Asus 6950 2GB dör lite nu och då!

Permalänk
Medlem

Asus 6950 2GB dör lite nu och då!

Tjena! så jag har ett lite konstigt problem men jag är inte säker på vad det är som orsakar det.
Jag sitter med datorn i sign och den har fungerar fint sen jag köpte mitt asus directCU2 6950 2GB, har även haft det överklockat en del utan problem.
Men på senaste tiden (de senaste 5-6 veckorna eller så) så dör mina skärmar bara helt random, när kolla på film, när spela ett spel, tom. medan den startar windows kan de dö.
Det som händer är att allt fortsätter som vanligt (både film och spel rullar på, eller ja ljudet gör det som vanligt allafall) men skärmarna blir svarta och står "no signal input".
Grafik kortets fläktar varvar även upp en sekund eller två (precis som det gör när man startar datorn, varvar upp och sen ner till normalt igen)
Detta har jag provat med

* installerat om windows ett par gånger
* prövat andra drivrutiner
* kört allt i stock klock (även lite under klockat)
* kört memtest, OCCT, prime95, furmark, 3dmark mm. utan problem eller udda score
* prövat sätta kortet i en annan PCI express port
* kopplat i och ur båda ram och hårddiskar lite för att kolla
* senaste BIOS på moderkortet
* använt olika kablar från nätagget

Mina funderingar säger ju att det är grafik kortet men jag vet att mitt moderkort (tror jag) har haft lite problem. Som exempel så kunde jag förut inte nå listan för att starta datorn i fel säkert läge (dvs listan för det innan man startar windows) för precis när den listan kommer upp så dör datorn och startar om (inte något jag använder ändå).
Kortet är köpt runt jul från cdon.com och har fungerar fint tills nu.
Någon som har några tips om vad man kan pröva mer? Eller ska jag satsa på att skicka de på reparation eller liknande?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hur som så är problemet löst nu, eller ja jag har allafall inte haft några problem. Vet nu allafall att det är något med mitt moderkort som inte fungerar bra då de inbyggda ljudkortet har slutat fungera helt nu så gissar på att de är moderkortet som gjorde nått. Är inte helt klar på vad det är som har fixat det. Jag pillade runt lite och bytte ström kablarna samt bytte plats på kortet och installera om windows och höll på och ja nu fungerar det hur som helst. Men behöver nog nytt moderkort :/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kanske ett fall av esd :/

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D