Permalänk
Medlem

Asus A7V333 System test CPU failure

Jag köpte två stycken Asus A7V333 och två stycken XP 2000+, varav en processor var boxed, dessa köptes från Itbutikken. Två stycken 512 Mb 2700 minnen av märket Samsung (M368L6423DTM-CB3) köptes från annat håll.
Nu till saken:
Jag satte ihop den ena datorn, processor "oboxad" på det ena moderkortet. Datorn spinner som en katt, fungerar väldigt bra med andra ord.
Dator nummer två, processor "boxed" fungerar ej. Datorns alla fläktar, hårddiskar, cd-rom, grafikkort snurrar igång men det är också allt. Ur högtalarna strömmar en fin stämma "System test, CPU failure" om och om igen.

Jag har testa alla möjliga kombinationer samt jämnfört med den fullt fungerande datorn med identisk setup, jag får den fortfarande inte att funka. Jag skickade moderkort och processor i retur till Itbutikken för att få dessa utbytta. Folket på Itbutikken hittade dock inga fel på delarna, så de skickade delarna i retur till mig. När jag nu satte ihop delarna igen funkade fortfarande inte datorn, dvs samma fel som sist.
Jag är dock inte övertygad om att Itbutikken testat delarna eftersom exakt samma fel kvarstår.

Är det någon som har haft samma problem? Eller har några förslag för att komma till rätta med detta?

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med en processor då jag använde shim. Jag hade råkat satt shimen fel (fråga mig inte hur) och det gjorde att datorn inte startade. Men det var bara att sätta den till rätt och vips fungerade allt.

Ditt problem verkar dock lite mer komplicerat, men har du testat att köra med bara det allra nödvändigaste? Dvs cpu, minnen, grafikkort, tang. bord och skärm. Jag har nämligen fått exakt samma felmeddelande som dig när jag byggt en dator och då hjälpte det att börja om från början med de viktigaste komponenterna och koppla in en i taget eftersom.

Kvarstår problemet är ju frågan om Itbutikken verkligen har testat prylarna. Jag har aldrig handlat där själv så jag har ingen efarenhet av butiken.

Hoppas det löser sig för dig iaf.

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

re:

Jag har testat att koppla ur allt som jag kan tänka mig vara en orsak till trassel. Jag har till och med testat att köra enbart CPU inkopplat, samma resultat.
Mycket märkligt det hela om det nu fungerar för ITButikken.

Permalänk
Medlem

Re: re:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DTMedia
Jag har testat att koppla ur allt som jag kan tänka mig vara en orsak till trassel. Jag har till och med testat att köra enbart CPU inkopplat, samma resultat.
Mycket märkligt det hela om det nu fungerar för ITButikken.

Ja det kan man lungt säga... är alla jumprar inställda korrekt också?

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

re:

japp de är exakt samma som på den datorn som fungerar.

Permalänk
Medlem

Växla CPU mellan den fungerande och den som ej fungerar å se vad som händer i fall du vågar.

Permalänk
Medlem

Två polare till mig hade exakt samma problem. Det är ett känt problem hos ASUS A7V333.

Det är två orsaker:

1) Man försöker flasha bioset med windows utility:n istf. dosvarianten. När man bootar om så ljuder "System failed CPU-test" med svart skärm.

2) Ibland kommer det direkt när man smackat ihop datorn. Ibland så låser sig datorn och sedan när man resettar så uppstår "System failed CPU-test". Det är då stor risk att CPU:n är toastad.

Mina kompisar köpte varsina A7V333 med XP-processorer. Totalt tre moderkort och två processorer blev dödsfallen i dramat. Vi testade processorerna i andra moderkort och de var stendöda efteråt...

Leta mer här:

http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI
Två polare till mig hade exakt samma problem. Det är ett känt problem hos ASUS A7V333.

Det är två orsaker:

1) Man försöker flasha bioset med windows utility:n istf. dosvarianten. När man bootar om så ljuder "System failed CPU-test" med svart skärm.

2) Ibland kommer det direkt när man smackat ihop datorn. Ibland så låser sig datorn och sedan när man resettar så uppstår "System failed CPU-test". Det är då stor risk att CPU:n är toastad.

Mina kompisar köpte varsina A7V333 med XP-processorer. Totalt tre moderkort och två processorer blev dödsfallen i dramat. Vi testade processorerna i andra moderkort och de var stendöda efteråt...

Leta mer här:

http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?...

Skumt jag har ett A7V333 har hafft ut min 1800+ å bleat. Kört dom flästa biosen som släppts.
Har 4 kompisar minst med A7V333 som är lika nöjda som jag.
Så tycker det låter skumt.
Byte precis till en 2400+.
Plockade bara ut den gamma CPU:n och satte i den nya.
Hade restetat bios inna des på moderkortet för att det inte ska bli problem med den nya CPU:n.
Har alldrig hafft bättre mobo och mina kompisar är nöjda med.
Vet bara en som hade en XP CPU som var klockade till 1800 med 200Mhz bus som var stendöd en dag och vägrade boota men han byte å det fungerade igen och har inte hänt igen.
Ne värkar skumt har alldrig hart om detta innan.

Sedan flashar man alldrig i WINDOWS då får man fan skylla sig själv om man är så dum.
Läser man nån gång readme filen som i bland följer med gjorde det särskilt för så stog det att man alldrig fick flasha under windows tex för riska att få korupt bios.
En ren bootdisk eller med det inbyggada flash programet ska man annvända ignet annat.
Minnet måste var tomt annars fins risken för korupt bios.

Permalänk
Medlem

Kollad den där länken.
http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?...
Hittade det.
Vad jag förstår flashade han stog inte med villken metod.
Sedan ingen signal til skärmen.
En kompsi flashade om bios chipet gav ignet.
Testade att reseta bios då startade den som inan men stägde av sig igen.
Ha hade kört fläkten på floppyn eller nåt och anntagligen hade ha grillat kontekten på moderkortet innan för CPU fläckten eller så hade inte det gammla bioset stöt det men så fort ha kopplade in rpm kablen på kontakten för CPU fläkten som ska fungera öven om man grillat ströförsörjningen till den så bootade datorn och fungerade igen så han hade kanppast sabbat nån CPU.

Permalänk
Medlem

Det där hände för min poalre också, prova att köra med nätaggregatet från datorn det funkade.

Det gjorde min polare adå funkade det

du kan ju iaf testa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

OFFTOPIC:

troligtvis SWeC mest felstavade tråd

ONTOPIC:

har liknande problem med mitt mobo A7V333 men det är bara att den hänger sig så man startar upp den.

men itt är inte lika farligt som era då mitt händer efter POST

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk

hmm... en ska du kan kolla är om du har någon distans skruv sittandes i chassit där den inte ska sitte... dvs inte har något hål i mobot.. för om det sitter en skruv så... jordas hela mobot och vill inte starta.... det var problemet för en kompis kort...
kolla detta!

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem

Min får för sig att klaga när jag kallstartar datorn, men den säger "cpu failed" 2ggr i rad, sen startar den som vanligt, verkar vara nått med att speechpostern startar innan bios har kännt av minnen, cpu etc.

Permalänk
Medlem

har inga som hälst problem med mitt nyinköpta a7v333
supernöjd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

problem löst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymon
hmm... en ska du kan kolla är om du har någon distans skruv sittandes i chassit där den inte ska sitte... dvs inte har något hål i mobot.. för om det sitter en skruv så... jordas hela mobot och vill inte starta.... det var problemet för en kompis kort...
kolla detta!

Tja igen!
Problemet är nu löst!
Problemet var som du sade.
Jag satt idag på morgonen och snokade runt i olika forum för att hitta något, där fann jag en person som hade gjort detta. Jag påpekade detta till min polare som genast kollade efter, och mycket riktigt en distans på fel ställe.
Jag tänkte självklart inte på att det kunde varit nått under moderkortet, eftersom jag inte monterade prylarna.
Andra Asus A7V333 ägare som har samma problem, KOLLA DETTA!!!

BTW: bra forum för A7V ägare
http://www.a7vtroubleshooting.com/

Tackar för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma grejjer XP2000 (BOXED) Asus samsung minnen 512ddr funkar skit bra förutom att det finns lite inställningar som jag råkade ändra så datorn gick dåligt =(

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Lite OT kankse,
Men hur är ljudkortet på ASUS A7V333 moderkorten...? Står dom sig bra med mitt gammla Soundblaster 1024 Live! ?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Lite OT kankse,
Men hur är ljudkortet på ASUS A7V333 moderkorten...? Står dom sig bra med mitt gammla Soundblaster 1024 Live! ?

vet inte nåt om 1024 men jag kan säga att jag är fett nöjd!
feta skillnaden mot mitt gamla soundblaster128

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag läste om en som hade problem att boota sin som din.
Visade sig att så fort han hade chassifläktar inkopplade på nätaget blev det så.
Lustigt villka fenomen det fins.
Och som jag trode var det inge fel på kortet.