Dell Inspiron 1545 reklamation

Permalänk

Dell Inspiron 1545 reklamation

Hejsan!

Min Dell Inspiron 1545 skärm har fått artefakter över hela skärmen. Jag har skruvat isär ramen och tagit ut skärmen och konstaterat detta. Ringde Dell som sa att min garanti har gått ut och att förlänga den 1år kostar runt 1000kr.

MEN: Borde jag inte kunna använda min 3års reklamationsrätt i detta fallet? Jag har INTE tagit sönder några "Warranty Void" stickers och liknande. Och jag är 100% säker att detta är ett fabrikationsfel. Har bara haft den i 1.5år.

Skärmen har inga yttre skador alls, men skärmen är som sagt sönderplockad.

Vad är det som gäller?

MVH

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Om du kan bevisa att skärmen hade dessa fel, synliga som dolda när du fick datorn kan du självklart åberopa reklamationsrätten.
Att själv vara säker på att det är ett fel från början räcker inte, du måste ju ha något bevis i form av hänvisningar till att tillverkaren har dragit tillbaka skärmar pga. fabrikationfel eller något annat som bevisar att felet faktiskt fanns från början.
Dock om skärmen har fungerat tills nu kan det ju vara rätt svårt... och grejer kan ju faktiskt gå sönder med tiden av massa olika faktorer.

Om du inte har något bevis (vad du tycker räcker inte) att skärmen var trasig när du fick datorn är det nog enklare att du kontaktar ditt försäkringsbolag istället. Vet flera polare som har fått sin dator trasig efter garantitiden och försäkringsbolaget har betalt för en ny.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Saker går sönder. Ta det på hemförsäkringen om du kan.
Att du har skruvat isär datorn lär inte hjälpa dig.

Permalänk

Självrisken på hemförsäkringen brukar väl vara runt 1500kr? En ny skärm kostar 500kr så det känns inte så värt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat med extern skärm.. en hel del modeller ifrån dell har haft problem med överhettad/trasig gpu som leder till artifakter. Speciellt de modellerna som har nvidia gpu.

Annars 500kr låter sjukt billigt för en ny skärm, en bekants dell 13" ca 2 år gamla paja och de ville ha 1500kr för delarna och 1000kr för jobbet..

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Jag har testat med extern skärm utan problem.

Jag har hittat en ny på USA-E-bay för $75~. Men OM den inte skulle passa eller att det är fel på kablage/moderkort så står man där med en värdelös skärm. Det är ju nämligen inte så lätt att felsöka en bärbar då allting är special.

Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny antar jag.

Ingen som har tips på någon svensk butik som säljer laptopreservdelar?

Tackar så mycket för era svar

MVH

Visa signatur

Permalänk

Reklamationsrätt...

Reklamation efter 6 månader är knepigt.
Lagen säger attde första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att kunden varit oaktsam för att häva rätten.
Efter 6 månader är det kunden som måste bevisa att säljaren/produkten varit felaktig från köp.
Är det en seriös butik/säljställe så hjälper de dig säkert.

Letar själv delar till en Inspiron 1545 och hittat några webshopar i england som verkar lovande.
Ex. http://www.ndc.co.uk/

I sverige finns PK service som är duktiga på att ta fram Dell delar. Dock är de dyra och lååååångsamma...
http://reservdel.pk-service.se/

Visa signatur

[Don't underestimate the power of really stupid people in large gorups]

Permalänk
Medlem

Har själv alltid köpt reservdelar från Ebay, och så länge man vet exakt vad man är ute efter brukar det inte vara några problem. Annars kan du ju ringa Dell och höra om det finns möjlighet att köpa reservdelar löst ifrån dem, fast då går troligen priset upp.

EDIT: Annars säljer Alina reservdelar via någon återförsäljare, och de har en hel del varianter av skärmen till 1545. Men kollar man på serienumret/modellnumret ska det nog inte vara några problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.