Följ Black Week på SweClockers

Asus VA278Q – Ny högupplöst 27-tummare med IPS-panel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det kan väll ändå inte stämma. Så som 3d fungerar är att man visar bilderna i olika polariteter, dvs att var annan frame har en polaritet för vänster öga och var annan för höger. Man har sedan ett par 3D glasögon som ser till så att endast höger öga ser de frames menat för höger öga och vise versa för vänstra. Utan glasögonen kan du se alla frames med båda ögonen. För ögat har möjlighet att se alla polariteter.

Skillnaden mellan en 3D 120HZ och en 2D 120HZ skärm borde endast vara att 3d skärmen visar frames i 2 polariteter medan den andra visar alla frames i en polaritet. Utan 3D glasögon ska du inte kunna se någon skillnad

Så är det säkert. Jag har bara hört uttrycket 2*60Hz men vet inte tekniskt vad det innebär.

Det väsentliga för konsumenten är att veta att du inte behöver få 120Hz i 2D för att du köper en 120Hz skärm. Har läst många som blivit besvikna när deras nya fina 120Hz skärm bara klara 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Var är skärmarna med 2560x1600 i upplösning? Men det är ju tur att produktionen av högupplösta paneler börjar komma igång.

Då får man gå upp på 30", och då blir det dyrt. Saknar mina gamla Samsung 305T, synd att så många dog efter 2 år och att man i nuläget inte har råd med en ny

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralleballe:

Var är skärmarna med 2560x1600 i upplösning? Men det är ju tur att produktionen av högupplösta paneler börjar komma igång.

Det ser ut som om de håller på att fasas ut. Eizo gick i veckan ut och berättade att de slutar att producera 2560x1600 skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Samsung S27A850D. Om ni spanat in den skärmen kommer ni inte kunna använda IPS-paneler med deras "smutsiga" bild som resulterar av deras antireflex-behandling. Efter jag skaffade min Samsung och sedan kom tillbaka till HP ZR24 IPS på jobbet såg det för taskigt ut, i jämförelse. Trodde faktiskt först bara det var damm på skärmen, men tog fram en trasa, men inte hjälpte det. Aldrig mer köp av IPS så länge dom har deras bildförstörande antireflex.

Permalänk
Entusiast

Det kan väll ändå inte stämma. Så som 3d fungerar är att man visar bilderna i olika polariteter, dvs att var annan frame har en polaritet för vänster öga och var annan för höger. Man har sedan ett par 3D glasögon som ser till så att endast höger öga ser de frames menat för höger öga och vise versa för vänstra. Utan glasögonen kan du se alla frames med båda ögonen. För ögat har möjlighet att se alla polariteter.

Skillnaden mellan en 3D 120HZ och en 2D 120HZ skärm borde endast vara att 3d skärmen visar frames i 2 polariteter medan den andra visar alla frames i en polaritet. Utan 3D glasögon ska du inte kunna se någon skillnad

Du beskriver passiv 3D, den tekniken som används på biografer och då behövs inte 120 fps eftersom man kan visa båda bilderna samtidigt. Finns skärmar med samma teknik och de kör med halverad upplösning istället. Den vanligaste tekniken för hemmabruk är fortfarande aktiv 3D och där är de två olika bilder som visas om vart annat. Glasögonen har LCD-skärmar som tänds och släcks väldigt fort så man bara ser skärmen med ena ögat åt gången. Uppdateringsfrekvensen blir därför halverad så för att få 60 fps krävs det att skärmen klarar 120 Hz. Det är därför glasögonen är så dyra, för att de har LCD-skärmar och elektronik som måste kommunicera med datorn/TV så att de synkas med skärmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

16:9 pff
Nej men det är prima att det går framåt, hade gärna sett en 27" skärm på mitt skrivbord.

Permalänk
Inaktiv

Det här kan bli bra!

Asus PA238Q fick väldigt bra betyg på Prad.de

http://www.prad.de/en/monitore/review/2011/review-asus-pa238q...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du beskriver passiv 3D, den tekniken som används på biografer och då behövs inte 120 fps eftersom man kan visa båda bilderna samtidigt. Finns skärmar med samma teknik och de kör med halverad upplösning istället. Den vanligaste tekniken för hemmabruk är fortfarande aktiv 3D och där är de två olika bilder som visas om vart annat. Glasögonen har LCD-skärmar som tänds och släcks väldigt fort så man bara ser skärmen med ena ögat åt gången. Uppdateringsfrekvensen blir därför halverad så för att få 60 fps krävs det att skärmen klarar 120 Hz. Det är därför glasögonen är så dyra, för att de har LCD-skärmar och elektronik som måste kommunicera med datorn/TV så att de synkas med skärmen.

Det förklarar en del men varför behövs lcd skärmar i glasögonen? Vad blir fördelen gentemot passiv 3D i 120hz, ålltså om man skulle ha så att vart öga endast kan se var annan bild?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kanarya:

27 tum
IPS
2560 x 1440
120hz
2ms

JA TACK!

Visst hade jag hellre gått 2560x1600 men då är det 30" som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Ett alternativ är 27-tummarna från Hazro. Mycket trevlig prislapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Det förklarar en del men varför behövs lcd skärmar i glasögonen? Vad blir fördelen gentemot passiv 3D i 120hz, ålltså om man skulle ha så att vart öga endast kan se var annan bild?

LCD-skärm är nog egentligen ett dåligt ordval. Det är bara två stora pixlar, en för varje öga. De blinkar om vart annat så att man bara ser en bild i taget, alltså samma princip som med polariserat ljus. 3D bygger ju på att man ser två bilder som är lite förskjutna från varandra och för att det ska fungera behöver det vara en bild bara för vänsterögat och en bara för höger. Med LCD-pixlar i glasögonen kan man se till att vänsterögat bara ser svart när skärmen visar bilden för högerögat och tvärt om när skärmen visar bilder för vänsterögat. Därför måste det finnas någon sorts synkning mellan glasögonen och skärmen så de blinkar i takt, annars blir det ingen 3D. Nu sköts det av radio men tidigare versioner som var populära på 80- och 90-talet använde sig av IR.

Här har du en illustrativ bild på hur det ser ut:

Samma teknik förr, när det var dyrare:

Fördelen med aktiv 3D är att det är enklare att implementera. Allt som behövs är två synkrona klockor som synkas med en radiosignal och ett par glasögon med LCD-pixlar samt en skärm med 120 Hz. För film borde det räcka med 60 Hz men då kanske man tänker på att det blinkar, vad vet jag. Nackdelen är att glasögonen är dyra eftersom de innehåller massa elektronik. De måste också laddas med jämna mellanrum. Fördelen med passiv 3D är att glasögonen går att tillverka för några ören eftersom plast och polarisationsfilter är snorbilligt att masstillverka. Nackdelen är att det ställer högre krav på skärmen/projektor och duken. I fallet skärm så behövs dubbla upplösningen eftersom det verkar vara för tekiniskt komplicerat att ändra polarsationen så snabbt. LCD-tekniken är ju redan polariserad per definition och att börja krångla med att få olika i hög hastighet blir för jobbigt. Enklare är då att bara köra dubbla upplösningen så att hälften av pixlarna visar högerbilden och är polariserade på ett sätt och andra hälften visar vänsterbilden och är polariserade på ett annat sätt. I praktiken verkar det dock som om de väljer att halvera upplösningen i brist på så högupplösta paneler. På bio har man istället två projektorer som visar två bilder samtidigt, fast med olika polarisation. Har även för mig att det finns projektorer med varierande filter som filtrerar varannan bildruta men är inte helt hundra på det. Nackdelen här är att duken är dyr eftersom den måste behålla polarisationen när den reflekterar ljuset. Plus att projektorn är dyrare än normalt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

LCD-skärm är nog egentligen ett dåligt ordval. Det är bara två stora pixlar, en för varje öga. De blinkar om vart annat så att man bara ser en bild i taget, alltså samma princip som med polariserat ljus. 3D bygger ju på att man ser två bilder som är lite förskjutna från varandra och för att det ska fungera behöver det vara en bild bara för vänsterögat och en bara för höger. Med LCD-pixlar i glasögonen kan man se till att vänsterögat bara ser svart när skärmen visar bilden för högerögat och tvärt om när skärmen visar bilder för vänsterögat. Därför måste det finnas någon sorts synkning mellan glasögonen och skärmen så de blinkar i takt, annars blir det ingen 3D. Nu sköts det av radio men tidigare versioner som var populära på 80- och 90-talet använde sig av IR.

Här har du en illustrativ bild på hur det ser ut: http://pcper.com/images/reviews/656/shutter2.jpg

Samma teknik förr, när det var dyrare: http://www.sonyinsider.com/wp-content/uploads/2009/09/old3d.j...

Fördelen med aktiv 3D är att det är enklare att implementera. Allt som behövs är två synkrona klockor som synkas med en radiosignal och ett par glasögon med LCD-pixlar samt en skärm med 120 Hz. För film borde det räcka med 60 Hz men då kanske man tänker på att det blinkar, vad vet jag. Nackdelen är att glasögonen är dyra eftersom de innehåller massa elektronik. De måste också laddas med jämna mellanrum. Fördelen med passiv 3D är att glasögonen går att tillverka för några ören eftersom plast och polarisationsfilter är snorbilligt att masstillverka. Nackdelen är att det ställer högre krav på skärmen/projektor och duken. I fallet skärm så behövs dubbla upplösningen eftersom det verkar vara för tekiniskt komplicerat att ändra polarsationen så snabbt. LCD-tekniken är ju redan polariserad per definition och att börja krångla med att få olika i hög hastighet blir för jobbigt. Enklare är då att bara köra dubbla upplösningen så att hälften av pixlarna visar högerbilden och är polariserade på ett sätt och andra hälften visar vänsterbilden och är polariserade på ett annat sätt. I praktiken verkar det dock som om de väljer att halvera upplösningen i brist på så högupplösta paneler. På bio har man istället två projektorer som visar två bilder samtidigt, fast med olika polarisation. Har även för mig att det finns projektorer med varierande filter som filtrerar varannan bildruta men är inte helt hundra på det. Nackdelen här är att duken är dyr eftersom den måste behålla polarisationen när den reflekterar ljuset. Plus att projektorn är dyrare än normalt

Dold text

Okej tack, tror jag förstår tekniken bättre nu Har tidigare haft uppfattningen att 3D skärmar ändrar polaritet varje frame(lite som på bio fast ändå inte). Varje dag lär man sig något nytt

Permalänk

Tråkigt att det är 16:9 dock. Tror jag håller fast vid min W3000H.

Verkar dock annars vara en lovande skärm. Om det nu skulle bli en 27-tummare för min del skulle jag nog lätt valt en Hazro HZ27WD, utan tvekan.

Permalänk

Fin!
Bra med sobert grå text på framsidan av skärmen som inte sticker ut för mycket.
Minns att jag gav feedback till dem om det på den där röda med P-IPS-panel som de släppte för en tid sedan – att texten stack ut för mycket.

Vilken IPS-panel har denna förresten?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

jävligt nice att dom börjar gå ner in skärm storlek kommer tillbaka när dom är 24 tum dock 27 tum är förstort för mig och vars är 120 hz ips pannelerna!

Permalänk
Medlem

Men vad är det för NISSAR som sitter på detta forum??? ^^

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Kul att det är 16:9, ser fram emot fler sådana högupplösta skärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Snusfri

Usch för 16:9 :/
Ge mig 16:10 med minst 2560x1600 damnit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Dells gamla u2711 får man för 5990 kr hos inet. Inklusive moms.

Om man vågar chansa dvs (som att det skulle vara säkrare från USA, fnys) med U2711s diverse problem. Distansköplagen skyddar en dock.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

En som jobbar på Hazro skrev på ett forum att dem snart kommer att släppa en ny 30 tummare i 2560x1600.

Här är länken till forumet där folk pratar om kommande Hazro 30 ---->

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18359536

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tråkigt för oss som gör mera än att bara se på film och spela på datorn.
Enda som är bra med 16:9 är att det är billigt

Permalänk
Medlem

Inte fel med fler ips skärmar men... jag vill fan ha ips + 120Hz + 30".

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Tråkigt att det är 16:9 dock. Tror jag håller fast vid min W3000H.

Verkar dock annars vara en lovande skärm. Om det nu skulle bli en 27-tummare för min del skulle jag nog lätt valt en Hazro HZ27WD, utan tvekan.

Sett massor som pratar om Hazro-skärmar nuförtiden, men hitter dem inte på Prisjakt.. var köper man dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Jag håller med dig helt.

Det verkar som 2012 blir det ordentliga genombrottsåret för 2560x1440. Härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Det finns inga 16:10 27-tummare. Det är 30 tummare som är 16:10

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imdak:

16:9 är bättre för multitasking än såväl 4:3 som 16:10 imo eftersom bredden är så viktig när man ska ställa två fönster sida vid sida. 4:3 är bäst för en applikation imo men i den här storleksklassen blir det stort om all skärmyta ska användas till en applikation. Det är ingen slump att de kvadratiska formaten numera enbart är starka för små surfplattor och mobiltelefoner med skärmstorlekar på 1-10" där huvudsyftet är slösurf.

Permalänk

är det en gaming skärm eller pro skärm? isf är det intressant hur många % av adobe rgb den kan visa ..

Permalänk
Medlem

Går det bra att köra med 1080p eller 720p i spel utan att det ser konstigt ut även om den är native 1440p? Blir ju lite sugen på ny skärm ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

är det en gaming skärm eller pro skärm? isf är det intressant hur många % av adobe rgb den kan visa ..

Antagligen gaming, om dom specar hur mycekt den kan visa av sRGB. skulle gissa på E-IPS

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Antagligen gaming, om dom specar hur mycekt den kan visa av sRGB. skulle gissa på E-IPS

IPS är inte ämnat för gaming.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial