Permalänk
Medlem

Laminera papper :D

Kommer skriva ut ganska många ark med diverse kartor och listor inom en snar framtid. Efter att en del hade nämnt det slog tanken mig att det vore jäkligt smart att laminera in dessa. Så jag kollade runt lite, och hittade dessa: Peach 1, Peach 2. Finns många fler, men de dök snabbt upp.

Är det skit för 200 kr? Bör man investera i seriösare prylar? Hade inte tänkt lägga ut ett lakan, men man vill inte heller se att mojängen går i väggen efter fem sidor...

Har ni förslag på lamineringsapparater? Kall-laminera nämndes också, är det vettigt? Typ en plastficka som man lägger på pappret. Kanske blir luite jobbigt om man överskrider 25 ark dock :/.

Länk till kall-laminering
Permalänk
Medlem

Kör på en peach hemma för lite blandat behov, för lite småprylar som ska användas lite funkar det utmärkt. Sedan är dom ganska sega så är det stor-produktion så hade jag kanske valt något annat.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Kör också Peach och tycker det fungerar bra.. och som orig_rejser säger, så går det lite segt. Men ska lamineringen värmas så går det inte på en sekund..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kör på en peach hemma för lite blandat behov, för lite småprylar som ska användas lite funkar det utmärkt. Sedan är dom ganska sega så är det stor-produktion så hade jag kanske valt något annat.

Skrivet av DaBone:

Kör också Peach och tycker det fungerar bra.. och som orig_rejser säger, så går det lite segt. Men ska lamineringen värmas så går det inte på en sekund..

Uppvärmning så att klistret smälter då eller? Vilken Peach syftar ni på?

Permalänk
Medlem

Vi har också en Peach hemma vi haft några år. Vet inte vad det är för modell eller så, men den var inte överdrivet dyr och lika stor som de du länkat. De gånger jag använt den har den fungerat felfritt.

Som sagt, det tar ju ett litet tag att laminera grejer. Alla ark ska läggas i sina plastfickor och så ska de köras genom maskinen så det smälts ihop och plasten stelnar. Men har man tid för det är det ju ingen sak, men ska du göra några hundra så får du nog se dig om efter andra alternativ eller hoppas att du har tålamod nog

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Uppvärmning så att klistret smälter då eller? Vilken Peach syftar ni på?

"Plastfickan" som du lägger papperet i, ska smältas samman..

Det är denna jag har..
http://www.netonnet.se/art/kontor/dokumenthantering/laminerin...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Make.Sense;12413809"]Vi har också en Peach hemma vi haft några år. Vet inte vad det är för modell eller så, men den var inte överdrivet dyr och lika stor som de du länkat. De gånger jag använt den har den fungerat felfritt.

Okej. Dessa plastfickor, ingår de, eller ska de införskaffas vid sidan om? Skiljer sig denna du länkade mycket mot exempelvis den här lite billigare?

Är det sådana här fickor man måste köpa separat?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="borgona;12413779"]

Skrivet av Make.Sense:

Precis den är det vi har. Vet inte om det är någon skillnad annat än utseendet om jag ska vara ärlig.
Plastfickor måste du köpa separat, ja. Följer kanske med 5-10st i några olika storlekar, men inte mer än så.
Och det är sådana fickor du ska ha då, precis.

Visa signatur

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona;12413779Okej. Dessa plastfickor, ingår de, eller ska de införskaffas vid sidan om? Skiljer sig [URL="http://www.netonnet.se/art/kontor/dokumenthantering/laminering/Peach-PL713/124232.4261/":

denna du länkade[/URL] mycket mot exempelvis den här lite billigare?

Är det sådana här fickor man måste köpa separat?

Skillnaden ligger i hur tjocka laminat du kan laminera. De märks med "micron" och den billigare klarar av 100 micron medans den jag har klarar av enstaka 125 micron (inte flera i följd).
Den som är något dyrare klarar av detta bättre vad jag fattade det som..

Ja det är sådana fickor och de finns i lite olika storlekar och tjocklek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Make.Sense;12413809"]

Skrivet av borgona:

Precis den är det vi har. Vet inte om det är någon skillnad annat än utseendet om jag ska vara ärlig.
Plastfickor måste du köpa separat, ja. Följer kanske med 5-10st i några olika storlekar, men inte mer än så.
Och det är sådana fickor du ska ha då, precis.

Skrivet av DaBone:

Skillnaden ligger i hur tjocka laminat du kan laminera. De märks med "micron" och den billigare klarar av 100 micron medans den jag har klarar av enstaka 125 micron (inte flera i följd).
Den som är något dyrare klarar av detta bättre vad jag fattade det som..

Ja det är sådana fickor och de finns i lite olika storlekar och tjocklek.

Okej. Hur mycket påverkar tjockleken? Är 125 micron sämre än 100? Jag har tänkt laminera "vanliga" A4 papper med "enkel" svart och vit utskrift. Standard, alltså inte en färgskrivare. Vad ska jag ha?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="borgona;12413885"]

Skrivet av Make.Sense:

Okej. Hur mycket påverkar tjockleken? Är 125 micron sämre än 100? Jag har tänkt laminera "vanliga" A4 papper med "enkel" svart och vit utskrift. Standard, alltså inte en färgskrivare. Vad ska jag ha?

Det kan jag tyvärr inte svara på. Jag har inte en aning om vad det är vi haft. Jag har bara laminerat på och det har fungerat bra.
Jag kvalificerad gissning är ju att har du tjockare plast så blir det du laminerar styvare, fast om du bara ska laminera arken för att få dem vattenresistenta så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis som Make.Sense säger så blir laminatet styvare/tjockare ju högre "micron" du har..

Sen spelar det ingen roll om du har svart/vit eller färgutskrifter, som du laminerar. Du kan laminera ett tidningsutklipp från dagstidningen om du vill..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Make.Sense;12413915"]

Skrivet av borgona:

Det kan jag tyvärr inte svara på. Jag har inte en aning om vad det är vi haft. Jag har bara laminerat på och det har fungerat bra.
Jag kvalificerad gissning är ju att har du tjockare plast så blir det du laminerar styvare, fast om du bara ska laminera arken för att få dem vattenresistenta så spelar det ingen roll.

Skrivet av DaBone:

Precis som Make.Sense säger så blir laminatet styvare/tjockare ju högre "micron" du har..

Sen spelar det ingen roll om du har svart/vit eller färgutskrifter, som du laminerar. Du kan laminera ett tidningsutklipp från dagstidningen om du vill..

Okej. Det är kartor för min flygsimulator (hehe) så 100 räcker säkert :P.

Permalänk
Medlem

Resultat

Så, tanken är då:

Peach A4 Smart Photo Lameneringsmaskin PL 713

&

Peach A4 Lamineringsfickor 100-pack

Låter det som att jag lägger pengarna rätt?

Skrivet av DaBone:
Skrivet av Make.Sense:
Citat ur balans?
Permalänk
Medlem

Det ser bra ut.. så länge du bara behöver upp till A4-storlek. Det finns en som klarar av A3 också..
(Tänkte närmast på att du skulle laminera kartor.. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det ser bra ut.. så länge du bara behöver upp till A4-storlek. Det finns en som klarar av A3 också..
(Tänkte närmast på att du skulle laminera kartor.. )

Jo, men A4 räcker gott, tack!