Nokia PureView 808 - 41mp Sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

808 har också plastlinser. Högtrycksgjutning av plast är just det som gör att de kan tillverka optik med 10x högre precision än när man tillverkar optik till DSLR-kameror. Man hade använt plast inom DSLR också, om det var möjligt, men det går inte eftersom linserna i systemoptiken är så stora att sättningarna i plasten blir för höga när den svalnar, och linserna skulle slå sig. Detta problem existerar inte i mindre skala.

Jo jag läste den där artikeln på Nokia Conversations, det är ett gediget arbete dom lagt ner på Carl Zeiss linsavdelning. Intressant med den stora skillnaden i linsstorleken mellan Lumia 800 och Nokia 808.

Såg förresten att den ska släppas i bl.a. England 23 April.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Fler härliga besked: har velat slinka till mig ett tele2 maxiabonnemang innan erbjudandet går ut, men trots ivrig kommunikation har det inte gått att lösa med B0B som vald "valfri smartphone".
Var inne på phonehouse i Uppsala igår & försökte få till en intrikat form av köp-återköp-tillgodokvitto-deal, även det utan framgång, men däremot visade det sig lugnt att teckna 3´s totalabonnemang & få ett tillgodokvitto på 5500 riksdaler. Hejdå tele2, det var 7 fina år, hej tele3, du luktar gott.
Det fina är att detta tillgodokvitto gäller i två år, så den som känner sig sugen på iPhone6, Galaxy S IV eller Lumia 909 pureview för den delen kan lugnt slå till innan den tionde* & kamma hem ren, oförfalskad, avdragsgill vinst.

*Tror det är extremt liten chans att Tele2 fortsätter med sitt erbjudande efter den tionde, när 3 lägger ner sitt. Vad är poängen med att kriga när ena parten viftar med vit flagga? Min okvalificerade gissning är att Tele2 lägger ner sitt erbjudande senast den elfte, så den lär tyvärr inte hinna dyka upp i Tele2s listor.

Nu är frågan när vi får reda på releasedatum i sverige...

Hoppas ni har nytta av mitt tips.

*EDIT* Stavning.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

men däremot visade det sig lugnt att teckna 3´s totalabonnemang & få ett tillgodokvitto på 5500 riksdaler. Hejdå tele2, det var 7 fina år, hej tele3, du luktar gott.
*EDIT* Stavning.

Ringde till 3 idag och fick prata med en gör trevlig säljare man han kunde inte erbjuda tillgodokvitto istället för telefon :< ringde du till 3 eller gick du till en av deras butiker?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Finns att förboka i Italien, där ska den tydligen komma i maj.

Ser ni att det är nummer sex som pratar med domaren där borta på plan:

Trodde väl inte det, men förstorar man upp så syns det:

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det där är uppriktigt sagt imponerande. Synd bara att vare sig Symbian eller WP7 lockar mig.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Många är oroliga för det med telefoner med runt 4" men sen när dom köpt en så vänjer man sig fort
Fakiskt väldigt intressant trots att den ej kör Windows

Precis menar min Note är 5.3 och det är perfekt storlek D:

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Spatten:

Ringde till 3 idag och fick prata med en gör trevlig säljare man han kunde inte erbjuda tillgodokvitto istället för telefon :< ringde du till 3 eller gick du till en av deras butiker?

Jag knallade in på phonehuset vid stortorget i Uppsala & det verkade vara en ren standardoperation med kvittot istället för telefon från lista. Tipsade flera vänner, släpade dit en hel hög dan därpå & de tecknade samma deal. (Borde bli anställd på provision).

Om 3´s kundtjänst är tjuriga kanske det är enklare för en fysisk butik att ge ut tillgodokvitton, borde verkligen funka i en phonehousebutik så prova där, om du bor inom lämpligt avstånd.
Lycka till, hoppas det fixar sig.

Är förövrigt lite nyfiken på hur mycket klumpigare den blir med skalet (där det rödsvarta alternativet verkar försvunnit). & ser ivrigt fram emot ett undervattenshus.

När jag ändå är igång & skriver: Windows8-varianten kan lätt anses ful då den bryter mot gängse konventioner, men jag tycker den är väldigt spännande, dels hårdvarumässigt, men framförallt med formgivningen.
Gillar verkligen att den inte ser ut som något annat, & tycker det är kreativt hur dom dels maskerat den tjocka sensorn & dels fått möjlighet att sätt in ett större batteri.
Batterispekulationen är enbart mina grundlösa men ivriga förhoppnigar. När jag ändå är igång skulle det bli Den Slutgiltiga Telefonen/kameran om den var vattentät, helst ner till 20 meter. Jag skulle utan tvekan betala dubbla priset för en såpass vattentät telefon/kamera.

Hör ni det, Nokia?

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spatten:

Du ska inte prata med Tre utan du ska till en phonehousebutik för att fixa tillgodokvittot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Man kan dessutom få det vilande om man snackar med rätt person, gäller tydligen tele2 också. Så om man känner för att hoppas på tåget men har bindningstid kvar så är det bara att be att få vila det efter säg en månad.
Tänk dock på att bindningstiden förlängs med hur länge det ligger vilande och att det iaf hos tele2 är max 6 mån som gäller om jag fattade det rätt.

källa tele2: https://www.flashback.org/sp36498248

Permalänk
Inaktiv

Kul att PureView kommer med DLNA, känns som något många skulle uppskatta!

Kommer bli en riktig traveler telefon. Finns nog en hel del som klagar på att skärmen inte är så högupplöst, men man bör betänka att den har grymt många fler pixlar än iPhone3GS som iaf hos phonehouse frankrike säljer bäst av nuvarande iphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Kul att PureView kommer med DLNA, känns som något många skulle uppskatta!

Kommer bli en riktig traveler telefon. Finns nog en hel del som klagar på att skärmen inte är så högupplöst, men man bör betänka att den har grymt många fler pixlar än iPhone3GS som iaf hos phonehouse frankrike säljer bäst av nuvarande iphones.

Antalet pixlar på skärmen i sig är inte intressant utan att veta storleken. Ex, 720p är ju högupplöst på en 5" skärm men inte särskillt bra på en 50" skärm;) Iphone 3gs = 163 ppi pureview 808 =~184 ppi enligt vad jag hittade så det är ju inte särskillt stor skillnad.
Men långt ifrån alla bryr sig/märker det ändå

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antalet pixlar på skärmen i sig är inte intressant utan att veta storleken. Ex, 720p är ju högupplöst på en 5" skärm men inte särskillt bra på en 50" skärm;) Iphone 3gs = 163 ppi pureview 808 =~184 ppi enligt vad jag hittade så det är ju inte särskillt stor skillnad.
Men långt ifrån alla bryr sig/märker det ändå

Jo exakt, lite hysteri kring upplösning..

T.ex är ju nya Ipad 3 med högre upplösning än full hd.. det är enbart för att lura folk.. meningslöst med den upplösningen på en så liten skärm..

Har ju fan 1920x1080 på min 15,6" laptop och det tycker jag är för hög upplösning

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Jag knallade in på phonehuset vid stortorget i Uppsala & det verkade vara en ren standardoperation med kvittot istället för telefon från lista. Tipsade flera vänner, släpade dit en hel hög dan därpå & de tecknade samma deal. (Borde bli anställd på provision).

Skrivet av darkshippo:

Du ska inte prata med Tre utan du ska till en phonehousebutik för att fixa tillgodokvittot.

Skickades från m.sweclockers.com

Går inget vidare för mig alls =/

var inne i en butik i partille och otrevligare säljer får man ju leta efter, stog å kolla lite på mobilerna som hängde på vägen och hörde att någon står å gapar hallå kan jag hjälpa dig upprepade gånger, bryde mig inte så mycket om det eftersom butiken var full av folk och jag var så långt borta från disken som man kunde, men tillslut vänder jag mig om och då står försäljaren bakom disken och pekar på mig...
Går fram till disken frågor om det går å lösa en sån där deal med deras 3total och tillkodokvitto, då blir han skit iriterad och säger att det går absoulut inte...

Därimot fick jag chatta med en på thephonehouse hemsida som var väldigt trevlig men han sa att det är bara deras fysiska butiker som kan lämmna några sånna här special deals=/

Du råkar inte ha ett nummer som går direkt till den the phonehouse butiken i uppsala? :>

EDIT:

Hittade ett nr och gick kanon, dock så behövde dom en fysisk underskrift så han skulle ringa till dom partille och säga till dom å ta min underskrift så fixar han resten

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spatten:

Du råkar inte ha ett nummer som går direkt till den the phonehouse butiken i uppsala? :>

EDIT:

Hittade ett nr och gick kanon, dock så behövde dom en fysisk underskrift så han skulle ringa till dom partille och säga till dom å ta min underskrift så fixar han resten

Kul att det funkade tillslut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Kul att det funkade tillslut!

oja! sjukt glad för detta tipset

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att detta hade blivit en riktig storsäljare ifall den hade haft windows phone! Det återstår att se hur långt de andra tillverkarna har kommit när Nokia väl lanserar kombinationen windows phone + pureview.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av Spatten:

oja! sjukt glad för detta tipset

Hmm, mitt tips visade sig vara mindre bra ändå: efter ivrig korrespondens med både butik & kundtjänst är beskedet att phonehouse inte kommer ta in Bo8 överhuvudtaget. Rejält surt då jag sitter på ett tillgodokvitto utan möjlighet att köpa den hett åtrådda nallen som nu är släppt, åtminstone via Katshing.
Det går inte att växla in kvittot till reda pengar, lysande. Dock finns möjligheten att häva abonnemanget, men det känns ovärt.

Så: Om någon vill köpa surfplatta/nalle i Uppsalatrakten så hjälper jag gärna till & växlar in mitt kvitto & ger 5-600 som tack för besväret.

Visa signatur

Permalänk

Verkar va en helt underbar mobil! Iaf eftersom jag själv tar en massa bilder, och min N8 börjar bli lite små tråkig när man kan alla funktionerna i den. Men den har gjort väldigt bra ifrån sig!
Skulle vara kul o veta lite mer om denna nokia telen, tex om hur batteriet håller, kvalitén att hålla i den mm. Storleken skiter jag nästan fullständigt i! men ca 3000 bra bilder med N8 säger en hel del! Och denna har man väntat på ett bra tag! och videon på första sidan var rätt imponerande!
Men man vet juh aldrig riktigt själv innan man har haft den själv i handen, samt vet va det igentligen finns för möjligheter med denna mobilen. som menyer, och kamera inställingar nu när NOKIA har satsat väldigt mycke på kameran så borde det enligt mig finnas fler möjligheter att själv kunna ställa in fler saker i mobilen än på föregångaren N8!
Måste lätt gå och testa denna pärlan och behöver ändå en till tele so why not lixom!

Visa signatur

Moderkort: Asus CG-8350, Intel i7-3770, Asus Nvidia GeForce 660 Ti 3 GB, 1 TB hårddisk, 12 GB DDR3
Skärm: BenQ XL2411T Tangentbord: SteelSeries 6GV2 Mus: SteelSeries Sensei Pro Fnatic Edition Musmatta: SteelSeries 4HD Headset: SteelSeries 7H Fnatic Edition Ratt: Logitech Driving Force GT

Permalänk
Skrivet av Kalle_Finnen:

Skulle vara kul o veta lite mer om denna nokia telen, tex om hur batteriet håller, kvalitén att hålla i den mm.

Här har du ett av de mer utförliga testen hittills: http://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview-review-776.php
Annars berör PureViewclub det mesta av intresse.
Happy reading!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Abnomynos:

Här har du ett av de mer utförliga testen hittills: http://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview-review-776.php
Annars berör PureViewclub det mesta av intresse.
Happy reading!

Hittade en hel del underbar läsning ;P samt en hel del videos nu väntar jag på att kunna gå till nån affär för att kika på denna bara!

Visa signatur

Moderkort: Asus CG-8350, Intel i7-3770, Asus Nvidia GeForce 660 Ti 3 GB, 1 TB hårddisk, 12 GB DDR3
Skärm: BenQ XL2411T Tangentbord: SteelSeries 6GV2 Mus: SteelSeries Sensei Pro Fnatic Edition Musmatta: SteelSeries 4HD Headset: SteelSeries 7H Fnatic Edition Ratt: Logitech Driving Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jo exakt, lite hysteri kring upplösning..

T.ex är ju nya Ipad 3 med högre upplösning än full hd.. det är enbart för att lura folk.. meningslöst med den upplösningen på en så liten skärm..

Har ju fan 1920x1080 på min 15,6" laptop och det tycker jag är för hög upplösning

Fel, fel och återigen fel.

Som jämförelse för att påvisa dina felaktigheter och din (med många delade) missuppfattning:
iPhone 3GS har 480x320 upplösning
iPhone 4 har 960x640 upplösning

Samtliga ikoner, appar osv visas i samma storlek, men de visas betydligt skarpare tack vare betydligt fler pixlar.

Se exempel nedan, samma storlek men högre upplösning till höger:

Det är du som har lurat dig själv och andra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle_Finnen:

Verkar va en helt underbar mobil! Iaf eftersom jag själv tar en massa bilder, och min N8 börjar bli lite små tråkig när man kan alla funktionerna i den. Men den har gjort väldigt bra ifrån sig!
Skulle vara kul o veta lite mer om denna nokia telen, tex om hur batteriet håller, kvalitén att hålla i den mm. Storleken skiter jag nästan fullständigt i! men ca 3000 bra bilder med N8 säger en hel del! Och denna har man väntat på ett bra tag! och videon på första sidan var rätt imponerande!
Men man vet juh aldrig riktigt själv innan man har haft den själv i handen, samt vet va det igentligen finns för möjligheter med denna mobilen. som menyer, och kamera inställingar nu när NOKIA har satsat väldigt mycke på kameran så borde det enligt mig finnas fler möjligheter att själv kunna ställa in fler saker i mobilen än på föregångaren N8!
Måste lätt gå och testa denna pärlan och behöver ändå en till tele so why not lixom!

Verkar vara en sjukt grym mobil alltså! Den kan nästan mäta sig med systemkameror

Här är en väldigt utförlig recension på den. Har inte läst hela än, men mycket intressant
http://www.gsmarena.com/nokia_808_pureview-review-776.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Som jämförelse för att påvisa dina felaktigheter och din (med många delade) missuppfattning:

Samtliga ikoner, appar osv visas i samma storlek, men de visas betydligt skarpare tack vare betydligt fler pixlar.

http://osxdaily.com/wp-content/uploads/2009/09/iphone-4-scree...

Klart de märks skillnad men bara till en viss mån.
Du lär ju inte sitta 1cm från skärmen som dedär bilderna.

Permalänk
Medlem

Även om mina förväntningarna på kameran var högt ställda så har det blivit några WOWs under den senaste veckan.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Klart de märks skillnad men bara till en viss mån.
Du lär ju inte sitta 1cm från skärmen som dedär bilderna.

Jag skulle vilja påstå att den skillnad man upplever är precis lika stor. I varje fall när det gäller text.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

http://osxdaily.com/wp-content/uploads/2009/09/iphone-4-scree...

Nej, jag har inte fel.. Du sitter inte 0,5cm från skärmen när du använder den?

Sen att ha mer än full-hd upplösning på en iPad kan inte på något sätt vara nödvändigt på en såpass liten skärm.. beskriv gärna när du kan se skillnad.. Tvekar att du ens ser skillnad om du trycker ipaden mot nyllet och tittar Kanske med nån bra kamera med macro-mode

Sen handlade mitt inlägg om ipad 3 och INTE iphone 3GS och 4.... fail

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Nej, jag har inte fel..

Jo, du har fel. Det är inte min åsikt, det är fakta.

Skrivet av MasteraCe:

Du sitter inte 0,5cm från skärmen när du använder den?

Nej, gör du? Bilden illustrerade skillnaden övertydligt.

Skrivet av MasteraCe:

beskriv gärna när du kan se skillnad..

Jag tittar på skärmen. Om du inte ser en markant skillnad vid vardagligt användande så bör du kolla upp din syn, på riktigt.

Skrivet av MasteraCe:

Tvekar att du ens ser skillnad om du trycker ipaden mot nyllet och tittar Kanske med nån bra kamera med macro-mode

Mina och så gott som alla andras ögon ser en betydlig skillnad, återigen.

Skrivet av MasteraCe:

Sen handlade mitt inlägg om ipad 3 och INTE iphone 3GS och 4.... fail

Skillnaden i upplösning mellan iPad2 och iPad3 är en faktor 2, skillnaden i upplösning mellan 3GS och 4 är en faktor 2. Uppgraderingen av skärm som den nya iPaden fick är av samma karaktär som uppgraderingen från 3GS -> 4. Ser du relevansen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman.:

Jo, du har fel. Det är inte min åsikt, det är fakta.

Nej, gör du? Bilden illustrerade skillnaden övertydligt.

Jag tittar på skärmen. Om du inte ser en markant skillnad vid vardagligt användande så bör du kolla upp din syn, på riktigt.
Mina och så gott som alla andras ögon ser en betydlig skillnad, återigen.

Vilka fakta?

Ja det var en makrobild på en iphone, och jag påstår inte att man inte ser skillnad på den heller om du läser lite.. det handlar om Ipad3 med högre upplösning än Full Hd..

Vad gör du ens i denna tråd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Vilka fakta?

Ja det var en makrobild på en iphone, och jag påstår inte att man inte ser skillnad på den heller om du läser lite.. det handlar om Ipad3 med högre upplösning än Full Hd..

Vad gör du ens i denna tråd?

Du påstod att den höga upplösningen enbart är för att lura folk och att man ej ser någon skillnad vid användning. Vilket är fel såvida man inte har fel på synen. Du verkar vara ytterligare en i mängden som tänker att bara för att upplösningen ökar så måste innehållet som visas bli mindre, vilket inte stämmer.
Ju fler bildpunkter man bygger upp sin bild med, desto skarpare blir den.

Du tvekade på att man ens såg skillnad på skärmarna om man så tryckte de mot nyllet, kanske att man såg skillnad med en bra kamera i macro-läge.
Så innan du ens yttrar dig igen, gå till närmsta Media Markt/Apple-butik/whatever och jämför skärmarna på en iPad2 och den nya iPaden, återkom sen med resultat om du såg skillnad eller ej.

Frågan är inte vad jag gör här utan varför du sprider felaktig information?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux