Beslutångest 40D eller 550D? [Nybörjare]

Permalänk
Medlem

Beslutångest 40D eller 550D? [Nybörjare]

Tjena!

Ska inhandla mig min första systemkamera, begagnat från blocket. Har jämfört olika typer av kameror och fastnade för både en 40D samt 550D. Dem ligger kring samma prisklass begagnat.

Jag är som sagt en nybörjare gällande fotografering och har enbart använt mig av mobilkameror tidigare. Dock har jag någorlunda koll på iso, bländare, slutartid osv. Vilka av dessa 2 kameror skulle passa mig bäst som nybörjare?

/Henke

Permalänk

Nu har jag förvisso ingen koll på Canonkameror, men av vad jag snabbt kunde läsa till mig på nätet skulle jag nog säga 40D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matarn:

Tjena!
Ska inhandla mig min första systemkamera, begagnat från blocket. Har jämfört olika typer av kameror och fastnade för både en 40D samt 550D. Dem ligger kring samma prisklass begagnat.
Jag är som sagt en nybörjare gällande fotografering och har enbart använt mig av mobilkameror tidigare. Dock har jag någorlunda koll på iso, bländare, slutartid osv. Vilka av dessa 2 kameror skulle passa mig bäst som nybörjare?
/Henke

Jag skulle säga 550D

Edit * Kom på det att har du inte kört med system kameror så är nog 40D bättre, men har du inga problem för att lära dig så har 550D mer funktioner och blir bättre bilder

Permalänk
Medlem

40D verkar ta riktigt schyssta bilder! Frågan är om den skulle passa mig som har 0 erfarenhet gällande systemkameror.

550D verkar även den riktigt grym!

*Edit* Jag är relativt snabblärd. Blir väl att inhandla sig en fotobok i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en 40D och en polare som hade en 550D, jag hade inte velat ha 550Dn framför 40D iaf...känslan, känslan...

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk

550D alla dagar i veckan. 40D är en gammal kamera i jämförelse med 550D.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matarn:

40D verkar ta riktigt schyssta bilder! Frågan är om den skulle passa mig som har 0 erfarenhet gällande systemkameror.

*Edit* Jag är relativt snabblärd. Blir väl att inhandla sig en fotobok i värsta fall.

Jag har 40D och har fotat racing med den i många år. Jag har en 5D MkII, men är det snabba saker som skall fotas så finns det inte så många hus som är bättre än 40D. upplösningen är lite låg i vissa fall, skärmen lite dassig och bruset på höga iso är sämre än de bästa idag, men det är en farbaskat tålig och snabb kamera. Kort X-sync, låg shutterlag, snabb seritagning, snabb af, bekväm ergonomi, bra batteritid och C-lägen. Riktigt bra kamera kort och gott.

Fördelen som 550D har är att den kan filma, har högre upplösning, något lägre brus på höga ISO och en bättre bakskärm - resten är sämre med den. Vad som är viktigast vet bara du.

Vad kamean skall används till:

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/collections/72157608562...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt-Olsson:

550D alla dagar i veckan. 40D är en gammal kamera i jämförelse med 550D.

Det är bra att motivera sin åsikt...

Permalänk
Medlem

Här har du Test bild från 550D'n

Här är 40D'n =

Permalänk
Skrivet av Matarn:

Jag skulle ha satsat på en 550D. Det är en "ny" (nuvarande) modell så jag skulle tro att den är lättare att lära sig än en 40D som är flera år äldre. I min erfarenhet så har systemkameror blivit mycket mer lättanvända de senare åren. Själv har jag en 1100D (snäppet ner från 550D) som var min första systemkamera och hade inga som helst problem att lära mig den (dock så hade jag rätt mycket kunskap och erfarenhet av fotografering).

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Tack för mycket bra svar! Filmfunktionen kommer jag aldrig att använda då min mobiltelefon filmar i acceptabel kvalité.

Kameran kommer mestadels att använda till naturbilder men även till macrobilder. Såg att 550D har något högre megapixel jämfört med 40D men hur mycket kommer detta att märkas av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matarn:

Tack för mycket bra svar! Filmfunktionen kommer jag aldrig att använda då min mobiltelefon filmar i acceptabel kvalité.

Kameran kommer mestadels att använda till naturbilder men även till macrobilder. Såg att 550D har något högre megapixel jämfört med 40D men hur mycket kommer detta att märkas av?

Detaljerna ! Det är bra skillnad på 18Mpixel/10Mpixel om du ska förstora bilderna, Plus att tar du bilderna i .raw format istället för .jpg så kommer du bli förvånad Raw foton blir mycket större i storlek men dom är okomprimerade så ingen kvalite försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matarn:

Tjena!

/Henke

Minsta lillsyrran (16 bast) köpte en 600D förra året och den är grym! Om hon kan hantera den så fixar du nog en 550D (är nog ingen jätteskillnad mellan dessa två) :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Tja det blir väl inga problem oavsett vilken du väljer. Jag har själv en 550D och är mer än nöjd som hobbyfotograf. Allt du behöver för att lära dig kameran är manualen, läs den i tid och otid (= på dass, när du har tråkigt eller har tid att döda), och att sen helt enkelt använda kameran helt enkelt. Du lär dig mer ju mer du använder den.

Hade en 400D förut som jag även var mer än nöjd med! Har också haft en Nikon D80 som också var helt okej, men det är annan känsla i nikon-produkter. Jag fördrar Canon dock.

Ett starkt tips är att skaffa ett annat objektiv än kitgluggen dock, den är inte så ljusstark direkt även om det duger till de mest basala sakerna.

Permalänk

Jag har ägt en 30D i ganska många år, och jag valde den efter ett råd av en vän som varit i kameratestningsbranchen i många år. Man märker skillnaden emellan en konsument och entusiastkamera, kvalitet känsla osv...
40D må vara en gammal kamera, men den har bättre dynamiskt omfång och bättre byggkvalitet, fasiken jag skulle hellre sitta på en 30D än en 550D dels för kvaliteten och det dynamiska omfånget.

Du ska fota bra bilder, inte skryta om funktioner...

funktioner i all sin ära, men det ska vara en bra kamera, och i detta fall säger jag 40D

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Så vitt jag har förstått är 40D en någon generation gammal "prosumer"-kamera, och 550D en modern entry-level. Så det är väl lite som att jämföra en Nikon D3100 med en D80... Jag hade valt D80 vilken dag som helst.

Permalänk

Problemet här är väl att kamerorna inte är i riktigt samma segment. 550D ligger väl i amatörsegmentet medan 40D ligger i semiproffs eller vad det kallas?

Det som avgör är vad du vill ha. 550D är en mycket nyare kamera. Den har fler funktioner och nyare teknik. Några av de mer uppenbara fördelarna är bättre skärm,gränssnitt i menyer samt att den kan filma. Brusegenskaper vet jag ej men någon sa tidigare här att denna är den bättre av de två på detta.

40D är en äldre kamera men mer robust byggd. Mer ämnad för de lite mer proffesionella fptpgraferna. Dess egentliga broder var ju 400D. Denna har väl egentligen inga tekniska fördelar över 550D. Det som lockar med denna är nog just känslan. Den sitter nog bättre i handen kan det tyckas och är förmodligen lite bättre byggd.

Det är en mycket svår jämförelse.

Själv har jag en 5D samt en 500D. Trots att 500D är överlägsen min 5d i det mesta tekniskt sätt (föruom då fullformatet såklart) vad gäller funktioner, menyer osv, så föredrar jag 5D alla dagar i veckan.
Dock skulle jag inte vilja vara utan 500D i väskan. Ibland är dess funktioner som live-view och film ovärderliga.

Det bästa för dig vore garanterat om du kunde få känna och klämma lite på dem båda. Men för en nybörjare tror jag nog 550D är lättare att lära sig. Lättare och smidigare menyer osv. Live-view kan vara riktigt smidigt. Om du vill kunna filma är denna det enda alternativet.

Men kom ihåg, nyast är inte nödvändigtvis bäst.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_40D-vs-Canon_EOS_550D

I mina ögon:
Det som talar för 40D är större och ljusare sökare. Det gör det enklare att komponera bilden. Samt att den tar bilder relativt snabbt, så att den skulle kunna användas vid sportfotografering (helst ska man ha 9+ bps).

Det som talar för 550D är Bättre LCD-skärm. Enklare att avgöra om bilden du tagit är rätt exponerad och objektet är i fokus. Det är även trevligt att den har bättre brushantering och större range på iso.

Att 550D har högre upplösning på sensorn vet jag inte om jag skulle lägga så stor vikt vid. 10 MP räcker till stora utskrifter. Om du ofta printar i storleken 50*75cm så är 12+ MP att föredra.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Tänker du filma, isf tycker jag 550D
läs detta: http://www.eoshd.com/content/6657/latest-magic-lantern-with-hdr-video-out-now-for-canon-60d-600d-550d-50d-and-500d

Förhoppningsvis får de fram riktigt roliga inställningar

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 40D och min svärmor har 550D så jag har testat båda. Själv tog (fotar tyvärr inte så mycket längre) jag mycket bilder på hundar varav snabb autofokus och hög bildhastighet spelar stor roll för resultatet. I mitt fall skulle jag aldrig byta till en 550D trots att den har högre upplösning och bättre ISO-prestanda. Jag personligen gillar inte Canons instegsmodeller pga kamerahuset, inte bekvämt att hålla i eller att handskas med, men det är MIN åsikt.

Om man jämför själva kamerahuset fysiskt så är 40D totalt överlägsen i byggkvalité och handhavande, två inmatningshjul, topp-LCD mm. I ditt fall tror jag att en 550D kommer att ge dig bättre resultat, alltså där den bättre autofokusen och högre bildhastigheten inte krävs.

Jag skulle råda dig att testa båda först för att se vilken du trivs bäst med för det är nog viktigast av allt egentligen, annars är det ju inte lika kul att fota.

Permalänk
Medlem

40D har väl, förutsatt att man inte tänker filma, eg bara en nackdel jämfört med 550D och det är högre brusnivå samt att bruset är mer iögonfallande. Detta sammantaget gör att bilderna från 40D ser rätt uschliga ut på höga ISO-tal, i jämförelse. Man kan ju snacka om megapixlar hit och dit åxå, såklart, men faktum är att 18Mpix VERKLIG upplösning är svårt att få ur en 550D under annat än väldigt kontrollerade former. Skillnaden där är inte alls så stor som man skulle kunna tro om man bara kollar på siffrorna, men även om man bara jämför siffrorna rakt av utan att väga in andra faktorer så ger den högre upplösningen hos 550D bara möjlighet att skriva ut dryga 30% större (eller beskära 30%). Men visst. Ska man fota endast inomhus med ett bra stativ, riktigt bra objektiv, trådutlösare samt ha bländaren låst på f/5.6 så är 18Mpix upplösning såklart åxå ett argument...
Hurvida exponeringen i 550D faktiskt är bättre vågar jag inte uttala mig om, men den har fler mätzoner, vilket skulle kunna en en viss fördel där. Min erfarenhet från Nikon säger dock att skillnaden där inte är enorm, om den ens finns där.

40D, däremot, har en rad fördelar jämfört med 550D.
* Robustare bygg
* Snabbare sekvenstagning
* Alla AF-punkter är korslagda (550 har bara en i mitten som är korslagd)
* Avsevärt bättre sökare
* Möjlighet till ett steg kortare slutartid
* Bättre ergonomi och fler snabbknappar/inmatningshjul

Permalänk
Skrivet av dumbo:

* Bättre ergonomi och fler snabbknappar/inmatningshjul

Jag har fotat med en Nikon D50 (tänk Nikons motsvarighet till 550D, fast för 6 år sen) i över ett år nu, och det här med reglage och knappar är det som stör mig absolut mest. Man måste in och gräva i otaliga oorganiserade menyer för att komma åt diverse inställningar (fokusläge,ljusmätningsläge etc), och andra knappar sitter konstigt till (ISO, bländare). Så vitt jag förstått är detta standard på de flesta instegskameror.

Snapsort skulle jag inte lita på... Sidan anser att D700 och D3100 är likvärdiga... D700an är en fullformats-proffskamera, D3100 en instegskamera.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

40D har väl, förutsatt att man inte tänker filma, eg bara en nackdel jämfört med 550D och det är högre brusnivå samt att bruset är mer iögonfallande. Detta sammantaget gör att bilderna från 40D ser rätt uschliga ut på höga ISO-tal, i jämförelse.

Denna typ av skillnader som är en del av bildkvaliteten, hade några av de högsta vikterna för min del eftersom anledning nummer ett, till att jag överhuvudtaget bytte från kompat till systemkamera var just prestandan vid lågt ljus. Elektroniken i komapktkameror håller säker samma klass i principe, problemet är mest att sensorn är så liten och det blir för lite ljus även med marknades bästa elektronik.

Med givet at man väljer mellan kameror i samma format (samma sensorstorlek) är ofta en nyare kamera nästan alltid bättre än en gammal eftersom utvecklingen går snabbt inom elektronik (på linssidan sker knappast några revolutioner på 5 år). Eftersom ljuskänsligheten på en digitalkamera helt handlar om förstärkningen och signal/brus förhållande i elektroniken som förstärker signalen från ccd eller cmos chip.

Alltså mitt val blev hellre en modern instegskamera med bra elektronik än en kanske i övrigt proffsigare modell med 5 år gammal elektronik. Klart änu bättre vore en proffskamera med senaste elektroniken, men då blir det en helt annat prisklass på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Alltså mitt val blev hellre en modern instegskamera med bra elektronik än en kanske i övrigt proffsigare modell med 5 år gammal elektronik. Klart änu bättre vore en proffskamera med senaste elektroniken, men då blir det en helt annat prisklass på det.

Ja, vad man ska prioritera är ju upp till var och en. Att ha en snabbjobbad kamera där man slipper fibbla med menyer och skit för minsta sak kan ju dock vara skillnaden mellan att få en bild öht eller inte i en del sammanhang. Likaledes kan den bättre autofokusen i 40D mycket väl vara det som gör att bilden blir skarp. Hellre en något brusig bild som är skarp än en brusfri som är oskarp. Att ha snabb sekvenstagning kan ibland åxå vara mycket användbart (även om jag personligen inte använder det jätteofta).
Givetvis är ju ny teknologi och bra prestanda/ergonomi/osv det bästa, men ibland tvingas man, som sagt, att välja och det är inte alltid ett självklart val, IMO.

Sen går inte utvecklingen så förtvivlat fort på sensorsidan heller. Inte i närheten så fort som tillverkarna vill få oss att tro eller som man kan tro om man läser inlägg på forum från konsumtionsgalningar som köper ny kamera var 3:e månad (typ). Brusprestandan har, i stort sett, förbättrats 2 exponeringssteg sedan jag började fota med DLSR 2004 (snart 8 år sedan alltså). Det tog 4 år innan det kom en kamera som var så mycket bättre än min första att det var mer än marginell skillnad i bildkvalitet. Då uppgraderade jag, fast inte så mycket för bildkvaliteten som för bättre sökare och bättre prestanda, vädertätning osv. Det var alltså 2008 och det har fortfarande inte kommit någon kamera efter den som har mer än marginellt bättre bildkvalitet.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Att ha en snabbjobbad kamera där man slipper fibbla med menyer och skit för minsta sak kan ju dock vara skillnaden mellan att få en bild öht eller inte i en del sammanhang.

Jo det håller jag med om. Om jag ska vara petig så det enda som jag ev önskat mer än vad min D5100 har så är det en eller två till programmerbara funktionsknappar. Just nu finns det i princip en förutom de fasta. Den använder jag till att snabbt växla till/från olika AE gafflingar. Några till knappar hade inte varit fel, men det är småsaker för mig.

Steget upp för min del hade varit D7000 och den hade varit ca 3500-4000 dyrare. Då tror(?) jag den har lite fler knappar. men bildmässigt är den likvärdig med D5100 sånär som på marginellt bättre dynamik. Sen klarar de 6fps istället dör 3 fps, viss skillnad om man behöver det.

Permalänk
Skrivet av Cybertrash:

Jag har fotat med en Nikon D50 (tänk Nikons motsvarighet till 550D, fast för 6 år sen) i över ett år nu, och det här med reglage och knappar är det som stör mig absolut mest. Man måste in och gräva i otaliga oorganiserade menyer för att komma åt diverse inställningar (fokusläge,ljusmätningsläge etc),

Inte på 550D, det mesta är lättåtkomligt via navigerande på displayen. Ganska stor skillnad i smidighet jämfört med tjejens gamla 350D
Men tja. den är ju fortfarande instegsklass...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kanske aningen dum fråga. Men vad menas med att kameran är en så kallad "instegsmodell"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matarn:

Kanske aningen dum fråga. Men vad menas med att kameran är en så kallad "instegsmodell"?

Att det finns bättre kameror till högre pris. Ganska mycket högre pris.

Byggkvaliten är rätt ok även på canons tresiffriga kameror.

Varning: Starka bilder. Misshandel av fullt fungerande elektronik.

Sen är jag inte säker på att det är så mycket billigare att köpa på blocket. Min 600d inklusive kitobjektiv gick på 4990 inklusive frakt från elgiganten för några veckor sedan. Det är ungefär såna priser man ser på begagnade 40d/550d. Lägg alla du kan tänka dig i en lista på prisjakt som du bevakar nån gång per dag så lär du kunna få en hyfsat bra deal.

Jag tycker inte min 600d är för "billigt" byggd eller för liten. Den går väl inte att hantera med handskar, men man kan inte få allt. Och på stilla motiv kan den i princip ta lika bra bilder som dubbelt så dyra 7d. Pengar man till exempel kan lägga på ett sånt här: http://www.fotokungen.com/canon-ef-702004l-usm-p-340.aspx

Ingen av kamerorna är ett dåligt köp, men jag hade definitivt valt 550d. Det skadar inte att ha lite extra upplösning om man ska beskära bilderna. Och det är på inget sätt en dålig kamera.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Vad är det för skillnad på 550d och 600d? Såg att 600d bland annat har en vinklingsbar display.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Matarn:

Det innebär att kameran är den enklaste i "systemkamera" klassen, men det betyder inte att det är en dålig kamera.

Även en enkel systemkamera är ju normal en väldigt avancerad och högkvalitativ kamera jämfört med de bästa kompaktkamerorna.
Kollar man dessutom på bildkvalitet så utklassar oftast den ENKLAST systemkameran (instegsmodell) de BÄSTA kompaktkamerorna (*)

Så istället för att kalla det för nybörjarmodell vilket vore lite fel, kallas det instegsmodell (i systemklassen).

(*) Det var därför jag skaffade systemkamera, för att inte ens bästa kompaktkameran jag kunde hitta på marknaden kom upp i samma bildkvalitet och klass som nikons enklaste DSLR instegsmodell.