Följ Black Week på SweClockers

Blåskärm (Bluescreen)

Permalänk
Medlem

Blåskärm (Bluescreen)

Tjenare!

Har tittat runt här lite på forumet men inte hittat något som hjälper mig.

En av mina datorer har fått Bluescreen, går inte starta den i felsäkert läge eller någonting annat.
Så min fråga är om det finns någon hdd test man kan köra för att kolla vad som är fel? Kanske sätta in den i en annan dator o testa?
Tips skulle inte vara så dumt

Permalänk
Medlem

Vad får du för bluescreen?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad får du för bluescreen?

Står att jag fått det pga av någon mjukvara jag nyligen installerat.

Permalänk
Medlem

Kan du säga lite mer om det? Exempelvis vad det står som denna bilden;

Vad står det istället för "Interrupt_Exception_Not_Handled" och "mv91xx.sys"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiwvo:

Tjenare!

Har tittat runt här lite på forumet men inte hittat något som hjälper mig.

En av mina datorer har fått Bluescreen, går inte starta den i felsäkert läge eller någonting annat.
Så min fråga är om det finns någon hdd test man kan köra för att kolla vad som är fel? Kanske sätta in den i en annan dator o testa?
Tips skulle inte vara så dumt

Har du byggt datorn själv eller är det en köpedator typ HP eller Acer?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du byggt datorn själv eller är det en köpedator typ HP eller Acer?

det är en Dell dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiwvo:

det är en Dell dator

Jag frågade eftersom jag haft en ACER-dator på jobbet som ballade ur totalt efter en windowsuppdatering. Problemet i det fallet var att ett av de programmen man fick med var inkompatibelt med uppdateringen, men då kunde jag gå in i felsäkert och ta bort programmet.

Om du har möjlighet kan du ju alltid köra någon livedist av linux och ändra vilka program som körs vid start. Och som någon annan sa så vore det bra om du kunde fixa en bild på blåskärmen så att det går att se mer i detalj vad som är fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.