Solblekt plast, vill ha den svart igen.

Permalänk

Solblekt plast, vill ha den svart igen.

Hej! Jag Köpte en moped igår, allt var fint förutom lite plastdelar som var solblekta och då undrar jag ifall det finns nått slags tvättmedel,salva eller liknande som gör så det blir svart igen? Har kollat på bïltema och clas ohlson men hittade inget. Är ej sugen på att lacka delarna.

Permalänk

det finns typ bil medel som är till kofångare heter oftast någo i stil med black shine eller liknande...

du får nog kika i biltillbehörs butiker.

annars OBS! detta fungerar bara på vissa plaster är att köra med varmluftspistol liten stund i mjuka rörelser då kan dom bli svarta igen vet bara att det fungerar på volvo, mopeder vet jag inte...

Permalänk

Har kört varmluftstricket på min Seat Toledo och en polares Baotian kinapuff, funkar finfint.
Gå över med varmluftspistol, sen toppa av med bumpershine för den sista finishen.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Biltema har. Svart vinylglans. Har använt det på massor av saker.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Ok kollar upp det! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går även att polera upp med polertrissa och lämpligt polermedel, det är lite mer avancerad än vinylglans och liknande, men är mer permanent och håller bättre.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kan också intyga att köra med värmepistol funkar prima. Gjorde det på min gamla 740 och stötfångarna blev som nya igen.

Permalänk
Medlem

Säger samma sak som tidigare här, kör med varmluftspistol. Gjorde det själv på en golf jag hade tidigare och blev kanonbra. Var dock försiktig så du inte smälter plasten så kör svepande på lagom avstånd (gärna för långt bort till en början men sen märker du vilket avstånd som blir lagom).

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Avstängd

Mopeder är lackade så värmepistol går ej. Fungerar bara på gummi/plast som är gjutna tex kofångare på gammal volvo. Slipa med fint finpapper och lägg ett till lager klarlagt eller polera upp det.

Permalänk

Det är inte själva lacken utan svartplasten på "insidan", där man har benen typ, det är i samma plast som stötfångarna på bilar är, ska testa med vinylglans, tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FamousDonkey:

Det är inte själva lacken utan svartplasten på "insidan", där man har benen typ, det är i samma plast som stötfångarna på bilar är, ska testa med vinylglans, tack för alla svar!

Isf ska du leta efter bumper shine.

Permalänk