bara kommer ett spontant telefonsamtal en vacker dag, hell no!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan vrida och vända på det hur mycket du vill, det är ändå ett mycket dåligt råd! Sen är det inte personlig erfarenhet om du refererar till någon i din bekantskapskrets i något som du uppenbarligen inte varit delaktig av. Att din "bekant" inte utnyttjar sin rätt att bestrida till inkasso är en konsekvens av hans egen passivitet, inget annat.

Sen innebär en faktura från Inkasso ingen betalningsanmärkning per automatik. Det är först när du ignorerar även dessa inbetalningar som kreditupplysningen informeras och ärendet går vidare till kronofogden för indrivning.

Jag var ju i allra högsta grad inblandad i det, under en lång tid då jag följde vad som hände.
Han bestred, polisanmälde, gick till en privat advokat, etc etc.
Problemet var att på något j*vla sätt så lyckades ärendet gå hela vägen till en betalningsanmärkning trots att han bestred precis allting.

Denna anmärkning togs mycket riktigt även bort, men det största problemet i allt detta var att det är människor man har att göra med överallt, och misstag begås. Handläggningstiderna hos polis och liknande är horribla. Kommunikationen mellan olika statliga mydigheter och dyligt är långsam och dålig.
Månaderna som gick med en anmärkning var ju inte direkt heller roliga, och precis som 'Yrch' säger kan det bli ett extremt problem om man är inne i en fas då man absolut inte "kan" ha en anmärkning.

Fan, tycker det ofta står i tidningen om folk som fått hela sina liv totalt förstörda för dom fått en felaktig dödsförklaring på halsen, helt sjukt.

Jag säger ju inte att han ska betala med en gång, ville bara ge ett vänligt råd om det verkligen skiter sig totalt, men sure, ska sluta dela med mig av mina erfarenheter då folk uppenbarligen tror att allt och alla är troll nuförtiden.

Återigen, du har rätt i sak, men som sagt, verkligheten och "rätt i sak" stämmer inte alltid överens...
Om det nu var så "enkelt" att ha rätt i sak så skulle vi ju inte ens diskutera detta, då företaget borde ha löst problemet direkt...

Och vidare så beror det ju på hur man värderar sin tid, hur mycket orkar man själv bråka för 290:-?
Klart att det är förjävligt vad som hänt, men någonstans måste man vara realist och se till sina alternativ.
Bestrid hit, överklaga inkasso dit, kontakt med polis, etc etc...

Men som sagt, alla resonerar ju uppenbarligen olika, jag ger mig och drar mig tillbaks nu, då min OT inte hälper längre.
Köper dina argument 100%, situationen som jag har fått erfarenhet av är _antagligen_ och förhoppningsvis något extremt ovanligt.

EDIT IGEN:
Självklart ska detta anmälas, men jag kvarstår vid att man inte kan räkna med att hela skiten automagiskt löser sig bara för man gör en polisanmälan + bestrider.
Jag ser det som en tvåstegsraket, Anmälan + Göra sig av med fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan och kan, det är mycket som inte borde "kunnas". Man borde väl inte ens kunna beställa i nån annans namn?

Jag talar av egen erfarenhet, har ett fall där en person i min bekantskapskrets råkat ut för just detta...
Tog en jäääävulsk tid att bli av med den anmärkningen...

Edit:
Jag köper självklart era argument om att det är dumt att betala, absolut!
Men dom erfarenheter jag haft i liknande ärenden tidigare är att det har förmåga att strula till sig, och jag säger därför att _om_ det går så långt att inkasso på något sätt blir en realitet så är det fan så mycket bättre att svälja en förlust på 290:- än att åka på en betalningsanmärkning.

man får ingen betalningsanmärkning förns kronofogden går in och gör en undersökning dvs efter du skrive på papprena osv när dom drar pengarna.

Permalänk
Hjälpsam

OBS!

Såg inte om detta har tagits upp tidigare.

Men sist jag kollade måste bestridan av fakturan göras skriftligen på papper och skickas in för att vara helt juridiskt korrekt. Så länge fakturan är korrekt bestridet får fakturan inte lov att förfalla eller skickas vidare till någon form av inkasso inom X dagar (har för mig att det är två veckor, men kolla upp det!).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det låter som dom försöker luras. Jag har en vän som råkade ut för precis samma sak.

Permalänk
Medlem

För er som tvistar om saken och fortfarande inte läst igenom mina egna inlägg, så slipper ni bråka:
Polisen sa ordagrant, vänta in fakturan och om du kan få mailet med beställningen skickad till dig så vore det bra
Länken jag fick ang. kronofogde och inkasso, läs den!:
http://xn--anmrkningar-n8a.se/bestrida-en-faktura/

till BasseBaba:
Tråkigt att det inte fungerade, men någonstans måste något misstag ha begåtts av antingen er eller någon instans ni hade kontakt med.

Jag själv är duktig som fasen på att prata för mig, och har lätt för att samla saker på hög, dvs spara brev och fakturor och liknande rent allmänt, och jag tänker följa råden som givits till punkt och pricka, har även mailat ett större känt inkassobolag och de har bekräftat att det är såhär man skall göra och då ska det ordna sig.

Plus, det visade sig att min chefs fru, som har ekonomibolag även bekräftar detta, och att hon personligen råkat ut för 2 bluff-fakturor från olika bolag, och hon gjorde så och även där fungerade det.

Så, nu kan ni lägga ner bråket sinsemellan om vem som har mest rätt;)
God jul på er!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Som sagt, gör ingenting innan du får en faktura

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Hur mycket pengar gäller det? 290:-?
Kör på en polisanmälan hur som helst, men jag skulle ändå råda dig till att betala om dom lyckas få igenom det till inkasso och skit.

Det är inte i närheten värt att få en betalningsanmärkning för 290:-, trist men sant.
Verkligheten idag är att du knappast kan förvänta dig snabb respons från farbror blå om det hela gäller 290:-...

Sen är det ju distansavtalslagen likaså, du har ju 14 dagars returrätt, så skiter det sig hos polisen så kan du ju betala och returnera... Visst, det blir väl en kostnad för dig ändå med frakt och skit, men återigen, bara gilla läget och göra det bästa av situationen...

Anleedningen att han vägrar verkar inte vara att det är mycket pengar, utan av moralskäl. Man ska inte ta sån skit, vad det än gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Nepp, kvinnan var inte direkt villig att prata när jag sagt att jag kommer bestrida fakturan, känns lite som att det inte var första gången det här hänt henne

Förmodligen scam!
Det är rätt vanligt att blufföretag skickar fakturor hej vilt på diverse saker de påstår att man har beställt.
edit: De blir precis som den du snackade med agressiva och hotar med rättegång och kronofogden etc, det är deras skrämsel-taktik de lever på. Folk betalar gäran 300 spänn för att slippa bråk.

En "normal" handlare hade ju direkt tagit fram uppgifterna på ordern och sett vilken leveransadress ordern har.
Någon hade ju hämtat ut grejerna om de nu skickats eller hur.

Permalänk
Medlem

Som fler skriver låter det mer som blufföretag än som att någon beställt i ditt namn. Jag har svårt att se vad någon skulle tjäna på att beställa i ditt namn utan att kunna få ut varor gratis, hur personen som ringde kan tjäna på det är mer uppenbart.

Jag har drivit ett par sådana här fall åt företag och vänner, och blufföretagen har lessnat snabbt då det blir klart för dem att man inte kommer att betala. Jag tycker också principskälet att bestrida är viktigt då det är det som avgör om dessa företag har någon "marknad".

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag undrar... HUR exakt kan man bevisa att man INTE har beställt något?

Man kan ju använda sig av valfri VPN-tunnels-tjänst eller någon annan proxy och beställa i någon annans namn?

Varför man nu skulle beställa något i någon annans namn kan man ju undra, då man inte kan tjäna något på det som sagt... eller?

Så det borde väl röra sig om någon annan slags bluff.

------------
Du som säljare/företag måste på ett eller annat vis, bevisa att köparen handlat av dig
Ta komplett eller webhallen eller inet, du måste skriva under vid köpet och sen även bekräfta osv.

Det bästa är att ha en säker sida till att börja med, inte där man kan maila in o säga "hej jag heter gunnar arvidsson" sen ett personnr som man fått fram via ratsit och telefonnr till personen, jag vill ha varor för 50 tusen, skicka till mig på adress x osv
Där, blir det simpelt för den som vill jävlas helt enkelt.
Du bevisar egentligen inte i lagens mening att du är du helt enkelt.
Du måste på ett eller annat vis, skriva under beställningen och den hemsida med webbshop som har något i skallen, har sitt på det torra gällande detta.
I annat fall, så får man ringa och kontrollera med kunden "är du herr x och har du beställt xx varor för x kr"
Får man ett nekande svar där..ptja, då är det enkelt

Detta företag som det gäller, har INTE gjort detta utan varit godtrogna som fan, och får därmed också stå för konsekvenserna.
Dvs, om det nu inte är scam förstås, eftersom de blev så sura i telefon.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Förmodligen scam!
Det är rätt vanligt att blufföretag skickar fakturor hej vilt på diverse saker de påstår att man har beställt.
edit: De blir precis som den du snackade med agressiva och hotar med rättegång och kronofogden etc, det är deras skrämsel-taktik de lever på. Folk betalar gäran 300 spänn för att slippa bråk.

En "normal" handlare hade ju direkt tagit fram uppgifterna på ordern och sett vilken leveransadress ordern har.
Någon hade ju hämtat ut grejerna om de nu skickats eller hur.

---------
Grejen här, är att ingen hämtat ut varorna och att det är returen jag ska enligt dem betala för, pyttsan heller, jag har aldrig varken beställt nåt, sett röken av nån avi, så, ju mer jag tänker på det så är det nån som försöker göra sig lätta stålar på lättlurade människor som av rädsla för kronkalle osv pröjsar direkt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Anleedningen att han vägrar verkar inte vara att det är mycket pengar, utan av moralskäl. Man ska inte ta sån skit, vad det än gäller

Jag förstår er, men vi har uppenbarligen olika synsätt på det hela, och jag ville bara ge en lite mer filosofisk fundering...
Om det hela går att lösa för en returfrakt, så kommer företaget i fråga knappast profitera på det hela. Snarare, om det är en legit business (eller för den delen ett bedrägeriförsök) så kostar det tid och pengar (frakten ut = förlust, tid för handläggning = förlust), och frakten tillbaks tillfaller ju posten.

Det finns väl även en risk att företaget i sig är helt oskyldigt och att det istället är en 3:e part som försöker sig på något lurt?

Går då det hela enkelt att lösa genom att returnera paketet, beroende på kostnad, vad vet jag, nån hundralapp? Då är frågan, hur mycket är ens tid värd?
Personligen anser jag att det går rätt fort innan min tid är mer värd än att hosta upp returfrakten...
(Jag resonerar i samma banor som om jag får t ex min cykel snodd, så åker jag ju likförbannat på en självrisk)

Gällande kronofogden så håller jag med om att fallet jag beskrev låter märkligt när jag läser vad ni skriver, men fråga er vad jag skulle ha för anledning att sitta och ljuga om något sådant?
Och om ni fortfarande inte tror på att felaktiga betalningsanmärkningar händer så är det bara att testa att googla så hittar ni mängder...
Jag försökte bara vara vänlig och ta upp vinkeln, är det värt allt krångel för såpass lite pengar? Haha, fan, bara tiden jag ägnat till denna tråd hade genererat mer än 290:- om jag jobbat övertid istället

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Personligen anser jag att det går rätt fort innan min tid är mer värd än att hosta upp returfrakten...

Hej, vad har du för namn och personnummer? jag har lite bluffakturor på 290 kronor som säker lämplig mottagare ;p

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BasseBaba:

Och om ni fortfarande inte tror på att felaktiga betalningsanmärkningar händer så är det bara att testa att googla så hittar ni mängder...

Varav 97% faktiskt satt sig i en situation där de "förtjänat" en betalningsanmärkning men trots det anser sig ha rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hej, vad har du för namn och personnummer? jag har lite bluffakturor på 290 kronor som säker lämplig mottagare ;p

Hehe, får ta det med glimten i ögat. Det är ju självklart att det är skillnad om det händer nån gång, eller på daglig basis.

Skrivet av twit:

Varav 97% faktiskt satt sig i en situation där de "förtjänat" en betalningsanmärkning men trots det anser sig ha rätt.

Sure, visa mig vart du får 97% ifrån?
Och som sagt, vad vi snackar om är _OM_ det _NÅGONSIN_ händer, då har vi ju dina 3% kvar av fallen.
Läser du vidare mer på google så ser du även att det finns exempel på dom som hamnat där, och blivit borttagna. Så uppenbarligen har det faktiskt hänt, om du/ni nu inte tror att alla som någonsin skrivit om en felaktig betalningsanmärkning på internet har gjort det för att dom är troll
Som sagt, hela min irritation gällande detta började ju med att folk kallar mig lögnare, och att min bekanta "omöjligen" kan ha fått en betalningsanmärkning helt oskyldigt...

http://www.kronofogden.se/rattsinformation/rattelser.4.6f9866...

Citat:

Du behöver oftast inte finnas kvar i Kronofogdens register om du har hamnat där av misstag.

http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalni...

Citat:

Misstaget kan till exempel vara att du råkade betala på ett felaktigt sätt eller att den som skickade in skulden till Kronofogden inte borde ha gjort det.

Så, till och med kronofigden själva går ju ut på sin sida och klargör att det uppenbarligen _går_ att hamna där av misstag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BasseBaba:

Sure, visa mig vart du får 97% ifrån?
Och som sagt, vad vi snackar om är _OM_ det _NÅGONSIN_ händer, då har vi ju dina 3% kvar av fallen.

97% är en siffra tagen ur luften baserad på att folk generellt är mer eller mindre dumma i huvudet och sätter sig i situationer för att de är för slappa eller korkade för att undvika dem.
Det jag menar är att du inte kan köra en sökning på "felaktig betalningsanmärkning" och använda antalet fräffar som en indikation på hur ofta det faktiskt sker misstag från KFMs sida. Naturligtvis sker missar, men den överväldigande majoriteten av de som hävdar att de har fått en felaktigt vet inte bättre, ljuger eller lever i en drömvärld. Kanske alla tre?
I samband med en tidigare tjänst genomförde jag regelbunden kreditupplysningar på närvarande kunder, en inte helt ovanlig reaktion när man fick ett nekande svar från UC (upplysningscentralen) och man förklarar att det eventuellt kan bero på en betalningsanmärkning var "Ooooj haha, ja det hade jag inte en aaaning om!" och kunden gick lallande vidare i sin alldeles egna verklighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kunde ha frågat vilket payment bolag hon använder sig av. Är det exempelvis "Klarna Fakturera mig" så är det nog lättare att ringa och ha att göra med dom. Sen skulle jag ha bestridit fakturan skriftligt, faxat in den och sparat en kopia. Annars var du ganska klipsk och snabbtänkt som fick ur dig allt det där. Man brukar ju kunna bli ganska ställd när dom ringer och kommer med ett otänkbart påstående.
Hur som helst paymentbolaget måste dessutom kunna se IP,t på den som har gjort beställningen så dom har nog inga problem med lösa detta. Det trökiga med sånt här är att det är så tid och energikrävande. Det bästa är kanske att ringa upp henne igen och fråga vilket paymentbolag hon använder och säga att du tänker kontakta dom om hon inte tar bort fakturan. Vill personen inte uppge paymentbolag så är det ju en uppenbar bluffare.
Jag förstår inte varför företaget skulle vilja lägga ner så mycket energi för 290 kr heller om det inte är ett bluffföretag. Varorna får dom ju dessutom tillbaka om ingen hämtar ut dom. Så för butiken handlar det om ca 100kr i frakt vilket inte är värt att bråka om och lägga ner tid på.

Såvida dom inte är bluffare och kriminella...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick saker beställda i mitt namn (mobiltelefoner + abonnemang), det landade två fakturor på 2-3000 styck. Jag ringde till Telenor och förklarade snällt och vänligt att jag inte beställt någonting och skulle åka till Kina två månader senare. De ville bara ha en polisanmälan för att annulera fakturorna, vilket jag gjorde på telefon snabbt och enkelt. Fick litta papper som jag skickade vidare till Telenor och sedan var saken löst.

Mitt fall är väl dock en ganska vanlig företeelse, att folk köper saker med någons personnummer.

Lycka till, mitt råd är att ringa och polisanmäla saken om du får någon avi.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår er, men vi har uppenbarligen olika synsätt på det hela, och jag ville bara ge en lite mer filosofisk fundering...
Om det hela går att lösa för en returfrakt, så kommer företaget i fråga knappast profitera på det hela. Snarare, om det är en legit business (eller för den delen ett bedrägeriförsök) så kostar det tid och pengar (frakten ut = förlust, tid för handläggning = förlust), och frakten tillbaks tillfaller ju posten.

Det finns väl även en risk att företaget i sig är helt oskyldigt och att det istället är en 3:e part som försöker sig på något lurt?

Går då det hela enkelt att lösa genom att returnera paketet, beroende på kostnad, vad vet jag, nån hundralapp? Då är frågan, hur mycket är ens tid värd?
Personligen anser jag att det går rätt fort innan min tid är mer värd än att hosta upp returfrakten...
(Jag resonerar i samma banor som om jag får t ex min cykel snodd, så åker jag ju likförbannat på en självrisk)

Gällande kronofogden så håller jag med om att fallet jag beskrev låter märkligt när jag läser vad ni skriver, men fråga er vad jag skulle ha för anledning att sitta och ljuga om något sådant?
Och om ni fortfarande inte tror på att felaktiga betalningsanmärkningar händer så är det bara att testa att googla så hittar ni mängder...
Jag försökte bara vara vänlig och ta upp vinkeln, är det värt allt krångel för såpass lite pengar? Haha, fan, bara tiden jag ägnat till denna tråd hade genererat mer än 290:- om jag jobbat övertid istället

Man börjar ju undra om du jobbar på något företag som skickar ut icke beställda varor och hoppas på det bästa. Om man vet att man har rätt så ska man ALDRIG betala. Det är ju det som håller dem igång! Jag skulle säga att risken är noll att du får en betalningsanmärkning även om du skulle förlora, förutsatt att man vet vad man gör. Kronofogden blandar sig inte i ärenden där det föreligger en tvist. Om svaranden kräver det måste käranden kunna bevisa att det finns en skuld innan något händer och det är just det som en korrekt bestridan av fakturan gör.

Angående fallet du beskrev så tror jag helt enkelt det är så att du inte sitter med all info. Känner själv till ett fall med en kille som hade ringt samtal till en sexlinje med en mobiltelefon han fått på jobbet. Det var ett jäkla hallå och till sist fick han betala. Jag skulle dock sätta mitt vänsta öra på att han verkligen ringt den där linjen, men det är ju så klart inget man kan erkänna för chef och arbetskamrat. Lätt att dra till med något när sanningen gör ont.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Gå till posten och anmäl det. De har ett system där de försöker sätta dit folk som försöker beställa saker i andras namn etc.

EDIT: Det du kan göra är att åka runt till utlämmningsställerna och fråga om det finns ett paket i ditt namn och förklara läget typ att du blivit av med avi'n man får skriva på en jävlans massa papper dock och det är inte alltid de vill söäppa iväg en. etta förutsätter dock att det verkligen finns ett paket.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Detta är inget som du behöver bekymra dig om så länge de inte kan bevisa att du faktiskt har beställt.
Jag har råkat ut för detta flera gånger där man får hemskickat massa skit som man inte har beställt.
Senaste var ett skojarbolag från Estland: http://www.supershopping.se

Bara att bestrida, de hotade med inkasso (fick flera brev från inkasso) och jag bara systematiskt sa att jag inte har beställt och krävde att de skulle visa ett juridiskt bindande bevis att jag faktiskt har beställt vilket de naturligtvis inte kunde göra. Om du bestrider kan inte inkasso göra ett skit och tar det till kronofogden och där bestrider du igen och de kan inte göra ett skit utan måste gå till tingsrätt.
I tingsrätten är det endast juridisk bevisning som gäller och gissa vad... de kan inte bevisa något.
OM du mot förmodan skulle förlora i tingsrätten är det bara att betala summan (i detta fall 69 kr) + ränta och saken är löst.
Inkasso etc är bara tandlösa hot som jag skrattar åt.
MEN!!! Det är MYCKET VIKTIGT att du faktiskt bestrider (helst skriftligt tex. mail) annars anses det som du erkänner
och en annan sak, betala INTE. Om du gör det är du skyldig direkt.

Läs lite mer här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Klippt och klistrat därifrån

Så här går du till väga för att bestrida fakturan:
Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. I brevet ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress om du har en sådan. Dessutom ska du ange numret, beloppet och datumet på den faktura som du inte tänker betala och förstås anledningen till varför du inte betalar. Använd gärna brevmallen som du hittar i rutan till höger på den här sidan.

Det kan vara bra att spara en kopia på brevet. En extra trygghet är också att skicka brevet rekommenderat.

Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.

Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet.

Trots att du har invänt mot en faktura kan det hända att företaget har tagit ärendet vidare till ett inkassobolag. Då får du ett nytt krav, denna gång från inkassobolaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Brevet kan utformas på samma sätt som brevet till företaget som hade det ursprungliga kravet på dig. Skicka även med det brev du skrev till företaget. Återigen är det bra att spara en kopia på brevet du skickar.

Om du inte har beställt en produkt är du inte skyldig att betala bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar. Många inkassobolag undersöker inte om kravet är korrekt förrän en konsument bestrider det. Det är upp till företaget som kräver dig på pengar att bevisa att du är skyldig att betala.

Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. En betalningsanmärkning får du först när tingsrätten har dömt att du är skyldig att betala och du trots detta väljer att inte betala. Bestrid alla krav som du inte anser att du ska betala.

Visa signatur

- Who are you? -