Skillnaden mellan Hifi högtalare och studiohögtalare

Permalänk
Medlem

Alltså, det dem på Hi-Fi klubben menar när de säger Hi-Fi och Studio är väl alltså att studiohögtalare försöker (åt det hållet iaf.) återge alla frekvenser lika starkt. Alltså ingen starkare bas, inga ändrade diskanter så sången låter "renare" etc.

Hi-Fi har det där, tänkt Monster Cable Beats hörlurar, dom har extra stark bas för att det är fett coolt och du får ligga mer.

Riktiga studiohögtalare har väl inte Hi-Fi klubben, dom har helt enkelt inte de kunderna.
Och köp för guds skulle inte några kablar där! Det är ASDYRT

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

provlyssna ett par genelec om du har möjlighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kyre:

Alltså, det dem på Hi-Fi klubben menar när de säger Hi-Fi och Studio är väl alltså att studiohögtalare försöker (åt det hållet iaf.) återge alla frekvenser lika starkt. Alltså ingen starkare bas, inga ändrade diskanter så sången låter "renare" etc.

Hi-Fi har det där, tänkt Monster Cable Beats hörlurar, dom har extra stark bas för att det är fett coolt och du får ligga mer.

Riktiga studiohögtalare har väl inte Hi-Fi klubben, dom har helt enkelt inte de kunderna.

Jodå Hifiklubben säljer B&W även om de inte kan dema dem på nått bra sätt pga för dåliga förutsättningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jodå Hifiklubben säljer B&W även om de inte kan dema dem på nått bra sätt pga för dåliga förutsättningar.

Är det högtalare som studio's använder? Trodde Hi-Fi klubben mer handlade om (rika) mainstream konsumenter och helhetslösningar för folk som inte bryr sig om pris?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Rekordmedlem

B&W och Avalon är nog de mest använda passiva högtalare som används av de som spelar in akustiskt idag, TAD är inte lika vanliga i västvärlden, men de är i samma klass ljudmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

B&W och Avalon är nog de mest använda passiva högtalare som används av de som spelar in akustiskt idag, TAD är inte lika vanliga i västvärlden, men de är i samma klass ljudmässigt.

Där ser man, men alla B&W produkter är väl inte gjorda med inspelning i åtanke. (Med andra ord samma återgivning av alla frekvenser) Alla tillverkare drar väl åt lite olika håll för att det ger bekvämare lyssning? (Mitt antagande, jag vet inte)

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Rekordmedlem

801 är det som använts som monitorer.
Fler och fler tillverkare går mot neutralt ljud idag, det är betydligt lättare att simulera och mäta numera och de värsta avarterna börjar försvinna, numera är det nog medvetna färgningar snarare än misslyckade designer om högtalarna är dåliga, och det finns bra högtalare att köpa rätt billigt idag om man vill, men tyvärr så missar ju många akustiken i rummet och försöker kompensera med "motfel" i högtalarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

provlyssna ett par genelec om du har möjlighet

Det var faktiskt ett par såna jag fick lyssna på.

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=12697&artno=153656

Jag vet hur de låter men vet inte om plånboken håller för dem.

Kan säga så här jag har nog aldrig hört Avicii Levels så som jag gjorde. Vilket ljud, fyllde upp hela rummet
Och va små de var.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Låt mig säga om jag köper krk rp5, är det bara att koppla in dem via en rca kabel? eller vad behöver jag? Jag har ett creative audigy 2.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Definitionen av HiFi utstyr är att de ska återge ljudet med hög kvalitet, minimalt med distorsion och annat oljud, och med korrekt frekvensgång.

HiFi är inte synonymt med fet bas eller medvetet förhöjd bas, det finns många högtalare för 40k osv med 6.5" element som spelar hyffsat linjärt.

Många tycker att en Hifi-högtalare ska låta live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

För jag har lyssnat på ett antal många studiomonitorer, jobbar i musikaffär och har snackat med studioprofessionella ljudtekniker och mixare och dessa var de jag blev rekommenderad och kan inte säga annat än att jag är väldigt förvånad över hur bra ljudet är gentemot den låga prislappen. Och om du undrar hur jag vet att ljudet är neutralt så sitter jag och mixar väldigt mycket själv och när det börjar låta bra i mixen då vet jag att jag är nästan klar. Kan också höra i dessa om färdigmastrade studiolåtar är dåligt mixade när det kommer till effekter, eq osv. Krk rp5:orna är väldigt avslöjande och kan inte tänka mig annat att rp6 och rp8 är bättre. Detaljåtergivningen är väldigt ärlig och ger ett riktigt bra omfång. Det enda som saknas är de lägre frekvenserna, men köpte tillhörande krk 10s för att komplettera.

Måste säga att jag har ju haft dessa krk på prov hemma och kört i ca 2 veckor (butikens demoex så de var inspelade). Jag anser inte att de är neutrala eller låter exakt alls. De låter helt okej för pengarna men långt ifrån det jag skulle klassa som riktigt bra. Därmed inte sagt att de är dåliga, tar man med faktumet att du får förstärkare på köpet så kan de närmast ses som ganska prisvärda. Men vill man ha bra och äkta ljud så kostar det bra mycket mer.

Jag lämnade igen krkna och köpte ett par lite dyrare canton stativare till sovrummet. De lirar i en helt annan liga när det gäller det mesta. Visst fick ingen förstärkare på köpet men så har jag redan en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Skulle vilja påstå att du inte kunde ha mer fel. Ett par bra högtalare är ett par bra högtalare oavsett om de har inbyggd stärkare eller ej. Förr kördes det ofta jbl i studios och de var väll egentligen inga direkt aktiva studiohögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Skulle vilja påstå att du inte kunde ha mer fel. Ett par bra högtalare är ett par bra högtalare oavsett om de har inbyggd stärkare eller ej. Förr kördes det ofta jbl i studios och de var väll egentligen inga direkt aktiva studiohögtalare.

Varför görs då monitorer för närfältslyssning och snygga B&W högtalare med samma prislappar? Högtalare görs ju med olika användningsområden i åtanke. Jag litar ju dessutom inte en sekund på Hi-Fi klubben eller något företag som säljer teknik därför att deras säljargument är myter som härstammar från pressreleaserna som tillverkarna skickar dem.

Dom kan ju inte kalla allt för studiohögtalare som är bra. Jag vet inte varför han använder uttrycken studio och hi-fihögtalare i så fall. Någon skillnad måste det ju vara, är det uttryck för bra, bättre, bäst? Eller menar han närfältsmonitorer VS högtalare som är bra på att spela högt?

Kabelpriserna måste du ju ge mig ett rätt för?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Måste säga att jag har ju haft dessa krk på prov hemma och kört i ca 2 veckor (butikens demoex så de var inspelade). Jag anser inte att de är neutrala eller låter exakt alls. De låter helt okej för pengarna men långt ifrån det jag skulle klassa som riktigt bra. Därmed inte sagt att de är dåliga, tar man med faktumet att du får förstärkare på köpet så kan de närmast ses som ganska prisvärda. Men vill man ha bra och äkta ljud så kostar det bra mycket mer.

Jag lämnade igen krkna och köpte ett par lite dyrare canton stativare till sovrummet. De lirar i en helt annan liga när det gäller det mesta. Visst fick ingen förstärkare på köpet men så har jag redan en sådan

Ja det är klart att det blir bättre ljud om du lägger mer pengar på högtalarna, dat logic.... För prislappen som de sitter på, alltså cirka 2500kr är de ett givet köp för hemmastudion, större element för ett litet rum låt oss säga 3x5m är det overkill med 8-10 tums monitorer, att de också är aktiva är ett plus enligt mig. RP5orna är också lätta vilket gör dem portabla och man kan då plocka med sig studion utan att det känns jobbigt. Och självklart är det inte JÄTTEBRA högtalare, med tanke på prislapp. Men de är några av de mest prisvärda monitorerna i den prisklassen med tanke på både ljudkvalité och design. Men jag undrar varför du inte var nöjd med dem? Vad använde du för interface till dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Ja det är klart att det blir bättre ljud om du lägger mer pengar på högtalarna, dat logic.... För prislappen som de sitter på, alltså cirka 2500kr är de ett givet köp för hemmastudion, större element för ett litet rum låt oss säga 3x5m är det overkill med 8-10 tums monitorer, att de också är aktiva är ett plus enligt mig. RP5orna är också lätta vilket gör dem portabla och man kan då plocka med sig studion utan att det känns jobbigt. Och självklart är det inte JÄTTEBRA högtalare, med tanke på prislapp. Men de är några av de mest prisvärda monitorerna i den prisklassen med tanke på både ljudkvalité och design. Men jag undrar varför du inte var nöjd med dem? Vad använde du för interface till dem?

Det är ju det som är grejen jag ska bara ha de till datorn och lyssna på musik. Kanske bättre att kolla på Argon serien på Hifi klubben?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Varför görs då monitorer för närfältslyssning och snygga B&W högtalare med samma prislappar? Högtalare görs ju med olika användningsområden i åtanke. Jag litar ju dessutom inte en sekund på Hi-Fi klubben eller något företag som säljer teknik därför att deras säljargument är myter som härstammar från pressreleaserna som tillverkarna skickar dem.

Dom kan ju inte kalla allt för studiohögtalare som är bra. Jag vet inte varför han använder uttrycken studio och hi-fihögtalare i så fall. Någon skillnad måste det ju vara, är det uttryck för bra, bättre, bäst? Eller menar han närfältsmonitorer VS högtalare som är bra på att spela högt?

Kabelpriserna måste du ju ge mig ett rätt för?

Till och börja med så ska du nog inte dra alla över en kam där. Bara för man står i butik behöver det inte betyda att man luras. Tror säkert hifiklubbens säljare är duktiga och kan en hel del om bra ljud. Men så är det ju även just säljare dvs att de måste också sälja för att få någon lön. De flesta som jobbar med tyngre hifi luras oftast inte utan de tycker verkligen som de säger och när de säger att kablar för 10 000kr gör mycket för välljudet så ljuger de inte för en. De tycker verkligen det. Sen är det upp till var och en vad man tycker är prisvärt.

Jag är ju en av dem som hör skillnad på kablar. Man hör ganska tydliga skillnader oftast och det blir väldigt ofta bättre ju mer det kostar. Dock är skillnaderna för små enligt mig för att vara värda några större summor. Hade jag haft obegränsat med pengar så hade där nog legat ett par transparent opus mm hos mig. Nu har jag inte det och då prioriterar jag annat än dyra kablar Men visst är de i princip alltid överprissatta absolut.

En studio-högtalare är oftast ingen prio alls på design utan bara en standard fyrkantig låda som är gjord för att vara någorlunda slitstark och för att tåla en del stryk. Sen är en studio-högtalare oftast byggd för att du ska sitta nära. Detta gör att sitter du då en bra bit ifrån så får du en splittrad och dålig ljudbild.

En hifi-högtalare är ju oftast gjord för bättre spridning och för att kunna fylla ett rum bättre. Du får helt enkelt en mycket bättre ljudbild med en hifi-högtalare på lite längre avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Det jag reagerade på var just att det pratades om att de var neutrala. För mig är endast ett par riktigt bra högtalare neutrala. Det ordet slängs runt med väldigt ofta. Senast jag läste det var i hemmabiotidningen om något plastigt hemmabiosystem för 4000kr. I min värld är det tragiskt för vad ska man då kalla högtalarna som verkligen är neutrala? Neutralt är när ljudet inte förvrängs på något sätt och det kan jag garantera att det görs i ett par hemmabiohögtalare för 4000kr

Anledningen till att jag inte gillade dem var att de lät på tok för burkigt och instängt. Inget bra släpp i ljudet alls. Men så är jag också väldigt väldigt kräsen. Jag gick ju och köpte ett par stativare för nästan 5000kr och till detta måste man ju ha en förstärkare och för att få lite djupbas till det hela en aktiv bas. Vipps så var sovrumsstereon uppe i ca 13 000kr.

Men hade jag sökt ett par smidiga högtalare att ta med på fester och dylikt hade krkn varit ganska bra. Ganska bra pris om man jämför med andra aktiva högtalare och hyfsat bra drag i ljudet.

De var btw kopplade till en hemmabioförstärkare som agerade försteg. Till detta kördes det optiskt ut från datorn till den. För att sköta basen en hemmabyggd aktiv 12tums bas i sluten låda korrigerad ner till 20hz, så förutsättningarna var bra för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Jag är ju en av dem som hör skillnad på kablar. Man hör ganska tydliga skillnader oftast och det blir väldigt ofta bättre ju mer det kostar. Dock är skillnaderna för små enligt mig för att vara värda några större summor. Hade jag haft obegränsat med pengar så hade där nog legat ett par transparent opus mm hos mig. Nu har jag inte det och då prioriterar jag annat än dyra kablar Men visst är de i princip alltid överprissatta absolut.

Du menar att du tror/tycker att du hör skillnad på kablar. I verkligheten är det bara dina förväntningar som gör att du uppfattar ljudet annorlunda, du hade aldrig satt ett blindtest. Och det hade(har) ingen annan heller gjort. någonsin.

Inget illa menat.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du menar att du tror/tycker att du hör skillnad på kablar. I verkligheten är det bara dina förväntningar som gör att du uppfattar ljudet annorlunda, du hade aldrig satt ett blindtest. Och det hade(har) ingen annan heller gjort. någonsin.

Inget illa menat.

Där har du fel. Tyvärr. Har redan genomfört blindtest och det var inga problem att höra skillnad. Men den diskussionen hoppas jag verkligen inte ska behövas dras här då det bara slutar på ett enda vis. Man blir ovänner.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Där har du fel. Tyvärr. Har redan genomfört blindtest och det var inga problem att höra skillnad. Men den diskussionen hoppas jag verkligen inte ska behövas dras här då det bara slutar på ett enda vis. Man blir ovänner.

Mvh

Well grattis, du har gjort något ingen någonsin lyckats med tidigare. Varför kontaktar du inte valfritt kabelföretag (monster?) så de kan göra en studie som faktiskt visar en skillnad, jag är säker på de hade betalat bra.

Om du inte vill gå in i diskussionen föreslår jag att vi håller hokus pokus och ormolja utanför forumet..

Om du verkligen tror att du genomfört ett korrekt blindtest och lyckats att pricka rätt tillräckligt många gånger för att det skall inneha bra statistisk signifikans är jag väldigt intresserad av att höra detaljerna då det nästan helt garanterat är något du missat.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Mvh

Nu har du ju redan dragit i gång diskussionen med tidigare inlägg, lovar att vi inte skall bli ovänner

Vad för sorts skillnad hör du med dyrare respektive billigare kablar, är genuint nyfiken på det.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Det jag reagerade på var just att det pratades om att de var neutrala. För mig är endast ett par riktigt bra högtalare neutrala. Det ordet slängs runt med väldigt ofta. Senast jag läste det var i hemmabiotidningen om något plastigt hemmabiosystem för 4000kr. I min värld är det tragiskt för vad ska man då kalla högtalarna som verkligen är neutrala? Neutralt är när ljudet inte förvrängs på något sätt och det kan jag garantera att det görs i ett par hemmabiohögtalare för 4000kr

Anledningen till att jag inte gillade dem var att de lät på tok för burkigt och instängt. Inget bra släpp i ljudet alls. Men så är jag också väldigt väldigt kräsen. Jag gick ju och köpte ett par stativare för nästan 5000kr och till detta måste man ju ha en förstärkare och för att få lite djupbas till det hela en aktiv bas. Vipps så var sovrumsstereon uppe i ca 13 000kr.

Men hade jag sökt ett par smidiga högtalare att ta med på fester och dylikt hade krkn varit ganska bra. Ganska bra pris om man jämför med andra aktiva högtalare och hyfsat bra drag i ljudet.

De var btw kopplade till en hemmabioförstärkare som agerade försteg. Till detta kördes det optiskt ut från datorn till den. För att sköta basen en hemmabyggd aktiv 12tums bas i sluten låda korrigerad ner till 20hz, så förutsättningarna var bra för dem

Huh? Studiomonitorer för fest? Hade nog hellre använt ett BOSE L1 för det, PA är det som gäller för tillställningar inte studiomonitorer :S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dwain:

Mvh

Då tycker jag att du genast ska höra av dig till James Randi för klarar du ett blindtest där så får du en miljon dollar. Då kan du köpa dig dina Transparent Opus sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Huh? Studiomonitorer för fest? Hade nog hellre använt ett BOSE L1 för det, PA är det som gäller för tillställningar inte studiomonitorer :S

Med fest så menar jag klart en hemmafest. Dvs man sitter 15-20 pers i ett rum och snackar och dricker. De verkade kunna spela hyfsat högt så det hade säkert funkat att dansa till också

Allt för många idag kör antingen laptopens inbyggda högtalare eller de som sitter i tvn. Då är det perfekt att kunna dra med sig ett par små aktiva så man får vettigt ljud på festen

Ska jag ha fest för större sällskap så kör jag klart mina pa-toppar tillsammans med 2x750w och en st aktiv baslåda om 1000w. Även det hade varit gränsfall om det är över 100-150 pers kanske

Permalänk
Medlem

Det finns blindtester där deltagarna hört rätt i 70-80% av fallen.

Det som är svårt med ljud är att man helst ska lyssna i sin egen stereo och med sin egen musik. Jag gjorde ett test mellan högtalare i butik och högtalare hemma och trodde länge att mina högtalare hade mer bas, men det visade sig vid flera lyssningar att dom bara hade mer okorrekt bas. Musik utan felaktigheter låter oftast som det har en lägre volym och det blir helt enkelt väldigt svårt att bara avgöra vad som igentligen är vad till en början.

Detta gör att många blindtester faller direkt eftersom man går och lyssnar på ett system som man inte känner till.

Det är skillnad i ljud på kablar, det har man vetat länge, men skillnaden är väldigt liten. Så liten att man gott kan köpa lampkabel och vara nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Well grattis, du har gjort något ingen någonsin lyckats med tidigare. Varför kontaktar du inte valfritt kabelföretag (monster?) så de kan göra en studie som faktiskt visar en skillnad, jag är säker på de hade betalat bra.

Om du inte vill gå in i diskussionen föreslår jag att vi håller hokus pokus och ormolja utanför forumet..

Om du verkligen tror att du genomfört ett korrekt blindtest och lyckats att pricka rätt tillräckligt många gånger för att det skall inneha bra statistisk signifikans är jag väldigt intresserad av att höra detaljerna då det nästan helt garanterat är något du missat.

Nu var det inte riktigt jag som drog igång det. Jag gav bara min vy på det hela som svar på något om dyrkablar.

Det är många som jag känner inom hifikretsen som har blindtestat kablar och hört stora skillnader.

Jag blir så oehört trött på alla inskränkta människor det finns. Det är samma visa på alla forum mer eller mindre. Ett gäng förståsigpåare har gjort det till sitt livs mission att tala om för andra vad de har upplevt och testat fram.

Varför ägnar ni inte den tiden åt vettigare saker? Låt folk få ha sina upplevelser i fred! Det är inte så att ni hjälper oss med era predikningar.

Något som ofta gör bra nytta är också att ha en ÖDMJUK ton i diskussioner. Du vinner inga vänner på att tala om för andra att så här är det och det du säger kan aldrig bli rätt!

Jag har gjort mina tester och vet vad jag står när det gäller kablar. Jag har också varit skeptisk till hur mycket skillnad där är, men jag har fått ändra den åsikten ett par gånger nu då man utan vetskap har hört skillnader i välupplösta system och det visat sig att det enda ägaren gjort är att byta just kabel. Detta utan min vetskap!

Sen skulle jag fortfarande inte lägga en massa pengar på kablar då de inte tillför tillräckligt mycket för att det ska vara värt de enorma summor det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Nu har du ju redan dragit i gång diskussionen med tidigare inlägg, lovar att vi inte skall bli ovänner

Vad för sorts skillnad hör du med dyrare respektive billigare kablar, är genuint nyfiken på det.

Nja inte jag som drog igång det. Som jag skrev i mitt andra inlägg så var det bara ett svar på ett inlägg som redan gjorts (och där jag gav min vy på det hela)

Som sagt vi ska inte smutsa ner denna tråd med något så löjligt som kablar.

Finns det något mer löjligt att tjafsa om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då tycker jag att du genast ska höra av dig till James Randi för klarar du ett blindtest där så får du en miljon dollar. Då kan du köpa dig dina Transparent Opus sedan.

Absolut inte! Hade jag haft den mängden pengar så hade jag nyttjat dem till annat som är mycket roligare och trevligare. Hade det rört sig om fem hundra miljoner dollar så hade jag nog lagt pengarna på det. Bara för att jag kan!

De kostar ändå runt en halv miljon de där kablarna och har man bara så lite som 6-7 svenska miljoner så vill man inte gärna avvara en halv miljon på högtalarkablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Tjena jag har en fråga det är nämligen att jag ska köpa ett par nya högtalare och jag har varit på 4sound och lyssnat på krk rokit 5 och jag tycke de lät väldigt bra och han frågade vad jag skulle använda högtalarna till och jag sa att jag skulle lysnna på musik och inte dj:ea eller spela in musik. Så jag undrar vad är egentligen skillnaden mellan studio högtalare och Hi-fi högtalare?

Så vad är skillnaden mellan KRK rokit 5 och ett par Argon högtalare på HI-FI klubben? som de säger är hifi ljud i medans 4sound säger att krk är studiohögtalare.

// Hannes Sjölund

Nu har ju din tråd delvis blivit förstörd (delvis mitt fel, tänkte mig inte för skulle aldrig ens nämnt något om kablar i mina svar).

Men för att ge ett bra tips på högtalare. Skippa krkn för de kräver att du sitter nära för att låta bra. Däremot skulle jag kika på Samsons resolv 8a. Kostar ungefär samma pengar från thomann och de lirar mycket trevligare än krkn. Renare snyggare och mer öppet ljud. Sen att du kan spela ganska högt också om så önskas ser jag bara som trevligt.

Satt nöjd med dessa högtalarna ett bra tag. Kördes som toppar i huvudanläggningen i vardagsrummet ett bra tag. Delades neråt mot en svs-bas för att få fullrange ner till 15hz.

Helt klart värt de 2800kr eller vad de kostar nu. De funkar dessutom om du sitter en bra bit bort. Det du tappar är bara i basen. Men övriga register spelar fint på avstånd och de ger en bra ljudbild. Men som sagt sista bottenbasen försvinner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Nja inte jag som drog igång det. Som jag skrev i mitt andra inlägg så var det bara ett svar på ett inlägg som redan gjorts (och där jag gav min vy på det hela)

Som sagt vi ska inte smutsa ner denna tråd med något så löjligt som kablar.

Finns det något mer löjligt att tjafsa om?

Förstår det

Har dock följt ett X antal diskussioner om detta ämne förut, och vart faktiskt nyfiken på att få höra vad för skillnad man märker.
Är det alltid en skillnad till det bättre, eller kan det vara så att det till och med blir sämre ljudbild i bland?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong