Permalänk
Medlem

Fast det skulle ju inte fungera i praktiken sitter det efter modemet så kommer ju IP:et ändå spåras till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Had mer tänkt mig SNES/NES, och diverse SEGA emulator inkopplad till tv.
Jag har mer personlig koppling till hemkonsoler så en arkadkabinett får bli en annan gång.

Har adaptrar till SNES/NES-kontroller så man kan få dom till USB. ungefär den nivån på det. Kanske inte så avancerat men w/e.

Tror detta kan bli svårt då emulatorer drar en hel del processor kraft.

Permalänk

Harfått upp ögonen för detta igen. har planer på att köpa några stycken. När släppa de? var kan man köpa de förövrigt?

Hur gör man med strömförsörjningen? och vilket os är lämpligast att köra ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eob:

Snes, nes och gameboy borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Rasberry kopplas efter modemet och kör någon anonymiseringstjänst, och kopplas till en switch så att man kan köra husets alla datorer genom tjänsten. Dessutom måste man nog använda den som DHCP eftersom de flesta bredbandmodem även är rotrar. Ett problem är att den bara har ett nätverksuttag.

Ett nätverksuttag borde inte vara något problem om man använder VLAN och en bra switch.

Däremot kan ju CPU-prestanda vara ett problem, den ska tydligen ungefär motsvara en 300MHz P2:a och det är väl inte mycket att hänga i julgranen om man ska kryptera datatrafik. Eller har chippet hårdvaruacceleration för kryptering?

Permalänk
Skrivet av Eob:

Har rätt så nyligen emulerat både SNES och NES på en gammal laptop (1000 mhz / 256mb) i Win XP.
Inget lagg vad jag kan märka.

Har även emulerat Neo-Geo, Sega Genesis och PS1 i Linux Mint på samma burk.
Dock laggade PS1 lite för mycket för att vara njutbart.

Så jag tror nog att SNES/NES ska gå utmärkt även om processorn i Model B är lite klenare.
Sitter som många andra i mailinglistan och väntar på att få köpa en Raspberry Pi så har ju inte fått testa ännu...

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jöneborn:

Har rätt så nyligen emulerat både SNES och NES på en gammal laptop (1000 mhz / 256mb) i Win XP.

Så jag tror nog att SNES/NES ska gå utmärkt även om processorn i Model B är lite klenare.
Sitter som många andra i mailinglistan och väntar på att få köpa en Raspberry Pi så har ju inte fått testa ännu...

SNES-emulatorer (ZSNES, snes9x) körde jag med överkapacitet på en P2-266 när det begav sig. Dock så gäller det ju att hitta en emulator som öht fungerar först. ZSNES är till stora delar x86 assembly och därmed struken. bsnes är för tung. snes9x är rimligaste alternativet som kvarstår, men vore intressant att se verifierade uppgifter på att någon emulator i praktiken snurrar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har nån i Sverige fått nån än?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Jag körde samtliga emulatorer till min Pentium 2 350mhz med ett GeForce2 MX 400. Jag vill minnas att SNES/Nes och Gameboy funkade galant. Samt kunde jag spela PS1-spel på schysst framerate. Däremot hade jag en del bekymmer med att få bra framerate med Nintendo 64.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

Fast det skulle ju inte fungera i praktiken sitter det efter modemet så kommer ju IP:et ändå spåras till dig.

Om det är mitt förslag om anonymiseringsbox så är det just anonymiseringstjänsten som tunnlar all trafik genom modem och internetleverantör tlll anonymiseringstjänstens servrar där det inte går att ta reda på vem du är. Precis som om du kör tjänsten på en dator så skulle Rasberry köra tjänsten och dela ut ip-nr insidan.

Skrivet av Fnorken:

Ett nätverksuttag borde inte vara något problem om man använder VLAN och en bra switch.

Däremot kan ju CPU-prestanda vara ett problem, den ska tydligen ungefär motsvara en 300MHz P2:a och det är väl inte mycket att hänga i julgranen om man ska kryptera datatrafik. Eller har chippet hårdvaruacceleration för kryptering?

Jag vet inte om det har någon hårvaruacceleration. En P2 300MHz är ju inget fartmonster. Det kanske finns teknik att köra krypteringen i grafikprocessorn, den var ju rätt kraftfull.

Här är en färdig box men den är bunden till en viss tjänst.
https://www.privatvpn.se/sv/router

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Harfått upp ögonen för detta igen. har planer på att köpa några stycken. När släppa de? var kan man köpa de förövrigt?

Hur gör man med strömförsörjningen? och vilket os är lämpligast att köra ?

Raspberry Pi är redan släppt men de har haft problem med leveranserna. De första 10k som tillverkades sålde slut på några minuter. Raspberry Pi säljes av två leverantörer bland annat RS Components som verkar vara bäst för privatpersoner.

http://se.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=raspberryp...

Det går fortfarande inte att placera nya ordrar men lämna en intresseanmälan.

Specifikationer finns på ovan nämnda sida.

Raspberry Pi har en ARM-processor och det finns några linuxdistar som utvecklats just för Raspberry Pi. Bland annat Fedora Remix som tillverkarna rekommenderar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt få tag på 2st:

1 för HTPC via XBMC, ska spela upp 1080P etc via samba, eller extern hdd, inte riktigt bestämt än
1 för enkel server som kör irc, apache etc.

Det är mina planer iaf, lär väl göra något chassi eller dyl. till dom också, men det tar vi senare

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 7500F, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Snusfri

HTPC samt NES-Emulator, skulle vara riktigt smutt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Har ni också fått mailer från Farnell om att man nu kan boka sin Raspberry pi?
Fick det för några dagar sedan.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Har ni också fått mailer från Farnell om att man nu kan boka sin Raspberry pi?
Fick det för några dagar sedan.

Ja, jag fick det för några dagar sedan. Beställde en, cirkus 360kr inklusive en t-shirt

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Ja, jag fick det för några dagar sedan. Beställde en, cirkus 360kr inklusive en t-shirt

Kan bara visa intresse, ingen köp är möjlig. Vart beställde du ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa ett cosmos 2, som jag sedan tejpar fast rasberry i. Slänger sedan in lite fläktar och börjar klocka ;).

Nej men jag ska försöka gömma min "inne" i tvn

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

finns dom att beställa nu? kollade på farnell men där var den slut?

Är riktigt sugen:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kan bara visa intresse, ingen köp är möjlig. Vart beställde du ?

Man kunde bara köpa om man följde länken i mailet från Farnell. Går inte att beställa om man går via hemsidan.
Men visa intresse där så kanske du får ett mail med så småningom. Det var så jag gjorde när den första sändningen tog slut.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

PMa länken ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

PMa länken ?

Det är vad jag har förstått en personlig länk för ett erbjudande att göra en förhandsbokning för de som visat sitt intresse tidigt.

Så det man kan göra idag är att skicka en intresseanmälan till Farnell alternativt RS Components och hoppas på det bästa.

Jag slog till och gjorde förhandsbokning, så nu är det bara att vänta, hoppas på en leverans innan sommaren. Jag har inget egentligt användningsområde utan det är tänkt som en liten leksak att pilla med.

Permalänk
Medlem

Jag fick också mail men jag funderar på om jag ska beställa den nu eller vänta. Det har varit så sjukt mycket förseningar och nu måste de tydligen CE-testas också, vilket drar ut på tiden ytterligare. Kommer ju inte få den fören sommaren ändå, och då kan man lika gärna vänta...

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Har vi fått något meddelande om när den kan tänkas komma, för jag beställde direkt när jag fick meddelandet. Skickar dom bara mail till dom som ligger "i överdelen" av kön om man säger så?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Skickade in en intresseanmälan, nu är de bara o hoppas på att det inte tar allt för lång tid att få mail från dem.
Sugen på att köpa en USB NES-kontroll och köra rasberryn som emulator.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eob:

Min iPad (första generationen) klarar utan problem SNES-spel, så det ska nog fungera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Har vi fått något meddelande om när den kan tänkas komma, för jag beställde direkt när jag fick meddelandet. Skickar dom bara mail till dom som ligger "i överdelen" av kön om man säger så?

Såg att Farnell skulle börja skicka efter helgen, men vem det gäller har jag ingen aning om.
Får väl bara vänta och se glad ut helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Har en liten Rasp PI här hemma jag. Håller på att bygger ett trevligt litet projekt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Har en liten Rasp PI här hemma jag. Håller på att bygger ett trevligt litet projekt.

Inte för att vara sådan..... Men bildbevis?

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

fick kollinummer av farnell i fredags och enligt UPS trackingsida så skall den dyka ner till mig på måndag.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram