Permalänk
Medlem

Som alla skriver här, viktigaste är ordentlig reserch! Men riktigt kul med yngre som har entreprenörskap i blodet!
Varför inte ta kontakt med div föreningar som hjälper nystartade företag?
Dom kan hjälpa er med söka pengar för investeringar, bokföring, upp start osv allt för ni inte ska ramla i dom vanligaste fällorna.

Varför inte göra kund enkät på skolan ex för att se intresset?

Att våga satsa är halva jobbet, resten är bara hårt jobb för att det ska gå runt

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Hej, Jag och min kompis har funderat starkt på att öppna internet café då det inte finns något i Sandviken (närmaste är i gävle typ 3mil bort)
Vad har ni för tips till mig och min kompis vilket bredband? Vad ska man ha för switch/router vilka slags datorer m.m alla förslag är välkommna

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men istället för att komma och säga att det blir problem så tänkte jag komma med en idé:

Om ni nu har som förebild att bilda ett liknande kafé som det som finns i Gävle, varför inte ta kontakt med det kaféet och fråga om ni kan få hjälpa dem att öppna en filial i Sandviken? Då slipper ni ju allt krångel med hur man ska göra saker, gör bara allt likadant som de gör det. Ni kan säkert få hjälp med eventuell programvara, kanske till och med ekonomisk hjälp?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men istället för att komma och säga att det blir problem så tänkte jag komma med en idé:

Om ni nu har som förebild att bilda ett liknande kafé som det som finns i Gävle, varför inte ta kontakt med det kaféet och fråga om ni kan få hjälpa dem att öppna en filial i Sandviken? Då slipper ni ju allt krångel med hur man ska göra saker, gör bara allt likadant som de gör det. Ni kan säkert få hjälp med eventuell programvara, kanske till och med ekonomisk hjälp?

Men om vi skulle göra så , så vill ju dem ha något för allt dem gjort hjälpt oss med så då blir de ju typ dem som äger det? Vi har ju räkna att vi knappt kmr kunna ta ut lön hur ska vi då kunna betala "Escape" i Gävle en massa pengar hela tiden :S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Men om vi skulle göra så , så vill ju dem ha något för allt dem gjort hjälpt oss med så då blir de ju typ dem som äger det? Vi har ju räkna att vi knappt kmr kunna ta ut lön hur ska vi då kunna betala "Escape" i Gävle en massa pengar hela tiden :S

Jodå, fördelen är då att ni slipper dom "större" utgiftern och ni jobbar åt dom, och får lön via dom osv.

Men som du säger, så är det dom i slutändan som äger stället.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Det ploppar ju upp pressbyrån och 7/11 överallt, de lyckas ju uppenbarligen. Snacka med de i Gävle, de kan säkert vara mer tillmötesgående än du tror. Man kan säkert komma fram till ett upplägg som är en win-win situation.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

osäker på om någon har sagt detta eller innan, men skulle ni inte kunna göra en undersökning eller liknande? te.x gå till skolor och fråga någon som jobbar där om ni skulle kunna få ställa lite frågor till några klasser eller liknande om dem skulle vara intresserade om något sånt här och om dem skulle vilja gå till ett sånt ställe för att lira med några kompisar
har läst igenom hela tråden (fast läst lite nu och lite sen i 2 dagar nu och nyvaken xD så kan ha missat om någon sagt det redan)

om inget annat så tycker jag att ni ska försöka allafall med va varsam och tänk igenom allt väldigt noga (man vill ju inte sätta sig i en sur sits i många år om det går fel dvs) men man ska självklart försöka om det är något som man vill göra

och glöm för all del inte att skaffa jolt cola!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Det ploppar ju upp pressbyrån och 7/11 överallt, de lyckas ju uppenbarligen. Snacka med de i Gävle, de kan säkert vara mer tillmötesgående än du tror. Man kan säkert komma fram till ett upplägg som är en win-win situation.

Aa i Sandviken finns det ju säkert 10frisörer kan alla dem gå runt så borde ju 1 internet café gå runt också.

Skrivet av Toivo83:

Jodå, fördelen är då att ni slipper dom "större" utgiftern och ni jobbar åt dom, och får lön via dom osv.

Men som du säger, så är det dom i slutändan som äger stället.

Aa vi vet inte riktigt om vi vill det för dem kmr naturligtvis ha krav på oss m.m

Skrivet av Elghinnarisa:

osäker på om någon har sagt detta eller innan, men skulle ni inte kunna göra en undersökning eller liknande? te.x gå till skolor och fråga någon som jobbar där om ni skulle kunna få ställa lite frågor till några klasser eller liknande om dem skulle vara intresserade om något sånt här och om dem skulle vilja gå till ett sånt ställe för att lira med några kompisar
har läst igenom hela tråden (fast läst lite nu och lite sen i 2 dagar nu och nyvaken xD så kan ha missat om någon sagt det redan)

om inget annat så tycker jag att ni ska försöka allafall med va varsam och tänk igenom allt väldigt noga (man vill ju inte sätta sig i en sur sits i många år om det går fel dvs) men man ska självklart försöka om det är något som man vill göra

och glöm för all del inte att skaffa jolt cola!

Yes många som sagt det redan Klart vi inte glömmer jolt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Kul att se någon som vill starta eget, just ett internetcafé känns väl lite naivt men finns det bra grund för det så finns det ingen anledning till att det inte skulle fungera. Skulle personligen kört på 30 datorer istället för 15 då kostnaden inte ökar med säg 500 000kr utan 150 000kr för leasingen (bara ett exempel) då mindre tid behövs per dator och rent allmänt känns 15 datorer i minsta laget.

Slutade dom inte tillverka jolt cola?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Kan hjälpa till!
Säljer diodslingor i Grön.Blå och Röd ni kan ju kanske sälja vidare till dator byggen kanske sätta upp lite här och var?
PM'a om du är intresserad!

Mvh!

OnT: Kul idé! har oxå varit lite sugen på att starta något:)

OffT: Tjena! Jag skulle kanske vara intresserad av att sälja vidare. Skicka ett PM om du känner för det.

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Jo, företaget gick i konkurs. De är tillbaks nu med en smak lite mer åt energidryckshållet och den är fortfarande god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har ni verkligen funderat starkt nog?

Finns det tillräckligt stort behov för de som bor i området för att ni ska få tilllräckligt stor omsättning för att gå i vinst och öht överleva?

Internetcafé skulle jag vilja säga är en utdöende trend då folk kastar 3gmodem på en när man går på stan, och med fiberlinor och snabba adslanslutningar i varannat hus så finns det ingen större anledning på att inte sitta hemma över skype, eller lana hos polaren.

Har ni tillräckligt med pengar för att ens få upp företaget på fötter? 20 år gammal.... visst jag kan ha fel men de flesta i den åldern har inte mycket på banken

Tips i varje fall, om ni nu bestämt er och gjort tillräcklig research så hör med AMS då de kan i vissa fall ge starta eget bidrag.

Har en fin dator hemma samt 100/100 fiber, men jag spenderar gärna tid på ett internetcafe om man är ett gäng som spelar, vilket inte händer alltför sällan.
Tror nog att det är gemenskapen som lockar för en del, hårdvaran samt spelutbud för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

ni måste ha datorer oxå. att överklocka dem blir ett jäkla jobb så det behöver inte gå att överklockas, ljudnivån bryr man sig inte om när man är inne i spelet, 1 gb video räcker då man inte kör med dubbla skärmar och t.ex. Windows licens går att få billigare för företag. datorerna kommer att hålla kanske 4 år eller mer med underhåll om ni ska ha detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1418949/2012-01-25
om ni fixar sponsorer kommer priset gå ner, typp halva priset på möss och tangentbord så räkna med att det blir typp 100k för datorer minst

inga hemmabyggen på nätverkscafé.. om dom pajar ska dom skickas tillbaka i obrutet chassi till tillverakren för service.. sen leasar man dom på 3 år oftast

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Har du möjligen kvar dem så ja kan få dem och titta på

nej tyvärr.. den laptopen jag hade det på lyckades jag sabotera hdd'n på

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Kul att se någon som vill starta eget, just ett internetcafé känns väl lite naivt men finns det bra grund för det så finns det ingen anledning till att det inte skulle fungera. Skulle personligen kört på 30 datorer istället för 15 då kostnaden inte ökar med säg 500 000kr utan 150 000kr för leasingen (bara ett exempel) då mindre tid behövs per dator och rent allmänt känns 15 datorer i minsta laget.

Aa vi har övergått till 30datorer då vi endast kmr behöva 3timmar på varje dator/dag för att gå med vinst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av timQ:

Har en fin dator hemma samt 100/100 fiber, men jag spenderar gärna tid på ett internetcafe om man är ett gäng som spelar, vilket inte händer alltför sällan.
Tror nog att det är gemenskapen som lockar för en del, hårdvaran samt spelutbud för andra.

vi som ägare kommer ju även spela på tuneringar^^

Permalänk
Medlem

Jag är intreserad :D, Har ni någon ide när ni skulle kunna öppna?

Visa signatur

Intel Core i5 3570@ 3.4Ghz, Gigabyte Raedon HD6970, Corshair HX750
--------------------------------------------------------------------------
Ett hack är en smart lösning på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave448:

Jag är intreserad :D, Har ni någon ide när ni skulle kunna öppna?

Oj där ser man en Sandvikare som är intresserad av internet café har du möjligen nån aning om andra är intresserade också i din närhet? Förresten vem är du och hur gammal är du kanske känner dig ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Oj där ser man en Sandvikare som är intresserad av internet café har du möjligen nån aning om andra är intresserade också i din närhet? Förresten vem är du och hur gammal är du kanske känner dig ju

Jag heter David och är 13 år
jag kan fråga mina kompisar om dom är intresserade

Visa signatur

Intel Core i5 3570@ 3.4Ghz, Gigabyte Raedon HD6970, Corshair HX750
--------------------------------------------------------------------------
Ett hack är en smart lösning på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave448:

Jag heter David och är 13 år
jag kan fråga mina kompisar om dom är intresserade

Okej ja gör det! Sätt gärna upp en lista på skolan du går på och försök få folk som är intresserad av internet café att skriva upp sig där så vi får en uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Okej ja gör det! Sätt gärna upp en lista på skolan du går på och försök få folk som är intresserad av internet café att skriva upp sig där så vi får en uppfattning.

Jag tror ni själva måste gå ut till skolan för att få ett seriöst svar, sitter det lappar uppe på en högstadieskola så kommer 9/10 namn vara påhittade...
Om ni är där och lägger fram förslaget så ser ni direkt vilka som är intresserade och vilka som inte är det

Permalänk
Medlem

Roligt att med unga entreprenörer som vågar.
Om du har några frågor så får du gärna höra av dig då jag själv hade ett it-cafe i Oskarshamn 2004-2006 (Oskarshamn har ungefär 20000 inv). Jag kan säga att det är ett enormt slit men hur kul som helst. Tyvärr konkade vi efter c:a 2 år då det helt enkelt är svårt att få bärighet i det (Vi hade 25 datorer). Men några saker om du bör tänka på är.

1. Säkerhet. Efter att vi installerade larm samt galler sjönk våran försäkring från 45000 kr till 7000 kr.
2. EL. Kan säga att med all sannolikhet så måste elen dras om. Vi hade el-räkning på c:a 12-15 tkr / mån
3. Sälj godis, läsk samt prylar (headset,möss osv). För oss var det c:a 30% av intäckterna.
4. Gör en marknadsundersökning, vi tog hjälp av Kalmar Högskola (En student som läste marknadsföring gjorde det som ett ex-jobb åt oss).
5. Vi hade 25 datorer vilket medförde att vi hade egentligen 27 st då du måste ha i reserv. t.ex om någon har bokat plats på nattgibbet och datorn inte fungerar måste du kunna ställa dit en ny. Utöver detta så hade vi 2 st servrar för kassa samt smartlaunch och ghost. Samt en tredje för spel, ventrilo osv.
6. Ni bör ha minst 100/100 lina helst mer.
7. Skaffa en bra revisor, tro mig det betalar sig i slutändan.
8. Skaffa inte ihop plock datorer utan försök få någon lokal (hyfsat stor) datoråterförsäljare att sköta eran dator service.
9. Kylning, det blir varmt på ett it-cafe. Glöm inte att skaffa AC.
10. Vi körde med Smartlaunch. Smartlaunch har vissa brister men det är inget som man inte själv kan fixa om man kan lite scriptning och allmän nätverkskunskap. Något som dock är bra att veta om smartlaunch är bara för att du har 25 datorer behöver du inte 25 spel licenser. Om du köper in t.ex 10 st bf3 licenser så kan vilka som helst 10 datorer spela bf3. Du kan dessutom kan dessutom spela t.ex bf3 på upp till 15 st datorer samtidigt under max en månads tid. Detta är mycket bra när man ska köpa in nya spel (Man får lite statistik på hur mycket de spelas).
11. Detta är kanske den viktigaste försöka att skaffa företagskunder t.ex företags event, företag kan håla sina utbildningar på era datorer eventuellt att ni håller i utbildningar.

Glömde säga att när vi köpte in våra grejer under 04 så gick det på ungefär 400 000 kr.
Ni räkna med att ha fullsatt ungefär halva tiden, räkna närmare 1/3 av tiden.
Och glöm inte att har ni öppet 12 timmar / dag så måste du lägga till minst 3 timmar till för städande, ghostning, kassa avräkning, inhandling av kiosk varor osv.

Som sagt har du några frågor så skicka PM.

Permalänk

Fråga Faxander på Sandvik om ni får koppla in er på stamnätet... dom betalar betydligt mindre för elen än konsumenter.... ljusbågsungar kräver lite effekt...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Detta program hade ni kunnat använda er av Game Jackal

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Detta program hade ni kunnat använda er av Game Jackal

Vi funderar ju på HandyCafé + steam café grejjen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Fråga Faxander på Sandvik om ni får koppla in er på stamnätet... dom betalar betydligt mindre för elen än konsumenter.... ljusbågsungar kräver lite effekt...

Ja precis och eftersom farsan jobbar där borde vi få extra pris

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ja precis och eftersom farsan jobbar där borde vi få extra pris

Och vad fort datorerna kommer gå åt! Så gott så omedelbart efter att ni öppnar så har ni ingen ledig.

(Efter att ha matat dem med några tusen volt. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Och vad fort datorerna kommer gå åt! Så gott så omedelbart efter att ni öppnar så har ni ingen ledig.

(Efter att ha matat dem med några tusen volt. )

Ja precis kmr aldrig ha nån ledig perffa ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av style_019_AMDx2:

varför hade du tänkt att vi ska överklocka datorerna?? vi hyr väl tillräckligt bra datorer så kunderna kan spela alla spel som vi har annars är de ju ingen ide att ha företaget.. säg till om jag ha fel..

"att överklocka dem blir ett jäkla jobb så det behöver inte gå att överklockas"

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hur går det med det hela?

Permalänk
Medlem

Han är nog inte rätt människa för att driva ett internetcafe. Jag förväntade mig mer aktivitet i denna tråd och bevakade nya inlägg.

Men efter hans tråd om BF3 igår: Länk

En liten pojke som tagit vatten över huvudet. Lägg ner, mitt råd.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070